Skip to main content

Mijn Zyxel modem start meermaals per dag opnieuw op waardoor de internetverbinding in mijn huis telkens een aantal minuten wegvalt. (ik gebruik alleen bedrade aansluitingen op het modem, geen WiFi)

 

Ik heb het vermoeden dat mogelijk de telefoonlijn naar buiten niet helemaal 100% is. Ik kan namelijk hetzelfde initiëren door de telefoonlijn een seconde uit het modem te halen en dan komen de lampjes op eenzelfde manier op als bij een spontane uitval. Het modem is verder twee maanden oud. (nieuwe klant)

 

Wellicht kan er op gemeten worden hoe de verbinding naar mijn huis is? Of zijn er andere dingen die ik kan proberen?

Hoi @ThomR, top dat je hier een topic voor hebt aangemaakt, dit moet natuurlijk verholpen worden! 

Daarom ben ik meteen in je internetlijn gedoken, alleen zien de waardes van je internetlijn er eigenlijk erg goed uit. Wél zie ik dat het modem iets meer dan drieënhalf uur geleden van het stroom af is gegaan. Haal je het modem zelf van het stroom af of wellicht dat het modem geheel herstart? Hoewel de kans erg klein is vraag ik mij in dat geval af:

  • Zou je een ander stopcontact kunnen testen als je zelf het modem niet van het stroom af hebt gehaald? 
  • Is er een ander elektrisch apparaat dat je omstreeks half 7 hebt gebruikt? Mogelijk veroorzaakt deze een korte stroomstoring.

In het geval dat je zelf het modem van het stroom af hebt gehaald ben ik vooral benieuwd of je nog andere routers en/of switches hebt aangesloten aan het modem. Het kan het best waard zijn om deze er, bij wijze van test, tussenuit te halen.

Ik ben benieuwd hoe de vork in de steel zit!


Hoi @Cal,

Dank voor je snelle antwoord! Mijn modem (en alle andere internetapparatuur) zit op een tijdschakelaar om 's nachts uit te zijn en krijgt automatisch weer stroom om half zeven. 

Van mijn modem gaat een enkele internetkabel naar mijn privé router (van LAN poort op modem naar WAN poort op router) waarop alle apparatuur in huis is aangesloten. Als het internet uitvalt blijft mijn eigen router/netwerk up-and-running, maar zie ik dat het modem opnieuw aan het opstarten is (of opnieuw verbinding met de buitenwereld maakt). 

Ik zal de komende tijd de stroom 's nachts aanlaten. Dat zal het in ieder geval makkelijker moeten maken om een event te vinden in de logs (persoonlijk zie ik geen rare errors of waarschuwingen staan in de logs na een event, maar ik ben geen expert in de Zyxel apparatuur).

Ik kan ook zoals je vraagt mijn eigen router er tussenuit halen, maar dat kost mij iets meer tijd en wordt dit weekend dan pas. Dan kan ik daarover volgende week terugkoppelen.

Dank voor je hulp tot nog toe!


Vandaag nog zeker driemaal geconstateerd (mijn audio-/videostreams vallen uit en als ik dan naar het modem kijk, blijkt deze te herstarten/resetten) om 15:56 uur, 17:22 uur en 21:21 uur. 


Bedankt voor je tussentijdse updates @ThomR. Laat het ons na het weekend weten hoe het verging met het ertussenuit halen van je eigen router, alsjeblieft. Alvast een mooi weekend toegewenst!


Beste @Jason, @Cal,

Mijn router is er tussenuit en alles zit direct op het modem, maar het probleem blijft bestaan. Elke 1 à 2 uur reset het modem, waardoor ik zo'n 5 minuten geen internet heb.

De log files van het modem zijn zeer minimaal (voor hetgeen ik als klant kan inzien) en daar kan ik geen aanleiding in vinden. Ik heb het modem daarom maar een uur lang gefilmd totdat het zich spontaan voordeed: https://drive.google.com/file/d/1GEw9J1egGI-1L7lmQqOSPz85PAn720Zm/view

In het filmpje: op 0:17 valt het DSL lampje uit en vanaf 0:40 lijkt het modem een reset te doen. Aan het einde van het filmpje is de reset afgerond en werkt het internet weer.

Mijn conclusie daaruit is dat óf het modem niet goed is, óf de telefoonlijn naar buiten instabiel is. Mijn deel van de telefoonlijn naar het modem (1 meter kabeltje + connector)  is al vervangen door mij maar heeft geen oplossing geboden. 

Hoe denken jullie erover? Wat kunnen we doen om tot een oplossing te komen?

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!


Hi @ThomR, super fijn dat je deze bevindingen kon doorzetten! 💪 Ik ben de verbinding opnieuw gaan checken en ik heb de boosdoener denk ik gevonden. Ik zie meerdere zogenoemde lease time error terug in jouw verbinding. De twee apparaten van Sonos in LAN-poort 1 en een apparaat van Sonos via de wifi geven een lease time error op het toegewezen IP-adres. Dit kun je herstellen door alle apparaten los te koppelen, het modem te resetten en daarna een MAC-release op het modem en de WAN (de binnenkomende verbinding) te laten uitvoeren. De MAC-release kun je aan ons verzoeken, dit doen we met alle plezier voor je. Een korte uitleg over een lease time error: elk apparaat dat verbonden is met het draadloze of bekabelde netwerk in huis, krijgt vanuit de DHCP-server (het signaal even simpel gezegd) een IP-adres toegewezen met een leasetijd van 60 minuten. Deze IP-adressen worden slechts een uur gereserveerd op de DHCP omdat het anders onveilig wordt binnen het netwerk. Meestal refresht de IP-lease vervolgens na een uurtje zodat het apparaat weer verbonden is en online blijft, maar op een lease time error blijft de lease dus vernieuwen en uitvallen en dat is van grote invloed op de algehele verbinding van alle apparaten. 

Geef jij hier een seintje als je deze stappen hebt uitgevoerd? Dan help ik je graag verder!

 


Hoi @Lisa ,

Ik heb de releases gedaan, een volledige reset naar fabrieksinstellingen van het modem en al mijn apparatuur volledig ontkoppeld van het modem (m.u.v. mijn laptop en telefoon, beiden via wifi), maar het modem blijft sporadisch elke paar uur herstarten (5 minuten geleden nog). 


Hi @Lisa

Zoals ik aangaf heb ik de stappen uitgevoerd. Kun je mij nog verder helpen? 


@ThomR Log na een router fout (waarvan jij denkt dat het een restart is): log eens in bij de router en kijk eens wat de uptime is? mijn gok is dat die inderdaad weer opnieuw is gaan tellen.

kun je eens controleren of de juiste voedingsadapter op de router is aangesloten? Als je een reserve 12V/ 2A (of meer) adapter hebt kun je daar ook eens mee testen. Als dat in orde is kan een moderator Guidion aansturen (of je direct een nieuwe router sturen, ik weet niet wat sneller gaat)

 


Hoi @louisL,

Ja uptime staat dan weer op 0. En nee het is geen power issue (andere adapter al eerder geprobeerd), de 2.5A adapter die zat bijgesloten wordt gebruikt en het modem lijkt echt vast te lopen: eerst valt de internetverbinding weg (wifi-verbinding blijft actief), en pas 20 seconden later doet het modem een herstart. 

Het modem heeft de eerste maand prima gewerkt, maar nu valt er niet meer mee te werken ondanks resets naar fabrieksinstellingen. Probleem doet zich in alle mogelijke configuraties voor, waaronder als er totaal geen apparatuur is aangesloten (bekabeld of via wifi). In dat geval blijkt bij thuiskomst van werk de uptime van het modem slechts een paar uur.


Hi @ThomR, super fijn dat je hier zo snel mee aan de slag kon - dankjewel! Zojuist heb ik de MAC-release uitgevoerd. Kun je aangeven of het probleem zich hierna ook nog voordoet? Zo ja, dan ga ik meteen aankloppen bij onze technische dienst om dit heel rap te bestrijden. 


Hi @ThomR, super fijn dat je hier zo snel mee aan de slag kon - dankjewel! Zojuist heb ik de MAC-release uitgevoerd. Kun je aangeven of het probleem zich hierna ook nog voordoet? Zo ja, dan ga ik meteen aankloppen bij onze technische dienst om dit heel rap te bestrijden. 

Probleem doet zich helaas nog steeds voor. Er is geen verbetering opgetreden.


Hi @ThomR, merci voor het melden! Ik heb ervoor gezorgd dat er een nieuw modem jouw kant op komt. Je krijgt opnieuw een Zyxel T-50 en ik hoop dat je daarmee merkt dat je gelijk probleemvrij bent. In je My T-Mobile Thuis omgeving kun je deze bestelling volgen: https://thuismy.t-mobile.nl/bestellingen. Laat je het hier weten of je volledig van het euvel af bent met het nieuwe modem? 🤞


Reageer