Beantwoord

Lagere uploadsnelheid (500Mbps) tov downloadsnelheid (980Mbit)

  • 12 August 2023
  • 144 reacties
  • 3732 Bekeken


Toon eerste reactie

144 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @josdegroot, welkom op onze Community!

Dat is inderdaad handig om te weten. Het lijkt er inderdaad op dat het euvel in het ONT zit. Met het vervangen hiervan moet het opgelost zijn. Jij geeft aan dat het met opnieuw aanmelden ook moet lukken, dat is inderdaad interessant om te testen. Zou je de desbetreffende collega willen vragen om een topic te maken? Dan kan ik dit daadwerkelijk uitproberen! Het gekke is wel dat de monteurs hier nog niet eerder van gehoord hebben, dit komt inderdaad wel wat vaker voor.

Hey @Tommie van Odido ,

 

hierbij de collega van @josdegroot. Ik ervaar exact hetzelfde probleem en zou met alle plezier jouw proefpersoon willen zijn :) 

 

speedtest: 
https://www.speedtest.net/my-result/d/584753545

 

Je kan mij wel een PB sturen.

Hey @josdegroot, welkom op onze Community!

Dat is inderdaad handig om te weten. Het lijkt er inderdaad op dat het euvel in het ONT zit. Met het vervangen hiervan moet het opgelost zijn. Jij geeft aan dat het met opnieuw aanmelden ook moet lukken, dat is inderdaad interessant om te testen. Zou je de desbetreffende collega willen vragen om een topic te maken? Dan kan ik dit daadwerkelijk uitproberen! Het gekke is wel dat de monteurs hier nog niet eerder van gehoord hebben, dit komt inderdaad wel wat vaker voor.

Ha Tommie, ik begrijp je antwoord niet helemaal. In dit topic is toch juist al eerder aangegeven dat de monteur juist niets heeft hoeven vervangen, enkel het afmelden en daarna opnieuw aanmelden van de media converter?

Deze oplossing had ik juist hier uit het topic gehaald, ik snap daarom niet helemaal waarom je spreekt over dat het vervangen van de ONT de oplossing zou moeten zijn. 

 

Ik bedoel onderstaande reactie:

 

  

Hi @LenyTheijbers, welkom terug. Fijne vakantie gehad? Ik heb je zojuist een nieuw verzoek ingediend. Je ontvangt zo een bericht om een afspraak in te plannen met de monteur. Ik heb het vervangen van het Media Converter erbij gezet als notitie. 

Beste Tommie,

De monteur is vandaag langs geweest en heeft het probleem opgelost. Hij heeft de media converter niet hoeven vervangen. Het had iets te maken met de registratie van de media converter. Hij heeft het serienummer tijdelijk aangepast in het systeem, en daarna weer teruggezet. Dit was blijkbaar genoeg om het probleem op te lossen.

 

 

Groet,

Leny

 

Reputatie 1

Vorige week het installatiepakket opgestuurd gekregen… Mediaconverter alvast maar aangesloten op eigen hardware (Unifi UDP-Pro). Aansluiting was blijkbaar al actief en gelijk netjes 1 gbit down maar zoals hier beschreven de hele week strak 500 mbit up. Gelukkig stond de Guidion monteur al gepland om de aansluiting op te leveren (wat dus al niet meer nodig was). Zojuist bij binnenkomst probleem omschreven. 

Monteur was al 11 jaar in dienst bij Guidion maar was de eerste keer dat hij het probleem te horen kreeg. Heb hem gevraagd of hij voordat hij wilde beginnen even het serienummer van de mediaconverter in zijn telefoon kon aanpassen (er een A achtergezet).. deze kon opslaan. Vervolgens weer terug aanpassen (A weghalen) en weer opslaan. Hij was (met gepaste tegenzin) het serienummer aan het aanpassen terwijl hij de originele modem alvast aan het uitpakken was.

Vervolgens de mediaconverter een reset gegeven en Tadaaaaa.. netjes 1 gbit up en down. Het was alsof hij water zag branden :). Kon niet geloven dat dit het probleem opgelost had :D.

Wat alleen heel vreemd is, een collega van me is gisteren in Losser aangesloten (exact hetzelfde probleem). Ook deze monteur had nog nooit van het probleem gehoord. Deze wilde alleen niet helpen :(.

Het probleem lijkt dus wat vaker voor te komen dan dat op dit moment bekend is. Misschien voordat je mensen door de telefonische support moet halen (met alle interne testjes.. etc) even de mediaconverter opnieuw registreren ;).


Monteur is hier uiteindelijk 3 minuten binnen geweest en hier werkt het in iedergeval.

 

 

 

 

Hallo josdegroot,

Dank u wel 👍

Ja dit had ik hier dus ook al na het aan sluiten van het pakket. 

Deze kreeg ik ca twee weken geleden binnen en zelf aangesloten. 

Alleen zelfde probleem met up 950 down ca 500

Alleen ik weet niet precies wat ik moest doen. 

Gisteren kwamen ze voor het aan sluiten en dus alles draaide al. 

Alleen zij ik het tegen de monteur... Deze zij kan dat je het niet haalt met upload.

Nogmaals de berichten laten lezen... alleen hij zij maak er een aantekening van op de oplevering bon. 

Nu na Tommie gisteren de nieuwe monteur vandaag langs gekomen. 

Alleen deze wist helemaal nergens van 😂 zij tegen me heb je het nodig up en down 950.

Dus nogmaals uitgelegd... en zij dat ik en hier op de mensen op het forum geen monteurs zijn.

Daarna is hij toch maar naar de auto gegaan en andere Huawei ont gepakt.... Taadaaa yes. 

Toch wel zij die en is weer weg gegaan. 

Zelf nog even de glazvezel kabel netjes op gehangen hoe ik het had zitten. 

Alleen nu net de fritzbox 5590 XGS-PON  gemonteerd... alleen geen kabel in de doos, voor de module. 

Alles maar via Wan even gezet en kijken later weer verder of dat mogelijk is 🥳

Alles werkt weer 🔆

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @josdegroot, dat klopt maar bij sommige hebben de monteurs het ONT/Media Converter wel vervangen mits ze deze op voorraad hadden. Dat heeft ook voor de fix geholpen. Ik ben nu met @Noorda aan het kijken of het werkt! 

Ook bij mij was de ONT refresh de oplossing! Bedankt @Tommie van Odido voor het snelle handelen!

Reputatie 2

@Tommie van Odido: Ik ervaar precies hetzelfde probleem. Vanmorgen is de Guidion monteur langs geweest voor de installatie. De downloadsnelheid is top, zelfs over de 1000 Mbps (via Wifi nog wel!). Maar de upload blijft achter met 512 Mbps maximaal wat ik tot nu toe gemeten heb. Ik heb al een aantal keren telefonisch contact gehad met je collega’s. Zij geven aan niet op de hoogte te zijn van de oplossing die hier op de Community geboden wordt. Namelijk het verwijderen van de registratie van de ONT/Media Converter en weer opnieuw registeren daarvan. 

 

Per e-mail heb ik ook al de gehele testen aangeleverd zoals je hierboven ook hebt gevraagd bij anderen. Maar daar kunnen ze dus (nog) niks mee…

 

Je collega’s hebben geprobeerd een monteur aan te sturen, maar dit is “on-hold” gezet. Ik moet nu er weer zelf achteraan bellen om het opgelost te krijgen. Wil je alsjeblieft kijken of je kan regelen dat mijn ONT/Media Converter verwijderd en opnieuw geregistreerd wordt, zodat ook ik de 1000 Mbps upload kan gaan afnemen? Of, indien je niet anders kan, een gespecialiseerde monteur hiervoor in te plannen die de ONT eventueel komt vervangen of iets dergelijks. 

 

 

Alvast dank!

PS, mijn klantnummer staat in mijn profiel.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @mikem9800, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt, dit is zeker het proberen waard. Ik heb zojuist je ONT opnieuw geregistreerd, zou je een volledige powerflip kunnen doen en dan de test opnieuw kunntn uitvoeren? Alvast bedankt!

 

       Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.
Reputatie 2

Hi @Tommie van Odido,

Dank allereerst voor je snelle reactie! Geloof het of niet, maar door jouw actie door hem opnieuw te registreren:

 

Top dat het nu opgelost (lijkt) te zijn. Ik kijk het even een paar dagen aan, maar ik merkte direct verschil na het resetten van de ONT en nu haal ik gewoon fatsoenlijke snelheden. Dus dank voor je moeite! Wel erg bijzonder dat dit de oplossing blijkt te zijn en dat jullie klantenservice én monteurs er niet van op de hoogte zijn. Want dit lost denk ik bij veel (nieuwe) klanten een probleem op. Maar dat is meer een kleine tip. 😄

Reputatie 3

Beste @Tommie van Odido,

per 1 augustus jl. verhuisd en sindsdien hetzelfde “probleem” als bovenstaande klanten.

 

Zou je voor mij ook de registratie van de ONT willen verwijderen en weer opnieuw registeren met het serienummer van de ONT voordat er een monteur aangestuurd gaat worden hiervoor? 

Alvast bedankt,

 

mvg Timo

  

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Timo78, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Ik heb zojuist het ONT opnieuw geregistreerd. Kan je een powerflip uitvoeren en kijken of de snelheid nu voldoende is? 

  • Powerflip
  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

@Tommie van Odido Hoi Tommie, ik heb hetzelfde probleem. Echter ben ik een zakelijke klant. Ik hoop dat je mij ook kunt helpen door dezelfde truck als bij de anderen toe te passen. Zou je dit voor mij ook kunnen doen? Alvast bedankt!

Reputatie 3

Halloa @Tommie van Odido,

zojuist thuis gekomen, powerflip gedaan en het heeft geholpen…
 

 

Bedankt zover en een fijn weekend toegewenst.

 

Mvg Timo

Reputatie 7
Badge +14

@Tommie van Odido Hoi Tommie, ik heb hetzelfde probleem. Echter ben ik een zakelijke klant. Ik hoop dat je mij ook kunt helpen door dezelfde truck als bij de anderen toe te passen. Zou je dit voor mij ook kunnen doen? Alvast bedankt!

Moperators hebben geen toegang tot de zakelijke systemen. Bel daarom de zakelijke klantenservice. 

Hey @LenyTheijbers, welkom op onze Community!

Dit ziet er inderdaad niet helemaal uit zoals het moet, ik wil je daarom vragen om een volledige test te doen. Dan kan ik namelijk een onderzoek voor je starten en dit hopelijk voor je oplossen! 

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Tommy, zou je hier ook willen mee kijken?

 

1 Gig uo/down. getest met de Zyxel en directe kabel naar de Mac. 

ik heb na de oplevering ipv de Zyxel een Frits 4060, met Frits 6000 boven, achter de huawei ONT gezet die zelfs nog iets hogere snelheden haalde. (750 down, 480up, maar na de test met zyxel er aan ook dezelfde waarden als hier onder.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Fiberbleiswijk, welkom op onze Community!

Als ik het goed begrijp behaal je dus wel de juiste snelheid als je onze Zyxel aangesloten hebt? Maar met je eigen apparatuur wordt de snelheid niet behaald? Omdat je eigen apparatuur aangesloten hebt kan ik ook geen goede lijnmeting uitvoeren. 

Nee, de snelheid was bij de t-56 zelfs minder. 
 

ik heb nu de t-56 retour gezet zodat hij gebruikt kan worden voor lijntesten. 
aansluiting van vrijdag jl 2665bl 

Nee, de snelheid was bij de t-56 zelfs minder. 
 

ik heb nu de t-56 retour gezet zodat hij gebruikt kan worden voor lijntesten. 
aansluiting van vrijdag jl 2665bl 

 

ik heb telefonisch zojuist een collega even gebeld en gesproken en de lijn test laten uitvoeren en ze kwam keurig tot en met de Zyxel T-56, maar snelheid kon ze hier niet mee testen dat kan je alleen zelf ter plaatse achter de Zyxel doen.

Na het telefoongesprek heb ik nog even ter zuiverheid achter de zyxel alles bedraad ontkoppeld (1x netgeer gs108) en gewoon voor de zuiverheid met 1 goede korte UTP kabel naar de Mac deze op het screenshot getoonde  speed testen gemaakt, zonder wifi natuurlijk  en dan zie je ca 300 / 300 wordt gemeten.

Er lijkt dus iets niet te kloppen met de speed? Router onveranderd uit de doos.

ik laat de T-56 wel even er aan hangen voor je eigen gemak voor wellicht nog een lijn testje? en dan een monteur met een check van de Huawei ONT en pop wijkkast bezoekje?.


Door een windows pc met netwerk poort te nemen zie ik dat 1gb down dus goed gaat en 500 up. 
dat is al goed nieuws natuurlijk.

Verklaring voor de lagere up en down met de mac (pro 2022) heb ik niet anders dan dat het de ethernet Thunderbolt omvormer LNQ moet zijn. 

generiek beeld is dus nu na deze nieuwe test dat de up nog vreemd genoeg de helft is. (Geen andere hardware aan) de Netwerkkaarten van deze windows Lenovo legion en ook een bedraade xbox x geven beide het zelfde weer. 950 down en 500 up.

Zyxel toch maar eens gaan resetten? Hij is onaangepast uit de doos nml. 

Ik zou de serienummer truc zoals beschreven in dit topic maar eens proberen ;).

Ook hier hetzelfde probleem op 27 sep aangesloten en kwam van KPN .

De monteur moest daarna naar de wijkkast en belde of alles goed was en ja download is 985 maar upload is maar 500.

Had geen andere converter bij en heeft een ticket aangemaakt maar tot op heden niks meer gehoord alleen zelf gebeld naar odido en deze bevestigde de ticket.

Wat mij opvalt is dat ook mijn zoon hetzelfde probleem had en daar de converter vervangen daarna alles goed , zijn deze converters zo fragiel dat deze al kapot in de doos zitten?

Ik hoop dat ze nog bellen om de upload op te lossen

PS zou je de serienummer truc ook bij mij willen proberen

Ook hier hetzelfde probleem op 27 sep aangesloten en kwam van KPN .

De monteur moest daarna naar de wijkkast en belde of alles goed was en ja download is 985 maar upload is maar 500.

Had geen andere converter bij en heeft een ticket aangemaakt maar tot op heden niks meer gehoord alleen zelf gebeld naar odido en deze bevestigde de ticket.

Wat mij opvalt is dat ook mijn zoon hetzelfde probleem had en daar de converter vervangen daarna alles goed , zijn deze converters zo fragiel dat deze al kapot in de doos zitten?

Ik hoop dat ze nog bellen om de upload op te lossen

PS zou je de serienummer truc ook bij mij willen proberen

De converters zijn helemaal niet kapot… maar op een of andere manier gaat er iets niet goed met de registratie van die dingen. Erg verwonderlijk dat dit soort zaken niet in een werkinstructie komen.

Vervangen kan je uiteraard ook doen maar slaat nergens op.. je gaat iets vervangen wat helemaal niet kapot is. Opnieuw laten registreren en klaar..

Ook hier hetzelfde probleem op 27 sep aangesloten en kwam van KPN .

De monteur moest daarna naar de wijkkast en belde of alles goed was en ja download is 985 maar upload is maar 500.

Had geen andere converter bij en heeft een ticket aangemaakt maar tot op heden niks meer gehoord alleen zelf gebeld naar odido en deze bevestigde de ticket.

Wat mij opvalt is dat ook mijn zoon hetzelfde probleem had en daar de converter vervangen daarna alles goed , zijn deze converters zo fragiel dat deze al kapot in de doos zitten?

Ik hoop dat ze nog bellen om de upload op te lossen

PS zou je de serienummer truc ook bij mij willen proberen

De converters zijn helemaal niet kapot… maar op een of andere manier gaat er iets niet goed met de registratie van die dingen. Erg verwonderlijk dat dit soort zaken niet in een werkinstructie komen.

Vervangen kan je uiteraard ook doen maar slaat nergens op.. je gaat iets vervangen wat helemaal niet kapot is. Opnieuw laten registreren en klaar..

Wie moet dat doen odido of de monteur van guidion

Lees mijn eerdere post even, Odido kan het sowieso, je zal ze alleen even stap voor stap instructie moeten geven. (Zie eerdere post)

Monteur langs laten komen is sowieso zonde.

Ik zou de serienummer truc zoals beschreven in dit topic maar eens proberen ;).

Dank voor de denk richting. “serienummer tijdelijk aanpassen”

Dan zal de ONT zich hierna zeker opnieuw aanmelden in odido netwerk?

Maar volgens dit heeft de monteur dan bij je gedaan? Als ik zo zoek in het forum is het ssh aan de slag in een ONT kastje van “een ander” gaat mij echt te ver.

Ik wacht even op de reactie van @Tommie van Odido . want 950 down en 500 up klinkt als op te lossen door een monteur. 

Reageer