Skip to main content

Hoi,

Ik heb sinds zaterdag een t-mobile glasvezelverbinding. Na jaren bij een grote kabelaar gezeten te hebben had ik best wat verwachtingen van een fiber verbinding thuis, maar helaas valt het tot nu toe tegen.

Overdag is de verbinding prima, de snelheid en latency zijn goed en stabiel, zelfs als je de verbinding flink belast blijft het stabiel. Echter in de avond is het echt dramatisch slecht. Na 8 uur ‘s avonds begint de verbinding te stuiteren en schiet de ping latency regelmatig richting de 50ms. Mijn eigen verbinding is geheel idle op dat moment. Zo'n latency had ik 15 jaar geleden op een dsl verbinding en is naar mijn mening te hoog voor een fiber, Het lijkt er op dat het deel van het netwerk waarop ik aangesloten ben overbelast is of iets.

Ik ben gister vanuit het monitoring systeem van mijn werk een meting gestart en je ziet hier het probleem goed in terug:

Een meting over twee dagen, je ziet de piek van gister avond met zelfs wat packetloss, en de piek vanavond rechts.

 

Een meting van dit moment. Mijn verbinding is idle, maar de latency schiet alle kanten op.

 

Zou iemand van het netwerkteam hier eens naar willen kijken? Alvast bedankt!

 

P.s, ik gebruik momenteel mijn eigen router, en snap dat het voor troubleshooten belangrijk is dat de zyxel er aan hangt. Ik hoop echter dat het netwerkteam wellicht wat eigen metingen heeft, daarop moet dit gedrag namelijk ook te zien zijn lijkt mij.

Zou iemand van het netwerkteam hier eens naar willen kijken? Alvast bedankt!

P.s, ik gebruik momenteel mijn eigen router, en snap dat het voor troubleshooten belangrijk is dat de zyxel er aan hangt. Ik hoop echter dat het netwerkteam wellicht wat eigen metingen heeft, daarop moet dit gedrag namelijk ook te zien zijn lijkt mij.

Ik vrees dat het netwerk team niets zal doen tot het moment dat het T-Mobile modem zelf is aangesloten en tests worden aangeleverd. Dit betekent;

  • Het modem van T-Mobile bekabeld aansluiten.
  • De App van Speedtest installeren (Windows of MacOS) hierbij een aantal speedtests uitvoeren waarvan de screenshots in het topic geplaatst zullen moeten worden.
  • Een screenshot van je taakbeheer en netwerkinterface.

Pas als deze screenshots geplaatst worden kan een moderator (T-Mobile medewerker) iets doorzetten naar de technische dienst. Als je in je profiel je T-Mobile voor Thuis klantnummer plaatst (mocht je deze nog niet hebben ingevuld), dan kan een moderator nog sneller e.e.a. doorlopen.

Wat voor modem gebruik je trouwens?


Bedankt voor je reactie. Ik zal morgen m’n klantnr toevoegen.

Ik snap dat ze voor het troubleshooten vereisen dat je de zyxel router aansluit. Ik heb zelf een ubiquiti edgerouter.

De andere dingen die je noemt daar snap ik eerlijk gezegd de relevantie niet van. Een screenshot van m’n task manager? We hebben het hier over problemen op het netwerk toch? :)

De grafiekjes die ik gepost heb zijn extern gemeten vanuit ons eigen datacenter, en de verbindingen daar zijn stabiel. Kan eventueel ook nog wel pathpings posten waar je kan zien dat de latency in het netwerk van t-mobile zit.

Met gpon heb ik geen ervaring, maar met veel andere netwerktechnieken wel. Ik heb dus zelf al eea kunnen uitsluiten.

Misschien wel de simpelste peiler: jaren lang kabel, 0 issues met stabiliteit. Je prikt je netwerkkabel om naar t-mobile en elke avond een latency die alle kanten op schiet.

Ik heb enkel niet naar duplex issues gekeken, maar dat lijkt me sterk gezien de verbinding overdag en na 23:00 prima is op alle vlakken.

 


Hoi,

Ik heb sinds zaterdag een t-mobile glasvezelverbinding. Na jaren bij een grote kabelaar gezeten te hebben had ik best wat verwachtingen van een fiber verbinding thuis, maar helaas valt het tot nu toe tegen.

Overdag is de verbinding prima, de snelheid en latency zijn goed en stabiel, zelfs als je de verbinding flink belast blijft het stabiel. Echter in de avond is het echt dramatisch slecht. Na 8 uur ‘s avonds begint de verbinding te stuiteren en schiet de ping latency regelmatig richting de 50ms. Mijn eigen verbinding is geheel idle op dat moment. Zo'n latency had ik 15 jaar geleden op een dsl verbinding en is naar mijn mening te hoog voor een fiber, Het lijkt er op dat het deel van het netwerk waarop ik aangesloten ben overbelast is of iets.

 

P.s, ik gebruik momenteel mijn eigen router, en snap dat het voor troubleshooten belangrijk is dat de zyxel er aan hangt. Ik hoop echter dat het netwerkteam wellicht wat eigen metingen heeft, daarop moet dit gedrag namelijk ook te zien zijn lijkt mij.

Ik ben bang dat T-mobile alleen actie neemt als de problemen aantoonbaar ook optreedt bij gebruik van hun eigen “router” zoals al door @Gerrit078 aangegeven en de door T-mobile geprefereerde snelheids test tool.

Kun je echter eens wat traceroute resultaten tonen van overdag en na 8 uur? Ik ben benieuwd wat de ping tijden naar de gateway en verder zijn. Wat je hier toont lijkt een resultaat te zijn van buffering ergens in het netwerk vanwege een volledig belaste link te zijn.


 

 

De grafiekjes die ik gepost heb zijn extern gemeten vanuit ons eigen datacenter, en de verbindingen daar zijn stabiel. Kan eventueel ook nog wel pathpings posten waar je kan zien dat de latency in het netwerk van t-mobile zit.

 

Een externe meting wordt sowieso niets mee gedaan, tussen een route van A → B en B → A kan soms nog wel eens een verschil zitten waardoor een verkeerd beeld kan ontstaan.

Sowieso toont je grafiek alleen de latency, wat je het beste kunt doen is dus even een paar screenshots van de Speedtest.net App plaatsen in combinatie met een paar traceroutes.

Graphs van Grafana, Munin, PRTG/MRTG, LibreNMS etc. wordt helaas niets mee gedaan.

 

 


Ik ben prima bereid het zyxel modem aan te sluiten en extra info aan te leveren. Geen probleem, ik snap dat ze niet mijn apparatuur gaan troubleshooten.

Als dat van ze moet hoor ik het wel.

Lees inmiddels echter op dit forum een ander persoon die over dezelfde route gaat als ik en precies op hetzelfde punt en tijdstip latency ervaart.

Dus wellicht is het alsnog sneller/makkelijker als het netwerkteam eens kijkt naar hop 87.209.0.1, daar gaat het na 8en fout waarschijnlijk.


Ah, de Zoetermeer Gateway.

Het issue is gisteren gemeld aan de netwerk specialisten, die het gaan onderzoeken. Hou het andere topic even in de gaten daar hierin een update zal worden gegeven.


Andere topic waarin de uitkomst van het onderzoek zal worden geplaatst;

 


Reageer