Skip to main content

Sinds kort ben ik klant bij Odido en draait mijn internet verbinding thuis als een zonnetje op de bijgeleverde Zyxel t56 modem. 

Echter krijg ik alleen mijn Philips HUE bridge niet aan de praat, de bridge krijgt geen werkend internet verbinding en het derde lampje blijft helaas maar knipperen. Toevallig is ook een kennis overgestapt naar Odido en ook daar is hetzelfde probleem ontstaan. Dit schijnt blijkbaar een bekend probleem te zijn maar ik kon nog nergens een oplossing vinden in de oudere posts hierover. 

Is er inmiddels een oplossing bekend (anders dan een eigen modem of router in gebruik te nemen, of een overstap naar een andere provider)? Wellicht een firmware update of iets dergelijks? 

Hoi @Vinoe,

Welkom op de Community!

Omdat je pas sinds kort klant bent: staat de nieuwste firmware al op de T56? Dat zou versie b10 moeten zijn. Is dat het geval, dan ligt het misschien aan WPA 3 en/of WiFi 6.

WPA3 kun je uitzetten door op het modem (192.168.1.1) naar Netwerkinstelling > Draadloos te gaan. Helemaal onderaan staat iets als WPA3/WPA2. Verander deze instelling naar alleen WPA2 en sla het op.

Als dat niet werkt, kun je ook nog proberen om WiFi 6 uit te zetten. Dat kan via Netwerkinstelling > Draadloos > Andere. Daar staat bij 802.11-modus 802.11a/n/ac/ax Mixed. Verander deze instelling naar 802.11a/n/ac Gemengd (dus zonder ax). Verander vervolgens bovenaan 2.4GHz in 5GHz en herhaal deze stap. Vergeet niet op Opslaan te klikken. Nu staat WiFi 6 helemaal uit.

Is een van deze suggesties de oplossing? Ik hoor het graag!


de hue bridge heeft geen wifi, en is dus met een ethernet kabel aangesloten. Voor de zekerheid al eens een andere kabel geprobeerd?


Wat ik mis is een beschrijving van de stappen die je hebt gezet. Heb je je apparaat opnieuw geconfigureerd voor de Zyxel?

Wat is het resultaat van elke stap? Welke lampjes branden? (Ik ga ervan uit dat de eerste 2 lampjes continu branden)

Heb je ook je Hue gereset?

Is de Hue inderdaad met ethernet verbonden?

En wat is het lokale adres dat de Hue krijgt van je Zyxel?

 

Heb je dit topic gezien?

https://community.odido.nl/algemeen-490/hue-bridge-verbindt-niet-met-internet-365374

Er zijn legio andere urls, ook naar eerdere Zyxel versies die hetzelfde probleem beschrijven.

 

Als je wel.een lokaal IP-adres hebt kun je ook proberen dat in te voeren zoals beschreven onder het kopje 'Connecting to your Bridge Manually by IP Address' op https://huetips.com/help/i-am-unable-to-connect-to-my-hue-bridge/

 


Hoi @Vinoe,

Welkom op de Community!

Omdat je pas sinds kort klant bent: staat de nieuwste firmware al op de T56? Dat zou versie b10 moeten zijn. Is dat het geval, dan ligt het misschien aan WPA 3 en/of WiFi 6.

WPA3 kun je uitzetten door op het modem (192.168.1.1) naar Netwerkinstelling > Draadloos te gaan. Helemaal onderaan staat iets als WPA3/WPA2. Verander deze instelling naar alleen WPA2 en sla het op.

Als dat niet werkt, kun je ook nog proberen om WiFi 6 uit te zetten. Dat kan via Netwerkinstelling > Draadloos > Andere. Daar staat bij 802.11-modus 802.11a/n/ac/ax Mixed. Verander deze instelling naar 802.11a/n/ac Gemengd (dus zonder ax). Verander vervolgens bovenaan 2.4GHz in 5GHz en herhaal deze stap. Vergeet niet op Opslaan te klikken. Nu staat WiFi 6 helemaal uit.

Is een van deze suggesties de oplossing? Ik hoor het graag!

Hoi @TMTV,

Dank je wel voor je reactie en tips.

Echter ligt het inderdaad niet aan de wifi instellingen omdat de HUE bridge bedraad wordt aangesloten. Alle andere apparaten werken gewoon (bedraad of wifi), maar de HUE bridge doet heel vreemd.

 


de hue bridge heeft geen wifi, en is dus met een ethernet kabel aangesloten. Voor de zekerheid al eens een andere kabel geprobeerd?

Hoi @emilimeters,

Dank je wel voor je reactie. Ja ik heb inderdaad ook meerdere utp kabels gebruikt, maar dat helpt helaas niet.


Wat ik mis is een beschrijving van de stappen die je hebt gezet. Heb je je apparaat opnieuw geconfigureerd voor de Zyxel?

Wat is het resultaat van elke stap? Welke lampjes branden? (Ik ga ervan uit dat de eerste 2 lampjes continu branden)

Heb je ook je Hue gereset?

Is de Hue inderdaad met ethernet verbonden?

En wat is het lokale adres dat de Hue krijgt van je Zyxel?

 

Heb je dit topic gezien?

https://community.odido.nl/algemeen-490/hue-bridge-verbindt-niet-met-internet-365374

Er zijn legio andere urls, ook naar eerdere Zyxel versies die hetzelfde probleem beschrijven.

 

Als je wel.een lokaal IP-adres hebt kun je ook proberen dat in te voeren zoals beschreven onder het kopje 'Connecting to your Bridge Manually by IP Address' op https://huetips.com/help/i-am-unable-to-connect-to-my-hue-bridge/

 

Hoi @sandokanhello ,

IK heb de HUE bridge verbonden aan de modem met de originele UTP kabel, maar ook met andere UTP kabels om te testen of het daar aan ligt. Tevens heb ik ook een reset uitgevoerd, en het nog een paar keer geprobeerd. Twee lampjes blijven aan, alleen het lampje welke laat zien dat je met internet bent verbonden blijft knipperen.

De andere topic had ik inderdaad gelezen, maar ik kan daar niet terug vinden hoe het hem is gelukt om het werkend te krijgen. Een andere kabel en reset werken bij mij beide niet. 

 

Een beetje net zoals deze personen: 

 


Hi @Vinoe, welkom op onze Community!

Ik help je hier graag verder mee. Het eerste wat me opvalt is dat je de 2,4 GHz band hebt uitgeschakeld. Zou je deze willen inschakelen? Ook ben ik benieuwd of je de bridge op 1 van je switches aansluit of direct op het modem. Ik zie dat je 3 switches of eigen router hebt aangesloten met veel apparaten. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je de bridge direct op het modem aansluit en de 2,4 GHz band inschakelt.


Hi @Vinoe, welkom op onze Community!

Ik help je hier graag verder mee. Het eerste wat me opvalt is dat je de 2,4 GHz band hebt uitgeschakeld. Zou je deze willen inschakelen? Ook ben ik benieuwd of je de bridge op 1 van je switches aansluit of direct op het modem. Ik zie dat je 3 switches of eigen router hebt aangesloten met veel apparaten. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je de bridge direct op het modem aansluit en de 2,4 GHz band inschakelt.

Hi @Tommie van Odido,

dank je wel voor je bericht. Ik zal de 2,4 GHz aanzetten, dat heb ik nog niet geprobeerd.

 

De bridge is inderdaad wel direct aangesloten op de modem. Probeerde het eerst bij mijn switch maar dat werkte niet. Toen ook bij het model geprobeerd.


Thanks voor de verduidelijking @Vinoe. Ik ben benieuwd of de 2,4 band aanzetten de oplossing is! 


Thanks voor de verduidelijking @Vinoe. Ik ben benieuwd of de 2,4 band aanzetten de oplossing is! 

Hi @Tommie van Odido,

Thanks. Ik betwijfel het zelf trouwens, omdat de HUE bridge aangesloten is via een kabel aan de modem. De instellingen voor WIFI (2,4ghz en 5ghz) hebben in principe daar niets mee te maken. :)

Heb juist de wifi van de modem uitstaan omdat ik mijn eigen accespoints gebruik voor wifi (had per ongeluk 5ghz nog aan staan blijkbaar).

Dacht zelf wellicht een firmware upgrade (mits beschikbaar) van de modem. Maar kan nergens die optie vinden als ik inlog.


De lampen van Philips Hue werken op de 2,4 GHz band @Vinoe. Het is het proberen waard. Het heeft niks te maken met een firmware upgrade, ik heb hier zelf de Bridge verbonden zonder problemen. Laat je wifi eens verlopen via het Zyxel modem in plaats van je AP's. Wellicht is daar het probleem.


@Tommie van Odido, ok. Voor de zekerheid beide wifi bands van de modem aangezet. De hue bridge weer verbonden en gereset. Helaas nog altijd hetzelfde probleem. 

De hue bridge krijgt wel verbinding met de modem (lampje 2), maar het derde lampje (internet) blijft knipperen. Oftewel geen werkende internet verbinding helaas.

192.168.1.219 00:17:88🇦🇨75:ab

Hmm ik kan me heugen dat ik in het begin ook moeite had met de installatie maar na een tijdje was het wel gelukt @Vinoe. Wat geeft de app zelf aan als troubleshooting? 


Hmm ik kan me heugen dat ik in het begin ook moeite had met de installatie maar na een tijdje was het wel gelukt @Vinoe. Wat geeft de app zelf aan als troubleshooting? 

Ja, en bij een kennis van mij die ook pas Odido heeft en de Zyxel modem T56 treedt hetzelfde probleem op. Ook een andere post hierover zag personen met hetzelfde probleem;

De troubleshoot via de APP geeft aan om een reset te doen of andere kabels te proberen. Beide al geprobeerd. Helaas zonder resultaat. :(


Heb je een Hue lamp aan staan toevallig @Vinoe? Volgens mij heb ik het toen vaak achter elkaar geprobeerd en uiteindelijk kreeg hij een verbinding tot stand.  


Dit is toch niet weer dezelfde grap als mensen met een youless apparaat hebben dat de zyxel geen gateway uitdeelt?

Als je de hue app opent kun je dan de bridge wel vinden en handmatig de netwerkgegevens invullen? (geen idee meer of je er bij een niet geconfigureerde bij komt)

Kies dan een ip adres wat buiten de dhcp range van je zyxel valt en geef het ip adres van de zyxel op als gateway adres. Dan eens kijken of het beter gaat (subnet is over het algemeen 255.255.255.0)

Als hij het na een handmatig ip adres, gateway en subnet wel doet dan kun je met zekerheid zeggen dat hij de gateway niet van de zyxel heeft gekregen en kan ET niet naar huis bellen.


Dit is toch niet weer dezelfde grap als mensen met een youless apparaat hebben dat de zyxel geen gateway uitdeelt?

Als je de hue app opent kun je dan de bridge wel vinden en handmatig de netwerkgegevens invullen? (geen idee meer of je er bij een niet geconfigureerde bij komt)

Kies dan een ip adres wat buiten de dhcp range van je zyxel valt en geef het ip adres van de zyxel op als gateway adres. Dan eens kijken of het beter gaat (subnet is over het algemeen 255.255.255.0)

Als hij het na een handmatig ip adres, gateway en subnet wel doet dan kun je met zekerheid zeggen dat hij de gateway niet van de zyxel heeft gekregen en kan ET niet naar huis bellen.

Hi @Jaapje78 ,

 

dank je wel. Dat heb ik nog niet geprobeerd. Kan dat wel uittesten. De app vind de bridge wel, maar loopt vast een soort van omdat er geen werkende internetverbinding is.

Ik laat nog weten of je tip werkt, mits ik eea kan aanpassen in de app.

 


kun je het ip adres van de hue bridge in de browser openen? Je zou dan iets als dit moeten krijgen:

 

 


Hi @emilimeters 

Yes dat lukt me wel via de browser. Dan krijg ik inderdaad de hue website te zien van jouw plaatje.


De lampen van Philips Hue werken op de 2,4 GHz band @Vinoe. Het is het proberen waard. Het heeft niks te maken met een firmware upgrade, ik heb hier zelf de Bridge verbonden zonder problemen. Laat je wifi eens verlopen via het Zyxel modem in plaats van je AP's. Wellicht is daar het probleem.

Hi @Tommie van Odido,

Refererend naar deze post over een soortgelijk probleem en een Youless apparaat. Kan er toch bekeken worden of ik wel de laatste firmware heb op de T56. want blijkbaar kan dat wel invloed hebben?

 


en zoals jaapje aangaf, in de hue al even gekeken wat er bij netwerkonstellingen staat van de bridge?


@emilimeters 

Misschien een suffe vraag. Maar hoe kan ik dat checken via de browser? Want in de app kan ik geen connectie krijgen met de bridge omdat het geen werkend internet heeft.


in de hue app, bij Instellingen, Mijn Hue systeem, rechtsbovenin op het + drukken en dan de bridge handmatig toevoegen met de adres gegevens. zou dat lukken?


in de hue app, bij Instellingen, Mijn Hue systeem, rechtsbovenin op het + drukken en dan de bridge handmatig toevoegen met de adres gegevens. zou dat lukken?

Helaas lukt dat niet. Ik blijf vastlopen bij 

In principe vind de app de bridge wel. Maar omdat het derde lampje blijft knipperen kan ik hier niet meer verder. Want er gebeurd niets als je de grote knop indrukt.


als je een bridge wilt toevogen druk je niet op 'zoek’, maar op 'mer opties’, dan ‘zoeken op specifieke IP, en dan het IP adres invullen, werkt dat?


Reageer