Skip to main content

Van het een op het andere moment op een avond in februari kreeg ik packetloss in game. De game waar ik dan over praat is Call of Duty Warzone, dat speelde ik op een ps4 met bekabeld internet direct aangesloten op het modem. Eerder nooit problemen gehad. En als ik eens packetloss ervaarde, dan had iedereen in de lobby daar last van en was het het volgende potje opgelost, dan was het gewoon duidelijk de CoD server. Ik heb dat even aangekeken omdat ik dacht misschien last te hebben van een tijdelijke storing of iets dergelijks. Op internet niets bekend van een storing of gepland onderhoud of zoiets in mijn buurt. Dus ik heb contact opgenomen met Odido wat dat zou kunnen zijn.

Ook al heb ik aangegeven dat het om bekabeld internet ging, werd me aangeraden wifiversterkers te proberen. Die ik overigens al gewoon heb, maar niet van Odido zelf zijn. Ze stonden erop mij die op te sturen om in ieder geval een maand gratis te proberen. Maar eenmaal die in huis, bleef ik bij mijn punt dat ik packetloss heb met gamen met bekabeld internet. Hierna kreeg ik de tip dat het aangeraden wordt om voor de game Call of Duty de 2 opties onder UPnP uit te zetten op je router. Ook hierna bleven de problemen bestaan. Zelf heb ik de volgende dingen uitgesloten: het maakt niet uit welke poort op mijn router ik gebruik, ik hou packetloss. Het maakt niet uit als ik alle andere poorten leegmaak. Het maakt niet uit op welke internetkabel in mijn huis ik mijn playstation aansluit, ik game boven maar als ik hem beneden op de internetkabel die is getrokken aansluit, zelfde probleem. Ook als ik een nieuw gekochte internetkabel verbind, zelfde probleem. Dus aan de kabel die naar boven ligt, ligt het niet. Ik had een playstation 4/heb ondertussen een playstation 5 en in een ander huis op wifi(!) ervaar ik op beide geen packetloss. Dus aan de playstation ligt het ook niet. Op mijn playstation heb ik naast de autmatische DNS deze ook handmatig ingesteld op 1.1.1.1 en op 8.8.8.8. Maakt ook geen verschil. En ook met andere games ervaar ik packetloss, onder andere Rocket League en Fall Guys, dus het ligt ook niet aan de game CoD.

Ondertussen zijn we in het heden zover dat ik 3 monteurs van Odido (Guideon) thuis heb gehad en 4 glasvezelmonteurs (van netwerkbeheerder KPN). Alles is meermaals gecheckt en vervangen. Dan heb ik het over het modem, de glasvezelkabel, de demping, etc, alles wat in de meterkast staat (ik ben daar verder qua benamingen niet in thuis en heb niet overal bovenop gestaan) maar dat is aan mij teruggekoppeld. Waar de glasvezelkabel buiten mijn huis binnenkomt onder de tuintegels is nagekeken. In de POP is alles vervangen en afgelopen week hebben de monteurs in de Pop mij anders aangesloten. Niets verhelpt het probleem. De monteurs komen allemaal ook steeds tot de conclusie dat binnenhuis het probleem niet ligt omdat alles naar behoren werkt en resultaten gewoon 'goed' zijn.

Het enige opvallende is dat ik het Glasvezel 100Mbit/s abonnement afneem, waarbij ik gemiddeld 150 Mbit/s download haal, maar gemiddeld 20 Mbit/s upload, met uitschieters naar zelfs onder de 10. Volgens het pakket zou dat ook 100 moeten zijn. Nu heb ik vóór deze problemen met packetloss nooit snelheidstesten gedaan/hoeven doen, waardoor ik geen inzicht heb in of dit altijd al het geval is geweest of dat dit bijvoorbeeld in februari is ontstaan. Ik neem mijn internet only abonnement sinds augustus 2022 af bij toendertijd T-Mobile, wat in september 2023 Odido werd. Zoals gezegd heb ik dus eerder nooit problemen ervaren. Nu staat, als ik afga op wat ik er ondertussen over gelezen heb, packetloss als het goed is los van uploadsnelheid, maar correct me if I'm wrong. Ik ben hier niet voor niets met mijn vraag. Maar Odido gaat af op die lage uploadsnelheid, omdat dat eigenlijk het enige is wat ze steeds vinden qua afwijkende resultaten. Ik heb elke keer het idee dat ze bij Odido geen idee hebben waar ik over praat als ik het heb over dat mijn probleem packetloss met gamen is. De oplossing blijft dan ook, al maanden ondertussen, uit.

Dus mijn vraag is, iemand hier die een idee heeft hoe die packetloss in game op te lossen zou kunnen zijn? En heeft dat met die uploadsnelheid te maken of niet?

Want de packetloss is sinds februari onophoudelijk aanwezig, variërend van 1 tot 5%, waardoor ik mijn plezier in gamen echt verlies omdat het gewoon niet leuk speelbaar is op die manier. En het hoort gewoon te werken. Daarnaast ervaar ik de laatste 2 maanden ook met films/serie kijken op tv, of internetgebruik op laptop of apps op mijn telefoon, allemaal op wifi, dat er meer vastlopers zijn/er gebufferd moet worden, maargoed dat is voor mij bijzaak, maar wel even voor het volledige verhaal. Ik hoop uitgebreid genoeg verslag te hebben gedaan en dus de meest gestelde voor de hand liggende vragen over te kunnen slaan want die komen echt mijn neus uit ondertussen. Maar mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust. Alvast bedankt voor het lezen en eventueel meedenken!

Welkom op onze community! @SupraSaya 

Allereerst dank je wel dat je de moeite hebt genomen om dit topic te openen en je verhaal duidelijk uit te leggen. Mijn excuses dat we hier nog geen oplossing voor hebben kunnen vinden. Natuurlijk kijk ik graag met je mee of we de packet loss kunnen oplossen, zodat je weer optimaal kan genieten van gamen! 

Ik ben het systeem ingedoken om de verbinding te meten, maar dat ziet er verder gelukkig allemaal goed uit. Wel zie ik dat je waarschijnlijk iets van een switch hebt aangesloten. Ik wil je vragen om alle randapparatuur los te koppelen, zodat ik opnieuw een lijnmeting kan doen. Daarnaast wil ik je vragen om een bekabelde speedtest uit te voeren (zonder randapparatuur). 

Geef je mij een seintje als je zo ver bent? Dan ga ik gelijk voor je aan de slag! 

Welkom op onze community! @SupraSaya 

Allereerst dank je wel dat je de moeite hebt genomen om dit topic te openen en je verhaal duidelijk uit te leggen. Mijn excuses dat we hier nog geen oplossing voor hebben kunnen vinden. Natuurlijk kijk ik graag met je mee of we de packet loss kunnen oplossen, zodat je weer optimaal kan genieten van gamen! 

Ik ben het systeem ingedoken om de verbinding te meten, maar dat ziet er verder gelukkig allemaal goed uit. Wel zie ik dat je waarschijnlijk iets van een switch hebt aangesloten. Ik wil je vragen om alle randapparatuur los te koppelen, zodat ik opnieuw een lijnmeting kan doen. Daarnaast wil ik je vragen om een bekabelde speedtest uit te voeren (zonder randapparatuur). 

Geef je mij een seintje als je zo ver bent? Dan ga ik gelijk voor je aan de slag! 

Dankjewel voor je reactie en voor het meekijken/denken. Ik heb inderdaad een switch aangesloten tijdje terug. Eerder maakte ik gebruik van een powerline adapter boven maar daar kreeg ik nog wel signaal maar helemaal geen internet meer van van de een op andere dag dus die is kapot gegaan denk ik. Die switch gebruik ik nu om boven mijn wifiversterker op aan te kunnen sluiten. Als ik mijn playstation gebruik, gaat de direct verbonden internet kabel daarin. Ik heb de switch er nu voor je tussenuit gehaald om de meting te doen. En ik voeg een speedtest toe van 6 juni die ik jullie toen ook gemaild heb (dus bekabeld en zonder randapparatuur).

Game je vooral in de avond uren , er is namelijk inderdaad een lopende incident dat in de avond uren de verbinding niet helemaal correct loopt

Game je vooral in de avond uren , er is namelijk inderdaad een lopende incident dat in de avond uren de verbinding niet helemaal correct loopt

Ik game wel met name in de avonduren, maar heb bijvoorbeeld net ook nog wat geprobeerd te gamen en ook dan gewoon last van de packet loss. Het moment van de dag maakt tot nu toe niet uit, ik kan gewoon helemaal niet gamen zonder die packet loss te ervaren.

ik vind deze case heel erg interessant.. ik volg hem ook.. 

Hi @SupraSaya, zou je voor mij een aantal stappen willen uitvoeren? Dan kunnen we kijken waar het probleem vandaan komt.

• Kan je het modem voorzien van een factory reset? Dit doe je door het knopje achterop 30 seconden in te drukken met een tandenstoker.
  • Zou je een bekabelde (zonder randapparatuur) pingtest willen uitvoeren? Dit doe je zo:

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

• Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

• Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

• Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

Hi @SupraSaya, zou je voor mij een aantal stappen willen uitvoeren? Dan kunnen we kijken waar het probleem vandaan komt.

Hoi! Ik ga er hierna mee aan de slag voor je.

Nu alvast even de antwoorden op je vragen. Ik gebruik geen eigen modem maar gewoon die van Odido, de Zyxel T-54. En het probleem speelt de hele dag, elke dag. Dus niet bijvoorbeeld alleen in de avond. Hoe weet ik op welke LAN poort ik ben aangesloten?

Hi @SupraSaya, zou je voor mij een aantal stappen willen uitvoeren? Dan kunnen we kijken waar het probleem vandaan komt.

Bij de laatste stap doe ik iets verkeerd? Het lukt me niet om het IP-adres in beeld te krijgen.

@SupraSaya 

het laatste commando moet zijn :

ping -n 1000 143.187.32.1

@SupraSaya

het laatste commando moet zijn :

ping -n 1000 143.187.32.1

Thanx, die was vrij logisch maar die link had ik dus even compleet niet haha. Dankjewel!

Hierbij de juiste laatste afbeelding

Hmm ik zie inderdaad de packetloss @SupraSaya. Verder zie ik geen verhoging in de ping dus dat is in ieder geval goed nieuws. Voor nu heb ik besloten om het modem om te ruilen voor een nieuwe. Dan kunnen we in ieder geval het modem uitsluiten! Kan je de test nogmaals uitvoeren als je het nieuwe modem geïnstalleerd hebt? 

Hmm ik zie inderdaad de packetloss @SupraSaya. Verder zie ik geen verhoging in de ping dus dat is in ieder geval goed nieuws. Voor nu heb ik besloten om het modem om te ruilen voor een nieuwe. Dan kunnen we in ieder geval het modem uitsluiten! Kan je de test nogmaals uitvoeren als je het nieuwe modem geïnstalleerd hebt? 

Dat zal ik doen. Wanneer krijg ik hem binnen?

Zo snel mogelijk @SupraSaya

Zo snel mogelijk @SupraSaya

De nieuwe resultaten met nieuwe modem, alles wat bijgeleverd is heb ik opnieuw aangesloten. In game ervaar ik nog steeds packet loss, wat ook terug te zien is hier..

Hi @SupraSaya, kan je de wifipunten eens loskoppelen en een Cat7 kabel of hoger in de 2.5 Gb poort stoppen en dan de test uitvoeren? 

Afgelopen donderdag en de laatste 3 dagen heb ik gegamed en moet ik zeggen dat ik in game geen packet loss te zien kreeg. Dit wilde ik ook even aankijken omdat ik er echt een hard hoofd in heb gekregen na maanden problemen. Met momenten hapert de game nog wel heel even, maar het is over het algemeen toch een stuk beter speelbaar. Naar mijn weten was een nieuw modem al lang eerder door een van de eerste monteurs die ik over de vloer kreeg geprobeerd, maar het heeft het nu toch opgelost lijkt het. Ik vind het nog moeilijk te geloven en blijf het nog even aankijken. Maar wilde dit even doorgeven als update.

@SupraSaya Wat geweldig om te lezen dat de problemen verholpen lijken te zijn! 😀

Ik begrijp goed dat je het nog even aan kijkt, maar ik heb goede hoop. Mocht je toch onverhoopt weer last krijgen, laat het dan gelijk weten. Dan kijk ik meteen met je mee! 

Reageer