waneer ik een rj45 (M naar M) kabel in de converter en de router (zyxel t-54) ik krijg internet maar waneer ik die zelfde rj45 kabel in de intel i350t2v2 of de realtek enternet adapter doet krijg ik niets (ook met andere computers)
Hoe gaat dat geld besparen als je de Zyxel in bridge zou kunnen zetten? Dan heeft ie geen LAN poorten meer (behalve 1) en WiFi doet het niet meer. De Zyxel wordt bij Odido alleen als router gebruikt, niet als modem. De modem is de ONT (die cvt3002 bij jou).
De 70W van de computer doet op jaarbasis €150. Een Asus of Zyxel router verbruiken normaal maar max 10W en kosten dus maar €20 in stroomverbruik op jaarbasis. Wel een verschil.
Ik begrijp niet wat je wil bereiken met een bridgemode van de Zyxel. Weet je wel wat bridgemode inhoudt?
wat ik bedoel is dat gewoon normale intenret van de opnsense in de router instop en de router wifi geeft met intenrt want ik heb al een swich en router (opnsense) apart
en wat ik bedoelde met geld bespaaren is dat ik geen WAP hoevt te koopen voor mijn porject
\
@A.R2025 , denk dat je met al je OPNSense vragen beter terecht kunt binnen hun eigen NL community.
Op zo’n mini PC draait mijn pfsense ook, zoals je ziet in mijn onderschrift .. en het verbruik ligt rond de 20W met een Intel 4 port i225 netwerk kaart.
Hieronder een paar uur kijk en leerplezier hoe en wat OPNSense.
ik heb een intel i350t2v2 ik wil het niet een pop maaken want de pc suporteerd PCIE 2.0 niet
maar nog steedsik moet de zyxel t 54 op brige mode zetten (of anders moet ik een echte duure wap koopen) en een nog een rj45 poort op mijn opnsense server internet geeven
wat ik bedoel is dat gewoon normale intenret van de opnsense in de router instop en de router wifi geeft met intenrt want ik heb al een swich en router (opnsense) apart
Dan heb je dus nog steeds niet onderzocht wat bridgemode inhoudt. Dan wordt WiFi uitgeschakeld en doet nog maar 1 LAN poort het. Het apparaat wordt dan alleen een doorgeefluik. Dat heeft voor een router (bij Odido achter de ONT) geen zin want dan is het een overbodig apparaat.
Wel kun je bij de Zyxel de DHCP uitzetten en de WAN poort niet gebruiken. Dan kun je hem dus als WAP gebruiken. Maar jij zei dat je hem instabiel vond dus dat zal dan niet veranderen. (Had je hem met zo goed als router kunnen laten hangen want dat is in stroomverbruik vele malen goedkoper voor je ouders).
ik weet dat het duur is maar als ik de stekker van de latop uit haalt (170 watts) dan geld bespaard maar ik wil nog steeds mijn opnsense 2de lan poort internet geeven
(omdat er ergens een beperkende factor in je eigen netwerk zit).
Beperkende factoren (en vaak “onbegrepen” storingen). Wat door gebruikers vaak wordt onderschat / over het hoofd wordt gezien. Is het gebruik van goedkope “rotzooi” netwerk kabels, zonder kerndraden van koper. Maar gebruik van aluminium met een dun laagje koper eroverheen - CCA. (Of soms nog niet eens met koper).
Daarnaast interferentie van allerlei apparaten die invloed op elkaar uitoefenen. Die invloed gaat aanzienlijk verder dan menigeen denkt.
Als je daar allemaal rekening mee houdt, en netwerkzaken echt goed op orde hebt. Levert elke tegenwoordige router gewoon zijn nominale verbindingssnelheden. Of je de ene- of andere router gebruikt, maakt onderling nauwelijks uit. M.b.t. latency idem.
Heb daar wel eens uitgebreid op fora over geschreven met achterliggende verwijzingen, naar informatie - testen - en onderzoeken.
En dan gaat het daarbij eigenlijk alleen om gebruik van goede kabels. Plus afscherming van aan interferentie gevoelige onderdelen. NIET eens om gebruikte apparatuur.
Maakt het verschil tussen.
En…..
Het door Odido geleverde ZyXEL modem voldoet in alle opzichten. Geen enkele reden om daar op een PC daar een eigen OPNSense oplossing voor te bedenken.
Afgezien dat iemand het leuk vind daar als “hobby” een project van te maken en ermee te experimenteren, en meer kennis te vergaren op ICT gebied. Daar zou je vooral mee door kunnen gaan.
Maar met dat project bezig zijn, alleen om meer snelheid te krijgen, is energie verspillen. -
Beperkende factoren (en vaak “onbegrepen” storingen). Wat door gebruikers vaak wordt onderschat / over het hoofd wordt gezien. Is het gebruik van goedkope “rotzooi” netwerk kabels, zonder kerndraden van koper. Maar gebruik van aluminium met een dun laagje koper eroverheen - CCA. (Of soms nog niet eens met koper).
Daarnaast interferentie van allerlei apparaten die invloed op elkaar uitoefenen. Die invloed gaat aanzienlijk verder dan menigeen denkt.
Als je daar allemaal rekening mee houdt, en netwerkzaken echt goed op orde hebt. Levert elke tegenwoordige router gewoon zijn nominale verbindingssnelheden. Of je de ene- of andere router gebruikt, maakt onderling nauwelijks uit. M.b.t. latency idem.
Heb daar wel eens uitgebreid op fora over geschreven met achterliggende verwijzingen, naar informatie - testen - en onderzoeken.
En dan gaat het daarbij eigenlijk alleen om gebruik van goede kabels. Plus afscherming van aan interferentie gevoelige onderdelen. NIET eens om gebruikte apparatuur.
Maakt het verschil tussen.
En…..
ik snap er heelemaal niks er van mijn vraag was hoe doe ik dhcp uit op mijn zyxel t54
Dat snap ik dat je dat niet begrijpt, met een reactie binnen pakweg 8-10 minuten.
Je hebt namelijk helemaal geen tijd genomen om de achterliggende informatie intensief te bestuderen. Pas als je dat hebt doorgenomen blijft er hopelijk nog iets van hangen. Om dat allemaal door te nemen ben je daar wel even zoet mee.
Maar je kunt toch wel zien dat een snelheid van 121 MB / s Nog niet de helft is van een snelheid van 262 MB / s
Overigens het compleet quoten van de bovenstaande reactie is volledig overbodig. Die tekst staat er toch al compleet boven? (En dat alleen voor een één regel reactie).
ik was over praaaten over dhcp uitschakelen op de zyxel t54 en nog een rj45 (f) poort internet te geeven op mijn opnsense router
ik was over praaaten over dhcp uitschakelen op de zyxel t54 en nog een rj45 (f) poort internet te geeven op mijn opnsense router
Je kunt dhcp uitzetten bij de instellingen van de T54.
Overigens had je het over dat je dacht dat de Zyxel het zware gebruik van jouw internet niet aan kon. Maar met een 100/100 abo (ik las dat je daar soms wel 140/140 mee kunt halen), heb je echt geen 'zwaar' internet gebruik. Die Zyxel T54 (en T50) moeten dit makkelijk aan kunnen.
over een jaar zal ik naar full gigabit daarom.
en ook betere firewall
met opnsense maar je nog steeds niet gezegt hoe je kan mijn router naar een WAP veranderen en ook niet hoe je kan een tweede pport intente geefen op opnsense
Tjonge jonge, het gaat snel hier, het forum wordt gebruikt als “what’s app”. Het butst alle kanten op. (Niet de bedoeling van een forum).
ik snap het niet mijn brein is een aardappel
Heb je ADHD ??
met opnsense maar je nog steeds niet gezegt hoe je kan mijn router naar een WAP veranderen en ook niet hoe je kan een tweede pport intente geefen op opnsense
Add interface ...
Heb je ADHD ??
nee maar ik ben wel niet goed geslaapen
Add interface ...
heb ik al gedaan maar nog steeds
Add interface ...
heb ik al gedaan maar nog steeds
En daarna heb je voor die interface de firewall rules aangemaakt?
Hou er rekening mee, elke interface default naar GEEN in of uitgang !!!!!!! .. zolang jij niet de firewall verteld wat er doorheen mag.
Denk dat je eerst een rustig de OPNSense documentatie door moet nemen, dat lukt niet in 5 minuten .. daar ben je dagen/weken mee bezig .. maar a.u.b. neem de documentatie eerst nog maar eens door, want je loopt tegen zoveel standaard zaken aan, die gedekt worden in de documentatie.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.