Is het al mogelijk om een modem te ruilen. Ik heb nog een draytek router maar deze heeft 2 problemen.
1: poort 3 en 4 zijn niet te gebruiken. (ik heb geen tv)
2: mijn internetsnelheid valt soms naar 150mbit (heb gigabit). En een reboot is niet voldoende. Ik moet dan het modem compleet terugzetten naar fabrieksinstellingen en dan de config terugzetten.
Kortom. Vervelend.
Ik hoop dat T-mobile nu eindelijk de mogelijkheid bied een ander type modem sturen. Desnoods omdat deze gewoon kuren vertoont
Bladzijde 1 / 2
In een ander topic zelfde issue al behandeld.
Tmobile is (zwak uitgedrukt) nogal star indien het gaat over omwisselen van modems.
Zelfs bij de hoofdprijs betalende glasvezelklanten wordt er vaak ontzettend moeilijk gedaan over het omwisselen van een modem. Je 1e probleem van 2 niet in gebruik zijnde poorten van de modem, zal door deze starre houding dus niet gehonoreerd gaan worden. Blijft de 2e over van de snelheid terugval en de daarbij benodigde fabrieks-reboot en het terug zetten van de instellingen.
Daarom wil ik je bij de afhandeling door webcare in ieder geval succes toewensen. Want het riedeltje -” gaan we doorgeven aan onze tech specialisten” kom je in ongeveer 40% van de topics tegen.
Uit kosten oogpunt hebben we het over een modem met een inkoop van 50 euro en handeling kosten bij omruil tot eenzelfde bedrag. Maar nee, Tmobile laat de klanten in (d)ergelijke gevallen vaak ver(t)rekken.
Ja, ik weet het, ik ben negatief, maar meer dan een jaar meelezen en posten op dit forum geeft mij nog steeds geen positief zicht op de handelingen van Tmobile.
Ook bij andere providers krijg je niet zo maar een ander modem omdat je het modem dat je heb niet meer bevalt, of een nieuwer type heeft meer mogelijkheden.
Soms word wel de mediabox vervangen als deze niet meer in staat is aan de eisen te voldoen zoals de vervanging van de oude Amino 140 door de Entone 510, ook KPN vervangt momenteel een verouderde mediabox
Ook bij andere providers krijg je niet zo maar een ander modem omdat je het modem dat je heb niet meer bevalt, of een nieuwer type heeft meer mogelijkheden.
Soms word wel de mediabox vervangen als deze niet meer in staat is aan de eisen te voldoen zoals de vervanging van de oude Amino 140 door de Entone 510, ook KPN vervangt momenteel een verouderde mediabox
Zoals je kunt lezen is het niet alleen een eisen kwestie maar ook een defect waardoor ik het modem moet factory resetten om weer de normale snelheid te krijgen
En daar doet KPN minder moeilijk over, als je vandaag belt staat uiterlijk overmorgen een monteur aan de deur om hem te ruilen of is het nieuwe modem met de post binnen.
Bij TM ben je al een week verder voordat er überhaupt naar word gekeken door de Technische dienst en dan als, ja als het modem omgeruild mag worden je nog een tijdje verder voordat er eindelijk een monteur kan komen.
Dus technisch defect zal eerst door TM vastgesteld moeten worden vanuit hun ivoren toren voordat er actie word ondernomen en de ervaringen die ik hier lees is dat veel Tickets gewoon gesloten worden zonder de klanten te informeren.
... vanuit hun ivoren toren …
Oh is dat de uitdrukking ervoor
Ik moet inmiddels terug komen op mijn kosten raming. Een Draytek omwisselen voor een Zyxel met mediaconverter moet toch minstens op 250 euro ingeschaald worden door de noodzakelijke monteur die de mediaconverter moet plaatsen en het fiber connectortje daarin moet bevestigen. Sorry.
... vanuit hun ivoren toren …
Oh is dat de uitdrukking ervoor
Ik moet inmiddels terug komen op mijn kosten raming. Een Draytek omwisselen voor een Zyxel met mediaconverter moet toch minstens op 250 euro ingeschaald worden door de noodzakelijke monteur die de mediaconverter moet plaatsen en het fiber connectortje daarin moet bevestigen. Sorry.
Tja ze kunnen ook de spullen opsturen en het mij zelf laten doen geen probleem. Hoeft geen monteur aan te pas komen. Maar ik ben bang dat ik maar een ander modem moet gaan kopen en zelf maar moet ombouwen als T-mobile hier geen gehoor aan geeft.
Hallo @andytuinman3
Hier heb je dan alvast een link die je nodig hebt voor het vervangen van je Draytek :
Thanks ja ik weet precies wat ik nodig heb en hoe het moet. Gelukkig al jaren ervaring met eigen modems aansluiten. Heb zelf ook een eigen device aan mijn T-mobile verbinding gehad. Maar dat was een Palo Alto firewall die ook prima de "modem" functie over kon nemen. Helaas moest ik die weer inleveren toen ik stopte met werken bij mijn toenmalige werkgever.
Ben zelf Network and Security engineer dus komt wel goed van pas . Maar ja daar heb ik niks aan als T-mobile zelf niet meebeweegt.
Hi all, ik snap de beeldvorming in deze. Er zijn inmiddels niet veel Draytek modems meer “in het veld” maar vooralsnog hebben we er niet voor gekozen om de nog bestaande Drayteks om te wisselen maar het gaat via natuurlijk verloop.
Dat gezegd hebbende @andytuinman3 moet de modem natuurlijk wel gewoon goed functioneren en bij defecten vervangen we deze. Gebeurt het wegvallen van de snelheid op de bekabelde verbinding of alleen via Wifi? Gebeurt het op specifieke momenten of willekeurig? En welke lampjes branden er op dat moment ngo op de modem? Ik hoor het graag dan ga ik voor je aan de slag!
Hi all, ik snap de beeldvorming in deze. Er zijn inmiddels niet veel Draytek modems meer “in het veld” maar vooralsnog hebben we er niet voor gekozen om de nog bestaande Drayteks om te wisselen maar het gaat via natuurlijk verloop.
Dat gezegd hebbende @andytuinman3 moet de modem natuurlijk wel gewoon goed functioneren en bij defecten vervangen we deze. Gebeurt het wegvallen van de snelheid op de bekabelde verbinding of alleen via Wifi? Gebeurt het op specifieke momenten of willekeurig? En welke lampjes branden er op dat moment ngo op de modem? Ik hoor het graag dan ga ik voor je aan de slag!
Uiteraard op kabel. WiFi snelheden beschouw ik altijd als "niet het probleem van de provider" (bij mij dan: aangezien ik zelf m'n eigen ubiquity apparatuur heb hangen) . Dit gebeurd willekeurig. Modem blijf wel gewoon werken (op lagere snelheid) . Lampjes weet ik even niet zo. Kijk ik als ik thuis ben na. Toevallig loopt het probleem nu weer dus moet morgen het modem weer een factory reset geven.
Betreft allemaal Cat6 kabels
Lampjes:
Act knippert op constante snelheid.
Wan knippert niet constant (wat logisch is)
Fiber brand voortdurend.
Aan de bekabeling ligt het ook niet. Aangezien ik binnen het netwerk wel gigabit snelheden haal vanaf dezelfde machine naar mijn Nas.
Dit is voordat de router is gerest (naar factory default) Ik heb hem wel al meerdere keren opnieuw uit en aan gezet.
En dit is na een factory reset en terugzetten van het config bestand:
Verder niks aangepast. Geen andere kabels. Gewoon zoals het altijd is.
Hey @andytuinman3,
Bedankt voor je aanvullende informatie! Ik wil dit toch graag door onze techneuten laten onderzoeken. Het is namelijk niet de bedoeling dat jij je snelheid telkens moet herstellen met een fabrieksreset. Het kan eventjes duren eer we een terugkoppeling ontvangen, maar je hoort in ieder geval van ons!
Zo, het gaat lekker.
Precies alle stappen zijn we nu aan het volgen zoals ik al aangaf in mijn reactie waarin ik @andytuinman3 succes toe wenste.
geef wat meer informatie over lampjes en tijdstippen. zit je wel op de kabel?
we laten het door onze techneuten onderzoeken.
Voor mijn beeldvorming heb ik eigenlijk het idee dat @andytuinman3 niet zomaar een user is die zichzelf afvraagt waar de “any key” op zijn toetsenbord zit maar een redelijke kennis omtrent het basis netwerk gebeuren heeft. Dit gelet op de opmerking over het terug plaatsen in de Draytek van de configuratie instellingen.
Maar in ieder geval wat actie naar @andytuinman3 toe. Ik begrijp best dat webcare bij monde van @Brian en @Piotr bepaalde procedures volgen. Maar tonen weinig durf om die beeldvorming van mij over te nemen en de procedure een stuk te bekorten. Waarschijnlijk teveel mensen in de “ivoren toren” (dank @Doornekamp33 ) boven zich die het allemaal zo goed weten.
Dan is het wisselen van een Huawei en Asus in mijn geval goedkoper, kosten voor 2 Fritzboxen 140 euro, en daar heb ik niemand uit die “ivoren toren” voor nodig.;)
En eigenlijk dacht ik dat voormalig staatsbedrijf KPN zo star met procedures was, vallen die mee in dit soort gevallen, las net een klacht dat het wel 2 dagen duurde voordat de monteur aan huis kon komen.
Zo, het gaat lekker.
Precies alle stappen zijn we nu aan het volgen zoals ik al aangaf in mijn reactie waarin ik @andytuinman3 succes toe wenste.
geef wat meer informatie over lampjes en tijdstippen. zit je wel op de kabel?
we laten het door onze techneuten onderzoeken.
Voor mijn beeldvorming heb ik eigenlijk het idee dat @andytuinman3 niet zomaar een user is die zichzelf afvraagt waar de “any key” op zijn toetsenbord zit maar een redelijke kennis omtrent het basis netwerk gebeuren heeft. Dit gelet op de opmerking over het terug plaatsen in de Draytek van de configuratie instellingen.
Maar in ieder geval wat actie naar @andytuinman3 toe. Ik begrijp best dat webcare bij monde van @Brian en @Piotr bepaalde procedures volgen. Maar tonen weinig durf om die beeldvorming van mij over te nemen en de procedure een stuk te bekorten. Waarschijnlijk teveel mensen in de “ivoren toren” (dank @Doornekamp33 ) boven zich die het allemaal zo goed weten.
Ik dank je voor de mooie woorden . Ik ben inderdaad geen basic user. (al weet ik nog steeds niet waar die any key zit :p) Maar goed als jarenlang network Engineer te zijn in enterprise omgevingen heb ik wel wat kennis opgedaan .
Maar ik snap ook waarom ze dit wel doen. Ik zie op het forum te veel berichten binnen komen met "waarom haal ik geen 500/750/1000 mbit op mijn iPhone of Mac book met wifi" tja zie dat maar eens uit te leggen. Ze moeten 1 lijn trekken met hulp verlenen denk ik zo.
Alleen ik snap zelf ook niet waarom er zo moeilijk gedaan wordt en allerlei riedeltjes moeten lopen met de technische dienst terwijl ik zelf alle conclusies heb doorgegeven.
Het ligt niet aan de T-Mobile lijn.
Het ligt niet aan mijn netwerk en end clients
En als ik het modem Factory reset en dan de config terugzet die ik 5 min geleden gebackuped heb dat alles weer werkt. Dus ook geen config issue. Blijft er maar 1 ding over.
En zoals gezegd dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd. Maar ja ik doe ook niet elke dag een speedtest en alles wat wel de volle gig gebruikt zijn allemaal automatische processen waar ik geen omkijken naar heb. Dus de precieze tijd weet ik niet. Modem was 766 uur online sinds de laatste herstart dus kan best zijn dat het maandelijks is.
Oftewel op een plek als het forum waar alles goed terug te lezen is met wat voor persoon je te maken hebt, en alle bewijzen die aangeleverd worden. Kunnen ze toch wel al sneller een conclusie trekken zonder dat we een 8 ogen principe gaan krijgen en alleen maar extra uurlonen kwijt zijn om op hetzelfde neer te komen.
@andytuinman3 , Het grote probleem is dat als alle standaard stappen zijn doorlopen van kabels, resetten, speedtest en weet ik wat nog meer met duidelijke onderbouwing de Technische specialisten zich er over moeten buigen voordat er wat mag worden ondernomen, en als dat alleen dit soort problemen op hun bordje komt alla dan kan het nog best vlot gaan, maar ze krijgen alles op hun bordje, van het missen van een kabeltje in een instalatie pakket of het hele pakket tot de zware gevallen, ze moeten teveel en soms sijpeld het door dat ze zich er makkelijk vanaf maken, een lijnmeting, goed prima case closed en we beginnen weer van voren af aan.
Zou beter zijn dat het werkt zoals bij KPN, de klantenservice en moderators op het forum mogen ook zaken oplossen, Modems en boxen vervangen als er een duidelijke aanleiding toe is, word het te complex of lastig kunnen ze een monteur sturen, en daarna komt pas de Technische dienst er aan te pas.
Veel korter lijntje met een overbelaste tussenstap er tussen uit, alleen bij twijfel worden die erbij gehaald.
Bij jou heb ik geen enkele twijfel dat die oude bejaarde Draytek aan zijn einde begint te lopen en nodig aan vervanging toe is, maar dat gaat nog wel even duren op deze manier.
@andytuinman3, Het grote probleem is dat als alle standaard stappen zijn doorlopen van kabels, resetten, speedtest en weet ik wat nog meer met duidelijke onderbouwing de Technische specialisten zich er over moeten buigen voordat er wat mag worden ondernomen, en als dat alleen dit soort problemen op hun bordje komt alla dan kan het nog best vlot gaan, maar ze krijgen alles op hun bordje, van het missen van een kabeltje in een instalatie pakket of het hele pakket tot de zware gevallen, ze moeten teveel en soms sijpeld het door dat ze zich er makkelijk vanaf maken, een lijnmeting, goed prima case closed en we beginnen weer van voren af aan.
Zou beter zijn dat het werkt zoals bij KPN, de klantenservice en moderators op het forum mogen ook zaken oplossen, Modems en boxen vervangen als er een duidelijke aanleiding toe is, word het te complex of lastig kunnen ze een monteur sturen, en daarna komt pas de Technische dienst er aan te pas.
Veel korter lijntje met een overbelaste tussenstap er tussen uit, alleen bij twijfel worden die erbij gehaald.
Bij jou heb ik geen enkele twijfel dat die oude bejaarde Draytek aan zijn einde begint te lopen en nodig aan vervanging toe is, maar dat gaat nog wel even duren op deze manier.
Ik zou inderdaad verwachten dat de moderators zelf dit soort stappen ook zou kunnen uitvoeren. Maar nu is het een beetje doorspelen om het doorspelen.
Maar ja ik zie wel waar het op uit komt.
Maar T-mobile alsjeblieft 1 ding:
Kom alsjeblieft niet terug met "we sturen een monteur om het modem te vervangen"
Drayreks worden niet meer vervangen voor een Draytek als ik het goed begrepen heb en krijg je bij vervanging de T50, of je daar gelukkig van kan worden is een goede vraag, moeten ze hem wel een stuk beter hebben gemaakt.
Drayreks worden niet meer vervangen voor een Draytek als ik het goed begrepen heb en krijg je bij vervanging de T50, of je daar gelukkig van kan worden is een goede vraag, moeten ze hem wel een sruk beter hebben gemaakt.
Zolang hij gigabit aankan en port forwarding gewoon werkt vind ik het prima. WiFi gaat via mijn unifi ap's. En ik denk dat alles beter is dan de draytek nu.
Weet het niet zeker, maar dacht dat Port forwarding een dingetje was.
@Brian & @Piotr is er al bekend of de technische dienst zijn plasje al heeft kunnen doen over dit issue?
Ik verwacht dat het bij de toiletgebouwen wat drukker is door de vele kampeerders die dit jaar in ons mooie eigen land blijven
Haha ondanks de bloemrijke bewoording zit je er niet ver naast @yalerta. @andytuinman3 Het is op het moment wat druk vanwege de vakantieperiode maar ik dat je snel bericht ontvangt. Ik heb er bij mijn collega's op aangedrongen om de modem inderdaad om te wisselen voor een Zyxel.
@Brian Ik heb bericht gehad dat het modem (en neem aan de media converter) onderweg is.
Krijg er wel gelijk een guidion mail erachteraan. Mag ik die negeren aangezien ik het zelf aansluit. Of moet ik ze even bellen? Aangezien de glasvezel al actief is hoef ik niks te doen met de FTU. Dit is dus prima zelf aan te sluiten.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.