Beantwoord

Overstappen 100Mbit -> 1 Gbit WBA (De Meern)

  • 10 February 2022
  • 39 reacties
  • 547 Bekeken

Reputatie 2

Gisterenavond heb ik het in portal mijn abonnement van 100 → 1Gbit verhoogd. Vrijwel direct hierna kreeg ik mail dat de wijziging was verwerkt. In het portaal zag ik vanochtend dat het abonnement op 1Gbit stond.

Als ik nu bekabeld speedtest uitvoer blijf ik steken op 88Mbit up/down met ping 10 ms. Ik heb een Edgerouter met een SPF module van 1Gbit en ook mijn laptop heeft gigabit bekabelde aansluiting.

Wanneer kan ik gebruik maken van 1Gbit? Moet hiervoor in de centrale nog iets worden aangepast en blijft dit WBA? Of toch ODF?

Voor de zekerheid nog een traceroute

 

Tracing route to www.google.com [142.251.36.36]
over a maximum of 30 hops:

  1     1 ms     1 ms    <1 ms  

  2     1 ms     1 ms     1 ms 
  3     2 ms     5 ms     3 ms  1-208-201-31.ftth.glasoperator.nl [31.201.208.1]
  4     6 ms     6 ms     6 ms  10.10.10.213
  5     6 ms     6 ms     6 ms  10.10.12.53
  6     7 ms     7 ms     7 ms  72.14.209.42
  7     7 ms     6 ms     8 ms  172.253.71.29
  8     6 ms     6 ms     6 ms  142.251.66.239
  9     7 ms     6 ms     6 ms  ams17s12-in-f4.1e100.net [142.251.36.36]

icon

Beste antwoord door Waqqas 10 February 2022, 18:01

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

39 reacties

Reputatie 7

Hi @vaevictis, tof om te lezen dat je een Ubiquity Dream Machine Pro gaat aansluiten! Houd je ons op de hoogte zodra deze up and running is? Ik heb er volledig begrip voor dat jij de Zyxel niet de hele dag kunt aansluiten. Heb jij hier morgenochtend de tijd voor? Dan neem ik graag jouw verbinding onder de loep. Mocht een andere tijd jou beter uitkomen, laat het mij dan gerust weten. Ik pas mij met liefde aan aan jouw planning. In de middag zou ik tussen 14:00 uur en 15:00 uur kunnen of na 16:00 uur. Ik hoor het graag van je! 💪

Reputatie 2

Hi @vaevictis, tof om te lezen dat je een Ubiquity Dream Machine Pro gaat aansluiten! Houd je ons op de hoogte zodra deze up and running is? Ik heb er volledig begrip voor dat jij de Zyxel niet de hele dag kunt aansluiten. Heb jij hier morgenochtend de tijd voor? Dan neem ik graag jouw verbinding onder de loep. Mocht een andere tijd jou beter uitkomen, laat het mij dan gerust weten. Ik pas mij met liefde aan aan jouw planning. In de middag zou ik tussen 14:00 uur en 15:00 uur kunnen of na 16:00 uur. Ik hoor het graag van je! 💪

Hi Lisa, na 16.00 zou e.v.t. kunnen ik laat morgenochtend even weten of UDM Pro direct goed werkt.

Reputatie 2

@Lisa Ik heb de dream machine pro aangesloten en heb ook een fiber link. Als ik WAN op vlan 300 instel krijg ik geen DHCP ip v4 adres toegewezen. Hoe lang kan dat duren en kan ik er iets aan doen?

Reputatie 2

@LisaIk heb de dream machine pro aangesloten en heb ook een fiber link. Als ik WAN op vlan 300 instel krijg ik geen DHCP ip v4 adres toegewezen. Hoe lang kan dat duren en kan ik er iets aan doen?

Ik heb ook net op gebeld met klantenservice die zeiden dat er iets niet goed stond in de wijkcentrale? Wel vreemd want ik had een werkende verbinding. Enfin, nu ik een ZTE NTU heb aangesloten krijg ik via UTP kabel wel een WAN IP adres. Maar ik wil weer de SFP gebruiken zoals eerst op de Edgerouter.

Dus @Lisa je kunt gaan meten want de UDM Pro is nu in gebruik en haal nog steeds +/- 300Mbit idem met Edgerouter en ZyXEL router.

Reputatie 7

Hi @vaevictis, super dat je de Ubiquity Dream Machine Pro hebt aangesloten en mij van meerder updates hebt voorzien vanochtend! Ik heb jouw eerste vraag uitstaan bij een collega, dus hier kom ik zo snel mogelijk bij je op terug. Ook zou ik via deze weg @Hidden.nld willen optrommelen met de vraag of jij hier al meer over kan vertellen?

Klopt het dat je het Zyxel modem inmiddels weer hebt afgesloten? Excuses, het is mij door extra meetings vanochtend niet meer gelukt om een meting uit te voeren. Zojuist heb ik een meting uitgevoerd en hier zie ik in terug dat het Zyxel modem uit staat. Omdat je aangeeft dat jij lagere resultaten haalt dan zou moeten, wil ik graag het volgende bij je opvragen. Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen - De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is).
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster.
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter.
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Als jij hierop terug zou kunnen komen, dan ga ik graag verder voor je aan de slag om je hierbij te helpen. Ik wil namelijk dat jij de juiste snelheid behaalt! 😁

Reputatie 2

Meting 1

 

 

Meting 2

Hi @Lisa  ik heb het ZyXEL modem niet aangesloten gehad. Heb hier een AON en nu met ZTE F3100 NTU aangesloten en dus via UTP een gigabit verbinding. De UDM Pro is nog bijna helemaal ongeconfigureerd want met UTP werkte het direct. Zou fijn vinden om eerst de snelheid opgelost te krijgen vooral download is erg traag en upload iets sneller.

 

Daarna hoop ik dat iemand ervaring heeft met een SFP tranceiver i.c.m. de UDM Pro.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@vaevictis ik weet dat het vervelend is maar ik wil je vragen om te testen met de speedtest.net desktop app in veilige modus. Mijn ervaring is dat niet alle pc's met een gigabit netwerkkaart ook daadwerkelijk 1 Gbps aan kunnen en soms een firewall of virusscanner behoorlijk invloed kan hebben met de download. Ik gebruik zelf een MacBook pro omdat ik weet dat die ook daadwerkelijk een hoge snelheid aan kan. Meestal haal ik 840Mbps met de speedtest maar met een download van stram haal ik 987Mbps terwijl ik nog aan het Netflixxen ben. Ik kan dus de hele verbinding vol trekken maar uit de speedtest komt het niet naar voren.

Reputatie 2

Hallo @Hidden.nld Ik heb nu al meerdere speedtesten gedaan afgelopen week op verschillende tijdstippen en servers ook met zyxel modem. Windows safe mode en de app gaan het niet beter krijgen, ik ben zelf it-er maar ik heb net nog een speedtest op de UDM Pro gedraaid dus dan heb je een directe verbinding. Upload is hier hoog maar download laag, er zijn geen andere gebruikers aan het downloaden/streamen oid.

 

Heb je hier voldoende aan?

 

Reputatie 7
Badge +4

@vaevictis Je heb een popup gekregen waarin staat dat de snelheid boven de 100Mbps de speedtest.net desktop app een betrouwbaarder resultaat geeft.

 

 ff snel opgezocht door incognito te gebruiken :)

snelheden tussen de 300 en 400 Mbps zit 9 van de 10x in het klant domein.

Zeker als ITer zal je dit stap voor stap moeten onderzoeken. je begint dus bij de basis. en dat is de standaard installatie zoals door T-Mobile word geleverd en dus met het Zyxel modem. en een test methode gebruiken waarvan je weet dat deze werkt. als je dit dus test op je laptop dan kan je dit alleen met zekerheid zeggen dat je eerder op het apparaat deze snelheden heb gehaald. het zelfde geld voor de test server die je gebruikt. en dan nog moet je rekening houden met een overbelasting van de test server. je kan dus een aanname doen dat de app en safemode niet werkt of je kan het aantonen. De screenshots voldoen niet aan de voorwaarden.

Je heb niet de app gebruikt en je heb virtual box draaien en niet de zyxel gebruikt. 

Reputatie 2

@vaevictis Je heb een popup gekregen waarin staat dat de snelheid boven de 100Mbps de speedtest.net desktop app een betrouwbaarder resultaat geeft.

 

 ff snel opgezocht door incognito te gebruiken :)

snelheden tussen de 300 en 400 Mbps zit 9 van de 10x in het klant domein.

Zeker als ITer zal je dit stap voor stap moeten onderzoeken. je begint dus bij de basis. en dat is de standaard installatie zoals door T-Mobile word geleverd en dus met het Zyxel modem. en een test methode gebruiken waarvan je weet dat deze werkt. als je dit dus test op je laptop dan kan je dit alleen met zekerheid zeggen dat je eerder op het apparaat deze snelheden heb gehaald. het zelfde geld voor de test server die je gebruikt. en dan nog moet je rekening houden met een overbelasting van de test server. je kan dus een aanname doen dat de app en safemode niet werkt of je kan het aantonen. De screenshots voldoen niet aan de voorwaarden.

Je heb niet de app gebruikt en je heb virtual box draaien en niet de zyxel gebruikt. 

@vaevictis Je heb een popup gekregen waarin staat dat de snelheid boven de 100Mbps de speedtest.net desktop app een betrouwbaarder resultaat geeft.

 

 ff snel opgezocht door incognito te gebruiken :)

snelheden tussen de 300 en 400 Mbps zit 9 van de 10x in het klant domein.

Zeker als ITer zal je dit stap voor stap moeten onderzoeken. je begint dus bij de basis. en dat is de standaard installatie zoals door T-Mobile word geleverd en dus met het Zyxel modem. en een test methode gebruiken waarvan je weet dat deze werkt. als je dit dus test op je laptop dan kan je dit alleen met zekerheid zeggen dat je eerder op het apparaat deze snelheden heb gehaald. het zelfde geld voor de test server die je gebruikt. en dan nog moet je rekening houden met een overbelasting van de test server. je kan dus een aanname doen dat de app en safemode niet werkt of je kan het aantonen. De screenshots voldoen niet aan de voorwaarden.

Je heb niet de app gebruikt en je heb virtual box draaien en niet de zyxel gebruikt. 

@Hidden.nld 

Ik vind deze toon niet zo prettig, ik heb de zyxel al een paar keer aangesloten gehad lees berichten hier boven toen ook met een laptop getest. Overigens heb ik geen pop-up gekregen bijzonder dat je dat vanaf afstand kunt zien.:laughing:

Als support medewerker moet je ook weten dat Windows Safe mode is erg lastig is omdat dat je dan te maken krijgt met bitlocker die je moet ontgrendelen daarnaast en in mijn geval USB hub loshalen omdat deze een Gbit adapter heeft (laptop zelf geen utputp

 

Ik zal morgenochtend met de zyxel en andere laptop met Linux live stick testen. Daarmee is Windows uitgesloten en het modem uitgesloten. Als er een native app is voor speedtest zal ik die gebruiken. Is dit voldoende om het dan wel aan te tonen dat het niet in huis ligt?

ik ben zelf it-er maar ik heb net nog een speedtest op de UDM Pro gedraaid dus dan heb je een directe verbinding.

 

Hier ga je als het goed is al direct de mist in, al een aantal jaar wordt geklaagd over het niet behalen van snelheden wanneer gebruik gemaakt wordt via de speedtest die Ubiquiti biedt. Zie bijvoorbeeld dit topic maar kijk gerust ook even naar andere resultaten die via Google te vinden zijn.

Ook speedtest-cli (een Python script) die her en der gebruikt wordt laat te wensen over.

 

Heb je hier voldoende aan?

………..

Voor het testen moet het modem van de provider worden gebruikt en vereist men dat je screenshots plaatst van een Speedtest.net App (GUI), dit kan zijn de App voor MacOS of voor Windows.

Soms is het noodzakelijk het modem enkele dagen aangesloten te hebben zodat tech e.e.a. kan meten. Zonder het modem kan dus geen goed onderzoek plaatsvinden.

Reputatie 7
Badge +4

@vaevictis ik ben zelf niet werkzaam voor T Mobile. De reacties van medewerkers herken je aan de T logo achter hun naam.

Support medewerker ben ik ook niet. 

Wel ben ik al jaren actief in de netwerk, telecom, datacenter en hosting wereld.

Je probleem oplossen kan ik niet. Ik deel mijn kennis hier om mensen te helpen om snel tot de kern van het probleem te komen. Of dat nou door eigen hardware is of om snel goed geholpen te worden bij T Mobile.

Reputatie 2

@Lisa Ik heb zojuist door een reprovisie van @Jason de SFP tranceiver ook werkend gekregen. Toen de ZyXEL eraan hing heb ik na de reprovisie een speedtest uitgevoerd maar helaas kom ik weer rond de 300Mbit uit (down) en up iets hoger (350Mbit). Met de UDM daarna ook een speedtest uitgevoerd vanaf het apparaat en met een Linux laptop zelfde resultaten.

Reputatie 2

ik ben zelf it-er maar ik heb net nog een speedtest op de UDM Pro gedraaid dus dan heb je een directe verbinding.

 

Hier ga je als het goed is al direct de mist in, al een aantal jaar wordt geklaagd over het niet behalen van snelheden wanneer gebruik gemaakt wordt via de speedtest die Ubiquiti biedt. Zie bijvoorbeeld dit topic maar kijk gerust ook even naar andere resultaten die via Google te vinden zijn.

Ook speedtest-cli (een Python script) die her en der gebruikt wordt laat te wensen over.

 

Heb je hier voldoende aan?

………..

Voor het testen moet het modem van de provider worden gebruikt en vereist men dat je screenshots plaatst van een Speedtest.net App (GUI), dit kan zijn de App voor MacOS of voor Windows.

Soms is het noodzakelijk het modem enkele dagen aangesloten te hebben zodat tech e.e.a. kan meten. Zonder het modem kan dus geen goed onderzoek plaatsvinden.

Ik snap dit standup vanuit T-mobile. Maar ik roep ook niet zomaar dat het “niet werkt” want ik heb nu alle configuraties wel getest. En ik kan 100% uitsluiten dat het aan mijn netwerk ligt. De FTU lijkt me ook sterk, dat werkt of werkt niet. Misschien toch nog iets in de wijkcentrale? Ik zit op WBA met AON, dus wellicht nog een oude configuratie?

Dus ook met ZyXEL modem en Linux laptop met speedtest-cli krijg ik maar 300Mbit down. Ik snap dat andere configuraties minder betrouwbaar kunnen zijn maar ik krijg wel consistente meetresultaten.

Voor Linux  speedtest-cli is de enige optie. https://www.speedtest.net/apps/cli