Skip to main content

Beste,

Ik ben sinds donderdag 6 januari overgestapt van KPN Glasvezel 1G naar TM Glasvezel 1G. De installatie is gelukkig vlekkeloos verlopen, maar helaas vanaf de eerste dag al een slechte verbinding. Voor de zekerheid een tijdje gewacht maar nu begint de vrouw ook te klagen. Een belangrijk punt om te weten is dat er NIETS veranderd is in mijn setup, het enige wat veranderd is, is de Experiabox en de NTU van KPN vervangen met de Huawei en de Zyxel van TM. Alles is thuis bekabeld en de WiFi verloopt via TP-Link Deco M9 Plus APs.

 

Wat zijn de problemen die ik ervaar?

  • YouTube die traag is met laden, te vaak moet bufferen bij een video (dit heb ik vaker gelezen bij TM);
  • TV kijken via KPN iTV app op mobiel of op de TV, te vaak bufferen.
  • TV kijken via Ziggo app op mobiel of op de TV, te vaak bufferen.
  • Mijn camera's van UniFi Protect verliezen soms verbinding en moeten reconnecten;
  • Veel websites zijn traag, lijkt alsof TTFB gewoon te lang duur;
  • Discord voice val ik volgens andere soms weg, ook vallen anderen soms weg;
  • WhatsApp moet altijd even opvallend lang laden;
  • UniFi Protect app kan lokaal moeilijk verbinden met mijn lokale Cloud Key;
  • Philips Hue app kan nauwelijks verbinden met mijn lokale bridge.

De volgende dingen heb ik al geprobeerd:

  • Zyxel meerdere keren herstart;
  • Zyxel naar factory reset;
  • Google DNS 8.8.8.8 instellen;
  • Firewall uitzetten op de Zyxel, UPnP uitzetten (dit hoort tegenwoordig niet meer aan), DoS beveiliging uitzetten;

Hierbij nog wat feiten op een rijtje:

  • Deze problemen ervaarden we niet bij KPN glasvezel.
  • Ik haal gewoon bijna 1G met een speedtest en een file download.
  • Alles behalve de mobieltjes zijn bekabeld verbonden.
  • De problemen gebeuren ook op WiFi, dus het ligt niet aan de fysieke verbinding in huis.
  • De problemen gebeuren ook op de WiFi van de Zyxel zelf.
  • Ik zie geen packet loss naar de diensten waar ik problemen mee heb.

 

Al met al, denk ik dat de Zyxel brak is of iets filtert op mijn lokale netwerk. Zijn er nog instellingen die ik kan proberen? Veel opties zijn er verder niet in de interface.

 

Het is in ieder geval wel frustrerend, aangezien ik ook met mijn simonly ben overgestapt.

 

Hallo @tciaga 

Het hoofd station van de Deco M9 staat bekabeld naast je Zyxel modem? Kan je de internetkabel vanaf de mediaconverter eens in de Deco M9 doen en in de app bij advanced > IPTV/VLAN eens VLAN id 300 invullen en mode custom, router modus natuurlijk. Werkt het dan beter?


@Waqqasdat heb ik zojuist ingesteld en draait nu. Wel zie ik dat ik nu nog maar 50 Mbit down en 15 Mbit up haal met de speedtest, bekabeld. Bij IPv4 staat hij op Dynamic IP, moet dit iets anders zijn? Heb ook een ander WAN IP.


@tciaga 

Connection type is Dynamic IP dus dat is goed. Heb je de mediaconverter ook even van het stroom gehaald en een bekabelde test gedaan rechtstreeks op de Deco bijvoorbeeld?

En ervaar je nog steeds een instabiele verbinding of bufferen?


@Waqqas ik check het vandaag even of ik nog problemen ervaar en laat het je weten!


@Waqqas alle problemen lijken nu opgelost te zijn, mooi! Wel zou ik graag willen weten waardoor het komt, ligt dit aan mijn Zyxel of aan de instellingen? Zou graag werkend apparatuur van TM willen hebben voor het geval dat ik mijn hardware thuis verander.


@tciaga 

De Zyxel-T50 is normaal een prima modem die goed werkt en bufferen etc. Hoort niet te gebeuren met een goede verbinding, misschien kan een moderator een vervangende Zyxel opsturen omdat de huidige misschien een defect heeft.


Goed plan, hoor graag of een mod mij een replacement Zyxel kan opsturen.


Hoi @tciaga ,

Thanks voor je bericht! Ik heb zojuist de ruil voor je in orde gemaakt. Nieuwe modem komt jouw kant op. Je ontvangt nadat het pakketje is aangemeld bij PostNL direct een track en trace code. Het oude modem mag je, volgens de manier in de e-mail, terugsturen. Wil je ons op de hoogte houden of dit het gewenste resultaat geeft? We horen het graag!