Beantwoord

Nieuw modem


Reputatie 1
  • is een King Poster
  • 50 reacties

Ik heb thuis nog steeds een Draytek Vigor modem (2132F), en heb dit inmiddels een keer geprobeerd te vervangen door een 2927F, maar toen werd de verbinding steeds verbroken en dus heb ik dat terug gestuurd. Maar nu begreep ik dat T-Mobile inmiddels een stuk betere modems gebruikt (Zyxel) waar je ook versterkers voor kunt krijgen/kopen.

Is er een mogelijkheid voor een bestaande klant om een nieuwer type modem te krijgen of moet ik dan eerst een jaartje KPN nemen om daarna weer over te stappen?

icon

Beste antwoord door aneet 3 March 2023, 14:23

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @aneet 

Het klopt inderdaad dat nieuwe klanten een ander type modem/router krijgen. Ook met een Drytek kun je de WAP's (wireless access points) dienst gebruiken hoor. Dan zet je er 1 naast het modem en dan melden de andere WAPS zich daar weer op aan. Maar met een basis Zyxel modem is die extra WAP niet nodig. Heb je trouwens DSL of glasvezel? Er lezen ook moderators mee, die zullen dan in dit topic reageren.

Reputatie 1

glasvezel 100MB

Reputatie 7
Badge +4

Hi @aneet

Ik heb de wissel voor je in order gemaakt. Je zal een bericht krijgen van Guidion om de installatie in order te maken. Hou bij het maken van de afspraak rekening met de levering van het pakketje met het nieuwe modem :) 

Reputatie 1

Hi @aneet

Ik heb de wissel voor je in order gemaakt. Je zal een bericht krijgen van Guidion om de installatie in order te maken. Hou bij het maken van de afspraak rekening met de levering van het pakketje met het nieuwe modem :) 

ok dankje, ben benieuwd :-)

Reputatie 1

heb zojuist het pakket ontvangen, vroeg me af, moeten zowel de bridge als de router geïnstalleerd worden? De SFP poort in de router zelf werkt dan niet? (want dan moet ik effe een extra stopcontact bijmaken). En moet daar echt een monteur voor langs komen? Is toch gewoon een kwestie van SFP module omsteken? Of moet er nog wat ingesteld in de bridge?

Reputatie 7
Badge +4

heb zojuist het pakket ontvangen, vroeg me af, moeten zowel de bridge als de router geïnstalleerd worden? De SFP poort in de router zelf werkt dan niet? (want dan moet ik effe een extra stopcontact bijmaken). En moet daar echt een monteur voor langs komen? Is toch gewoon een kwestie van SFP module omsteken? Of moet er nog wat ingesteld in de bridge?

ja de Converter moet geinstalleerd worden. De SFP module wordt niet gebruikt en is uitgeschakeld op het modem. 

Indien mogelijk, kan je ook alleen de Converter installeren bij de FTU en het modem bijvoorbeeld in de woonkamer zetten. Zolang er maar een UTP kabel aangesloten kan worden. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @aneet 

Heb je een Zyxel-T54 gekregen?

De SFP is standaard uitgeschakeld. De monteur komt de mediaconverter plaatsen en daarop is dan de router aangesloten.

Glasvezel wordt altijd door een monteur geïnstalleerd.

Reputatie 1

heb zojuist het pakket ontvangen, vroeg me af, moeten zowel de bridge als de router geïnstalleerd worden? De SFP poort in de router zelf werkt dan niet? (want dan moet ik effe een extra stopcontact bijmaken). En moet daar echt een monteur voor langs komen? Is toch gewoon een kwestie van SFP module omsteken? Of moet er nog wat ingesteld in de bridge?

ja de Converter moet geinstalleerd worden. De SFP module wordt niet gebruikt en is uitgeschakeld op het modem. 

Indien mogelijk, kan je ook alleen de Converter installeren bij de FTU en het modem bijvoorbeeld in de woonkamer zetten. Zolang er maar een UTP kabel aangesloten kan worden. 

das handig, beter als de router compleet in de kast verstopt :-)

Reputatie 1

heb zojuist het pakket ontvangen, vroeg me af, moeten zowel de bridge als de router geïnstalleerd worden? De SFP poort in de router zelf werkt dan niet? (want dan moet ik effe een extra stopcontact bijmaken). En moet daar echt een monteur voor langs komen? Is toch gewoon een kwestie van SFP module omsteken? Of moet er nog wat ingesteld in de bridge?

ja de Converter moet geinstalleerd worden. De SFP module wordt niet gebruikt en is uitgeschakeld op het modem. 

Indien mogelijk, kan je ook alleen de Converter installeren bij de FTU en het modem bijvoorbeeld in de woonkamer zetten. Zolang er maar een UTP kabel aangesloten kan worden. 

das handig, beter als de router compleet in de kast verstopt :-)

eh oh, en als het al werkt? net erin geprikt en alles werkt...

Reputatie 7
Badge +4

eh oh, en als het al werkt? net erin geprikt en alles werkt...

Dan is het niet meer nodig, ik heb de monteur geannuleerd 

Reputatie 1

Thanks, nog wel een vraagje, ik heb nogal wat apparaten met vaste ip adressen in huis, dus ik wilde de ip range aanpassen in het modem van 192.168 naar 192.185 maar dan krijg ik de melding fout ip adres? Is dit geblokkeerd?

Reputatie 7
Badge +14

De standaard range van je router is 192.168.1.2 - 192.168.1.255  (192.168.1.1 is de router zelf)

Als je vaste IP adressen wilt, verander dan de DHCP range naar b.v. 192.168.1.100 - 192.168.1.255

Dan heb je de eerste 99 adressen beschikbaar voor apparaten die een fixed IP range nodig hebben.

 

Reputatie 7
Badge +4

Thanks, nog wel een vraagje, ik heb nogal wat apparaten met vaste ip adressen in huis, dus ik wilde de ip range aanpassen in het modem van 192.168 naar 192.185 maar dan krijg ik de melding fout ip adres? Is dit geblokkeerd?

Jaa want, 192.185 is geen adres dat valt onder de rfc1918. Het is aan publiek ip range. 

Reputatie 1

Thanks, nog wel een vraagje, ik heb nogal wat apparaten met vaste ip adressen in huis, dus ik wilde de ip range aanpassen in het modem van 192.168 naar 192.185 maar dan krijg ik de melding fout ip adres? Is dit geblokkeerd?

Jaa want, 192.185 is geen adres dat valt onder de rfc1918. Het is aan publiek ip range. 

uh ok nou dan maar alles een nieuw ip geven...nooit van gehoord eerlijk gezegd, het zit toch in je LAN adres, niet in de WAN kant? In mijn oude router kon ik ingeven wat ik wilde, al was het 10.100.25 of wat dan ook, maar goed, zoveel werk is het ook weer niet

Reputatie 1

kan ik ook gewoon mijn eigen router op die bridge zetten? Of moet dat nog aan bepaalde eisen voldoen of specifiek ingesteld worden?

 

Reputatie 7
Badge +4

kan ik ook gewoon mijn eigen router op die bridge zetten? Of moet dat nog aan bepaalde eisen voldoen of specifiek ingesteld worden?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Dat ligt aan het type router, zie daarvoor bijvoorbeeld dit topic 

Middels vlan’s kun je vervolgens je eigen apparatuur configureren. 

Reageer