Skip to main content

Ergens net na 1 Mei werkt de online game, Elite Dangerous, die ik vaak speel nagenoeg niet meer. Deze game stuurt continu requests naar api.orerve.net. Deze server is load-balanced tussen deze IP adressen:

  1. 54.216.202.141

  2. 34.241.86.117

  3. 108.128.186.118

Ik zie in de netlog van de game dat deze requests met grote regelmaat 20 seconden of meer duren:

{08:53:21GMT 58.494s} HTTP Request took 21.51 sec to complete: https://api.orerve.net:443/2.0/elite/resources/commodities?Wnu43TtlxxAy2BG6RvZO8
{08:53:21GMT 58.959s} HTTP request took 21.83 sec to send 88bytes: https://api.orerve.net:443/2.0/elite/event?EQzwc+hzuxu62LHVSfSE/ITZBafSMo111KZVl
{08:53:21GMT 58.992s} HTTP Request took 21.86 sec to complete: https://api.orerve.net:443/2.0/elite/event?EQzwc+hzuxu62LHVSfSE/ITZBafSMo111KZVl
{08:53:22GMT 59.609s} HTTP Request took 19.36 sec to complete: https://api.orerve.net:443/2.0/elite/commander/savegame?LZu+gEzGBuDuLJQESBUa1bB6
{08:53:22GMT 59.760s} HTTP Request took 19.51 sec to complete: https://api.orerve.net:443/2.0/elite/news/global?mYJg0u86hCMoQl1dspi1r9eCzTKzb+Y

Dit was voor 1 Mei nooit het geval.

Om problemen met Windows en tussenliggende switches te elimineren, heb ik een klein testscript gemaakt en die op mijn MacBook pro gedraaid, die direct via WIFI met de Huawei HG659 modem verbonden is. Daar zag ik dat op 20 requests, er 6 langer dan 75 seconden over deden om antwoord te krijgen, terwijl de andere 14 in ongeveer 150ms beantwoord werden. Dit was volledig reproduceerbaar gedurende de dag.

Na overleg met de support van Elite Dangerous kwamen zij met de suggestie om een VPN te proberen. Ik heb een VPN tunnel naar een server in Amsterdam gelegd en de test herhaalt. Alle problemen waren meteen verholpen. Ik heb honderden requests gestuurd en allemaal werden ze binnen 200 ms beantwoord. 

Het lijkt er dus op dat T-Mobile als ISP de veroorzaker van dit probleem is. Als ik zou mogen raden, dan vermoed ik dat jullie per 1 Mei een proxy server op mijn verbinding in de lucht gehesen hebben.

Gegevens over mijn modem: Huawei HG659, VER.B, V100R001C243B032

Voor alle duidelijkheid:

  • herstarten van de modem heeft geen enkel positief effect
  • dit gebeurt alleen voor api.orerve.net. Andere URLs werken prima
  • mijn verbinding werkt, afgezien hiervan, prima 90 down, 30 up, 10 ms ping
  • firewall level staat op ‘Low’
  • bandwidth control staat uit
  • er zijn geen application filters of parental controls gedefinieerd

Hoi zie hier

allemaal de zelfde problemen. 
Routering loopt voor geen meter.

post hier je klacht ook

 


Thanks @Deeef2020! Ik had geen idee dat het probleem zo groot was en zich aan het uitbreiden is. Ik heb mijn geval erbij gezet


@eavdmeer, dankjewel dat je jouw informatie in het topic hebt gedeeld! Zodra er een update is, zal dit zo snel mogelijk in het topic worden gezet.


Ik heb ook problemen met Elite Dangerous en zal het ook delen in ‘VPN, gaming server en website-issues buiten Dordrecht'.

Frontier Developments zegt ook dat ze meer meldingen hebben vanuit Nederland en specifiek T-Mobile als ISP.

o7


Goedemiddag @eavdmeer, @Deeef2020 en @Volaus, het probleem leek tijdelijk opgelost te zijn, maar vanmorgen kwamen de eerste meldingen binnen dat de problemen weer zijn teruggekomen. Onze netwerkspecialisten en het onderzoeksteam zijn ingelicht en pakken dit weer verder op zodat het hersteld kan worden. Alle updates zullen worden geplaatst in het bovenstaande topic. Ik hoop oprecht dat het nu spoedig hersteld wordt, sorry voor alle ongemak!


Het lijkt hier in Utrecht in elk geval nog gewoon prima te werken. De connectie naar Amazon is 100 procent snel hier


Inmiddels twee maanden verder en de hele tijd via VPN te spelen heb ik geen last meer gehad.

Voor de test heb ik een paar keer gespeeld zonder VPN en dat ging ook goed.


Reageer