Vannacht was er een storing met glasvezel te Beverwijk/Heemskerk. Deze lijkt nu opgelost.
Echter de latency lijkt behoorlijk toegenomen nu het weer werkt.
Voorbeeld is 9.9.9.9, voor de storing was de latency ongeveer 3.1ms, nu is dit inmiddels 7.8ms en voor 8.8.8.8 is dit gelijk gebleven (8.1ms).
Bij een deel dus gelijk gebleven, deel slechter geworden, zie geen voorbeelden dat het beter is geworden.
Lijkt dat de routering voor een deel is aangepast?
Bladzijde 1 / 1
Goedenavond,
De latency is onacceptabel het is van 1.4 / 3.6 ms nu naar 50 tot 71 ms.
Dan nog niet over de download snelheid beginnen maximale download speed 140 en upload 340.
Voor de storing liep alles zuiver.
Ik heb gisteren een klacht in gediend, net nog want dit is geen werken zo
Ben benieuwd of ze dit gaan oplossen; door de telefoon willen ze een monteur naar me huis sturen, dan is de logica ver te zoeken. Denk dat de monteur snel terug moet naar waar het probleem gisteren is geweest.
Wat zijn jullie vervolg stappen Odido ?
Hier idem, ping van. 2~3 Ms naar 50 + ms.
Tv schakelt terug naar lagere bitrate. Graag zie ik een nette oplossing. Tot gisteren overigens een zeer tevreden gebruiker dus doe de aanname dat jullie dit weer recht zetten
Monteur sturen naar woningen heeft geen zin inderdaad aangezien meerdere verbindingen deze problemen hebben en deze ook allemaal betrokken lijken bij de storing van gister. Zie ook andere post:
Ik heb hier extra technische info geupload. Uiteraad is alles herstart. Vermoedelijk ligt het probleem in distributie edge netwerk in de wijkcentrale of richting het core network.
Hebben jullie hier meer last van in de avonduren?
Nope, heel de dag.
Kan ik niet zeggen. Ik was pas begin van de avond thuis. Maar ik kan ook moeilijk tegen mijn werkgever zeggen dat ik dan overdag wel online ga gamen en 's avonds ga werken in verband met de verbinding.
Ik merk het ook, volgens mijn metingen is het een probleem in de avonduren. In het plaatje zie je dit goed terug. Ook dat overdag de variatie in latency laag is en de latency op een laag niveau ligt, maar niet zo laag als voor de storing.
Ik heb vaak in de avonduren last van een hele trage verbindingsopbouw. Ik merk dit met websites openen maar het is ook te zien bij een speedtest.
De snelheid begint rond de 300 en klimt dan omhoog bij zowel download als upload.
De speedtest app kon ik niet installeren omdat er geen verbinding kon worden gemaakt met de microsoft store.
Er staan verders geen andere computers aan die gebruik maken van het internet en ook dit is begonnen sinds de storing.
FW01 # exe ping 9.9.9.9 PING 9.9.9.9 (9.9.9.9): 56 data bytes 64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=0 ttl=61 time=9.7 ms 64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=1 ttl=61 time=16.7 ms 64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=2 ttl=61 time=30.8 ms 64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=3 ttl=61 time=12.9 ms 64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=4 ttl=61 time=8.0 ms
--- 9.9.9.9 ping statistics --- 5 packets transmitted, 5 packets received, 0% packet loss round-trip min/avg/max = 8.0/15.6/30.8 ms
FW01 # exe ping 9.9.9.9 PING 9.9.9.9 (9.9.9.9): 56 data bytes 64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=0 ttl=61 time=16.6 ms 64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=1 ttl=61 time=21.1 ms 64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=2 ttl=61 time=28.1 ms 64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=3 ttl=61 time=24.8 ms 64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=4 ttl=61 time=17.5 ms
Dit is echter niet normaal voor een glasvezel infrastructuur. Dit moet gewoon strak 3-5 ms zijn. (Bij KPN glas rond 1 ms in Beverwijk) Heb dit ook niet voor de storing gezien. Niet dat ik dagelijks deze checks uitvoer, maar paar maanden gelden was dit zeker niet.
Ik merk het ook, volgens mijn metingen is het een probleem in de avonduren. In het plaatje zie je dit goed terug. Ook dat overdag de variatie in latency laag is en de latency op een laag niveau ligt, maar niet zo laag als voor de storing.
SmokePing heel mooi. Zat er net aan te denken omdat ook te gaan loggen, maar goed dan heb ik geen historische data. Heb je toevallig ook traceroute data?
Ben wel nieuwsgierig wat er gister kapot is gegaan. Een fiber of switching hardware. Als verkeer nu een andere route neemt over mogelijk dunnere pijp dan weten we dat ook.
All, na de storing van afgelopen Dinsdag werd het verkeer nog niet juist verdeeld. Dit is nu opgelost, vanavond moet alles weer werken zoals voorheen. Sorry voor het ongemak.
All, na de storing van afgelopen Dinsdag werd het verkeer nog niet juist verdeeld. Dit is nu opgelost, vanavond moet alles weer werken zoals voorheen. Sorry voor het ongemak.
Bedankt Sven! Hopelijk is het opgelost.
Ik zie inderdaad een verbetering rondom 10:30 vandaag. Sindsdien is de latency zoals voorheen.
Bedankt dat jullie eraan werken en proberen op te lossen!
Super bedankt voor het snelhandelen en tijd hebt genomen dit op te lossen sven en team Odido !
Tot op heden gaat het goed met de tv, maar merk over de hele dag genomen dat het laden van internetpagina's zeer traag gaat en soms zelfs helemaal vastloopt.
Het is dus nog niet opgelost naar mijn mening.
Meer mensen met hetzelfde probleem in postcode 1942?
@Sven-Odido@Tommie van Odido@Jason van Odido
Tot op heden gaat het goed met de tv, maar merk over de hele dag genomen dat het laden van internetpagina's zeer traag gaat en soms zelfs helemaal vastloopt.
Het is dus nog niet opgelost naar mijn mening.
Meer mensen met hetzelfde probleem in postcode 1942?
@Sven-Odido@Tommie van Odido@Jason van Odido
De ping is idd iets hoger dan voorheen , zitten op de 5 tot 9 dit was voorheen 2 3 , dit zullen ze vast optimaliseren in de loop van de week ?
Helaas hier ook, echter wel Heemskerk. Ping kantelt wat 3 ~ 7 beter dan de 50 voorheen, ik vermoed idd een optimalisatie die nog gelopen moet worden. Ik merk het vooral met gamen. En er ontbreekt wat snappyness in het benaderen van online content.
Er moet nog wel wat gesleuteld worden.
Nog steeds zeer traag met het laden van internetpagina's. Wordt er nog iets aan gedaan?
Hey @1943AK, we zijn vanaf woensdag begonnen met het versturen van de nieuwe firmware update. We doen dit in batches omdat we niet alles in één keer kunnen versturen. Op 7 december zullen we alle klanten gehad hebben en moet het euvel verholpen zijn!
Hey @1943AK, we zijn vanaf woensdag begonnen met het versturen van de nieuwe firmware update. We doen dit in batches omdat we niet alles in één keer kunnen versturen. Op 7 december zullen we alle klanten gehad hebben en moet het euvel verholpen zijn!
Hi Tommie,
om welk apparaat gaat het met de nieuwe firmware en wat lost deze op? Zelf heb ik een eigen modem met glasaansluiting (FB5590), zit ik goed of moet ik ook iets doen?
Goed om te weten, bedankt!
Inmiddels bijna weer 2 weken verder en nog steeds geen verbetering.
Weer wordt er een factuur afgeschreven voor iets dat niet geleverd wordt zoals is toegezegd.
Ik weet het is nog geen 7 december, maar hoe is de stand van zaken nu in mijn postcodegebied?
@Tommie van Odido
Hey @1943AK, de firmware update is voor de T-56 en heeft niks te maken met het latency issue. Ervaar je nog steeds een latency issue? Dit zou begin november al opgelost moeten zijn. Zou je een volledige powerflip kunnen uitvoeren en de verbinding opnieuw kunnen testen? Alvast bedankt.
Powerflip
Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
Wacht minimaal 10 seconden
Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.