Nieuwe PC haalt de helft van de snelheid van de oude PC
Ik heb een glasvezel aansluiting waarvoor ik een upgrade heb naar 200Mb, en dat heeft zo precies 1 jaar gewerkt; ik test met de Ookla app op de PC, en die heeft mij, na enige problemen in de eerste twee weken, altijd een up- en down snelheid gegeven van rond de 195 Mbps
Ik heb nu een nieuwe PC die aangesloten op dezelfde switch, die achter het Zyxel modem hangt.
De oude PC zit daar dus ook achter, en geeft nog steeds dezelfde hoge snelheid.
De nieuwe (Een i5 met 512 SSD) haalt echter nog steeds slechts de helft, ook gemeten met de app op die PC
Bladzijde 1 / 1
@naalroc
Sluit de nieuwe pc eens aan op de poort van de switch waarop je oude pc zit.
Anders lijkt het erop dat de snelheid ergens beperkt wordt, dat zou ook misschien kunnen liggen aan de netwerkkaart van je nieuwe pc of wellicht een geïnstalleerde programma. Je zou eens kunnen testen in veilige modus zodat alle processen die de snelheid verminderen worden geminimaliseerd.
Heb jij de tekst onder het plaatje al wel gelezen?
"”k heb geen idee, waarom dat zo zou zijn, de kabels op de switch heb ik ook al eens verwisseld van poort, maar alles blijft zoals beschreven."”
@naalroc
Heb ik zeker gelezen maar ik dacht de overige poorten heb je geprobeerd, My bad.
@naalroc
Oude PC nog steeds 195Mb, maar nieuwe PC steeds 100Mb.
Lijkt erop dat je ethernet adapter in je nieuwe PC op 100Mb staat i.p.v 1Gb.
Dat is de clue Pieter, hij staat inderdaad op 100Mbps, maar anders dan het filmpje suggereert, er zijn geen aanwijzingen hoe je die 100Mbps (in mijn geval) kunt veranderen in een hogere waarde.
Dus als je me daar nog een linkje van kunt geven????
Toch raar, dat een 9 jaar oude PC wèl goed staat (lees: 200 Mbps verwerkt) en een splinternieuwe op 100 up en down begrenst is.
@naalroc
Draai hier zelf geen Windhoos meer in huis sinds 2006, want het is hier allemaal Apple (dochter) of Linux (mijzelf). Heb wel een link gevonden hoe je controleren of alles goed staat ingesteld voor je adapter.
Dank voor de moeite Pieter, maar ook deze nieuwe link is om uit te vinden wat de snelheid is, en dat wist ik inmiddels al, dank zei je eerdere link; .
Als ik het nu goed begrijp, is dit de snelheid van de adapter, die vast ligt, en niet instelbaar is. Zou dan dus andere hardware betekenen, ALS dat al zou kunnen, mogelijk is dit deel van het moederbord?
Ik ga maar eens te biecht bij de verkoper denk ik, al heb ik geen illusie dat dit iets uitmaakt.
@naalroc
Hopelijk helpt deze link . Onder het kopje Select speed and duplex of your connection Staat waar je de snelheid kan instellen. Mocht die er nog niet opstaan zou ik hem op auto-negotiation zetten
Als die daar wel op staat, gaat er iets niet goed met tussen je PC en switch. Die bepalen dan samen de snelheid van de netwerk kaart. Je kan altijd nog proberen je netwerk setting te resetten.
Deze link bracht mij op het goede spoor, maar als ik hem op 1G duplex zet, en dat OK, dan valt de internet verbinding uit, en krijg ik een rood kruisje bij het netwerk venstertje; daarna weer terug gezet op auto-negotiation, en het rode kruisje is weg, en de verbinding werkt; Snelheidstest geeft dan weer de bekende 95 Mbps aan, waardoor het er op lijkt dan mijn adapter gewoon geen 1Gb duplex aan kan.
In dit verband, wat heeft dan die fabrieksaanduiding van
I can't seem to get anything higher than 96 mbps in my Lenovo laptop. even in safe mode with networking. I unplug the CABLE from my 8 yr old?? Dell (win 8.1) desk top which is getting 325+ mbps and plug into laptop. That's the best. Best wireless even using a USB card is 70 mbps. Did all the updates on everything I could find, uninstalled reinstalled etc. no luck, some setting(s) being over looked? (desktop is too heavy to lug around) I'm open to suggestions
Thanks
Kijk eens of je in dit topic een oplossing kunt vinden voor jou probleem.
Tja, dat ging erg de technische kant op, maar later zei een Lenovo tech. You get what you pay for; alleen dat ging over een laptop van $229, en niet een Lenovo desktop van €700
"Simply because you buy a new laptop doesn't mean it's going to meet today's speed standards."
"You bought a computer for 229.00 what do you expect?"
Tja…..
Maar even terug te komen op de spec van deze PC, waarvan ik de link al eerder postte:
Wat betekent dit precies:
Ethernet
Integrated 100/1000M
Instelbaar tot 100/100 up-down of 1000/1000 up-down ?
Of 100Mbps up / en 1000Mbps down?
In elk geval krijg ik dezelfde snelheid up en down, en staat de instelling op ’auto negotiation’
@naalroc
Heb natuurlijk niet het hele topic voor je doorgenomen, heb dat aan jou over gelaten. Als er zo’n ‘conclusie’ in staat, dan laat het mij te denken over.
Heb even gekeken naar de driver chip welke men gebruikt, de Intel B365 serie, neem aan dat je daar de laatste driver van hebt. Of anders bij Lenovo zelf: Drivers & Software Lenovo page
Weet niet of je al eens contact hebt gezocht met de leverancier van je computer, er kan ook gewoon een moederbord probleem zijn.
Betreffende de laatste 2 vragen: ja ik heb de 2 PC's nog naast elkaar staan, en vanaf de switch gaan er 2 kabels binnen, 1 voor elke PC.
Die kabels heb ik al eens verwisseld op de switch, zonder resultaat: de snelheden bleven op elke machine zoals ze waren. Maar om het compleet te maken, zal ik ze nu ook nog eens verwisselen op de PC's.
Ja, ik heb contact gezocht met de leverancier, nu 2 werkdagen geleden, maar nog geen antwoord.
Ik heb nu de kabels verwisseld op de PC's, met dit (zie plaatje hieronder) als resultaat op de nieuwe: hoe simpel kan het zijn, en dat terwijl ik de kabels op de switch al wèl eerder verwisseld had, zie de laatste regel van mijn openingspost! Daarmee bewees ik dat het niet aan de poort lag, maar de kabels naar de PC's bleven gelijk.
Nu ligt de lage snelheid bij de oude PC, dus ergens nieuwe kabels. Even zoeken of dit in de kabels in de huis installatie zit, of in de jumpers van de muur naar de PC.
In elk geval is mijn 'probleem’ nu helemaal duidelijk.
Alle posters en mee-denkers bedankt!
@naalroc
Dus toch een ‘rotte’ connector aan de PC kant moet ik hieruit opmaken.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.