Skip to main content

Ik heb sinds het installeren van drie Odido Wifi Plus AP last van een hardnekkige netwerkloop / IP-loop. Ik gebruikte eerst de TP-Link Deco’s maar die haalde de snelheid niet. Echter, hadden de deco’s geen last van de loop. Ik heb van alles geprobeerd er is zelfs een monteur langs geweest om te kijken, dat is ook letterlijk wat hij gedaan heeft, kijken. 

Wat is het probleem?

Apparaten blijven verbonden met het netwerk  maar vooral wifi apparaten, zoals iPads verliezen na verloop van tijd de verbinding met het internet, de wifi-verbinding blijft echter in stand. Websites/apps blijven oneindig laden, er worden geen foutmeldingen getoond. Als ik het betreffende apparaat kort van de Wifi haal en opnieuw verbind is het probleem tijdelijk opgelost, echter komt het probleem op een random tijdstip weer op. Op internet worden deze problemen gekoppeld aan een networkloop, IP-loop of netwerklus. Ik gebruik ook switches van TP-Link, die gaven eerder geen probleem, ,aar nu misschien wel Ik weet nu wel wat het probleem is maar hoe los ik het op?

Situatie met Deco’s (Nooit problemen gehad)

Zyxel Router T-56 / Deco X20 / TP-link Switch 1Gigabits, 8 poort / Deco M4 / TP-link Switch 1Gigabits, 5 poort / 2x Deco M4. 
*Aan de Switches waren o.a. 2x de Odido mediaboxen en wat apparaten zoals XBOX en PC gekoppeld.

1e Situatie met Wifi Plus Zyxel WX5600 (Hier ging het mis)

Zyxel Router T-56 / WX5600 / TP-link Switch 1Gigabits, 8 poort / WX5600 / TP-link Switch 1Gigabits, 5 poort / WX5600. 
*Aan de Switches waren o.a. 2x de Odido mediaboxen en wat apparaten zoals XBOX en PC gekoppeld.

2e Situatie met Wifi Plus Zyxel WX5600 (toen was ik het zat alles eraf gegooid)

Zyxel Router T-56 / WX5600 / WX5600 / / WX5600. 

Na het opzetten van de hierboven beschreven laatste situatie doet het probleem zich nog steeds voor. Wat kan ik doen, als niks werkt ga ik toch gewoon weer de deco’s installeren. Ookal haal ik dan nog geen 600mbits. Iets wat de Zyxels WX5600 ver overtreffen. 

Iemand tips en Hulp?

Hi @stefan.1997, hier is een simpel antwoord voor.

Het Zyxel modem ondersteund een maximum van drie acces points van de WX5600. Dit is inclusief het modem. Het modem telt voor 1 dus dan heb je nog ruimte voor 2 extra wifipunten. Wij ondersteunen dus maar 2 wifipunten en niet 3. Technisch gezien kan het wel maar wordt niet ondersteund. Koppel de 3e los en dan zal het goed moeten werken! 

Kan je ook eens proberen door alle twee direct op het modem aansluiten en niet achter elkaar of via de switch. 

Opmerkelijk dat dit zo werkt. Bij glasvezel kan je er wel 3 afnemen. Wat is daar de reden van?

Wat is überhaupt de reden dat er maar 2 op het netwerk kunnen? Is het niet met een software update op te lossen? Bij andere mesh-netwerken kun je veel meer nodes aansluiten en dan blijft het netwerk gewoon operationeel. 

werkt het wel als ik er een via Wifi aansluit?

Kan je ook eens proberen door alle twee direct op het modem aansluiten en niet achter elkaar of via de switch. 

Ja das lastig. Ik heb maar 1 kabel naar boven lopen. 

Ik denk dat het nu wel beter is. Want ik zie de APs nu ook in de app verschijnen. Zie het vierkant in de screenshot. Eerder zag ik de AP nodes niet in de app in dit scherm. 

Opmerkelijk dat dit zo werkt. Bij glasvezel kan je er wel 3 afnemen. Wat is daar de reden van?

Wat is überhaupt de reden dat er maar 2 op het netwerk kunnen? Is het niet met een software update op te lossen? Bij andere mesh-netwerken kun je veel meer nodes aansluiten en dan blijft het netwerk gewoon operationeel. 

werkt het wel als ik er een via Wifi aansluit?

Kan ik hierop nog een reactie krijgen?

Zover ik weet is het mogelijk om er 3 af te nemen omdat de router enkel meetelt als 1 van de 3 nodes in je mesh netwerk als de WiFi van de router aan staat. Het kan in sommige situaties handig zijn om de WiFi op de router uit te zetten en 3 access points op andere locaties neer te zetten. Denk aan een wat grotere woning, router in de meterkast waarvandaan de utp bekabeling naar de access points in andere kamers loopt oid. 

Oftewel, maximaal 3 nodes bestaande uit:

Router met wifi aan en 2 extenders, OF

Router met wifi uit en 3 extenders.

Waarom 3 nodes het maximum is weet ik persoonlijk ook niet. 

Zover ik weet is het mogelijk om er 3 af te nemen omdat de router enkel meetelt als 1 van de 3 nodes in je mesh netwerk als de WiFi van de router aan staat. Het kan in sommige situaties handig zijn om de WiFi op de router uit te zetten en 3 access points op andere locaties neer te zetten. Denk aan een wat grotere woning, router in de meterkast waarvandaan de utp bekabeling naar de access points in andere kamers loopt oid. 

Oftewel, maximaal 3 nodes bestaande uit:

Router met wifi aan en 2 extenders, OF

Router met wifi uit en 3 extenders.

Waarom 3 nodes het maximum is weet ik persoonlijk ook niet. 

Als ik de wifi op mijn router uitzetten dan gaan de AP’s ook uit. 

Je hebt de extenders dan wel met een kabel aangesloten aan de router.

Ja ik heb de wifipunten met utp aan de router verbonden. Tegenwoordig direct op de router want een switch ertussen schijnt te moeilijk te zijn. Als ik de Wifi dan op de router uitzet gaat de Wifi op de AP’s ook uit. 

Reageer