Skip to main content

waneer ik een rj45 (M naar M)  kabel in de converter en de router (zyxel t-54) ik krijg internet maar waneer ik die zelfde rj45 kabel in de intel i350t2v2 of de realtek enternet adapter doet krijg ik niets (ook met andere computers)

conerter= CVT 3002 DR Universele glasvezel mediaconverter FTTH SC-UPC naar RJ45 (type PtP, AON) - FritzShop

Het binnenkomende Odido internet signaal loopt via een “tagged” VLAN verbinding (VLAN ID 300)
De Odido ZyXEL router is afgestemd om overweg te kunnen met dat VLAN signaal,
en om te zetten naar een “leesbare” (untagged) internetverbinding op het thuis netwerk.
(Binnen dat thuisnetwerk een LAN “sub-net” met uitgifte van lokale IP-adressen).

De drivers van een ethernet adapter in een PC kunnen doorgaans niet overweg met “tagged” VLAN's.

Ofwel zonder gebruik van een Odido ZyXEL router géén internet.
(Of gebruik van een eigen router met vergelijkbare VLAN configuratie mogelijkheden).

hoe kan ik dit converten via mijn pc moet ik linux windows of freebsd gebruiken of is dit onmogelijk

ik ben 12 jaar oud dus kan je een format geven wat ik kan begrijpen

Waarom gebruik je NIET gewoon de router achter die eerder aangehaalde  < media-converter > ?
Die media-converter zet alleen glasvezel-signaal om naar ethernet. Niets meer, niets minder.
Bedoeld om een internet connectie met een router met ethernet poort mogelijk te maken

Of je achter een router met een LAN sub-net nu met apparatuur werkt onder het Windows OS, Android, Apple, iOS, Linux of wat al die meer zij, maakt niet uit.

OK, nog een jonge man (jonge jongen).
Kennelijk wel met ICT aspiraties, als je kennis hebt van Linux e.d.  👍

Dus gewoon de router gebruiken, en achter de router de andere apparaten.

maar mijn vraag is kan ik mijn computer een router maken ja of nee want ik begrijp niet wat je zegt

moet ik intel proset vlan tagging gebruiken

want ik heb ong 150 euro besteed aan dit project

Of je met de nodige kennis van een computer die onder Linux of ander OS draait, aangevuld met eigen stukje programmeerwerk daar ook router functionaliteit aan kunt geven.
Het zal beslist wel kunnen, maar daar heb ik geen kaas van gegeten.

Mogelijk kun je je vragen beter stellen op fora die specifiek dit soort router applicaties onder bepaalde OS'sen beschrijft. Misschien Tweakers.net of zo??

M.b.t. “intel proset vlan tagging” llijkt me een goed startpunt.
Om in ieder geval de VLAN afstemming / configuratie daarmee op te zetten.
Met gegevens die je met “Odido” internet nodig hebt.

https://www.odido.nl/service/producten/internet/instellingen/eigen-modem

In principe instellingen m.b.t. VLAN 300 instellingen zoals in mijn eerste reactie beschreven.

ik heb vlan tagging en heel veel andere fungsies van mijn intel kaart (als je wil weeten dan vraag)

Het is denk ik niet verstandig of aan te raden, om je PC (Linux/Windows) direct open als WAN te gebruiken.

maar mijn vraag is kan ik mijn computer een router maken ja of nee want ik begrijp niet wat je zegt

Hieruit maak ik op, dat je eigenlijk een eigen router wilt bouwen?

Ik doe niets anders, pfsense firewall/router draait hier op een zelfstandige mini PC, dus niets is onmogelijk.

Denk dat de volgende YT je wel een beetje op weg kan helpen ..

En als je kiest om bijv. net als mij pfsense te gebruiken, dan kun je heel veel info vinden op Lawrence zijn YT kanaal.

https://www.youtube.com/@LAWRENCESYSTEMS/search?query=pfsense

ik vind OPNsense veell beter maar ik vind her sneu dat ik moet daar na toe want ik gebruik open shh met linux

ik denk dat ik met  vlan tagging doen (mijn enternet kaart kan het)

Ik ben wel benieuwd of het allemaal lukt met wat je voor ogen hebt.
(Leuk project om te bestuderen).  Laat je ons in ieder geval wel het eindresultaat weten?

ja zeker maar dankje ddat je dit heb gezegt (VLAN ID 300) want nu weet ik wat ik moet doen want ik ben hier mee voor 3 mandem bezig dankje en ik zal zeggen hoe je allees doet

ik vind OPNsense veell beter maar ik vind her sneu dat ik moet daar na toe want ik gebruik open shh met linux

Onder de streep zijn het allemaal clones van een vroeger firewall applicatie m0n0wall, welk is discontinued in 2015.

Zo zijn er op internet en andere sociale streams communities voor beide, wie of wat beter is ga ik mij niet aan branden. De basis voor het maken van een firewall/router is een POC, dus onder de motorkap zullen ze niet zoveel elkaar ontlopen.

Ik zeg altijd, ieder zijn vrije keus, want buiten die twee zijn er nog wel andere. Wat je vaak ziet is, dat begin je met 1 .. dan blijf je daar ook vaak bij.

Suc7 met je project, voor OPNSense zul je helaas op andere community members moeten bouwen.

ik wil geen youtube vedios ik wil veel info over dit hebben wat info ik nu hebt is dat het is vlan id 300

en kan je mij ook helpen want waneer ik krijg geen internet van lan iemand help?

M.b.t. die VLAN 300.
Heb vorig jaar middels een managed switch een Odido internet-verbinding “gesimuleerd”.
achter een  “KPN-internetverbinding”  om een Odido ZyXEL router in te kunnen stellen.

Voor een nieuwe internetverbindg van mijn ex, waarbij de down-time om NAS services van buitenaf te kunnen benaderen zo kort mogelijk zou zijn voor mijn ex. (Ik was ziek, en kon niet van huis weg).
Zij is toen met de Odido spullen naar mij gekomen. En heb bij mij thuis toen alles ingeregeld.

Die methode om met een managed switch VLAN instellingen te doen “voor de Odido router”, is een  “andersom”  methode dan wat je nodig zou moeten hebben om Odido VLAN 300 internet signaal, naar een leesbaar “untagged”  signaal om te zetten, wat je zou kunnen benutten voor je PC project.

Als alternatief mocht je er nog niet zo snel uitkomen met instellingen van “intel proset vlan tagging”. (Het geeft je ook snel inzicht in de functies van VLAN instellingen).
Maar weet niet of je thuis de beschikking hebt over een managed switch?
Het Odido internet signaal zou in ieder geval wel “leesbaar” als WAN op je PC binnenkomen.

(Afgezien van instellingen om bijv. een extra LAN sub-net in te stellen in die "router” PC).

Een uitgebreid verslag ervan op het forum van Synology.
https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/simulatie-odido-internet-verbinding/msg325410/#msg325410

ik bedoelde bij OPNsense
ik krijg internet van wat je zieede (vlan id 300)
maar ik krijg geen internet van lan okal ik heb internet wat je hier ziet

|

|

|

\/

WAN_DHCP (active) WAN IPv4 254 192.168.1.1   ~ ~ ~  

Interface WAN_DHCP Gateway

dit is de “rj45 m naar m kabel van de muur” se signall met vlan tag 300

Als het om een WAN connectie gaat, zou je voor de “WAN” zijde een IP adres moeten krijgen,
wat Odido uitgeeft als “extern” IP-adres.
(Het zelfde IP-adres, voor de WAN zijde, dat als je de Odido ZyXEL router zou aansluiten).

Een IP adres  192.168.1.1   betreft een  intern  LAN IP adres.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Subnet

Dus WAN en LAN worden met deze instellingen in ieder geval door elkaar gehaald.
(Heb helaas geen kennis van OPNsense).
-

Als het om een WAN connectie gaat, zou je voor de “WAN” zijde een IP adres moeten krijgen,
wat Odido uitgeeft als “extern” IP-adres.

Een IP adres  192.168.1.1   betreft een  intern  LAN IP adres.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Subnet

Dus WAN en LAN worden met deze instellingen in ieder geval door elkaar gehaald.
(Heb helaas geen kennis van OPNsense).
-

ik begrijp niet echt wat je hier me bedoeld ik ben maar 12 en mijn spelling is verschrikkelijk

Ja je spelling is verschrikkelijk.  🤣
Probeer mijn uitleg toch een beetje naar het niveau voor een jongen van 12 te beschrijven.
In mijn vorige reactie heb ik er nog een extra toevoeging bijgezet. (Zelfde IP-adres als in de ZyXEL).

Misschien is dit project “voor nu” nog net iets te hoog gegrepen, om daarmee aan de gang te gaan?
Ik heb verder geen kennis van OPNsense, (en nu ook geen tijd zo net voor Kerstmis voor reacties).
-

Ik neem aan dat je twee netwerkkaarten in je OPNsense computer hebt zitten? En de ene (WAN) gebruikt naar de converter en de andere naar je eigen netwerk(-switch).

Hier kun je een beetje het overzicht zien. Je ziet dan dat je op je WAN-netwerk kaart een extern IP moet krijgen (dus niet in de range van 192.168.x.x maar iets van 188.x.x.x o.i.d. 23.46.224.152 in dat plaatje). De 192.168.1.1 is dan aan je LAN kant.

https://parkansky.com/tutorials/firewalling.htm

Reageer