Beantwoord

Nieuwe Zyxel t-50 modem start regelmatig opnieuw op

  • 1 January 2023
  • 77 reacties
  • 1677 Bekeken


Toon eerste reactie

77 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@Piet Basten ik heb opnieuw een lijnmeting gedaan na de laatse reboot. De meeste verbonden apparaten krijgen nu een goede lease, echter de NAS N4310 en Volumio voor Raspberry Pi geven nog steeds een error. Is het mogelijk om deze twee apparaten los te koppelen en het modem in de gaten te houden? Omdat onze techneuten het modem hebben uitgesloten moet ik toch alle andere apparaten kunnen uitsluiten voordat ik nog een modem swap in gang kan zetten. Het liefst drie dagen helemaal zonder eigen apparatuur.

 

@louisL het komt, jammer genoeg, inderdaad zo af en toe voor dat DHCP problemen voor een herstart zorgen. Dit mag echter niet gebeuren, daar ben ik het helemaal mee eens.

Reputatie 3

Vannacht heb ik niet gehoord dat de Zyxel opnieuw opgestart is.

Helaas herstarte de router meteen toen ik vanmorgen om 9 uur de powerline stekker erin gestopte, geen idee of dit veroorzaakt werd door mijn actie. Daarna is de router niet meer opnieuw opgestart en is internet gewoon beschikbaar geweest dus met een actief accesspoint in het atelier en in gebruik zijnde PC.

Wordt er ook ip-address uitgedeeld voor de powerline adapters? Ik kan wel het mac-address achterhalen (via Powerline Manager) maar ik kan deze Mac-adressen niet terugvinden (advanced IP-scanner)

Ik ga vanavond opnieuw de powerline stekker uit het stopcontact halen en morgenvroeg es kijken hoe lang de router actief is, voordat ik de stekker erin stop.

Reputatie 3

Blijkbaar werkt de powerline stekker in het atelier niet meer(heeft tot nu toe in minstens 5 jaar nooit problemen gehad). De dames hebben vanmorgen met de telefoon een AP opgezet ik dacht dat alles gewoon werkende was.

De NAS, Volumio staan uit, de powerline stekker heb ik losgehaald.

Op dit moment blijft de router echter weer herstarten zodra hij bijna actief is herstart hij weer. Ondertussen heb ik alle Ethernet kabels losgehaald er zit enkel 1 kabel naar de Huawei zelfs de telefoon stekker, dus buiten de mobieltjes en wat wifi stekkers is er niks actief wat een mogelijk probleem zou kunnen veroorzaken. Toch blijft de Zyxel op dit moment continu herstarten.

 

Reputatie 3

Tja nou stop ik alle stekkers weer terug (omdat ik het beu ben), met deze stekkers erin heeft de router zeker een half uur staan herstarten, daarna alle stekkers eruit en nu doet hij het weer.

Morgen maar weer eens naar de helpdesk bellen (die heb ik bij de vorige provider 0x gesproken), maar ja wat moet ik ze vertellen zodra er iemand binnen staat lijkt het te werken.

Tja nou stop ik alle stekkers weer terug (omdat ik het beu ben), met deze stekkers erin heeft de router zeker een half uur staan herstarten, daarna alle stekkers eruit en nu doet hij het weer.

Morgen maar weer eens naar de helpdesk bellen (die heb ik bij de vorige provider 0x gesproken), maar ja wat moet ik ze vertellen zodra er iemand binnen staat lijkt het te werken.

 

Hmm..? 🤔

 

@Piet Basten

 

Nou dat klink eingenlijk een beetje heel vreemd hoor, maar zoals je jou verhaal wel had vertelt en uitgelegt vermoed ik meer door die apparaten komt waarmee je verbonden hebt geeft problemen/issue's aan dacht ik zelfs, en het lijkt blijkbaar meer op een technische systeem fouten of bug ofzo als error time out/lease time, maar die techneuten moeten daarom algemeen harder werken vooral richting het oude van (Zyxel T-50) modem moeten ze opschieten natuurlijk..!

 

 

Groeten - 👋

 

Huyar, 🙋

 

Reputatie 6
Badge

Tja nou stop ik alle stekkers weer terug (omdat ik het beu ben), met deze stekkers erin heeft de router zeker een half uur staan herstarten, daarna alle stekkers eruit en nu doet hij het weer.

Morgen maar weer eens naar de helpdesk bellen (die heb ik bij de vorige provider 0x gesproken), maar ja wat moet ik ze vertellen zodra er iemand binnen staat lijkt het te werken.

@Piet Basten / @Tommie  Een voor een techneut erg interessante uitdaging om hier je probleem te vinden. Als je alles BEHALVE DE POWERLINE adapters aansluit, werkt het dan wel? Hou die dingen echt uit het stopcontact (beide kanten!). Het zou goed kunnen dat die adapters zijn gaan storen op het lichtnet en de power adapter van de router van de wijs brengen (of zelfs storing van het lichtnet in de ethernet poort gaan lekken). Als je een andere geschikte power adapter hebt voor de router kun je ook die eens proberen. Als dat allemaal niet helpt blijf ik de router zelf verdenken. Het feit dat die adapters 5 jaar oud zijn kan een indicatie zijn dat ze versleten zijn.

Reputatie 3

Modem blijft ook nu nog steeds herstarten meer dan 2* per dag, het blijkt onafhankelijk te zijn van de powerline stekkers, morgen komt de monteur om het modem en Huawei te vervangen, als dit niet helpt weet ik het ook niet meer, voor de de overstap hebben we 3 a 4 jaar probleemloos glasvezel internet via tweak gehad.

Reputatie 3

Erg aardig en behulpzaam, de router en Huawei vervangen met bijbehorende voeding, het spul weer opnieuw netjes opgehangen in de meterkast,daarna heeft het bijna 1 week storingsvrij gewerkt en vannacht was het weer raak, router minstens 10* opnieuw opgestart. We gaan het stroomnet laten meten.

Reputatie 3

stroomnet voltage gemeten blijft binnen de marge sporadisch onder 220 en boven 235 de momenten waarop de router herstart lijken niet gelijk te lopen met de hoge of lage voltages, vandaag heeft de router meerdere malen een herstart uitgevoerd terwijl het voltage ruim binnen 220 - 235 is gebleven. Ben ik nou de enige die deze problemen heeft, voorheen 3 jaar zonder problemen met glasvezel van tweak. De router blijft af en toe meer dan 24 uur in de lucht maar meestal herstart de router meerdere keren per dag.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Piet Basten, dat is zeke niet ideaal.

Ik ben ook meteen gaan kijken naar wat de monteur te zeggen had. Er lijkt iets mis te zijn met de stroom, als dit nog een keer zou gebeuren was het advies van de monteur om een Zyxel T-50 op te sturen in plaats van de T-54. De T-50 is minder gevoelig voor stroomwissel. Zou ik je een T-50 opsturen? Dan kunnen we kijken of dit inderdaad effect heeft.

Reputatie 6
Badge

stroomnet voltage gemeten blijft binnen de marge sporadisch onder 220 en boven 235 de momenten waarop de router herstart lijken niet gelijk te lopen met de hoge of lage voltages, vandaag heeft de router meerdere malen een herstart uitgevoerd terwijl het voltage ruim binnen 220 - 235 is gebleven. Ben ik nou de enige die deze problemen heeft, voorheen 3 jaar zonder problemen met glasvezel van tweak. De router blijft af en toe meer dan 24 uur in de lucht maar meestal herstart de router meerdere keren per dag.

Als dit echt een stroom probleem is, dan zal een simpele spanningsmeting de problemen niet zo snel laten zien.  Dit is dan waarschijnlijk een meer hoog frequente storing die maar af en toe optreedt. Mogelijk veroorzaakt door het in- of uitschakelen van een grote verbruiker die niet goed ontstoord is.  Die 220v (hoewel binnen de +/- 10% marge, dus min 207v) lijkt wel te suggereren dat de netspanning nogal fluctueert. Ik zie hier over langere tijd een minimum van 229V met een maximum van 241v (ok, in augustus vorig jaar een uitschieter naar 227V). Maar in- of uitschakelen van een grote gebruiker lijkt nog altijd een meer voor de hand liggende verklaring. Is er iets van een fabriek of weet plantage in de buurt?

Reputatie 3

Hey @Piet Basten, dat is zeke niet ideaal.

Ik ben ook meteen gaan kijken naar wat de monteur te zeggen had. Er lijkt iets mis te zijn met de stroom, als dit nog een keer zou gebeuren was het advies van de monteur om een Zyxel T-50 op te sturen in plaats van de T-54. De T-50 is minder gevoelig voor stroomwissel. Zou ik je een T-50 opsturen? Dan kunnen we kijken of dit inderdaad effect heeft.

Stuur me aub een T-50 op dan kan ik eens kijken of dit wel werkt.

Reputatie 7
Badge +9

@Piet Basten bedankt voor je snelle reactie. Ik heb dit meteen in orde gemaakt, er komt een T-50 jouw kant op. Wil je mij hier een terugkoppeling van geven?

Reputatie 3

gisteren de T-50 opgehaald, meteen aangesloten is nu 16 uur zonder restart in de lucht, zou mooi zijn als dit werkt.

Reputatie 7
Badge +9

@Piet Basten bedankt voor je terugkoppeling. 

Dit is goed om te horen, hopelijk blijft dit ook zo! Zo niet, laat het dan direct weten.

Reputatie 3

vanmorgen vroeg 19 juli om 5 uur een restart uitgevoerd.

Reputatie 3

enexis gebeld er wordt een schrijvende meter geplaatst.

Reputatie 7
Badge +9

@Piet Basten thanks voor de update. Hopelijk kunnen ze na de meting zien wat er speelt!

Reputatie 3

24-7-2023 is de schrijvende meter geplaatst, de meter wordt volgende week maandag weer opgehaald. 

Omdat de T-50 router bij aanraking meteen uitviel (het lijkt erop dat de connector van de T54 niet perfect past) heb ik nu de oude router T54 weer terug aangesloten.

De meterkast is afgesloten, omdat de kabels nogal bloot liggen.

T-50 heeft vaak herstart uitgevoerd soms volledig uitgeschakeld, maar is afgelopen 2 dagen wel in de lucht gebleven.

 

Reputatie 7
Badge +9

@Piet Basten bedankt voor de update. Hopelijk weten we na de meting meer en blijft het modem in ieder geval online!

Reputatie 6
Badge

24-7-2023 is de schrijvende meter geplaatst, de meter wordt volgende week maandag weer opgehaald. 

Omdat de T-50 router bij aanraking meteen uitviel (het lijkt erop dat de connector van de T54 niet perfect past) heb ik nu de oude router T54 weer terug aangesloten.

De meterkast is afgesloten, omdat de kabels nogal bloot liggen.

T-50 heeft vaak herstart uitgevoerd soms volledig uitgeschakeld, maar is afgelopen 2 dagen wel in de lucht gebleven.

 

Vervang altijd router EN power supply. Of begrijp ik je verkeerd en was dit niet de power connector?

Mijn ervaring is dat power supplies vaker problemen geven. Maar zeker in een geval als van jou wat power gerelateerd lijkt altijd de meegeleverde voeding gebruiken!

Reputatie 3

bij de onlangs geleverde `T50 is geen nieuwe power adapter meegeleverd, daarom heb ik de “oude” power adapter gebruikt, die bleek erg gevoelig voor aanraking, ik heb wel de nieuwe meegeleverde kabels gebruikt. 

Sinds vanmiddag hangt de T54 weer in de meterkast.

Reputatie 6
Badge

bij de onlangs geleverde `T50 is geen nieuwe power adapter meegeleverd, daarom heb ik de “oude” power adapter gebruikt, die bleek erg gevoelig voor aanraking, ik heb wel de nieuwe meegeleverde kabels gebruikt. 

Sinds vanmiddag hangt de T54 weer in de meterkast.

@Tommie kun je opnieuw een andere router sturen MET power adapter? Zeker ook gezien het feit dat er ergens een brakke connector is (waarschijnlijk op de voedig zelf) is er best kans dat dat juist de problemen oplevert….

Reputatie 7
Badge +9

@Piet Basten het is erg gek dat er geen nieuwe adapter bij zit. Dit hoort normaliter er wel bij te zitten. Ik heb je daarom een nieuwe adapter toegestuurd, deze zal vandaag of morgen verzonden worden!

Hier een zelfde probleem. De VMG8825-T50 herstart soms meerdere keren per dag en het is nu twee keer voorgekomen dat we de spanning helemaal van het modem moesten afhalen. Mijn schoonmoeder met dementie is erg afhankelijk van de telefoon en raakt helemaal in paniek als het niet goed werkt. Wie kan er naar het modem kijken?

Reageer