Beantwoord

Overstappen 100Mbit -> 1 Gbit WBA (De Meern)

  • 10 February 2022
  • 39 reacties
  • 547 Bekeken

Reputatie 2

Gisterenavond heb ik het in portal mijn abonnement van 100 → 1Gbit verhoogd. Vrijwel direct hierna kreeg ik mail dat de wijziging was verwerkt. In het portaal zag ik vanochtend dat het abonnement op 1Gbit stond.

Als ik nu bekabeld speedtest uitvoer blijf ik steken op 88Mbit up/down met ping 10 ms. Ik heb een Edgerouter met een SPF module van 1Gbit en ook mijn laptop heeft gigabit bekabelde aansluiting.

Wanneer kan ik gebruik maken van 1Gbit? Moet hiervoor in de centrale nog iets worden aangepast en blijft dit WBA? Of toch ODF?

Voor de zekerheid nog een traceroute

 

Tracing route to www.google.com [142.251.36.36]
over a maximum of 30 hops:

  1     1 ms     1 ms    <1 ms  

  2     1 ms     1 ms     1 ms 
  3     2 ms     5 ms     3 ms  1-208-201-31.ftth.glasoperator.nl [31.201.208.1]
  4     6 ms     6 ms     6 ms  10.10.10.213
  5     6 ms     6 ms     6 ms  10.10.12.53
  6     7 ms     7 ms     7 ms  72.14.209.42
  7     7 ms     6 ms     8 ms  172.253.71.29
  8     6 ms     6 ms     6 ms  142.251.66.239
  9     7 ms     6 ms     6 ms  ams17s12-in-f4.1e100.net [142.251.36.36]

icon

Beste antwoord door Waqqas 10 February 2022, 18:01

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

39 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @vaevictis 

Wil je het T-Mobile modem even aansluiten en dan een speedtest doen? Als het goed is haal je dan de juiste snelheid en daarna kun je je eigen apparatuur weer aansluiten 👍

Reputatie 2

Rechtstreeks op de router:

 

Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from T-Mobile Thuis (31.201.209.92)...
Retrieving speedtest.net server list...
Selecting best server based on ping...
Hosted by NovoServe (Schiphol-Rijk) [29.04 km]: 14.15 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 62.16 Mbit/s
Testing upload speed................................................................................................
Upload: 37.71 Mbit/s

 

Reputatie 7
Badge +15

@vaevictis

Heb je de Edgerouter er even tussenuit gehaald en het T-Mobile modem aangesloten met mediaconverter als je die hebt?

Het beste kan je de speedtest met de Ookla speedtest app doen.

Is, je blijft op WBA en er is meestal geen aanpassing nodig in de wijkcentrale.

Reputatie 2

Ga ik morgenochtend doen, anders krijg ik ruzie met het gezin.

Reputatie 2

Ik heb zelf de installatie moeten uitvoeren omdat de monteur niet langskwam i.v.m COVID. Ik heb nooit de media converter aangesloten gehad. Waarom moet trouwens de ZyXEL router worden aangesloten? Het instellen van netwerksnelheid gebeurt toch in de centrale en hoeft toch niet op de CPE worden gedaan?

Reputatie 7
Badge +15

@vaevictis

Bij een storing wordt standaard altijd gevraagd of je het T-Mobile modem wilt aansluiten want als er een eigen router zit dan ziet T-Mobile de verbinding niet.

Eerder was er iemand die van 50 Mbps naar 1000 Mbps op WBA ging en hij had precies hetzelfde als bij jou. Na aansluiten van het T-Mobile apparatuur kreeg hij de juiste snelheid en daarna kon hij zijn eigen router weer aansluiten.

Btw wees wel voorzichtig met het glasvezel 😅

Reputatie 7
Badge +1

Dat roept bij mij meteen de volgende vraag op: op dit moment maak ik gebruik van 100mb/.s WBA zoals omstreeks 2008-2012 door Reggefiber in de Achterhoek en Liemers aangelegd, en naar mijn persoonlijke overtuiging nog altijd beter dan nu word aangelegd.

De modem/router die ik heb is de bekende Draytek, deze werkt perfect en kan dacht ik 1000mb/s bekabeld aan en op WiFi volgens de specs ongeveer 300mb/s, dan zou het dus zo kunnen zijn dat bij een eventuele overstap naar 1gb/s alles zo kan blijven en er niets in de kast(en) hoeft te worden aangepast?

Ik weet dat je bij WBA per maand wat meer betaald dan bij ODF maar die meerprijs is het me wel waard zeker gezien mijn ervaringen de afgelopen jaren met het WBA waar ik gebruik van maak, werkt perfect amper storingen max paar uur al die jaren.

Reputatie 7
Badge +15

@BeMu er verandert niks en je blijft op de huidige AON aansluiting.

Alleen als je de ODF prijzen ziet moet je dus worden omgezet in de PoP.

Reputatie 7
Badge +1

@Waqqas Hartelijk dank voor je antwoord, waar het mij in beginsel omgaat is wat er gebeurt als ik zou besluiten eventueel over te gaan van 100mb/s (WBA) naar 1gb/s (WBA) zoals aangegeven is me het de meerprijs wel waard t.o.v. ODF,  mocht ik in de toekomst besluiten over te gaan naar 1gb/s.

Als ik het goed begrijp veranderd er niets en is het net als voorheen bij wisseling 50 naar 100mb/s slechts aangeven in my T-Mobile en router even resetten en je heb 1gb/s.

Reputatie 7
Badge +15

@BeMu

Je blijft op WBA maar als je bijvoorbeeld nog een EoF aansluiting hebt dan wordt die veranderd naar een GoF aansluiting, en idd gewoon snelheid wijzigen.

Reputatie 2

Ok met de Zyxel en ZTE NTU van KPN krijg ik wel Gigabit WAN.

Reputatie 7
Badge +15

@vaevictis 

Is de snelheid in orde nu? Dan zou je weer terug naar je eigen router kunnen.

Reputatie 2

Ik zie nu op de Edgerouter wel de WAN connectie op 1000/full staan dus dat is goed haal alleen nog niet de juiste snelheid bedraad maar dat moet ik zelf gaan nazoeken.

Reputatie 2

Het helpt als je QoS speed limit ook naar 1Gbit aanpast ipv 100Mbit

:laughing:

 

 

Reputatie 2

Overigens kom ik nog steeds niet boven 300Mbit uit, met hardware offloading en dpi uit. Met ZyXEL router idem.

Reputatie 7
Badge +15

@vaevictis

Ook getest met een laptop direct bekabeld op de router en dan in veilige modus?

Kijk het nog even aan, wellicht dat de snelheid nog aan het intrainen is oid.

Reputatie 2

Nog beter, direct vanaf de router met speedtest-cli. En intrainen kan niet op een switch poort.

 

Kun je eens nakijken wat de snelheid/beperking zijn in wijkcentrale?

Reputatie 7
Badge +15

@vaevictis 

Ik kan niks nakijken als klant maar ik zal dit topic bij een moderator onder de aandacht brengen 😊

Reputatie 7
Badge +4

@vaevictis nu is een Edgerouter en speedtest-cli niet de meest betrouwbare manier om te meten weet ik uit ervaring. Windows 10 in veilige modus met de Zyxel modem en de speedtest.net desktop app werkt beter. Zo kan je de meeste zaken uitsluiten. (En dan nog kan het aan de eigen hardware liggen)

Reputatie 7
Badge +15

@vaevictis 

Een moderator zal j́e volgens mij weer vragen om de Zyxel modem terug aan te sluiten zodat ze de verbinding kunnen doormeten en eventueel een onderzoek starten.

Wellicht even overweg met de Zyxel?

Reputatie 2

Nee dat is geen optie, dan werken mijn accesspoints niet meer. Heb hier ubiquity apparatuur. Overigens haal ik dezelfde snelheden met ZyXEL modem als ik bedraad een laptop aansluit dus daar ligt het niet aan.

Reputatie 7
Badge +14

Nee dat is geen optie, dan werken mijn accesspoints niet meer. Heb hier ubiquity apparatuur. Overigens haal ik dezelfde snelheden met ZyXEL modem als ik bedraad een laptop aansluit dus daar ligt het niet aan.

Wij snappen dat jij dat hebt getest. Maar alle onderzoek tooling werkt tegen de Zyxell aan. Daarom zal die aangesloten moeten worden als je een storing meldt.

Toch nog even inhaken hierop…

 

Waarom moet trouwens de ZyXEL router worden aangesloten? Het instellen van netwerksnelheid gebeurt toch in de centrale en hoeft toch niet op de CPE worden gedaan?

Omdat dit één van de eisen is die providers stellen, met het gebruiken van eigen apparatuur vervalt namelijk iedere vorm van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de provider. Als eindgebruiker met eigen apparatuur ben je dus zelf verantwoordelijk/aansprakelijk wanneer de snelheid bijvoorbeeld niet wordt behaald.

( Zie ook Aanvullende Voorwaarden: Vrije modemkeuze )

Met het modem van T-Mobile, kunnen T-Mobile medewerkers allerhande aan informatie raadplegen om te kijken of ze op afstand het probleem kunnen tackelen. Bij een eigen modem kunnen ze deze informatie niet raadplegen en dus weinig voor je betekenen.

Nog beter, direct vanaf de router met speedtest-cli.

En juist die speedtest-cli doet et em. Al een aantal jaar wordt op diverse fora/platformen geklaagd over onbetrouwbare resultaten rondom speedtest-cli ( let wel, dat betreft het Python script ). De speedtest (cli) die door Ookla beschikbaar wordt gesteld is iets anders.

Ook al zijn de resultaten tussen de Zyxel en je eigen modem identiek, dan nog geldt dat het modem van je provider moet worden gebruikt wil je een storing of probleem opgelost zien.

Nee dat is geen optie, dan werken mijn accesspoints niet meer.

In dat geval zal je moeten kiezen uit twee kwaden, het eventuele snelheidsprobleem opgelost krijgen of je accesspoints tijdelijk onbereikbaar. Een onwenselijke situatie en herkenbaar, maar zo zijn de regels helaas.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @vaevictis,

Leuk om te lezen dat je affiniteit hebt met techniek! Mijn inziens is het inmiddels uitgebreid toelicht waarom T-Mobile je lastig kan helpen op dit moment. Ik had graag een uitgebreide analyse voor je gedaan, alleen blijft veel van de verbinding onzichtbaar voor mij op dit moment. Mocht je op een later moment het Zyxel modem weer aansluiten, dan kan ik een stuk meer voor je betekenen en spring ik graag voor je in de bres!

Reputatie 2

Hoi @vaevictis,

Leuk om te lezen dat je affiniteit hebt met techniek! Mijn inziens is het inmiddels uitgebreid toelicht waarom T-Mobile je lastig kan helpen op dit moment. Ik had graag een uitgebreide analyse voor je gedaan, alleen blijft veel van de verbinding onzichtbaar voor mij op dit moment. Mocht je op een later moment het Zyxel modem weer aansluiten, dan kan ik een stuk meer voor je betekenen en spring ik graag voor je in de bres!

 

Zeker ik ben ook IT-ondernemer, maar @Cal hoe kan ik je dan bereiken want ik kan het ZyXEL modem wel even aansluiten maar niet de hele dag. Overdag wordt hier thuisgewerkt dus dat is al geen optie (of het moet in de lunchpauze zijn). Ik ga trouwens een Ubiquity Dream Machine Pro aansluiten dus ik wil het hiermee eerst proberen met een schone configuratie. Mocht dat niet helpen kom ik graag nog op de lijn.