Lag spikes, upload wordt niet gehaald glasvezel

  • 13 September 2023
  • 52 reacties
  • 1559 Bekeken

Reputatie 1

Goedemiddag,

Sinds gisteren heb ik een 1gb/s glasvezelverbinding. Deze lijkt nog niet volledig naar behoren te werken.

 

Uploadsnelheid wordt niet gehaald. (Maximaal 500mb/s op een enkele verbinding, 750mb/s op twee verbindingen) 

De router zit vanuit de 2,5gb/s poort met een CAT7 kabel aan mijn snelle computer (2,5gb/s netwerk, AMD 7950X, 32GB). De download snelheid wordt keurig gehaald, maar de upload snelheid blijft steken op 500mb/s. Met een andere computer met een andere kabel wordt ook maximaal 500mb/s gehaald. Dit ook bij een laptop met WIFI welke snel genoeg zou moeten zijn. Bij een test met 2 verbindingen tegelijk wordt maximaal 750mb/s gehaald terwijl de twee verbindingen los van elkaar constant de 500mb/s halen. De tests zijn gedaan via de speedtest app, ziggo website, fast.com. Wat kan er aan de hand zijn?

 

Latency/ping spikes (belangrijkste probleem)

Ik kom van een andere provider welke een beruchte chipset (puma) gebruikte welke voor grote latency/ping spikes kan zorgen. Hierdoor heb ik meteen een aantal tests gedaan om te kijken of dit nu minder/weg is. Helaas zijn er hier ook weer ping spikes. Dit is ook weer op 2 computers getest die met de kabel verbonden waren. Op de snelste PC zijn de tests gedaan in Safe modus met netwerkmogelijkheden en op de andere pc zijn de tests in de normale stand uitgevoerd ter verificatie. De resultaten op beide PC's waren vergelijkbaar. Verder waren er verder geen apparaten aan de router aangesloten op de WIFI na. 

 

http://www.dslreports.com/tools/puma6

Deze test is gedaan op een website welke opgezet is om je ping te testen. Deze test is gedaan om 07:45 vanmorgen toen niemand van het internet gebruik maakte.

 

Pingtest 1.1.1.1 Safe modus 
Pingtest 8.8.8.8 Safe modus
Pingtest 192.168.1.1 Safe modus

 

Als ik het goed begrijp, dan is de 192.168.1.1 mijn router/modem(de ZYXEL T-56). Een ping van 288ms is dan wel erg extreem. Met de andere PC zag ik een uitschieter van 386ms. Lijkt me dat mijn modem kapot is. Ik ben totaal geen netwerkexpert, dus ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben! 

Daarnaast zit het gele/groene glasvezelkabeltje wat van het glasvezelaansluitpunt naar de Huawei mediaconverter loopt erg los in de Huawei mediaconverter. Deze is zéér gemakkelijk heen en weer te wiebelen terwijl deze aan het glasvezelaansluitpunt vele malen beter vast zit. is dit een probleem? (dit staat natuurlijk los van de pingtest naar de modem/router omdat dit kabeltje niet hiertussen zit)

Nog even kort mijn vragen:

  1. Mijn uploadsnelheid wordt niet gehaald. (maximaal 500mb/s per computer) Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit wel gebeurt?
  2. Pingen naar mijn router geeft elke minuut wel een ping van >300ms. Is dit normaal? Voor games ed is dit uiteraard funest, dus hier wil ik vanaf. 
  3. Glasvezel is full duplex toch? Dus ik zou tegelijkertijd 1gb/s kunnen downloaden EN 1gb/s kunnen uploaden? 
  4. Wat is de chipset die in de ZYXEL T-56 zit?
  5. Is het loszitten gele/groene glasvezelkabeltje een probleem?

Alvast bedankt!

Tommie van Odido 9 maanden geleden

Hey @glasvezelklant, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. We zijn direct voor je gaan kijken en we zien dat het abonnement administratief nog niet gereed gemeld is. We gaan er vanuit dat het hier aan ligt. Zou je dit de aankomende dagen kunnen blijven testen en ons een terugkoppeling van kunnen geven? Alvast bedankt! 

Bekijk origineel

52 reacties

@RicktheJohnsson Goed dat je via deze weg nogmaals om hulp vraagt. Ik help je graag verder om dit op te lossen, zodat je weer optimaal van de Playstation kunt genieten! 

Ik ben meteen het systeem ingedoken om jouw verbinding nogmaals uit te lezen. Het lijkt er op dat de uptime van het modem (hoelang deze aanstaat) en de WAN uptime (het signaal wat binnenkomt) teveel van elkaar afwijken. Om dit gelijk voor je na te kijken, heb ik meteen een Guidion monteur aangestuurd! Je ontvangt een e-mail met een link om de afspraak in te plannen. 

 

@ysvanuden Goed dat je hier alsnog op terugkomt! Omdat je niet meer had gereageerd op het bericht van Tommie gingen wij er vanuit dat het probleem was opgelost. Hoe dan ook, ik help je graag verder om dit alsnog te realiseren! Wil je mij vertellen wat de actuele stand van zaken is? Welke down/upload snelheid behaal je op dit moment (bekabeld)? Wil je een screenshot van de speedtest in dit topic plaatsen? Alvast heel erg bedankt voor de moeite! 

@Teresa van Odido Monteur is geweest. Test van straat naar huis bleek helemaal in orde te zijn. Testen binnen waren inderdaad onder de maat, waar wij enkel Wi-Fi connectie hebben, dus geen verdere aansluitingen dan de glasvezelkabel die van buiten naar binnen komt en van daaruit gekoppeld met de Odido apparatuur. De monteur heeft alle apparatuur vervangen en aangegeven een nieuwer model modem te hebben geplaatst. Dit geeft in ieder geval een sterker WiFi signaal, maar ik kan nog niet bepalen of het probleem hier helemaal mee is verholpen. Dat zal ervaring de komende tijd moeten uitwijzen. Het gaat namelijk om bepaalde momenten waarop de verbinding compleet wegvalt en een paar seconden later weer terug is. Hoop dat dit nu ook verleden tijd is. We gaan het zien.

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor de update @RicktheJohnsson. Hopelijk blijft het nu stabiel! 

Reageer