Skip to main content
Beantwoord

ONT en Zyxel modem vervangen voor eigen Fritzbox 5590 Fiber XGS-PON

Toon eerste reactie

48 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14142 reacties
  • 10 maart 2025

Hey ​@Jeroenclaessens, welkom op onze Community!

Ik help je hier graag verder mee. Mag ik het modem direct registreren of plan je liever wat in? Om ervoor te zorgen dat je niet zonder internet komt te zitten kunnen we wat inplannen. Zou je mij een privébericht willen sturen met daarin een datum/tijdstip wanneer je tijd hebt om hem om te zetten? Ik ben zelf deze week aanwezig van maandag tot vrijdag tussen 09:00/17:00. Ik stuur je dan voor de tijd een berichtje om te vragen of je klaar zit en zal de registratie volgen.

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 10 maart 2025

@Tommie van Odido 

Hoi Tommie,

Ik ben om 15.15 thuis.

Hopelijk heb je tijd om mij te helpen

Mvg

Jeroen 

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14142 reacties
  • 11 maart 2025

Hey ​@Jeroenclaessens, zou je mij een privébericht willen sturen met een aantal verschillende data waar jij beschikbaar op bent? Wij behandelen de topics namelijk van oud naar nieuw en hebben een wachttijd van 24/48 uur. Dan heb ik wat meer ruimte om je goed te kunnen helpen! 

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 19 april 2025

Goedeavond moderators. 

Kunnen jullie mij ook helpen om mijn fritz te registreren. 

Alvast bedankt. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21205 reacties
  • 19 april 2025

Hallo ​@jjklop80 

Je hebt een XGSPON verbinding en Fritzbox met de juiste SFP en patchkabel?

Vul alvast alle privé velden in je community profiel in en zet het modem ID bij info voor de moderators.

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 19 april 2025

@Waqqas de huawei geeft xgs-pon aan. Sfp was meegeleverd met de router. Info is al zichtbaar voor de mods 👍

KARDEV
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 11 mei 2025

Hallo,

Sinds donderdag geprobeerd mijn eigen Fritz 5530 verbinding te maken maar zonder succes. Ik had de modem ID aan de Odido klantenservice doorgegeven. Hoelang zo zoiets kunnen duren.

Ik heb de GPON versie. Mij huidige Media Converter is verbrand daarom wilde ik ook een rechtstreeks verbinding hebben.

@Tommie van Odido of ​@Cheyenne van Odido kunnen jullie nagaan of mijn modem geregistreerd is of mij hierbij helpen.

Alvast bedankt.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21205 reacties
  • 11 mei 2025

Hallo ​@KARDEV 

Je kan het serienummer van je GPON ONT overnemen op deze pagina zodat hij direct zal werken.

http://fritz.box/support.lua

KARDEV
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 11 mei 2025

@Waqqas Bedankt voor de link echter gebruik ik modems van Fritzbox al jaren en heb veel van de T-Mobile/Odido community geleerd. 

Als ik de serienummer van de verbrande Huawei ONT in mijn modem in toets blijft hij hangen bij "de internetverbinding wordt tot stand gebracht" en deze situatie is sinds gisteren toen ik de nieuwe Fritzbox modem heb aangesloten.

De Fritzbox 5530 heeft een LC/APC aansluiting en deze wordt rechtstreeks op de ODF aansluiting SC/APC aangesloten dus ik zie geen reden om geen verbinding te hebben.

Hopelijk kunnen de moderator mij hierbij helpen met het activeren van mijn nieuwe modem.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21205 reacties
  • 11 mei 2025

@KARDEV 

Weet je zeker dat je GPON hebt?

Links is XGSPON, rechts is GPON. Bij XGSPON laat je het modem ID registreren.

KARDEV
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 11 mei 2025

100% de Huawei ONT "zie foto".

Maar deze is verbrand dus werk niet meer.

@Waqqas Trouwens ik heb een 400Mbits aansluiting daarom zie ik geen reden om naar XGS-PON te gaan. 

• 186 reacties
  • 11 mei 2025
Waqqas schreef:

Links is XGSPON, rechts is GPON. Bij XGSPON laat je het modem ID registreren.

Bij passieve glavezel (PON), het maakt niet uit GPON of XGS-PON moet je het modem ID laten registreren. De serienummer is gebruikt als sleutel voor de encryptie omdat bij PON deel je een lijn met meerdere gebruikers, zonder encryptie kan ieder zien wat de buurmannen net aan het doen zijn.

Bij actieve glasvezel (AON) is een registratie van modem niet nodig, ieder heeft zijn eigen lijn.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21205 reacties
  • 11 mei 2025

@KARDEV ​@ccnl 

Er zijn hier genoeg mensen die een Fritzbox werkend hebben direct op glasvezel (GPON) door het serienummer over te nemen in je Fritzbox.

Als het niet werkt dan doe je ergens toch iets fout.

• 186 reacties
  • 11 mei 2025
Waqqas schreef:

@KARDEV ​@ccnl 

Er zijn hier genoeg mensen die een Fritzbox werkend hebben direct op glasvezel (GPON) door het serienummer over te nemen in je Fritzbox.

Als het werkt met GPON moet ook werken met XGS-PON bij dezelfde glasvezeloperator. Deze zijn alleen verschillend in golfengte en zend/ontvangvermogen. Maar naast serienummer moet je ook het wachtwoord PLOAM weten (deze is vaak leeg), als deze foutief is is geen weg voorbij met de registratie

Hier is handleiding hoe men het met Fritzbox de oorspronkelijk ONT moet clonen

AVM FRITZ!Box 5530

Setting ONU GPON Serial Number
Setting ONU GPON PLOAM password

peter-keetfm

@KARDEV 

Je kunt als je GPON hebt het serienummer van je Huawei ONT over nemen.

Zie dit topic.:

Met XGS-PON moet de klantenservice het registreren maar dat is hier niet van toepassing.

Mocht de link niet werken gebruik browser Chrome.

Dit is het enige wat je moet doen en natuurlijk het Odido profiel.

Werkt al jaren perfect op mijn Fritzbox 5590.

KARDEV
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 12 mei 2025
peter-keetfm schreef:

@KARDEV 

Je kunt als je GPON hebt het serienummer van je Huawei ONT over nemen.

Zie dit topic.:

Met XGS-PON moet de klantenservice het registreren maar dat is hier niet van toepassing.

Mocht de link niet werken gebruik browser Chrome.

Dit is het enige wat je moet doen en natuurlijk het Odido profiel.

Werkt al jaren perfect op mijn Fritzbox 5590.

@Waqqas Ik alles geprobeerd maar ik vermoed dat er iets is met mijn aansluitpunt (ODF) omdat de ONT van Huawei verbrand is denk dat er mogelijk iets met de lijn is. Het instellen van de ONT serienummer en andere parameters is het probleem niet. Ik laat gewoon de monteur van Guideon komen en alles gereed maken daarna weet ik dat goed is en tevens het ik een reserve ONT. Alvast bedankt voor je informatie en tijd.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21205 reacties
  • 12 mei 2025

@KARDEV 

Het is ook verstandig dat je een nieuwe ONT aanvraagd. Die zul je nodig moeten hebben als er problemen met de verbinding zijn, je moet dan altijd eerst het Odido apparatuur aansluiten.

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 12 mei 2025

Hopelijk kan ik hier verder geholpen worden.

In de tussentijd ben ik al sinds half april bezig om mijn eigen ONT geregistreerd te krijgen bij Odido, maar dat verloopt helaas erg stroef via de customer service en de 2e lijns helpdesk.  Volgens Odido is de wijziging inmiddels doorgevoerd (voor de 4e keer) en zou er geen signaal meer via de Nokia ONT lopen. Toch werkt mijn internet nog steeds gewoon via de Nokia ONT

Wanneer ik mijn eigen, volledig geresette Huawei EN8010TS-20 aansluit, gaat het PON-lampje wel aan (dus er is verbinding), maar internet blijft uit. Wat kunnen we nog doen om de wijziging door te voeren?

@Tommie van Odido 

KARDEV
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 12 mei 2025
Waqqas schreef:

@KARDEV 

Het is ook verstandig dat je een nieuwe ONT aanvraagd. Die zul je nodig moeten hebben als er problemen met de verbinding zijn, je moet dan altijd eerst het Odido apparatuur aansluiten.

@Waqqas Vandaag is de monteur geweest nieuwe ONT kastje gemonteerd, ik heb de patch kabel alcohol schoongemaakt en Fritz gereset en binnen 20 seconden straight internet op de Fritz box. Bedankt voor je inzet. Ik kan hieruit een leer trekken ga nooit de Fritz box bij Odido registeren als je minder da 2.5Gbit internet abonnement hebt. Beter de ONT clonen en de origineel geleverde ONT converter als backup houden. 

peter-keetfm
KARDEV schreef:
Waqqas schreef:

@KARDEV 

@Waqqas Vandaag is de monteur geweest nieuwe ONT kastje gemonteerd, ik heb de patch kabel alcohol schoongemaakt en Fritz gereset en binnen 20 seconden straight internet op de Fritz box. Bedankt voor je inzet. Ik kan hieruit een leer trekken ga nooit de Fritz box bij Odido registeren als je minder da 2.5Gbit internet abonnement hebt. Beter de ONT clonen en de origineel geleverde ONT converter als backup houden. 

Ik gebruik deze setup al jaren.

Het klonen kan alleen met GPON i.c.m. de Fritzbox.

Ga de glasvezel niet zelf schoon maken met alcohol de kans op beschadigingen.

Gebruik hiervoor een juiste cleaner.

Ik zelf gebruik altijd een one click cleaner pen.

Maar mooi dat het nu werkt.

KARDEV
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 12 mei 2025
NV2013 schreef:

In de tussentijd ben ik al sinds half april bezig om mijn eigen ONT geregistreerd te krijgen bij Odido, maar dat verloopt helaas erg stroef via de customer service en de 2e lijns helpdesk.  Volgens Odido is de wijziging inmiddels doorgevoerd (voor de 4e keer) en zou er geen signaal meer via de Nokia ONT lopen. Toch werkt mijn internet nog steeds gewoon via de Nokia ONT

Wanneer ik mijn eigen, volledig geresette Huawei EN8010TS-20 aansluit, gaat het PON-lampje wel aan (dus er is verbinding), maar internet blijft uit. Wat kunnen we nog doen om de wijziging door te voeren?

@Tommie van Odido 

@NV2013 Je kunt beter opnieuw beginnen door Odido te bellen en vragen om een monteur in te plannen i.v.m een niet werkende verbinding. Uit jou berichten kan ik niet achterhalen welke internetverbinding/abonnement je hebt maar indien deze minder dan 2.5 Gbit is beter een GPON SFT module kopen en mijn advies is jou ONT clonen via de handleiding op Fritz.box/support.lua. Zodra je de serienummer bij PON FLOAM intoetst en op toepassen drukt heb je binnen de 1 minuut rechtstreeks glasvezel verbinding. Veel succes 

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 13 mei 2025
KARDEV schreef:
NV2013 schreef:

@Tommie van Odido 

@NV2013 Je kunt beter opnieuw beginnen door Odido te bellen en vragen om een monteur in te plannen i.v.m een niet werkende verbinding. Uit jou berichten kan ik niet achterhalen welke internetverbinding/abonnement je hebt maar indien deze minder dan 2.5 Gbit is beter een GPON SFT module kopen en mijn advies is jou ONT clonen via de handleiding op Fritz.box/support.lua. Zodra je de serienummer bij PON FLOAM intoetst en op toepassen drukt heb je binnen de 1 minuut rechtstreeks glasvezel verbinding. Veel succes 

Ik heb een 2gb verbinding, odtewel een GPON ONT gaat niet werken. Het lijkt mij toch geen eocketscience om een andere XGS PON ONT te registreren. Bij Delta was dit binnen een uur geregeld....

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 23 mei 2025
NV2013 schreef:

@Tommie van Odido 

Inmiddels bijna twee weken verder, een belletje gehad vorige week vrijdag en sindsdien radiostilte, waarin voor de zoveelste keer de ONT serienummer werd geverifieerd. Wat is er zo moeilijk aan om een ONT te laten wijzigen? Ook hier helaas niemand van Odido die instapt…..

De frustraties stappelen zich op.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen