Hi!
Eindelijk kunnen we genieten van de glasvezel aansluiting. De monteur van Gideon was vandaag langsgeweest om de FTU in de meterkast aan te sluiten en de Gpon te installeren. De netwerkverbinding is getest en geslaagd met de T-50 modem. De monteur liet mij de speedtest zien waarbij er 600~700 Mbps is gerealiseerd met de wifi verbinding. Ik heb eerder begrepen dat er via de wi-fi niet de maximale internetsnelheid behaald kan worden met de huidige modem. Echter was er niet getest met een bekabelde internetverbinding en is de monteur ervandoor gegaan.
Ik heb zojuist een paar keren met mijn werklaptop getest door de netwerkkabel (CAT 5e) in de LAN 1 netwerkpoort te verbinden. Hier kwam helaas een lage downloadsnelheid uit van rond de 400~500 Mbps maar gek genoeg wel een perfecte uploadsnelheid van tegen de 1000 Mbps. Ook met verschillende servers getest.
Daarnaast ook getest met mijn smartphone (S23 Ultra) en de Speedtest app. Daar kwam via de 5G netwerk ook maar maximaal 400 Mbps uit (sta net geen meter afstand van de modem). Hiervoor een 100 Mbps internetsnelheid abonnement gehad en met de powerline (max 1300 mbps) verbinding ook de maximale snelheid kunnen bereiken. Echter haal ik met de powerline nu ook maar rond de 250 Mbps. Alhoewel de verbinding via de powerline uiteraard minder betrouwbaar is, vind ik het alsnog aan de lage kant.
Ik heb de converter en modem uitgeschakeld. Ook de stekker eruit gehaald en allebei weer aangezet. Maar ik krijg helaas dezelfde snelheden te zien. Ik heb geen flauw benul of de netwerk daadwerkelijk direct goed werkt of dat er dagen overheen moet gaan om de juiste snelheden te krijgen. Wellicht plaats ik deze topic te haastig, maar ik hoop het niet. Ik las dat er wellicht iets kan zijn met de registratie van de ONT serienummer en het resetten ervan of het vervangen van de converter. Maar voordat ik al zover ga, wil ik indien mogelijk eerst weten of jullie iets vreemds aan de lijnverbinding zien.
Mochten jullie meer info nodig hebben of andere stappen die ik moet uitvoeren, dan hoor ik dat graag.