Skip to main content

Ik heb al jaren NextDNS als DNS resolver ingesteld op mijn router. Dit werkte altijd perfect. Sinds afgelopen nacht niet meer. Alle andere DNS resolvers die ik instel werken wel gewoon. Als ik de NextDNS app gebruik werkt het wel via de servers van NextDNS.

Maar via de routerinstellingen dus niet meer. Is NextDNS geblokkeerd of is er iets anders aan de hand?

Ik neem alleen glasvezel af van Odido. 

Welke router gebruik je? En wat werkt er precies  wel/net? Ik zie geen redenen waarom NextDNS geblokkeerd zou zijn. Kijk wel eens naar https://www.reddit.com/r/nextdns/comments/147r2s6/next_dns_no_longer_working/?tl=nl. Misschien is je IP-adres gewijzigd?


Helaas werkt je oplossing niet. IP adres komt overeen.

Netgear R7000 met FreshTomato, ik gebruik geen modem van Odido of T-Mobile. Alleen een kastje van glas-> utp. 

Zodra ik handmatig een dns server van nextdns instel in de router heb ik geen internet meer. 

Stroom van de router en convertor al afgehaald. Router al een reset gegeven maar dat mocht ook niet baten.

Jij nog suggesties?


Binnen Linux hebben we het netwerktool ‘dig’, waarmee je ook specifiek met een DNS een site kan opvragen.

Het installeren op Windows is even wat onhandiger, maar als je wilt wel te doen.

Is het NextDNS adres wel te pingen of te tracerouten?

~: dig @8.8.8.8 dns.nextdns.io

; <<>> DiG 9.18.28-0ubuntu0.24.04.1-Ubuntu <<>> @8.8.8.8 dns.nextdns.io
; (1 server found)
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 26406
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 3, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1

;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 512
;; QUESTION SECTION:
;dns.nextdns.io. IN A

;; ANSWER SECTION:
dns.nextdns.io. 300 IN CNAME steering.nextdns.io.
steering.nextdns.io. 60 IN A 95.179.134.211
steering.nextdns.io. 60 IN A 93.189.61.195

;; Query time: 22 msec
;; SERVER: 8.8.8.8#53(8.8.8.8) (UDP)
;; WHEN: Thu Oct 03 17:14:58 CEST 2024
;; MSG SIZE rcvd: 98

 


@dries89 

Gebruik je wel de juiste dns uit jou account.

Bij mij werkt het goed namelijk.

Zie ook deze pagina


@Pieter_B ik heb dig nog niet geinstalleerd maar via nslookup krijg ik het volgende. Krijg dus wel antwoord van dns.nextdns.io maar niet van mijn persoonlijke nextdns adressen. Bij het tweede plaatje komt er dus niks meer na “from:” Nu heb ik zoals je ziet Cloudfare als dns server. Als ik nextdns doe krijg ik dus helemaal geen response.

 

 


@peter-keetfm fijn om te horen dat het bij jou wel goed werkt! Dan lijkt er dus geen sprake van een blokkade aan de kant van Odido. Ik gebruik inderdaad wel de juiste dns servers. Heb ook al meerdere configuratieprofielen gebruikt. Maar geen van allen werken.


Kijk eens in je NextDNS configuratie. Ik heb next DNS nooit gebruikt, maar zo te zien moet je je EIGEN publiek IP daar registreren (setup tab in je profile). Ik vermoed dat je een nieuw IP-adres hebt gekregen en je dus je profiel moet aanpassen...


Kijk eens in je NextDNS configuratie. Ik heb next DNS nooit gebruikt, maar zo te zien moet je je EIGEN publiek IP daar registreren (setup tab in je profile). Ik vermoed dat je een nieuw IP-adres hebt gekregen en je dus je profiel moet aanpassen...

 @louisL dank voor je reactie! Ja, een vergelijkbare suggestie geef je al eerder. Daar heb ik ook op gereageerd dat het ip adres overeenkomt. Ik ben je vergeten te taggen zie ik nu.


Dat er na from niets komt, dat klopt. Zie hier het resultaat van bijv. 1.1.1.1

nslookup 1.1.1.1
1.1.1.1.in-addr.arpa name = one.one.one.one.

Authoritative answers can be found from:

Omdat er geen Canonical name (CNAME) aanwezig is, wat een soort van ‘mapping’ naar andere namen. Bij bijv. 8.8.8.8 of 1.1.1.1 heb je dat dus niet, dat is dns.google en one.one.one.one.

REF: https://www.cloudflare.com/learning/dns/dns-records/dns-cname-record/

Dat tweede plaatje is je nslookup van je persoonlijke NextDNS IP?

Krijg je daar ook een ping van terug, of is die ook ‘dood’?

Heeft NextDNS nog een afzonderlijke poort, dus i.p.v. de standaard 53 of 853 als er een request uit gaat?

Is er ergens ook een soort van logfile, bijv. op de NextDNS server?

Is er recent een update geweest bij NextDNS, waardoor er nieuwe settings zijn toegevoegd?

Zag een YT voorbij komen, waar er een stortvloed aan settings kon worden gedaan …. voor een beetje ‘huis tuin en keuken gebruiker’ wel een behoorlijke overload.

NextDNS heeft veel weg van de PiHole applicatie, alleen die draai je zelf virtueel of op hardware.


@Pieter_B 

Ja dat klopt het is vergelijkbaar als pihole op Raspberry Pi.

Dat heb ik ook gehad.

Maar heb nu al wat jaren Nextdns draaien met een abonnement.

Zover ik het weet is er niks veranderd.

En draait het hier perfect.

Ik heb de dns van Nextdns in de Fritzbox gezet.

Via het account kun je ‘reclame’ filters instellen.

 

 


Ben wel benieuwd of de melding ‘All good!’ ook aanwezig is, want dat geeft aan dat er tussen je geregistreerde WAN IP en NextDNS een correcte handshake is.

Controller ook eens of NextDNS je DNS IP’s niet heeft aangepast, hoop het niet .. want dat is natuurlijk heel vervelend als ze dat doen.

En ja, als je de betaalde versie hebt … is de rekening voldaan? .. vraag het toch maar even.

 


@Pieter_B @peter-keetfm @louisL Heren, dank voor het meedenken! Vraag me niet hoe maar het werkt weer naar behoren. Ik heb niets veranderd dus vreemd is het wel. Heb alleen de diagnostische tool van NextDNS gedraaid. https://help.nextdns.io/t/y4hmvcx/report-network-latency-issue


@dries89

Ik wil even meedelen dat ik nu hetzelfde heb.

Geen internet.

Dus in de Fritzbox gekeken glasvezel verbinding correct en verder alles goed.

Toen dns op provider gezet direct internet.

Toen weer op Nextdns en werkte weer.

Fout zat hem bij Nextdns.(Denk ik)

Nooit gehad trouwens in de 5 jaar dat ik het al gebruik.

 

 


Reageer