Skip to main content

Hi.

Sinds 2 dagen ervaar ik packetloss in online games. Voornamelijk gebeurt dit bij Valorant en CSGO.
Zodra ik VPN aanzet en connect naar een server in Nederland is het packet loss probleem verholpen.

Iemand hier zelfde issue?

Thanks.

Edit: Inmiddels bevestiging gehad van 2 andere vrienden die ook T-Mobile glasvezel hebben. Zij ervaren ook packet loss. Het lijkt dus een routing probleem te zijn.

@Joaonl hoe is jouw ervaring nu met de packet loss? Ik heb af en toe weer hickups in de spraak….


Nieuw tijdstip: 15:50


Nieuw tijdstip: 18:43 en 20:49.


Nieuwe tijdstippen:

  • 02:05
  • 02:52
  • 03:39
  • 04:31
  • 07:00 tot 07:03 maarliefst (!)
  • 09:24

Het blijkt dat die van 07:00 tot 07:03 een random (?) reboot is geweest van de router. Uptijd is namelijk precies de tijd tussen 7 u vanochtend en nu: 8 u 47 minuten.


Ik ga gewoon door met tijdstippen melden want het is echt niet grappig meer… ook is er nog geen contact met mij opgenomen.

  • 1:34
  • 2:20
  • 4:42
  • 7:10
  • 8:00

Ohja, plus 9:38.


Tijden: 10:25, 11:56, 12:31, 13:01 en 13:41.


Tijd: 20:10. Ditkeer gaf ook de router packet loss tijdens mijn MTR.


Tijdstippen: 6:26, 8:05, 8:55,9:44,10:30. 

@Brian heb je enige indicatie wanneer er contact wordt opgenomen? Dit wordt echt heel vervelend zo...


@Brian het lijkt op dat het modem ook wederom de culprit is:

 

Start: Mon Jun  1 15:02:23 2020
HOST: MusicBox Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev
1.|-- 192.168.1.1 40.0% 10 0.8 0.8 0.7 0.9 0.0
2.|-- 31.201.3.1 40.0% 10 3.0 3.0 3.0 3.1 0.0
3.|-- 10.10.80.149 50.0% 10 7.7 7.4 7.2 7.7 0.0
4.|-- ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
5.|-- 216.239.43.230 50.0% 10 9.6 9.8 9.6 10.5 0.0
6.|-- 108.170.236.221 50.0% 10 7.7 7.7 7.6 7.7 0.0
7.|-- 8.8.8.8 50.0% 10 7.6 7.6 7.6 7.7 0.0

 


Start: Mon Jun  1 16:28:27 2020
HOST: MusicBox Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev
1.|-- 192.168.1.1 40.0% 10 0.6 0.7 0.6 0.9 0.0
2.|-- 31.201.3.1 40.0% 10 2.9 3.0 2.9 3.3 0.0
3.|-- 10.10.80.149 40.0% 10 7.2 7.5 7.2 7.7 0.0
4.|-- ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
5.|-- 216.239.43.230 40.0% 10 9.7 9.7 9.6 9.8 0.0
6.|-- 108.170.236.221 40.0% 10 7.7 7.7 7.6 7.8 0.0
7.|-- 8.8.8.8 50.0% 10 7.6 7.6 7.5 7.6 0.0

Dit modem is nog geen week geleden geplaatst...


Dag nummero zoveel met een trieste internet verbinding. Ik voel mij een beetje in de steek gelaten nu. 

 

Start: Tue Jun  2 12:02:06 2020
HOST: MusicBox Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev
1.|-- 192.168.1.1 20.0% 10 0.8 0.8 0.7 0.9 0.0
2.|-- 31.201.3.1 20.0% 10 3.0 3.0 2.9 3.3 0.0
3.|-- 10.10.80.149 20.0% 10 7.3 7.4 7.3 7.7 0.0
4.|-- ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
5.|-- 216.239.43.230 30.0% 10 9.7 9.6 9.4 9.8 0.0
6.|-- 108.170.236.221 30.0% 10 7.7 7.7 7.5 7.8 0.0
7.|-- 8.8.8.8 30.0% 10 7.6 7.6 7.6 7.7 0.0

 


@Soundwork08 heb je nogsteeds issues? Ben benieuwd of jou MTR ook aantoont dat er packet loss bij de router is. @Brian @Sander we zijn nu enkele dagen en het blijft angstvallig stil. Wat gaan we NU concreet doen om mij te helpen? Dit kan zo niet langer.


@Soundwork08 heb je nogsteeds issues? Ben benieuwd of jou MTR ook aantoont dat er packet loss bij de router is. @Brian @Sander we zijn nu enkele dagen en het blijft angstvallig stil. Wat gaan we NU concreet doen om mij te helpen? Dit kan zo niet langer.


Ik heb geen packet loss maar wel hogere latency. Ik merk vooral bij het VOIP bellen dat het nog lang niet gaat zoals het hoort. Ook het RDP verkeer van/naar VPN van mijn werkgever “hikt” af en toe. Dus dit is ook iets wat niet langer houdbaar blijft. Ik werk zeer regelmatig vanuit huis, en ik moet met klanten kunnen bellen zonder iedere keer te vragen “wat zegt u”,”kunt u het nog een keer herhalen”? Bij een glasvezel abonnement verwacht je dit ook niet, dit stamt uit de tijd van een 56 k modem inbel lijntje. Dus ik hoop echt dat T-Mobile hier serieus werk van maakt. Maar de praktijk is helaas anders. Het prijsverschil is er uiteraard ook. Bij T-Mobile neem ik nu 1 Gbps af voor 40 Euro per maand. KPN vraagt voor 500 Mbps voor 55 Euro per maand. Maar als dat dure KPN lijntje over glasvezel superstabiel is en geen packet loss heeft, dan is de keuze vrij snel gemaakt.


Vanochtend is Reggefiber langsgekomen - onaangekondigd. Onder het motto: beter iets dan niets, denk ik maar 🙂 Ze hebben de mediaconverter bekeken en daar een instelling op gewijzigd. Heb ze aangegeven dat ik denk dat het in de router zit en heb ze mijn MTR bevindingen verteld. Ze waren het met mij eens dat het wel eens de router kon zijn.

Daarna met T-Mobile gebeld. De medewerker van T-Mobile gaf aan nog niets te kunnen doen omdat de terugkoppeling van Reggefiber nog niet in het systeem staat, maar mijn notitie over dat het wellicht de router is is wel in het dossier opgenomen.

Vanochtend ben ik ook gaan kijken naar mijn eigen logfiles, die dus de packet loss meten, en de logfiles van de router… en wat blijkt? De logfiles blijken te matchen!

 

Wanneer ik packetloss ervaar, zie ik de volgende lines in mijn router log:

 

207 Jun 3 03:17:47 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_IPTV connection ready
208 Jun 3 03:17:36 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_Internet connection ready
209 Jun 3 03:17:28 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_MGNT connection ready
210 Jun 3 03:17:22 kern info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgTypeg-2147483432]
211 Jun 3 03:17:22 kern info dhcpc udhcpc: Lease of 10.112.32.108 obtained, lease time 3600
212 Jun 3 03:17:22 kern debug dhcpc udhcpc: Sending select for 10.112.32.108...
213 Jun 3 03:17:22 kern debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
214 Jun 3 03:17:21 kern info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgTypeg-2147483432]
215 Jun 3 03:17:21 kern info dhcpc udhcpc: Lease of 31.20.27.112 obtained, lease time 3600
216 Jun 3 03:17:21 kern debug dhcpc udhcpc: Sending select for 31.20.27.112...
217 Jun 3 03:17:21 kern debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
218 Jun 3 03:17:21 kern info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgTypeg-2147483432]
219 Jun 3 03:17:21 kern info dhcpc udhcpc: Lease of 10.69.108.219 obtained, lease time 3600
220 Jun 3 03:17:21 kern debug dhcpc udhcpc: Sending select for 10.69.108.219...
221 Jun 3 03:17:21 kern debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
222 Jun 3 03:17:18 kern notice dhcpc udhcpc:
223 Jun 3 03:17:18 kern notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
224 Jun 3 03:17:18 kern notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
225 Jun 3 03:17:18 kern notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
226 Jun 3 03:17:18 kern info dhcpc udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
227 Jun 3 03:17:16 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_IPTV connection lost
228 Jun 3 03:17:13 kern info dhcpc udhcpc: Received SIGTERM
229 Jun 3 03:17:11 kern notice dhcpc udhcpc:
230 Jun 3 03:17:11 kern notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
231 Jun 3 03:17:11 kern notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
232 Jun 3 03:17:11 kern notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
233 Jun 3 03:17:11 kern info dhcpc udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
234 Jun 3 03:17:07 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_Internet connection lost
235 Jun 3 03:17:04 kern info dhcpc udhcpc: Received SIGTERM
236 Jun 3 03:17:01 kern notice dhcpc udhcpc:
237 Jun 3 03:17:01 kern notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
238 Jun 3 03:17:01 kern notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
239 Jun 3 03:17:01 kern notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
240 Jun 3 03:17:01 kern info dhcpc udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
241 Jun 3 03:16:57 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_MGNT connection lost
242 Jun 3 03:16:54 kern info dhcpc udhcpc: Received SIGTERM
         

 

 

 

 

 

 

Zo ziet bijna elk packet loss bij mij er uit, het begint met de udhcp: Received SIGTERM en daarna dat de Wan connection lost.Ik gooi het op de firmware van de router. Kan daar wat aan gedaan worden, of kunnen we een ander modem hier neer zetten? @Brian @Sander 


Hier ook heel regelmatig last van wegvallende verbinding. Verschillende pings gedaan via Terminal. Regelmatig wegvallende pakketten. Dacht dat het aan de router lag, dus die heb ik al vervangen met een  TP-link model. Daarna vond ik dit topic. Beschrijft exact mijn probleem. 

Ik ben sinds kort klant bij T-mobile Thuis, als deze packet losses blijven de komende maanden, dan zal het bij een jaar blijven….


@BramDEP Heb je met je TP-link geen issues?


@BramDEP Heb je met je TP-link geen issues?

 

Helaas, ook met de nieuwe router heb ik nog steeds last van packet losses….


@BramDEP Kijk, eens in de zoveel tijd is het niet zo erg dat er packet loss is. Hoe ervaar jij het? Kun je je situatie schetsen?


@BramDEP Kijk, eens in de zoveel tijd is het niet zo erg dat er packet loss is. Hoe ervaar jij het? Kun je je situatie schetsen?

 

Dagelijks. Ene moment erger dan het andere moment. Ik ben geen gamer, maar zelfs bij het browsen is het heel irritant. Ik zal het proberen bij te houden. Maar ik hoop dat T-mobile weet waar het probleem zit en er mee bezig is.


@BramDEP En wat heeft je router als logs? Wegvallende verbindignen?


@BramDEP En wat heeft je router als logs? Wegvallende verbindignen?

Nee, geen gekke dingen in het log van de router. Ik zal het in de gaten houden.


Vanochtend gebeld met T-Mobile. Het ligt nu bij de backoffice en ik hoop dat zij mij zo snel mogelijk een nieuwe modem opsturen. Liefst nog vandaag, zodat het er mogelijk morgen is.

 

Kunnen jullie in deze nog iets betekenen, @Brian @Sander? Een reactie op mijn post met de logmeldingen zou sowieso prettig zijn, het is al bijna een week geleden dat ik jullie naam in een post hier voorbij zie komen… en uiteraard is het probleem nogsteeds gaande.


Het wordt nog fraaier: mijn portforward naar 443 gaat ineens naar mijn router (dus wanneer je vanuit je mobiel naar mijn ip gaat op HTTPS zie je mijn router). Ik krijg met geen mogelijkheid mijn 443 forward weer aan de praat…

EDIT: Op kunnen lossen door de poort te wijzigen in 444:

Bizar dat mijn forwarding vanmiddag gewoon nog werkte en ineens niet meer.


Hi @ThijmenNL, excuses voor de late reactie, ik heb het wel in de gaten gehouden en ik wilde nog even bericht van de netbeheerder afwachten voordat ik weer contact opnam (ik zag dat je al gebeld had). We zouden de modem kunnen wisselen maar dit heeft onze monteur recent al gedaan dus ik denk niet dat het daar aan ligt. We hebben de netbeheerder gevraagd om een poortmove te doen in de centrale en als het goed is heb je vanochtend bericht van ze ontvangen hierover. :slight_smile: Ik blijf een vinger aan de pols houden en ik heb contact met onze technische dienst hierover, wordt aan gewerkt dus!

 

@BramDEP Ik heb ook meteen even met jou meegekeken en jij zit op een andere techniek (WBA, waar Thijmen op OFD zit) dus het lijkt geen verband met elkaar te houden. Zou jij ook eens een traceroute willen doen zoals ik in mijn eerdere post uit heb gelegd? Dus via onderstaande manier, dan ga ik met het resultaat aan de slag:
 

Om te zorgen dat we het wel zo snel mogelijk kunnen tackelen willen we graag onderstaande informatie ontvangen:

  • Wanneer speelt het probleem (datum/tijdstippen)
  • Naar welke websites of servers speelt het probleem
  • Wat zijn de resultaten van een speedtest en naar welke server is die test gedaan
  • Wat zijn de resultaten van een MTR (Windows / Linux) naar de betreffende website of server.

We vragen in dit geval om een MTR ipv een normale trace route omdat een MTR een ping stuurt naar een specifieke hop in het pad. Dan kunnen we precies zien op welke hop het probleem zit of vanaf waar het fout gaat.


Reageer