Skip to main content

Ik zie heel vaak onderbrekingen op internet, als ik dan naar de meterkast loop zie ik dat de Zyxel T50 aan het rebooten is. Het wereldbol symbool is de laatste die weer gaat branden, eerst rood en tenslotte groen.

Ik heb zowel de router als glasvezel media converter enige minuten van de spanning afgehaald, maar dat helpt niet. Gisteravond heb ik de T-50 teruggezet op de fabrieksinstellingen met behulp van de resetknop. Maar vanmorgen ging het weer mis.

Ik heb op het forum al gezien dat er meer mensen zijn die dit probleem hebben.

De logboek functie werkt niet met interne opslag, maar wel op mijn synology server. Dit is een stukje  van wat ik daar zie als het mis gaat:

2023-01-01 00:01 Notice daemon.debug user dnsmasq-dhcp sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1

2023-01-01 00:01 Notice daemon.debug user dnsmasq-dhcp sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {"ac":"add","expire":"86464","mac":"42:4a:b7:26:71:09","ip":"192.168.1.252","host":"Pixel-7","vendor":"android-dhcp-13","moui":"*","serial":"*","pclass":"*","cid":"01:42:4a:b7:26:71:09","ifname":"br0"}

2023-01-01 00:01 Notice daemon.info user dnsmasq-dhcp sendLeaseMessageToESMD

2023-01-01 00:01 Notice daemon.info user dnsmasq-dhcp DHCP, IP range 192.168.1.200 -- 192.168.1.254, lease time 1d

2023-06-15 07:12 Notice daemon.debug user udhcpc nas10_5 Sending discover...

2023-06-15 07:12 Notice daemon.debug user udhcpc nas10_5 Sending discover…

Deze laatste regel zie je constant voorbij komen, maar ook af en toe

2023-06-15 07:09 Notice daemon.info user udhcpc dhcpMsgSend: msgTypey-2147483403]

2023-06-15 07:09 Notice daemon.info user udhcpc nas10_4 lease of 87.212.33.48 obtained, lease time 1800


Ik kan dit niet zelf oplossen, Of een nieuw modem helpt weet ik niet, ik hoop dat u de glasvezel verbinding op afstand kan controleren ?

Hallo @Pieter Jan H 

Je hebt denk ik geen tv van T-Mobile? Daarom zie je constant die sending Discover regel maar dat kan verder geen kwaad.

Als je inlogt op de Zyxel router zie je in het overzicht dat de uptime een X aantal uur is of een dag bijvoorbeeld? Het kan ook zijn dat enkel de verbinding opnieuw tot stand wordt gebracht.


Vandaag weer 4 keer een reboot, maar de avond is nog niet voorbij…...

Ik weet dat nas10_5 Sending discover.. te maken heeft met TV maar ik heb internet only.

 

De Nas10_3 en Nas10_4 zien er normaal uit

Ik heb alle berichten aan staan in de logfile, maar geen idee wat ik kan doen om dit goed te krijgen. Omdat er meer mensen zijn met problemen ga ik er van uit dat het aan de router ligt. Maar of het een defect is of gewoon de kwaliteit, dat weet ik niet. Er hangt wel behoorlijk wat aan, NAS server, IP camera's, telefoons, computers, zonnepaneel omvormer, thermostaat..., Maar dat behoort geen probleem te zijn.


@Pieter Jan H 

Kan je misschien eens alle bekabelde apparaten verwijderen en als het dan gaat gaat de apparaten 1 voor 1 weer aansluiten om te kijken of er misschien een boosdoener is.

Anders is het misschien een defect aan de router en moet hij vervangen worden.


Als ik in het logboek op zoek ga naar de momenten dat de tijd op 0:01 gaat kan ik zien wanneer een reboot heeft plaatsgevonden. de laatste keer was:

2023-01-01  00:01  Notice  daemon.info  user  dnsmasq-dhcp  DHCP, IP range 192.168.1.200 -- 192.168.1.254, lease time 1d

2023-06-21  05:40  Notice  daemon.debug  user  udhcpc  nas10_5 Sending discover
..

Dit komt overeen met de uptime van het systeem, nu 46 minuten, Huidige tijd 6:29

daarvoor ook op:

2023-06-21 04:03

Dat gebeurd dus echt meerdere keren op een dag.

  • Ik heb al meerdere keren een reset gedaan. Router en media converter van de spanning af, dan eerst de media converter aan een zeker een minuut later de router. Dit helpt niet
  • Harde reset uitgevoerd door het knopje achterop langer ingedrukt te houden, Ook dit helpt niet
  • De verbindingskabel tussen router en media converter gecontroleerd en voor de zekerheid vervangen. Helpt niet
  • Ik heb zelfs tijdelijk een alternatieve 12 V voeding aangesloten. Ook dat helpt niet. De spanning van de Zyxel voeding heb ik gecontroleerd, deze is gewoon 12 V dus dat is niet de oorzaak.

Ik heb de nodige spullen er aan hangen, diverse ip camera’s, smart switches, NAS. De Thermostaat en zonnepaneel converter hangen aan het gastnetwerk WiFi. Er is in mijn netwerk geen andere DHCP server actief op hetzelfde subnet als de Zyxel router.

Al mijn apparatuur functioneert normaal, en zelfs als dat niet zo is mag dit geen router reboot veroorzaken. Ook het aantal apparaten dat continu actief is mag de oorzaak niet zijn, het zijn er wel meer dan 15. Ik werk overigens zoveel mogelijk met vaste IP adressen.

Als de router gecontroleerd gaat rebooten omdat er iets niet klopt zou je ook verwachten dat er op dat moment eerst iets in de logfile geschreven wordt alvorens de reboot uit te voeren. Maar daar is geen enkele foutmelding zichtbaar.

Ik hoop dat een t-mobile operator dit leest want ik moet volgens mij een nieuwe router hebben, dit gedrag klopt gewoon niet.

Het kan ook geen kwaad even de glasvezelverbinding te controleren, maar ik verwacht niet dat het daar aan te wijten is.

 


Als de router herstart gebeurt dat voor zo ver ik weet zonder melding in de logfile. Ik heb dat deze week nog geprobeerd: zelfs een reboot vanuit de web interface wordt niet gelogd. Probeer eens wat er gebeurt zonder switches (welke heb je trouwens?). Volgens @Tommie komen spontane restarts soms voor bij DHCP problemen (een apparaat was de DHCP sequence niet correct afmaakt). Die zouden veroorzaakt kunnen worden door een niet correct functionerende switch of ander apparaat. Je hebt zo te horen een flink aantal  apparaten, dus het zou kunnen dat een daarvan je problemen veroorzaakt. Blijft staan de de router daar tegen zou moeten kunnen.

Als met bovenstaande hints niets te vinden is hoop ik dat @Tommie je een nieuwe router kan sturen


Beste  louisL, Ik heb TP-Link smart switches TL-SG108E en SG105E

Om mijn IP camera’s te scheiden van mijn eigen netwerkapparatuur gebruik ik VLANs

De hele opstelling draait al een tijdje zo, voordat ik merkte dat er onderbrekingen zijn. Maar deze kunnen langer aanwezig zijn geweest dan ik nu denk.

Ik heb absoluut geen zin om allerlei zaken aan te gaan passen in de hoop dat de router dan stopt met resetten, deze hoort dat gewoon niet te doen.

Overigens heb ik op vrijwel alle apparaten een vast IP adres ingesteld, dus op het apparaat zelf, niet via de Statische DHCP-configuratie in de router. Alleen mijn pixel-7 heb ik gisteren in de router ingesteld op een vast adres. Dus de DHCP server hoeft niet veel te doen, naast de twee apparaten op het gastnetwerk is er alleen een andere telefoon en een laptop die een automatisch adres krijgen, uiteraard beginnend met een adres dat hoger is als de vaste adressen. En ik heb reboots in de log gezien op het moment dat die laptop niet aan stond.

Vandaag had ik na deze records weer reboots:

2023-06-21 19:47 Notice daemon.info user udhcpc

2023-06-21 11:30 Notice daemon.debug user udhcpc

2023-06-21 08:32 Notice daemon.debug user udhcpc

2023-06-21 05:40 Notice daemon.debug user udhcpc

2023-06-21 04:03 Notice daemon.info user udhcpc

Beste T-Mobile moderator, stuur mij alsjeblieft een nieuwe router, ik heb schoon genoeg van dit gepruts

 


Hey @Pieter Jan H, welkom op onze Community!

Bedankt voor alle duidelijke informatie. Ik heb direct een lijnmeting gedaan en zie inderdaad veel lease time erros hierin terug. Kan je het modem testen zonder dat eigen apparatuur aangesloten is? Ik zie namelijk dat je sinds februari een nieuw modem van ons hebt ontvangen. Als we het modem testen zonder eigen apparatuur, dan kan ik ons eigen modem uitsluiten of de schuld geven! 


Ja ik kan apparatuur loskoppelen. Maar om de logfile van de router te kunnen zien moet ik toch minimaal mijn synology server aangesloten hebben. En een PC om daarbij te kunnen.

Ik zou vanavond het netwerk wel kunnen vereenvoudigen.

  • Ik kan al mijn camera’s loskoppelen van de Zyxel.
  • ik heb een oude router in gebruik als wifi access point op de bovenverdieping, dus niet via de WAN en de DHCP server staat uit! Maar ik zal deze router uitzetten.
  • ik kan de smartswitches ook loskoppelen, dan hangen er alleen maar 2 passieve switches aan.

De laptop zal wel gebruikt worden vanavond, en ook de computer zal wel even aan staan, de Synology NAS staat altijd aan. En dan maximaal 2 smartphones. En ook de thermostaat en de zonnepanelen op het gastnetwerk wil ik aan laten staan.

Dan kan ik morgenochtend eens kijken of ik nog een reboot gehad heb.

Maar dat wil ik dus niet dagen achter elkaar doen. Als ik 1 reboot ziet weten we eigenlijk al genoeg.

 


Hallo Tommie,

Ik heb gisteren rond 17:00 alles losgekoppeld. De synology router en de PC hangen nu rechtstreeks aan de router, dus zonder switches.

Vanmorgen waren er nog geen  onderbrekingen, ik zit nu op mijn werk en de PC thuis staat uiteraard uit, is ook van de spanning af. Dus we zullen zien, ik kan het pas aan het einde van de dag controleren.

 

 


Vrijdag 23 juni aan het einde van de dag heb ik nog steeds geen router reboots gehad. Dus ik heb alles weer aangesloten behalve de heel oude TP-Link TL-WDR3600 router die ik als access point gebruikte. In plaats daarvan heb ik de Huawei HG659 via LAN poort 1 op het netwerk gezet als access point. Deze staat op vast ip adres 192.168.1.9 en de DHCP natuurlijk uit.

Alles heeft ongeveer 24 uur lang stabiel gewerkt tot zaterdag avond 24 juni, toen begon de ellende weer:

2023-01-01 00:01 Notice daemon.info user dnsmasq-dhcp DHCP, IP range 192.168.1.200 -- 192.168.1.254, lease time 1d

2023-06-25 17:55 Notice daemon.info user udhcpc dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]

2023-06-25 17:55 Notice daemon.info user udhcpc nas10_4 lease of 87.212.33.48 obtained, lease time 1800

 

2023-01-01 00:01 Notice daemon.info user dnsmasq-dhcp DHCP, IP range 192.168.1.200 -- 192.168.1.254, lease time 1d

2023-06-25 13:38 Notice daemon.info user udhcpc dhcpMsgSend: msgTypee-2147483403]

2023-06-25 13:38 Notice daemon.info user udhcpc nas10_4 lease of 87.212.33.48 obtained, lease time 1800

 

2023-01-01 00:01 Notice daemon.info user dnsmasq-dhcp DHCP, IP range 192.168.1.200 -- 192.168.1.254, lease time 1d

2023-06-25 04:33 Notice daemon.info user udhcpc dhcpMsgSend: msgTypep-2147483403]

2023-06-25 04:33 Notice daemon.info user udhcpc nas10_4 lease of 87.212.33.48 obtained, lease time 1800

 

2023-01-01 00:01 Notice daemon.info user dnsmasq-dhcp DHCP, IP range 192.168.1.200 -- 192.168.1.254, lease time 1d

2023-06-24 23:14 Notice daemon.debug user udhcpc nas10_5 Sending discover...

 

2023-01-01 00:01 Notice daemon.info user dnsmasq-dhcp DHCP, IP range 192.168.1.200 -- 192.168.1.254, lease time 1d

2023-06-24 21:57 Notice daemon.debug user udhcpc nas10_5 Sending discover...

 

Wel opvallend dat ik nu meerdere keren keer dezelfde dhcpMsgSend string zie vlak voor de reset. Dan lijkt het alsof de router bij het verversen van het WAN ip adres vastloopt, dat kan toch nooit door mijn apparatuur veroorzaakt worden?

U noemt lease time errors? In mijn logs zie ik deze niet. Alleen de nas10_3 en nas10_4 op regelmatige intervallen van 15 of 30 minuten. En natuurlijk veel nas10_5 berichten omdat ik geen TV diensten afneem.

 

2023-06-23 09:53 Notice daemon.info user udhcpc nas10_4 lease of 87.212.33.48 obtained, lease time 1800

2023-06-23 09:38 Notice daemon.info user udhcpc nas10_4 lease of 87.212.33.48 obtained, lease time 1800

2023-06-23 09:37 Notice daemon.info user udhcpc nas10_3 lease of 10.70.190.134 obtained, lease time 3600

2023-06-23 09:23 Notice daemon.info user udhcpc nas10_4 lease of 87.212.33.48 obtained, lease time 1800

2023-06-23 09:08 Notice daemon.info user udhcpc nas10_4 lease of 87.212.33.48 obtained, lease time 1800

2023-06-23 09:07 Notice daemon.info user udhcpc nas10_3 lease of 10.70.190.134 obtained, lease time 3600

 

Wat ik ook kan zien is welk IP adres door de DHCP server wordt toegewezen aan de apparatuur die daar om vraagt. Dat zijn vooral mobiele apparaten zoals laptop, telefoon, printer.

Ik zie trouwens ook dat het gastnetwerk op hetzelfde subnet zit, zal wel een aparte VLAN zijn.

 

Maar het is dus nog steeds instabiel, en het hoort natuurlijk niet dat de Zyxel zomaar gaat rebooten, ook niet als er ergens op mijn thuis netwerk iets geks gebeurd. En ik heb geen idee wat ik moet doen om dit te voorkomen.

 

 


en we kunnen er nog 3 aan toevoegen

2023-01-01  00:01  Notice  daemon.info  user  dnsmasq-dhcp  DHCP, IP range 192.168.1.200 -- 192.168.1.254, lease time 1d

2023-06-26  06:35  Notice  daemon.debug  user  udhcpc  nas10_5 Sending discover...

2023-01-01  00:01  Notice  daemon.info  user  dnsmasq-dhcp  DHCP, IP range 192.168.1.200 -- 192.168.1.254, lease time 1d

2023-06-26  06:04  Notice  daemon.debug  user  udhcpc  nas10_5 Sending discover...  

2023-01-01  00:01  Notice  daemon.info  user  dnsmasq-dhcp  DHCP, IP range 192.168.1.200 -- 192.168.1.254, lease time 1d

2023-06-26  00:58  Notice  daemon.info  user  udhcpc  dhcpMsgSend: msgType8-2147483403]

2023-06-26  00:58  Notice  daemon.info  user  udhcpc  nas10_4 lease of 87.212.33.48 obtained, lease time 1800  

2023-06-26  00:58  Notice  daemon.info  user  ZTR69 2DB ] cwmp_cm_msg_proc(): cwmp receive ZCFG_MSG_NTP_SYNC_SUCCESS

2023-06-26  00:58  Notice  daemon.info  user  udhcpc  dhcpMsgSend: msgTypet-2147483403]

2023-06-26  00:58  Notice  daemon.info  user  udhcpc  nas10_3 lease of 10.70.190.134 obtained, lease time 3600


Hi @Pieter Jan H, bedankt voor alle duidelijke informatie!

Ik ga je een nieuw modem opsturen. Ik hoop daarmee het herstart probleem te verhelpen. Zou je mij een terugkoppeling willen geven als je het nieuwe modem ontvangen en geïnstalleerd hebt? Ook ontvang je een e-mail over hoe je je huidige modem retour kan sturen. De zending van het nieuwe modem kun je volgen in My T-Mobile!


Hallo Tommie,

Bedankt !, ik zal het nieuwe modem op dezelfde manier configureren en aansluiten. En dan de logfile in de gaten houden om te kijken of het probleem verholpen is.


Reageer