Odido: Internet hangt (half)

  • 6 May 2024
  • 7 reacties
  • 42 Bekeken

Internet werkt een deel, streaming media (youtube) kan meestal zonder issues worden bekeken.

Met grote regelmaat zijn webpagina’s erg vertraagd (zowel op firefox als chrome, op safari werkt het dan soms nog wel - maar daar gebruik ik icloud private relay). Het kan soms een minuut duren voordat er iets getoond wordt. Ook andere toepassingen die internet “real time” gebruiken (app store etc) hebben er last van.

networkQuality laat - tijdens problemen - meestal een hoge download / upload zien, maar soms ook een verlaagde download (upload loopt dan nog wel door). 

Heb het modem tijdelijk vervangen door een andere, maar soortgelijk probleem. “Oude” Odido modem staat nu weer terug aangesloten.

Wifi ontvangst is wisselend, maar ook bij goede wifi ontvangst treedt bovengenoemd probleem op.

Het is tevens niet op 1 device, maar op meerdere (beide MacOs - telefoon zit ook op wifi maar die gebruik ik thuis weinig).

Ik vermoed dat het in de Ont aan iets ontbreekt / niet lekker loopt. Pings blijven doorlopen, maar nslookups krijg ik soms time outs op.

Suggesties?

Dennisweb 12 dagen geleden

Gezien nslookups timeout opleveren, maar je wel kan pingen, lijkt mij dit een probleem in je DNS-instellingen. Verander deze eens naar 8.8.8.8 (Google) en 1.1.1.1 (Cloudflare). Benieuwd of dat helpt. 

Bekijk origineel

7 reacties

Gezien nslookups timeout opleveren, maar je wel kan pingen, lijkt mij dit een probleem in je DNS-instellingen. Verander deze eens naar 8.8.8.8 (Google) en 1.1.1.1 (Cloudflare). Benieuwd of dat helpt. 

Gewijzigd naar 8.8.8.8. 

DNS lookup vertraagt nu ook nog van tijd tot tijd. Aantal keren achter elkaar:

 

dns.sh

# start_ms=$(ruby -e 'puts (Time.now.to_f * 1000).to_i')

# do some work

# nslookup mensura.g.aaplimg.com

# end_ms=$(ruby -e 'puts (Time.now.to_f * 1000).to_i')

# elapsed_ms=$((end_ms - start_ms))

# echo "$elapsed_ms ms passed"

#

 

Output van verschillende runs achter elkaar (zie laatste van 5 seconde, en dit is herhaalbaar):

Server: 8.8.8.8

Address: 8.8.8.8#53

 

Non-authoritative answer:

Name: mensura.g.aaplimg.com

Address: 17.253.53.202

Name: mensura.g.aaplimg.com

Address: 17.253.105.201

 

75 ms passed

 ~ % ./dns.sh

Server: 8.8.8.8

Address: 8.8.8.8#53

 

Non-authoritative answer:

Name: mensura.g.aaplimg.com

Address: 17.253.53.204

Name: mensura.g.aaplimg.com

Address: 17.253.53.208

 

75 ms passed

~ % ./dns.sh

Server: 8.8.8.8

Address: 8.8.8.8#53

 

Non-authoritative answer:

Name: mensura.g.aaplimg.com

Address: 17.253.53.202

Name: mensura.g.aaplimg.com

Address: 17.253.105.201

 

62 ms passed

 ~ % ./dns.sh

Server: 8.8.8.8

Address: 8.8.8.8#53

 

Non-authoritative answer:

Name: mensura.g.aaplimg.com

Address: 17.253.53.202

Name: mensura.g.aaplimg.com

Address: 17.253.105.201

 

5122 ms passed

Kleine update: bij de vertraging (5+ sec) blijft de ping doorlopen (10 / 20 ms). CPU en memory resources vertonen geen peaks en zijn niet maxed.

DNS teruggezet naar default… Trage dns is nu niet meer reproduceerbaar.

Vandaag lijkt het redelijk te werken.

En het is weer terug…. Nu ook terug te zien in networkQuality output

networkQuality

==== SUMMARY ====

Uplink capacity: 53.581 Mbps

Downlink capacity: 85.043 Mbps

Responsiveness: Low (375.000 milliseconds | 160 RPM)

Idle Latency: 268.833 milliseconds | 223 RPM

 ~ % networkQuality

==== SUMMARY ====

Error: Error Domain=NetworkQualityErrorDomain Code=1003 "(null)" UserInfo={statusCode=0, reason=Incorrect response status code on latency measuring connection}

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Nokia2011, goed dat je dit aankaart.

Ik wil natuurlijk dat je optimaal kunt genieten van een stabiele verbinding. Zou je een volledige speedtest willen aanleveren? Dan kan ik voor de juiste aansturing zorgen!

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Reageer