Hallo @Jelle_S
Wat gaat er eigenlijk mis met de verbinding? Is de sonos bedraad aangesloten of via wifi?
Als je nog een router hebt staan er dan op 1 apparaat DHCP ingeschakeld en op de andere uit? Dit kan conflicten veroorzaken bij WiFi.
De Sonos is aangesloten via WiFi. Omdat t modem van tmobile niet helemaal achterin mijn appartement komt, heb ik er een engenius router aangekoppeld. De Sonos speakers connecten daarmee, maar 2 van de 4 speakers vallen soms uit en soms lukt t ook niet om ze te groeperen.
volgens Sonos zorgt multicasting ervoor dat Sonos kan groeperen, mits deze niet gefilterd is.
vandaar de vraag.
in ieder geval bedankt voor je reactie. wat is ‘shop’ ?
@Jelle_S
Haha sorry ik denk dat het een correctie van de autocorrectie op mijn telefoon is, had het niet in de gaten.
Ik bedoelde dus dat als jouw router is ingesteld in AP mode om de wifi te verzorgen, zorg dan dat op de modem of router DHCP is uitgeschakeld. Als DHCP op beide aan staat dan veroorzaakt dit conflicten omdat ze dan allebei ip adressen uitdelen en apparaten niet weten waarmee te verbinden.
Geen kennis over het multicasten helaas, misschien weet iemand anders het wel maar bovenstaande was een oplossing voor iemand anders met sonos speakers.
Hi Waggas,
Ik dacht al: wat is shop in vredesnaam.. hahaha.. maar oke.. DHCP dus.. aha.. ik ga kijken of het op de router aanstaat, en zo ja, dat ik het daar uitzet.
Thnx voor zover.. ik hou je op de hoogte!
@Waqqas ik heb de DHCP op de router uitgeschakeld.. maar hierdoor kunnen mijn sonos speakers niet meer automatisch connecten.. het gaat ongeveer 10 minuten prima.. maar daarna verliezen ze de verbinding.
Ik vermoed dat ik op het tmobile modem de dhcp niet uit kan zetten, maar als dat wel kan, verliezen dan alle apparaten die met mijn 5ghz netwerk connecten dan niet hun connectie?
@Jelle_S
De modem kan het beste de DHCP server zijn dus ip adressen uitdelen. Op de modem de DHCP server uitzetten kan misschien wel maar ik kan er niet veel over vertellen.
Kan je de speakers niet bedraad aansluiten?
In theorie zou dat wel kunnen, maar dan moet ik het nodige gaan verschuiven in huis. T is net de reden dat ik voor draadloze speakers heb gekozen.
Ik ga nog even kijken wat de dhcp uitzetten in het tmobile modem doet, want die optie is er inderdaad wel heb ik net gezien.
dank voro zover weer!
Hi @Jelle_S,
Tof, zo'n technische puzzel. Ik hoop dat we er samen uitkomen! Ik ben niet bekend met het multicasten, maar heb wel wat tips!
-Heb je glasvezel en het Huawei modem, dan heb je ook een media converter. Je kunt door middel van een langere internetkabel mogelijk je modem op een meer centrale plek zetten waardoor de Wifi ook achterin je huis beter werkt. Dan kun je mogelijk zonder externe router te werk gaan.
-Het kan inderdaad zijn dat de externe router de situatie juist verslechtert. Je kunt dan het beste ons modem als DHCP aanhouden en de externe router puur als accesspoint gebruiken (dus alleen voor het verspreiden van Wifi). Let op dat het AP en de Huawei elkaar niet interfereren door op dezelfde frequentie te concurreren.
-Aangezien het een tip van de Sonos helpdesk betreft, kun je hen wellicht om een toelichting vragen?
Hi @Sander en @Waqqas
Helaas, nog geen soelaas aan deze kant. Het bedraad aansluiten van de Sonos speaker heeft niet het gewenst resultaat. Ik vermoed dat het eigen sonos netwerk niet sterk genoeg is om alle wifi netwerken in de buurt hier te overstemmen (en dat terwijl de verste speaker hemelsbreed misschien 8 meter bij het modem vandaan staat en maar door 1 gips muur moet). Sonos biedt 3 verschillende kanalen en die heb ik alle drie getest, maar speaker blijven uitvallen of
DHCP uitzetten in het modem werkt idd niet, dan krijg ik geen connectie meer. Uitzetten in de externe router ook niet, want dan verliest de sonos de connectie na ca 15 minuten. Ik heb nu alles weer teruggezet op het tmobile modem 2,4 ghz, gespeeld met welk kanaal, b/g of b/g/n, megahertz naar 20 of gemixt, maar het signaal van tmobile 2,4 ghz is echt ontzettend zwak (speedtest op 1 meter van de router (die in de meterkast staat) slechts 7 mbit/s ).. en ondanks 130 andere wifi spots (die ik in de channel check tegenkom) zou ik toch denken dat een appartementje van 50m2 geen probleem zou moeten zijn.
Kan ik nog iets doen om het tmobile 2,4 ghz netwerk te optimaliseren?
@Jelle_S
Een hoeveel Mbit abonnement heb je? 7 Mbit bij 1 meter vanaf de modem is wel zwak als je tenminste geen lage snelheid beschikbaar hebt met DSL.
Doe je dit dan vóór de router met geen obstakel of aan de andere kant van de meterkast?
Hoe hoog ligt de snelheid bedraad?
@Waqqas ik heb een 100 mbit abonnement. Op 5 ghz heb ik totaal geen problemen. Daar haal ik goede snelheden mee. Het is alleen het 2,4 ghz netwerk waar ik problemen mee heb. Ik heb nu de router ergens anders neergezet buiten en haal dan een snelheid van 15 mbit/s, maar de speakers vallen nog steeds random uit. Bedraad haal ik wel 80/ 90 mbit/s en ook op 5 ghz haal ik dit soort getallen.
Hi @Jelle_S,
Tips voor optimalisatie van het 2.4 Ghz netwerk, die heb ik! Zie hier: Wifi-tips. De video is wat gebruiksvriendelijker, de ‘check 3’ is wat diepgravender. Ik heb je modem uitgelezen en ik kan zeggen dat je een stabiele verbinding hebt. Ook het modem is prima: de Huawei heeft een bijzonder sterke Wifi-module. Binnen een appartement zou deze moeten volstaan, tenzij er erg veel ruis is. Dat kun jet beste met een Wifi-analyzer controleren (zie topic).
Ik ben niet heel bekend met Sonos, maar je zegt dat deze ook een Wifi-netwerk uitzendt? Dan zou ik onderzoeken of deze interfereert met de Wifi van de Huawei. Dat is het meest waarschijnlijke oorzaak als je binnenshuis zulke lage snelheden haalt.
Hi @Sander / @Waqqas
Sowieso dank voor jullie hulp! Helaas is het nog niet gelukt om de boel stabiel te krijgen. Ik heb dan ook weer verder gezocht. Het probleem is namelijk dat de speakers het individueel wel goed doen, maar het groeperen van de speakers vaak tot uitvallen leidt. Nu heb ik op een sonos forum gevonden dat dit waarschijnlijk komt omdat het IP adres van de speakers wordt vernieuwd, waardoor de connectie verdwijnt. Dit zou op te lossen zijn door obv mac adres een vast ip nummer aan elke speaker te geven. Ik kan dit alleen niet vinden in de instellingen van mijn router (Home Gateway HG659).
Onder LAN apparaten zie ik de speakers wel staan, maar kan niet vinden hoe ik deze een vast IP adres kan geven.
tips misschien?
@Jelle_S goed dat je al zoveel actie hebt ondernomen! Het aansluiten van de Sonos kan inderdaad soms een doorn in het oog zijn weet ik uit eigen ervaring, maar als het eenmaal werkt, gaat het perfect! Sonos creëert een eigen draadloos netwerkje om op af te kunnen spelen. De simpelste, maar wel iets prijzige, optie is het aanschaffen van een Sonos Bridge. Met één druk op de knop wordt er een eigen netwerk voor Sonos gecreëerd en zal je Sonos geen last meer hebben van uitval. Een andere optie is om één Sonos product via een ethernetkabel aan te sluiten op je modem. Hierdoor wordt een apart netwerk gecreëerd, alleen voor je Sonos apparatuur. Laat je me weten of het is gelukt?
Hi @Ginny_TM
Thanks voor je reactie. Zoals je echter in de thread kunt lezen heb ik al een geprobeerd om de speakers bedraad aan te sluiten. Het Mesh netwerk wat sonos opzet is blijkbaar niet sterk genoeg om te concurreren met ca 50 netwerken die rondom mijn appartement actief zijn te concurreren.
Gr.
Jelle
Goedemiddag @Jelle_S, ik heb zitten sparren met de specialisten en je kunt via de instellingen onder het kopje DHCP-reservering een 'nieuw statisch adres' toevoegen. Dit kun je dan toekennen aan de apparaten die verbonden zijn met Wifi zodat jouw Sonos wel gewoon connected blijft - ook gegroepeerd.
Laat me weten of het lukt, zo niet: we zitten altijd voor je klaar om zo goed mogelijk te helpen. Daar is de Community voor bedoel!