Hoi,
Ik heb sinds zaterdag een t-mobile glasvezelverbinding. Na jaren bij een grote kabelaar gezeten te hebben had ik best wat verwachtingen van een fiber verbinding thuis, maar helaas valt het tot nu toe tegen.
Overdag is de verbinding prima, de snelheid en latency zijn goed en stabiel, zelfs als je de verbinding flink belast blijft het stabiel. Echter in de avond is het echt dramatisch slecht. Na 8 uur ‘s avonds begint de verbinding te stuiteren en schiet de ping latency regelmatig richting de 50ms. Mijn eigen verbinding is geheel idle op dat moment. Zo'n latency had ik 15 jaar geleden op een dsl verbinding en is naar mijn mening te hoog voor een fiber, Het lijkt er op dat het deel van het netwerk waarop ik aangesloten ben overbelast is of iets.
Ik ben gister vanuit het monitoring systeem van mijn werk een meting gestart en je ziet hier het probleem goed in terug:
Een meting over twee dagen, je ziet de piek van gister avond met zelfs wat packetloss, en de piek vanavond rechts.
Een meting van dit moment. Mijn verbinding is idle, maar de latency schiet alle kanten op.
Zou iemand van het netwerkteam hier eens naar willen kijken? Alvast bedankt!
P.s, ik gebruik momenteel mijn eigen router, en snap dat het voor troubleshooten belangrijk is dat de zyxel er aan hangt. Ik hoop echter dat het netwerkteam wellicht wat eigen metingen heeft, daarop moet dit gedrag namelijk ook te zien zijn lijkt mij.