Sinds 2 dagen ervaar ik packetloss in online games. Voornamelijk gebeurt dit bij Valorant en CSGO. Zodra ik VPN aanzet en connect naar een server in Nederland is het packet loss probleem verholpen.
Iemand hier zelfde issue?
Thanks.
Edit: Inmiddels bevestiging gehad van 2 andere vrienden die ook T-Mobile glasvezel hebben. Zij ervaren ook packet loss. Het lijkt dus een routing probleem te zijn.
Bladzijde 10 / 11
Wat top dat er vandaag al een plekje beschikbaar was @RuudDB! Dat kan ik me helemaal voorstellen. Ik wacht met smart op een terugkoppeling van je vandaag. Ik hoop onwijs dat je mij dan kunt verblijden met de update dat alles weer goed werkt. Weet dat als dat niet zo is, dat ik dan meteen verder voor je aan de slag ga. Want ik wil dat dit gefixt wordt voor je. Fingers crossed!
Nieuwe ONT erop, geen verschil, zoals verwacht. Dat was ook exact wat de man van Guidion zei, “gaat niks uitmaken, onbegrijpelijk dat ik daarvoor nog gestuurd wordt".
Dus, wat nu. Hij vertelde me nog wel wat (nieuwe) informatie, maar ik ben eerst vooral benieuwd wat nu de officiële lezing vanuit jullie is naar het vervolg van het traject.
Hi @RuudDB, wat balen om te lezen! Ik had zo erg gehoopt dat het vandaag direct was verholpen. Ik heb weer een kijkje genoemen in jouw profiel en hier zie ik dat alles weer werkt zoals het hoort. Ervaar jij dit zelf nu ook zo? Ik hoop het echt ontzettend. Als jij nog steeds hetzelfde merkt als gisteren, dan ga ik verder voor je aan de slag totdat jouw verbinding weer werkt als een tierelier. Kan je mij voorzien van een korte update?
De demping was gister nog steeds -33, zoals eigenlijk bij alle ingrepen is gebleven. Er bestaat het idee dat de storing, vanwege gpon, bij een gebruiker vóór mij ligt en ik daar last van heb. Dat zou verklaren waarom geen enkele actie bij mij een verschil in de demping maakt. Het is iets wat op meerdere plekken in Nederland geconstateerd zou zijn. Daarom werd gezegd dat het ‘hogerop’ gezocht ging worden om, met name, de apparatuur te verbeteren. Het is inderdaad zo dat er, en dat was na de vorige bezoekjes ook, minder packetloss is, maar dat neemt in de loop van de tijd weer toe. Geen idee hoe dat kan. Maar bovenal werd er dus ook nog die te hoge demping gemeten gister, dus het probleem is er nog ergens. Of bedoel je met ‘in mijn profiel kijken', dat de verbinding vandaag nogmaals gemeten is en de demping nu wel verbeterd is?
Hoi @RuudDB, bedankt voor je terugkoppeling. De demping op de lijn is jammer genoeg onveranderd. Ik heb het besproken met onze huisexpert die alle GPON-cases behandeld en hij heeft geadviseerd om dit neer te leggen bij de specialisten dus dat heb ik meteen gedaan. Sorry dat het issue aanhoudt, ik hoop oprecht dat er nu spoedig verandering in komt!
Normaliter zou ik zeggen: houd rekening met gemiddeld vier tot zes dagen verwerkingstijd, maar omdat het een hardnekkig issue betreft, durf ik er geen tijd op vast te pinnen - dat is wellicht flauw, maar dat zou niet eerlijk zijn tegenover jou. Dat gezegd hebbende, weet ik zeker dat mijn collega's er alles aan gaan doen om je zo snel mogelijk te helpen. Mocht er in de tussentijd iets veranderen qua packet loss of verbinding, houd me dan op de hoogte alsjeblieft. Thanks!
Ik had me al laten influisteren dat zo'n traject zelfs maanden kan duren, omdat het iets is wat op meer plekken in het land voorkomt en dus door veel lagen zal moeten om tot een oplossing te komen.
Máár, ik heb sinds het weekend geen packetloss meer volgens PingPlotter en dat is voor het eerst in anderhalve maand, sinds ik hier woon. Internet lijkt ook soepeler te gaan (nog niet zo smooth en snel als ik gehoopt had met glasvezel) en video hapert veel minder. Dus er is zeker vooruitgang! Ergens jammer dat het dan een mysterie is waar de oplossing hiervan heeft gelegen, maar wie weet wat het een optelsom van alles en dat het nu net goed viel.
Wel zijn er nog steeds spikes; bekabeld naar 20-25 ms om de zoveel minuten en draadloos pakweg om de minuut naar 200 ms. Bekabeld gaat het soms ook in verhoogde blokken, dat het minutenlang pakweg 20ms blijft. Overigens weet ik niet wat als normaal wordt beschouwd, aangezien ik pas in de ping-wereld ben gaan duiken sinds ik hier woon en de glasvezelproblemen kreeg.
Ik had me al laten influisteren dat zo'n traject zelfs maanden kan duren, omdat het iets is wat op meer plekken in het land voorkomt en dus door veel lagen zal moeten om tot een oplossing te komen.
Máár, ik heb sinds het weekend geen packetloss meer volgens PingPlotter en dat is voor het eerst in anderhalve maand, sinds ik hier woon. Internet lijkt ook soepeler te gaan (nog niet zo smooth en snel als ik gehoopt had met glasvezel) en video hapert veel minder. Dus er is zeker vooruitgang! Ergens jammer dat het dan een mysterie is waar de oplossing hiervan heeft gelegen, maar wie weet wat het een optelsom van alles en dat het nu net goed viel.
Wel zijn er nog steeds spikes; bekabeld naar 20-25 ms om de zoveel minuten en draadloos pakweg om de minuut naar 200 ms. Bekabeld gaat het soms ook in verhoogde blokken, dat het minutenlang pakweg 20ms blijft. Overigens weet ik niet wat als normaal wordt beschouwd, aangezien ik pas in de ping-wereld ben gaan duiken sinds ik hier woon en de glasvezelproblemen kreeg.
glasvezel hoort tussen de 4/7ms te zitten
Dus een spike af en toe valt op zich ook niet onder 'normaal'? Bekabeld zit hij nu tussen 7-11ms, op die spikes/blokken na. Draadloos ziet het er zoals onderstaand uit, toch best wel een patroon (en ook weer beetje packetloss):
Het is mooi dat je sinds afgelopen weekend geen packet loss meer ervaren hebt, maar laten we het zeer zeker blijven monitoren, zo komen we tot de beste resultaten. Die spikes kunnen af en toe ontstaan, maar uitschieters van boven de 50 ms zijn wel erg exceptioneel hoog. Ik geef dit door in het rapport aan de specialisten, bedankt voor je update! @RuudDB
En dus toch ook nog wat packetloss ;) Ik ben benieuwd wat de volgende terugkoppeling van de GPON-specialisten zal zijn op de spikes, de nog lichte packetloss en natuurlijk vooral de te hoge demping, aangezien daar de kern van het probleem zal zitten? Al is het bovenstaande PingPlotter-patroon misschien een opening voor een andere oorzaak.
Hi @RuudDB, we gaan dit voor je in de gaten houden! Ik checkte net of er wellicht al een update te zien is, maar zoals Jason ook al aangaf zal dit nog even duren. Ik hoop dat de oorzaak én de oplossing uit het onderzoek zullen rollen, zodat we dit aan je kunnen meegeven. Als jij tot die tijd nog andere vragen of bevindingen hebt, laat het dan vooral hier weten!
@RuudDB Volgens onze techneuten is de dempingwaarde hersteld en zijn de problemen verholpen. Klopt dit ook volgens jou?
Er is geen verschil met vorige week. Dus packetloss is wel bijna weg, op enkele blokken na (vooral draadloos). Wel spikes, met name draadloos, naar 200/300ms. En in een typisch patroon (zie screenshot in post vorige week).
@RuudDB Bedankt voor je update, ik heb het weer doorgegeven aan de techneuten zodat het gemonitord kan worden. Mocht je een ander patroon herkennen de komende dagen, laat het dan zeker weten.
@RuudDB Goedemorgen, ga je ermee akkoord wanneer ik een factory reset op het modem uitvoer? Hiermee wordt alles teruggezet naar de fabrieksinstellingen, maar kan ik één en ander op afstand testen. Alvast bedankt voor je antwoord!
Prima. Dat is lang geleden al wel gebeurd en er is vaker gezegd dat het probleem niet bij het modem zit, maar ervóór, maar je weet maar nooit wat je vind!
@RuudDB Bedankt voor je akkoord - de kans is klein dat het hieraan ligt, maar om een perfect beeld te scheppen van wat gaande is en waardoor willen we echt elke potentiële oorzaak uitsluiten. Het modem wordt nu opnieuw opgestart, houd er alsjeblieft rekening mee dat je op elk apparaat opnieuw dient te verbinden en daarbij het wachtwoord en de wifinaam achterop het modem gebruikt.
Het ging naar verhouding net zo goed, maar vanaf middernacht ineens plotsklaps bakkenvol pakketloss, onmogelijk tv kijken en internetten met hindernissen. Toeval, dat dat net op de drempel van een nieuwe maand gebeurd? Dit lijkt me geen verbindingsprobleem meer, maar een abonnement/T-mobile probleem. Fix dit!!!
@RuudDB Dit is verwant aan de internetproblemen die sinds afgelopen nacht spelen. Overigens wil ik daarmee zeker niet impliceren dat het geen T-Mobile Thuis probleem is, maar meer dat dit puur toeval is in jouw geval, sorry hiervoor. We zijn naarstig op zoek naar een fix, ik kom hier zo snel mogelijk op terug.
Het is inmiddels weer naar de situatie zoals afgelopen weken. Sorry voor mijn felle reactie vannacht, maar ik dacht echt even dat ik gek werd.
Geen excuses nodig! Helemaal geen probleem, je reactie is meer dan gegrond en volkomen begrijpelijk.
Weet dat je uiteraard een compensatie gaat krijgen voor de periode dat jij deze problemen ervaart. Jammer genoeg kan ik dit nu alleen nog niet voor je in orde maken, aangezien het probleem nog niet is opgelost. Zodra dit euvel is verholpen, dan ga ik graag voor je aan de slag.
Hoi @Lisa, even terugkomend om deze belofte. Zoals hier gemeld is sinds het weekend van 18 september de packetloss sterk afgenomen en ik denk dat dat het moment is dat jullie het als opgelost beschouwen; sindsdien is er niks meer gebeurd en zijn er geen updates geweest, hoewel er dus nog wel de te hoge demping van -33 is (althans, volgens de laatste metingen) en de gemelde spikes (20 ms bekabeld, 200ms draadloos). Maar ik heb het vermoeden dat dit ‘normaal’ is en dit het is.
Op zich kan ik nu ook normaal internetten (al had ik gehoopt dat glasvezel stabieler/sneller was dan kabel). Dus, kan de compensatie voor de periode van 9 augustus (start aansluiting) tot 18 september in gang gezet worden? Wellicht iets in de installatiekosten. Dank.
@Lisa@Jason
@RuudDB Dat kan zeer zeker in gang gezet worden, de data die jij benoemt zijn inderdaad het start- en eindpunt waarmee de compensatie berekend wordt. Wat ik echter zelf nu constateer, is dat de einddatum wat mij betreft niet op 18 september, maar op 28 september dient te liggen. Toen heeft onze technische dienst officieel gemeld dat de demping weer in orde was en er geen packet loss meer zou moeten optreden.
Ik hanteer de einddatum van 28 september, dit zullen we dan ook gebruiken in de aanstaande compensatie. Van de vergoeding zelf ontvang jij straks een e-mail ter bevestiging. De vergoeding wordt op een volgende factuur verrekend met het maandbedrag. Indien er dan nog een bedrag open blijft staan dat wij jou schuldig zijn, dan zal dat na 32 dagen op je rekening gestort worden.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.