Skip to main content

nieuwe modem mail icm met eigen 'modem'

• is een Top Poster
  • 5 reacties

Ik heb ook zo’n mail dat ik nieuwe modem kan krijgen. Echter gebruik ik al jaren een eigen router voor internet en de oude draytek ligt in de kast.

Kan ik zonder verandering van services de nieuwe modem aanvraag negeren en gebruik blijven maken van eigen router? Of gaan er dingen wijzigen waardoor de nieuwe modem nodig is? (en zo ja, wat dan precies, dan kan ik uitvogelen of mijn tplink er7206 het alsnog zou blijven doen)

hm, na deze post zie ik toch een andere die er op lijkt terwijl ik wel wat gezocht had (

)

dus toch maar aanvragen en die in de kast leggen of zijn er toch wijzigingen in setup te verwachten?

Uitgelichte reactie

18 maart 2025

Ik vroeg op advies wel een nieuw modem aan.

Kreeg meteen bericht dat een monteur dit nieuwe modem komt brengen in installeren…

Dat laatste is ook in mijn geval niet nodig natuurlijk.

Maar dat ene berichtje heb ik er verder niet meer over vernomen.

10 reacties

koopmaro
  • is een Master Poster
  • 102 reacties
  • 18 maart 2025

Kreeg meteen bericht dat een monteur dit nieuwe modem komt brengen in installeren…

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 18 maart 2025
koopmaro schreef:

tja.. als die dan komt is het duur betaalde bezorger.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 19 maart 2025

Ik zit me nu te bedenken, dat die t56 geen sfp actief heeft en vraag ik me af hoe de verbinding/installtie compleet wordt gemaakt. Lever odido dan ook een media converter ervoor? (die had ik namelijk nooit omdat draytek sfp connected was en mn huidige tplink dus ook)

koopmaro
  • is een Master Poster
  • 102 reacties
  • 20 maart 2025

Kreeg nu een SMS van Gideon dat Vodafone/Ziggo mijn modem wil installeren.
In de mail was het gelukkig wel Ododi.
Maar ja, in deze mail duidelijk omschreven dat de monteur het modem gaat installeren.
En dat is niet de bedoeling.
Ik laat het maar voor wat het is en maak die afspraak niet.
Op mijn eigen topic zwijgt Odido in alle talen.

En inderdaad, als je geen SPF poortje hebt in dat nieuwe modem moet er inderdaad weer zo'n extra kastje tussen.
Is ook niet de bedoeling.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21009 reacties
  • 20 maart 2025

Hallo ​@koopmaro 

Eigenlijk is een monteur bij een glasvezelinstallatie wel verplicht want er komt dan ook een mediaconverter die verbonden is met het glasvezelaansluitpunt.

Doe je dit zelf en er gaat iets kapot dan zijn de kosten voor eigen rekening en dat gaat over honderden euros.

koopmaro
  • is een Master Poster
  • 102 reacties
  • 20 maart 2025

Maar ik heb een uitstekend werkende verbinding.
Dit ging er alleen maar om dat Odido mijn 7 jaar oude, nooit gebruikte, modem gaat omruilen.
Bij een eventuele storing, nooit gehad in 7 jaar, wil Odido immers hun modem actief hebben.
Mocht dit ooit gebeuren dan kan ik echt wel zelf even dat modem aansluiten.

Ik vroeg of het een actie van “stuur het modem op en leg het in de kast” was.
Ja, dat is het, maak je geen zorgen.
En nu is het dus wel een compleet installatie-riedeltje waar ik echt geen behoefte aan heb.
Omdat het ook zo zonde van tijd en geld is.

Ik kan glasvezels “lassen” dus ben niet zo bang voor die kosten hoor.
Gelukkig hoef ik in mijn huis dat niet te doen, hier is alles OK

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21009 reacties
  • 20 maart 2025

@koopmaro 

In principe is het aansluiten van de mediaconverter en router ook niet echt nodig aangezien alles ales up and running is maar bij glasvezel is dit een standaard procedure dat er met nieuwe apparatuur ook een monteur wordt aangestuurd.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 21 maart 2025

Ik weet genoeg, laat mn draytek wel in de kast liggen. Gedoe voor een modem die niet gebruikt gaat worden vind ik wel tijdverspilling

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21009 reacties
  • 21 maart 2025

@Sbu111 

Het is verstandig om de router te nemen en ook de monteur te laten komen.

De nieuwe router heeft WiFi 6 en WPA3 beveiliging, een prima backup router.

Mocht je in de toekomst ooit problemen hebben met je verbinding dan zullen ze je vragen de Odido router aan te sluiten, ze hoeven je dan niet meer als eerst een nieuwe router te sturen omdat de Draytek End of Life is.

De monteur sluit alles even kort aan en schakel daarna weer naar je eigen setup.

Odido blij en jij hoort hier ook niks meer van 🙂

koopmaro
  • is een Master Poster
  • 102 reacties
  • 21 maart 2025

Die nieuwe router heeft volgens mij geen glasvezel aansluiting.

Dus moet de monteur eerst een mediaconverter in de meterkast maken.

Heb je weer een extra stopcontact nodig en vervolgens kan dit weer weg omdat het overbodig is.

Een hoop extra werk wat voor mij geen enkele functie heeft.

Ik vroeg het aan Odido en kreeg een heel ander antwoord dan wat er nu in gang gezet is.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen