Van het een op het andere moment op een avond in februari kreeg ik packetloss in game. De game waar ik dan over praat is Call of Duty Warzone, dat speelde ik op een ps4 met bekabeld internet direct aangesloten op het modem. Eerder nooit problemen gehad. En als ik eens packetloss ervaarde, dan had iedereen in de lobby daar last van en was het het volgende potje opgelost, dan was het gewoon duidelijk de CoD server. Ik heb dat even aangekeken omdat ik dacht misschien last te hebben van een tijdelijke storing of iets dergelijks. Op internet niets bekend van een storing of gepland onderhoud of zoiets in mijn buurt. Dus ik heb contact opgenomen met Odido wat dat zou kunnen zijn.
Ook al heb ik aangegeven dat het om bekabeld internet ging, werd me aangeraden wifiversterkers te proberen. Die ik overigens al gewoon heb, maar niet van Odido zelf zijn. Ze stonden erop mij die op te sturen om in ieder geval een maand gratis te proberen. Maar eenmaal die in huis, bleef ik bij mijn punt dat ik packetloss heb met gamen met bekabeld internet. Hierna kreeg ik de tip dat het aangeraden wordt om voor de game Call of Duty de 2 opties onder UPnP uit te zetten op je router. Ook hierna bleven de problemen bestaan. Zelf heb ik de volgende dingen uitgesloten: het maakt niet uit welke poort op mijn router ik gebruik, ik hou packetloss. Het maakt niet uit als ik alle andere poorten leegmaak. Het maakt niet uit op welke internetkabel in mijn huis ik mijn playstation aansluit, ik game boven maar als ik hem beneden op de internetkabel die is getrokken aansluit, zelfde probleem. Ook als ik een nieuw gekochte internetkabel verbind, zelfde probleem. Dus aan de kabel die naar boven ligt, ligt het niet. Ik had een playstation 4/heb ondertussen een playstation 5 en in een ander huis op wifi(!) ervaar ik op beide geen packetloss. Dus aan de playstation ligt het ook niet. Op mijn playstation heb ik naast de autmatische DNS deze ook handmatig ingesteld op 1.1.1.1 en op 8.8.8.8. Maakt ook geen verschil. En ook met andere games ervaar ik packetloss, onder andere Rocket League en Fall Guys, dus het ligt ook niet aan de game CoD.
Ondertussen zijn we in het heden zover dat ik 3 monteurs van Odido (Guideon) thuis heb gehad en 4 glasvezelmonteurs (van netwerkbeheerder KPN). Alles is meermaals gecheckt en vervangen. Dan heb ik het over het modem, de glasvezelkabel, de demping, etc, alles wat in de meterkast staat (ik ben daar verder qua benamingen niet in thuis en heb niet overal bovenop gestaan) maar dat is aan mij teruggekoppeld. Waar de glasvezelkabel buiten mijn huis binnenkomt onder de tuintegels is nagekeken. In de POP is alles vervangen en afgelopen week hebben de monteurs in de Pop mij anders aangesloten. Niets verhelpt het probleem. De monteurs komen allemaal ook steeds tot de conclusie dat binnenhuis het probleem niet ligt omdat alles naar behoren werkt en resultaten gewoon 'goed' zijn.
Het enige opvallende is dat ik het Glasvezel 100Mbit/s abonnement afneem, waarbij ik gemiddeld 150 Mbit/s download haal, maar gemiddeld 20 Mbit/s upload, met uitschieters naar zelfs onder de 10. Volgens het pakket zou dat ook 100 moeten zijn. Nu heb ik vóór deze problemen met packetloss nooit snelheidstesten gedaan/hoeven doen, waardoor ik geen inzicht heb in of dit altijd al het geval is geweest of dat dit bijvoorbeeld in februari is ontstaan. Ik neem mijn internet only abonnement sinds augustus 2022 af bij toendertijd T-Mobile, wat in september 2023 Odido werd. Zoals gezegd heb ik dus eerder nooit problemen ervaren. Nu staat, als ik afga op wat ik er ondertussen over gelezen heb, packetloss als het goed is los van uploadsnelheid, maar correct me if I'm wrong. Ik ben hier niet voor niets met mijn vraag. Maar Odido gaat af op die lage uploadsnelheid, omdat dat eigenlijk het enige is wat ze steeds vinden qua afwijkende resultaten. Ik heb elke keer het idee dat ze bij Odido geen idee hebben waar ik over praat als ik het heb over dat mijn probleem packetloss met gamen is. De oplossing blijft dan ook, al maanden ondertussen, uit.
Dus mijn vraag is, iemand hier die een idee heeft hoe die packetloss in game op te lossen zou kunnen zijn? En heeft dat met die uploadsnelheid te maken of niet?
Want de packetloss is sinds februari onophoudelijk aanwezig, variërend van 1 tot 5%, waardoor ik mijn plezier in gamen echt verlies omdat het gewoon niet leuk speelbaar is op die manier. En het hoort gewoon te werken. Daarnaast ervaar ik de laatste 2 maanden ook met films/serie kijken op tv, of internetgebruik op laptop of apps op mijn telefoon, allemaal op wifi, dat er meer vastlopers zijn/er gebufferd moet worden, maargoed dat is voor mij bijzaak, maar wel even voor het volledige verhaal. Ik hoop uitgebreid genoeg verslag te hebben gedaan en dus de meest gestelde voor de hand liggende vragen over te kunnen slaan want die komen echt mijn neus uit ondertussen. Maar mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust. Alvast bedankt voor het lezen en eventueel meedenken!