Skip to main content

Langzaam internet met Deco m4

  • 19 July 2024
  • 5 reacties
  • 98 Bekeken

Hoi Allen,

 

Zojuist is de monteur langsgekomen om glasvezel te installeren. Ik had al 3 deco’s als thuisnetwerk. Ik heb deze ingeplugd en alles leek te werken. Totdat ik een speedtest deed; hier kom ik niet verder dan 100mbit.

Ik heb alles al geprobeerd: ik heb de deco's in accespoint gezet achter de zytel modem met de goede VLAN instellingen: 300 en 0 als prioriteit. Ik heb nu de deco's direct aan het huawei kasje (mediaconverter) gehangen zodat de zytel modem niet gebruikt wordt.

Ik heb mijn deco's allemaal gereset en opnieuw ingesteld maar niks mag baten. Ik kom bekabeld als draadloos niet boven de 100mbit.

 

Toen ik toestraks de zytel probeerde had ik wel gewoon 1gbit.


Waar gaat dit fout?

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Maikjuh 

Achter de Zyxel zijn er geen VLAN instellingen nodig.

Kan je ook eens een andere Deco unit gebruiken met een andere internetkabel?

Hallo @Maikjuh 

Achter de Zyxel zijn er geen VLAN instellingen nodig.

Kan je ook eens een andere Deco unit gebruiken met een andere internetkabel?

Nog eens geprobeerd om ze in access point achter de zyxel te plaatsen en dan een andere als hoofd.. Eerste deco gaat goed (daarmee haal ik ongeveer 500 mbit draadloos (dat is voor wifi 5 vgm ook wel het praktisch limiet). Wil ik de tweede toevoegen (zodra ik de kabel al inplug) gaat hij terug naar 100 mbit. Lijkt toch iets te zitten in een van de kastjes? Wel apart dat dat nu juist gebeurd. Of mis ik iets?

Reputatie 7
Badge +15

@Maikjuh 

Als je de Unit die maar tot 100 Mbps gaat even laat liggen en je sluit alleen de andere 2 aan, werkt het dan wel goed?

Ja ik snap het niet meer. Nu krijg ik na weet ik hoe veel resets en wissels weer helemaal niet boven de 100 mbit. Ik denk dat ik maar nieuwe ga kopen… ben er een beetje klaar mee

Nog even een update met het volledige verhaal + update:

Ik krijg mijn eigen apparatuur niet fatsoenlijk werkend. Ik heb 3 deco’s van tp link, de m4.

Die doen het wel, maar krijg dan maar bedraad en draadloos via die deco’s maar maximaal 100mbit, terwijl ze in AP modus staan

Dacht ik trek die zyxel er tussenuit van (die overigens wel gewoon 1000mbit doorgeeft wifi en bedraad) en doe ik de deco’s direct op de ONT aansluiten en de juiste instellingen (met vlan 300). Helaas nog steeds maar 100, zowel bedraad als draadloos (overigens hele backhaul is bedraad, ik bedoel de performance zowel bedraad als draadloos bij een endpoint). 

Ik begon te twijfelen aan mijn eigen bedrading. Ik heb namelijk een deco op elke verdieping. Alle kabels via koppelstukjes verbonden en in de zyxel gedaan. Dan krijg ik op mijn pc op zolder netjes 1000mbit. Daar ligt het dus niet aan…

En opeens kreeg ik na een tijdje toch gewoon 600mbit door, bedraad en draadloos. Niet volledige snelheid maar prima. Tot vanochtend. Toen was het weer terug bij af.
Oké, dan zijn de decos opeens kapot gegaan? Nieuwe router besteld. Vandaag de ASUS rt-ax57 binnengekregen. Helaas hetzelfde verhaal?!! Zelfs nog ietsje langzamer. Ook deze geprobeerd om op de ONT direct aan te sluiten maar dit helpt ook niet.

Ondertussen de zyxel weer aangesloten (die het nog netjes doet) en mijn Decos ertussen gezet, die weer op max 100mbit draaien.

Wat mis ik hier? Ik zie het even niet meer.

Reageer