Goedemorgen,
Aangezien ik geen nieuwe topics kan starten (Ik kan de post wel opmaken, maar de knop "Plaatsen” laat vervolgens kort een animatie zien en daar houdt het dan mee op, er wordt geen nieuw topic aangemaakt, plaats ik deze(off-topic) post op verzoek van moderater
Geadverteerde glasvezel snelheden worden niet gehaald
Woensdag is mijn T-Mobile Thuis Gigabit aansluiting 'opgeleverd', echter de geadverteerde snelheden worden bij lange na niet gehaald. De installatie is wat anders gelopen dan gebruikelijk en gepland, aangezien de vorige bewoner zowel de FTU als de de NT1 van de muur getrokken heeft en slechts 20 cm oranje kabel uit de muur heeft laten steken. Dit was echter ruimschoots van tevoren bekend bij alle drie de betrokken partijen. (Foto's aangeleverd bij Guidion en KPN Netwerkbeheer, de hele rataplan).
Kortom, de voor dinsdag geplande Guidion-monteur kon niks anders doen dan KPN Netwerkbeheer alsnog (laten) aansturen, die gelukkig een dag later de aansluiting niet alleen hersteld maar óók opgeleverd hebben. De aansluiting was al gepatcht in de wijkkast, dus de onderaannemer vertelde me dat de aansluiting klaar was voor gebruik. Ik heb T-Mobile Thuis gebeld om te vragen of ik mijn eigen router direct mocht aansluiten op de ONT en dat was was geen enkel bezwaar. Hoewel er administratief ook iets mis loopt, constateer ik ook dat ik een ander probleem heb,
Mijn snelheid blijft namelijk (op diverse tijdstippen gemeten over de dag) echter ver achter bij de geadverteerde Gigabet. Met mijn eigen router (Asus RT-86U) ligt snelheid ligt rond de 600~650 Mbit up en down (ongeacht of het piekuur is of niet) in plaats van de geadverteerde 1000Mbit. Nu weet ik dat daar altijd wel enige marge in zit, in verband met overhead en andere factoren, maar ik vraag mezelf af of dit verschil binnen de door T-Mobile gehanteerde normen valt.
De speedtest wordt uitgevoerd vanaf mijn eigen router (ASUS RT-AC86U met stock firmware / volledige factory reset gedaan voor installatie T-Mobile), bedraad aangesloten met een nieuwe 15 meter Cat.7 S-FTP PIMF 10 Gigabit kabel), snelheid getest met de Ookla Speedtest applicatie die in de router zelf geïntegreerd zit (op deze manier heb je nooit last van het feit dat je eigen randapparatuur de bottleneck is). De wijkkast staat letterlijk zo’n 80 meter verderop aan het einde van de straat.

Aangezien T-Mobile Thuis (begrijpelijkerwijs) geen ondersteuning voor andere routers kan bieden, heb ik ook de meegeleverde Zyxel T-50 aangesloten op advies van mede-communitylid
Doe ik dezelfde speedtest (Ookla) met een bedrade (0,5 meter) laptop mét een Gigabit adapter (kabel is óók nieuw, zelfde specs als hierboven, Duits fabrikaat, geen Chinese meuk), rechtstreeks op de Zyxel T-50 (maar dan via het Web) dan liggen de snelheden nóg flink een stuk lager en haal ik nog maar 200 Mbit downstream en 400 Mbit up. Dit binnen een meter afstand van de ONT. Dit kan me niet de bedoeling lijken, want dan ga ik er qua snelheid zelfs op áchteruit ten opzicht van een 300Mbit abonnement van Ziggo.

Wat te doen? Iemand ideeën of suggesties?
Bij voorbaat dank.
Marco