Vandaag is eindelijk m'n 1gbit glasvezel verbinding van T-mobile online gegaan. Dus gelijk aan de torrent gegaan om te zien hoeveel ik nu sneller ga dan met m'n oude KPN internet. Via KPN kwam ik nooit hoger dan 10mb/sec terwijl regulieren downloads makkelijk boven de 20mb/sec kwamen.
Nope gewoon 10mb/sec. Eerder had ik al meerdere keren gezocht of het een instelling kon zijn in Utorrent. Van alles geprobeerd en niks werkte. Vandaag ook weer gezocht en kon nog steeds niks vinden. Toen maar een nieuwe torrent client gedownload, qBittorent deze keer. De vpn weer aan om de torrent bestanden opnieuw te downloaden. Normaal zet ik daarna m'n vpn weer uit maar deze keer was ik het vergeten en het downloaden begon terwijl ik nog verbonden was met m'n vpn. Nu haalde ik makkelijk 40mb/sec. VPN uit en weer naar de 10MB/sec. VPN aan en weer dik boven de 10MB/sec. VPN uit en weer naar de 10MB/sec. VPN aan maar nu op Nederland ingesteld en alsnog richting de 40MB/sec. Zonder VPN lijkt het wel of de verbinding geknepen word, heel af en toe wil hij er wel over heen en gaat ie voor 1 seconde naar de 11 of 12 MB om daarna gelijk weer terug te gaan naar de 10 MB.
Hoe kan het zijn dat ik met VPN aan wel boven die 10 MB kom en zonder VPN niet?