Skip to main content

Goedemorgen,

Ik heb een vraag over het volgende.
Mijn moeder gaat volgende week over van Ziggo naar Odido glasvezel (waarvan KPN de glaseigenaar is).
Ik wil hiervoor de eigen huidige router gebruiken, welke VLAN tagging ondersteund.
Voor mezelf heb ik dit ook werkend gekregen, maar hier is de lijneigenaar Odido zelf.

Is het voor Odido (over het KPN netwerk) ook VLAN300 tagging t.b.v. internet? of wordt hiervoor een andere tag gebruikt (omdat het over het KPN netwerk gaat)?

Lijkt mij namelijk gewoon VLAN300, aangezien hij in de POP wel gepatched is voor Odido.

Hoi @niekniek1989, leuk dat je jouw moeder helpt met de overstap, dat waardeer ik altijd! 😃 Zo te horen ben je goed ingelezen: je kan inderdaad gewoon VLAN300 om je moeder van internet te voorzien. Dit werkt namelijk voor elk netwerk waarover wij leveren inclusief ons eigen netwerk.

Ik heb er vertrouwen in dat je het juist zal installeren en daarom rest mij niks anders dan jou en je moeder alvast een heel fijn 2024 te wensen!

Hoi @niekniek1989, leuk dat je jouw moeder helpt met de overstap, dat waardeer ik altijd! 😃 Zo te horen ben je goed ingelezen: je kan inderdaad gewoon VLAN300 om je moeder van internet te voorzien. Dit werkt namelijk voor elk netwerk waarover wij leveren inclusief ons eigen netwerk.

Ik heb er vertrouwen in dat je het juist zal installeren en daarom rest mij niks anders dan jou en je moeder alvast een heel fijn 2024 te wensen!

Ik ga mijn best doen 😎. Jij ook een goed 2024!

@Cal van Odido nog een allerlaatste vraag.
Volgens mij heeft men daar een XGS-PON kastje geïnstalleerd (van KPN).
Betreft dit dan een PPPOE setting, of echt enkel VLAN300 erop, en gaan?

Althans, ik heb het vermoeden dat het XGS-PON is….

Logische vraag @niekniek1989, ook dat is geen enkel probleem. Met VLAN300 is eigenlijk gewoon plug-and-play. Ik had je graag antwoord gegeven op de vraag of het XGSPON is of niet, alleen heb je natuurlijk je eigen abonnement gekoppeld aan je Community account. 

Jij ook bedankt, ik ben benieuwd hoe je moeder het Internet + TV bevalt! 😊

Dank voor je antwoord. Dus ik hoeft naast VLAN300 niets anders te doen? Odido doet dus niets met PPPOE oid?

Dat klopt helemaal @niekniek1989, naast VLAN300 hoef je geen andere instellingen te wijzigen, dus ook niet PPPOE. Dit is niet afhankelijk van de netwerkbeheerder. Een gedetailleerd topic over het gebruik van een eigen modem vind je hier, al verwacht ik dat er voor jou niks spannends in zal staan omdat het je al is gelukt om een eigen modem aan te sluiten:

Succes nog met het helpen van je moeder komende week! 😃

Reageer