Skip to main content

waneer ik een rj45 (M naar M)  kabel in de converter en de router (zyxel t-54) ik krijg internet maar waneer ik die zelfde rj45 kabel in de intel i350t2v2 of de realtek enternet adapter doet krijg ik niets (ook met andere computers)

conerter= CVT 3002 DR Universele glasvezel mediaconverter FTTH SC-UPC naar RJ45 (type PtP, AON) - FritzShop

zal ik en WAP koopen of is de modem met brigemode veel beter

Wat wil je bereiken? Het is veel handiger dat je dat eens uitlegt.

Er hangt een Zyxel router als het goed is.

Ik neem aan dat je twee netwerkkaarten in je OPNsense computer hebt zitten? En de ene (WAN) gebruikt naar de converter en de andere naar je eigen netwerk(-switch).

Hier kun je een beetje het overzicht zien. Je ziet dan dat je op je WAN-netwerk kaart een extern IP moet krijgen (dus niet in de range van 192.168.x.x maar iets van 188.x.x.x o.i.d. 23.46.224.152 in dat plaatje). De 192.168.1.1 is dan aan je LAN kant.

https://parkansky.com/tutorials/firewalling.htm

de after is precies wat ik pobeer te doen maar de “cabel modem” is een glasvezel naar rj45 converter

Wat wil je bereiken? Het is veel handiger dat je dat eens uitlegt.

Er hangt een Zyxel router als het goed is.

goed om te weeten want met de t50 hij  gaat soms heel ereg onstabel en ik heb de zyxel t54 maar ik denk dat hij mijn zwaare interneten niet kan zo goed aan zonder overlast

dus kan je helpen met de probeleem met de opnsense

WAN_DHCP (active) WAN IPv4 254 192.168.1.1   ~ ~ ~  

Interface WAN_DHCP Gateway

de after is precies wat ik pobeer te doen maar de “cabel modem” is een glasvezel naar rj45 converter

Als je met de rj45 converter de ONT aangeeft dan is dat dus geen probleem. Alleen is het verkeer daarvandaan getagged met VLAN 300 (zoals al aangegeven). Als je dat dus in de OPNsense instelt dan moet dat dus lukken. (geen idee hoe je Engels is)

https://forum.opnsense.org/index.php?topic=36836.0

goed om te weeten want met de t50 hij  gaat soms heel ereg onstabel en ik heb de zyxel t54 maar ik denk dat hij mijn zwaare interneten niet kan zo goed aan zonder overlast

Normaal is het dan makkelijker om een goede router neer te hangen. Die kun je gewoon ipv de Zyxel neerzetten. OPNsense is dan de (uiterst) moeilijke weg. Een WAP is niet voldoende, want dat is alleen een Wireless Access Point. Maar je moet echt iets met router-capaciteiten hebben (zoals Fritzbox, Asus e.d.).

dus kan je helpen met de probeleem met de opnsense

Ik heb zelf geen OPNsense en ik weet dus ook niet wat je nu met dat plaatje wilt laten zien. Er staan niet eens kolomtitels boven. Dus wat is 192.168.1.1 ???

momentelijk ben ik verbonden met normaale internet maar dit gebeurt ook waneer ik de kabel van de muur gebruikt

Okay … even de stappen binnen pfsense.

Je maakt onder de “VLAN’s” tab VLAN 300 aan op de juiste interface (WAN aansluiting in mijn geval igc0) waarop je internet uit de ONT wilt gaan gebruiken

Daarna doe je een interface assignment van die VLAN300 aan je WAN.

Wat mensen vaak vergeten, is ook de VLAN te toe te wijzen aan de juiste interface, want men denk dat alleen het ‘bekendmaken’ van een VLAN op een interface al voldoende zou zijn.

De koppeling is pas gemaakt na de toewijzing.

Okay … even de stappen binnen pfsense.

Je maakt onder de “VLAN’s” tab VLAN 300 aan op de juiste interface (WAN aansluiting in mijn geval igc0) waarop je internet uit de ONT wilt gaan gebruiken

Daarna doe je een interface assignment van die VLAN300 aan je WAN.

Wat mensen vaak vergeten, is ook de VLAN te toe te wijzen aan de juiste interface, want men denk dat alleen het ‘bekendmaken’ van een VLAN op een interface al voldoende zou zijn.

De koppeling is pas gemaakt na de toewijzing.

ik heb dit al gedaan in de opnsense manier

maar nog steeds ik krijg geen internet van de lan poort okal ik er gewoon normalle untaged internet in de poort doed

Raar is dat je WAN gateway een LAN IP zit, wil eigen geen VM moeten opzetten met OPNSense om te kijken waar de zaak klemt.

Laat de VLAN’s instelling eens zien, daarna hoe de assignment er uitziet.

En de instellingen bij “Interfaces”.

Je hebt daarna ook dit gedaan? (maar dan met 300 ipv 10)

https://forum.opnsense.org/index.php?topic=36836.msg180093#msg180093

Ok, think I got it.

That's what I did. Go to Interfaces-->Other Types-->VLAN and set up a VLAN with the Tag 10. Assign to the interface that has the connection from the ONT.

Go to Interfaces-->WAN-->Set to DHCP

Go to Interfaces-->Assignments--> Set the WAN interface to the newly created VLAN

ik begrijp dat niet helemaal kan je een format voor een erch slechte speling kind van 12

Deze YT maakt het aan op de LAN interface als parent, maar jij moet het doen voor de WAN als parent.

De interface vtnetx, is bij jouw waarschijnlijk iets van igb of igc of anders.

ik begrijp dat niet helemaal kan je een format voor een erch slechte speling kind van 12

Mmm, het staat daar ook als voor een kind van 12. Alleen dan in het Engels.

Vandaar mijn vraag of je Engels kon lezen.

Je hebt al je VLAN (die heet nu vlan01).

Ga nu naar Interfaces > [wan]

Zet daar de IP op DHCP.

Ga daarna naar Assignments en kies achter [wan] je nieuw aangemaakte vlan01.

Klik op Save.

Nu zou je aan de WAN kant een extern IP van Odido moeten krijgen.

Op je dashboard/lobby, klik “Add widget” en kies Interfaces en dan Add.

Dan komt er een blok Interfaces bij. (Klik e.v. Save dashboard bovenin)

Wat staat er dan bij WAN?

welke

Interfaces zei ik toch...

gewoon veronden met de lan poorten van de router

kabel van de muur 

ik zie dat er geen ip 

Reageer