Skip to main content

Packet loss sinds een week

• 13 december 2024
  • 17 reacties
  • 351 Bekeken

Hallo,

Ik heb al een lange tijd glasvezel van Odido en dit werkte altijd super. Nu sinds een week ervaar ik packet los wat zeker tijdens gamen heel vervelend is. Ik verbind mijn pc met een Lan kabel. 
Ik heb thuis al alles gedaan wat je zou kunnen doen om te kijken of het probleem bij mij ligt. Denk hierbij aan meerdere kabels geprobeerd. reset van router en glasvezel. Harde reset van router.
Ook kabels aangesloten op andere pc en laptops in huis maar ook daar dezelfde klachten. 
Dus contact gezocht met Odido en zei konden ook zien dat er packet loss aanwezig was bij het uitlezen van mijn router.
De oplossing konden ze zelf niet geven en zeiden dat ik het via deze weg moest proberen wat ik al heeeeel omslachtig vind. Ik vermoed dat er wellicht een update is geweest voor de router of iets in die ritchting waardoor de verbinding nu ineens slecht is.
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Mijn router is een ZYXEL DX5401-B1 

Uitgelichte reactie

14 december 2024

Hoi ​@KapelM, ik ben erg benieuwd naar de resultaten van een pingtest! Zou je dit willen uitvoeren? 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

• Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

• Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

• Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres

Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

17 reacties

Ishana van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator | Internet + TV
  • 2241 reacties
  • 14 december 2024

Hoi ​@KapelM, ik ben erg benieuwd naar de resultaten van een pingtest! Zou je dit willen uitvoeren? 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

• Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8

• Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 14 december 2024

Hey ​@Ishana van Odido , ik weet niet of je ookal informatie van andere topics meegelezen hebt, maar dit probleem (netals andere tickets) vermoed mij allemaal op hetzelfde lijken:

Dit speeld zich elke dag af tussen 20:00~23:00, dus een ping test geeft niet altijd een goed beeld. Dit speelt zich nu al idd een week af, en we hopen allemaal dat dit snel opgelost wordt want we kunnen gewoon niet in de avonden, wanneer juist het moment is dat er vrije tijd is, ontwinden en even gamen.

Er is helaas niets bekend, geen updates, niets. We zitten in het donker en het is frustrerend.

• is een Master Poster
  • 135 reacties
  • 14 december 2024

Ook wonend in Rotterdam? 

dan veel succes, we zitten inmiddels al een paar dagen in het donker doordat er totaal geen informatie komt vanuit Odido. 

@Ishana van Odido ik zie jou hier reageren, kan je dit eens oppakken of zelfs overnemen van Tommie?, frustratie zit inmiddels immens hoog waar opzeggen langzaam hand de enigste uitweg word 

Zie bovengenoemde topic

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 14 december 2024
Ishana van Odido schreef:

Pingtest

• Ping 8.8.8.8

Hier in Ommen speelt zich exact hetzelfde verhaal af. Sinds een week de gehele dag packet loss tussen de 5 - 10%. 

Ping statistics 8.8.8.8

tracert first hop

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 17 december 2024

hier ook, in Utrecht. Ik ga dit topic eens volgen. Ik heb ook 4% loss.

• 2 reacties
  • 18 december 2024

Yep, hier ook nog steeds in Utrecht. Opvallend veel mensen last van, al langer dan een week, vanavond ook alleen maar erger.

• 2 reacties
  • 18 december 2024
Curb schreef:

Yep, hier ook nog steeds in Utrecht. Opvallend veel mensen last van, al langer dan een week, vanavond ook alleen maar erger.

30 december wordt ik over gezet op KPN. Ik zal je laten weten of dat het probleem fixed,

• is een Master Poster
  • 135 reacties
  • 18 december 2024
DeBers schreef:
Curb schreef:

30 december wordt ik over gezet op KPN. Ik zal je laten weten of dat het probleem fixed,

Is een heel ander netwerk, logischerwijze zou je hier geen last van moeten hebben meer

• is een Top Poster
  • 19 reacties
  • 18 december 2024

Regio Rotterdam, idem. Om gek van te worden. Sinds een week of 3 enkel ‘s avonds gezeik.

• is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 5 maart 2025

Hoi, ik heb dus ook issues met packet loss maar dan in Groningen.. met een zyxel EX5601-T1. dit is met een direct bekabelde linux client, m.a.w. glasvezel kastje → router → linux server. Paar keer deze test gedraaid en de eerste 10-20 pakketten van de sequence raken kwijt? Ik gebruik 1.1.1.1 en 8.8.8.8 als dns servers momenteel voor deze client.

Het is strontvervelend want ik kan hierdoor niet echt fatsoenlijk meer online gamen.. op wifi lijkt het aan de lopende band te gebeuren.

First hop ping, ook daar vrij forse packet loss?

Is er nog andere info die nuttig kan zijn? 

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • 4249 reacties
  • 7 maart 2025

@daanzillen Goed dat je aanhaakt in dit topic. Sorry voor dit ongemak, ik kan mij voorstellen dat dit niet fijn is. Ik help je natuurlijk graag verder! 

Ik wil graag naar jouw verbinding kijken, maar de laatste 4 cijfers van je IBAN (ingevuld in je community profiel) komen niet overeen met wat er bij ons in het systeem staat. Wil je dit nog eens nagaan? Laat je het mij weten als je zover bent? Dan ga ik voor je aan de slag! 

• is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 10 maart 2025
Teresa van Odido schreef:

@daanzillen Goed dat je aanhaakt in dit topic. Sorry voor dit ongemak, ik kan mij voorstellen dat dit niet fijn is. Ik help je natuurlijk graag verder! 

Ik wil graag naar jouw verbinding kijken, maar de laatste 4 cijfers van je IBAN (ingevuld in je community profiel) komen niet overeen met wat er bij ons in het systeem staat. Wil je dit nog eens nagaan? Laat je het mij weten als je zover bent? Dan ga ik voor je aan de slag! 

Hee ​@Teresa van Odido , dankjewel voor de reactie. Ik denk dat het abonnement op rekening van m’n vriendin staat, heb de laatste 4 cijfers in de IBAN aangepast. Ik ben er overigens achter gekomen dat de ping-tests beter verlopen als ik de “DOS beveiliging” op de Zyxel router uit zet. Echter heb ik nog steeds last van packet loss ingame lijkt het, met af en toe korte lag spikes via wifi terwijl de latency stabiel is op 14ms (wel volledig bereik qua streepjes etc en goede speed tests). 

Misschien kun je toch nog kijken of je iets geks ziet? Ik zal binnenkort nog wat testen door mn game pc aan een lange kabel direct met de router te verbinden, maar daarvoor moet ik eerst een kabel regelen. Een linux server die direct bekabeld hangt heeft nu in ieder geval wel stabiele ping rx/tx. 

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14006 reacties
  • 11 maart 2025

Hey ​@daanzillen, ik wil natuurlijk dat je zonder zorgen kunt gamen. Ik heb nogmaals een lijnmeting uitgevoerd, echter zie ik geen gekke dingen op de lijn. Wel zie ik dat je een switch hebt aangesloten. Kan je eens alleen je game pc met een kabel aansluiten om te testen of je dan ook packetloss hebt? Ik heb je een UTP kabel van 15 meter opgestuurd om mee te testen! Ik zie graag een terugkoppeling tegemoet.

• is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 11 maart 2025
Tommie van Odido schreef:

Hey ​@daanzillen, ik wil natuurlijk dat je zonder zorgen kunt gamen. Ik heb nogmaals een lijnmeting uitgevoerd, echter zie ik geen gekke dingen op de lijn. Wel zie ik dat je een switch hebt aangesloten. Kan je eens alleen je game pc met een kabel aansluiten om te testen of je dan ook packetloss hebt? Ik heb je een UTP kabel van 15 meter opgestuurd om mee te testen! Ik zie graag een terugkoppeling tegemoet.

Hoi Tommie, dankjewel! Ik heb inderdaad een acces point draaien voor apparaten in de woonkamer - ik zal zodra de kabel binnen is wat testen, wat fijn dat je die hebt opgestuurd! Als dat beter is zal ik toch kijken of ik via een loze leiding een kabel naar ons kantoor kan krijgen.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14006 reacties
  • 12 maart 2025

Geen probleem hoor ​@daanzillen, ik wil graag in oplossingen denken en gamen met packetloss is echt om te huilen… Dus hopelijk krijgen we wat meer informatie met de lange kabel. Als je tijd hebt gehad om te testen dan zie ik graag je reactie tegemoet!

• is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 18 maart 2025
Tommie van Odido schreef:

Geen probleem hoor ​@daanzillen, ik wil graag in oplossingen denken en gamen met packetloss is echt om te huilen… Dus hopelijk krijgen we wat meer informatie met de lange kabel. Als je tijd hebt gehad om te testen dan zie ik graag je reactie tegemoet!

Hoi Tommie, het lijkt erop dat het bekabeld beter gaat, paar potjes kunnen gamen zonder problemen! Ik ga eerst nog even proberen wat te tweaken met mn router positie (hoger in de meterkast hangen en richten van de antennes van mn desktop wifikaart, kijken of ik daarmee mn stabiliteit nog iets kan verhogen. Als alternatief mzal ik een gat door de muur van de woonkamer moeten boren om ook in ons kantoor een kabel te kunnen krijgen (1 loze leiding aanwezig die uitkomt in de woonkamer, daar hangt het zyxel accespoint nu aan).

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14006 reacties
  • 19 maart 2025

Kijk aan dat klinkt al een stuk positiever ​@daanzillen! Hopelijk blijft het stabiel. 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen