Sinds gisteren heb ik een 1gb/s glasvezelverbinding. Deze lijkt nog niet volledig naar behoren te werken.
Uploadsnelheid wordt niet gehaald. (Maximaal 500mb/s op een enkele verbinding, 750mb/s op twee verbindingen)
De router zit vanuit de 2,5gb/s poort met een CAT7 kabel aan mijn snelle computer (2,5gb/s netwerk, AMD 7950X, 32GB). De download snelheid wordt keurig gehaald, maar de upload snelheid blijft steken op 500mb/s. Met een andere computer met een andere kabel wordt ook maximaal 500mb/s gehaald. Dit ook bij een laptop met WIFI welke snel genoeg zou moeten zijn. Bij een test met 2 verbindingen tegelijk wordt maximaal 750mb/s gehaald terwijl de twee verbindingen los van elkaar constant de 500mb/s halen. De tests zijn gedaan via de speedtest app, ziggo website, fast.com. Wat kan er aan de hand zijn?
Latency/ping spikes (belangrijkste probleem)
Ik kom van een andere provider welke een beruchte chipset (puma) gebruikte welke voor grote latency/ping spikes kan zorgen. Hierdoor heb ik meteen een aantal tests gedaan om te kijken of dit nu minder/weg is. Helaas zijn er hier ook weer ping spikes. Dit is ook weer op 2 computers getest die met de kabel verbonden waren. Op de snelste PC zijn de tests gedaan in Safe modus met netwerkmogelijkheden en op de andere pc zijn de tests in de normale stand uitgevoerd ter verificatie. De resultaten op beide PC's waren vergelijkbaar. Verder waren er verder geen apparaten aan de router aangesloten op de WIFI na.
Deze test is gedaan op een website welke opgezet is om je ping te testen. Deze test is gedaan om 07:45 vanmorgen toen niemand van het internet gebruik maakte.
Als ik het goed begrijp, dan is de 192.168.1.1 mijn router/modem(de ZYXEL T-56). Een ping van 288ms is dan wel erg extreem. Met de andere PC zag ik een uitschieter van 386ms. Lijkt me dat mijn modem kapot is. Ik ben totaal geen netwerkexpert, dus ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben!
Daarnaast zit het gele/groene glasvezelkabeltje wat van het glasvezelaansluitpunt naar de Huawei mediaconverter loopt erg los in de Huawei mediaconverter. Deze is zéér gemakkelijk heen en weer te wiebelen terwijl deze aan het glasvezelaansluitpunt vele malen beter vast zit. is dit een probleem? (dit staat natuurlijk los van de pingtest naar de modem/router omdat dit kabeltje niet hiertussen zit)
Nog even kort mijn vragen:
Mijn uploadsnelheid wordt niet gehaald. (maximaal 500mb/s per computer) Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit wel gebeurt?
Pingen naar mijn router geeft elke minuut wel een ping van >300ms. Is dit normaal? Voor games ed is dit uiteraard funest, dus hier wil ik vanaf.
Glasvezel is full duplex toch? Dus ik zou tegelijkertijd 1gb/s kunnen downloaden EN 1gb/s kunnen uploaden?
Wat is de chipset die in de ZYXEL T-56 zit?
Is het loszitten gele/groene glasvezelkabeltje een probleem?
Alvast bedankt!
Bladzijde 1 / 3
Ik heb een ping van <1ms naar mijn eigen Router RT2600ac, dus dat zegt al wat over jouw lokale verbinding.
Ping naar 1.1.1.1 6ms
Ping naar 8.8.8.8 ook 6ms
Maar goed, als het lokaal al niet goed gaat, dan ook niet naar buiten.
Ik heb ook 1000/1000 maar m’n upload is ook maar de helft, boeit me niet zo, ik upload niet veel.
Hey @glasvezelklant, welkom op onze Community!
Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. We zijn direct voor je gaan kijken en we zien dat het abonnement administratief nog niet gereed gemeld is. We gaan er vanuit dat het hier aan ligt. Zou je dit de aankomende dagen kunnen blijven testen en ons een terugkoppeling van kunnen geven? Alvast bedankt!
Hey Tommie,
Zou het kunnen dat het daaraan ligt? Als ik alleen naar mijn ZYXEL T-56 ping dan heb ik soms een ping van over de 350ms. Lijkt me vreemd dat dat komt omdat de administratie niet geregeld is. Dat dit voor een langzamere upload zorgt kan ik me enigszins voorstellen, maar dat is voor mij eerder een bijzaak.
Het onderstaande stukje pingen geeft al die hoge pingspikes
PC > ethernet kabel > ZYXEL T-56
Maar nogmaals, ik weet vrij weinig van netwerken, dus als je zegt dat het enigszins mogelijk is dat deze pingspikes daardoor komen dan neem ik dat uiteraard aan. Wilde alleen even checken of het verhaal voldoende over is gekomen.
Hey @glasvezelklant, welkom op onze Community!
Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. We zijn direct voor je gaan kijken en we zien dat het abonnement administratief nog niet gereed gemeld is. We gaan er vanuit dat het hier aan ligt. Zou je dit de aankomende dagen kunnen blijven testen en ons een terugkoppeling van kunnen geven? Alvast bedankt!
En heb je toevallig ook gekeken daar de overige vragen in mijn OP? Vooral die van het glasvezelkabeltje is belangrijk. Mocht die ook vervangen moeten worden dan is het fijn als die opgestuurd kan worden parallel aan het wachten op de administratie.
Bedankt!
Hi @glasvezelklant, dat kan inderdaad. Excuus ik heb over je andere vragen heen gelezen.
Mijn uploadsnelheid wordt niet gehaald. (maximaal 500mb/s per computer) Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit wel gebeurt? We wachten de administratie af, als het dan nog niet optimaal is wil ik je vragen de stappen door te nemen onderaan de pagina.
Pingen naar mijn router geeft elke minuut wel een ping van >300ms. Is dit normaal? Voor games ed is dit uiteraard funest, dus hier wil ik vanaf. Nee dit hoort niet zo hoog te zijn.
Glasvezel is full duplex toch? Dus ik zou tegelijkertijd 1gb/s kunnen downloaden EN 1gb/s kunnen uploaden? Si, je hoort bekabeld zeker 900+ Mbit/s te halen, optimale situatie 1000 Mbit/s.
Wat is de chipset die in de ZYXEL T-56 zit?
Wireless 2.4GHz Chipset
Mediatek MT7976G
Wireless 5GHz Chipset
Mediatek MT7976A
Is het loszitten gele/groene glasvezelkabeltje een probleem? Hoe bedoel je loszitten? Kan je hier een foto van delen?
Dank je wel Tommie!
Ik heb voordat de administratie klaar was nog even wat getest.
Computer in safe modus met netwerkmogelijkheden. Deze computer was het enige apparaat wat met een ethernet kabel aan de ZYXEL T-56 aangesloten was. Volledig WIFI van de ZYXEL T-56 uitgeschakeld. Patch kabel van de mediaconverter naar de ZYXEL T-56 ook losgetrokken. In de ZYXEL T-56 waren alleen de stroomkabel en de ethernetkabel naar de testcomputer aangesloten. Op de testcomputer werd geen internet gebruikt behalve voor de pings in de command prompt. Ook nu waren er weer pingspikes. Ze leken iets minder vaak voor te komen, maar ze kwamen zeker voor. De hoogst gemeten ping was zelfs 513ms. De ping was naar 192.168.1.1
Sinds een half uur is de administratie voltooid. Ik heb daarna de ZYXEL T-56 en de mediaconverter minimaal 30s van de stroom gehaald. Momenteel heb ik weer een aantal ping tests gedaan en de ping spikes zijn nog steeds aanwezig. Ook heb ik via de desktop app van Speedtest een meting gedaan en de upload strandt weer rond de 500mb/s
De administratie is voltooid. Na een hard reset van de router en de mediaconverter is de upload snelheid is nog steeds rond de 500mb/s. Ik wil graag de stappen onderaan de pagina doorlopen, maar ik weet alleen niet welke pagina je bedoelt.
Ping spikes nog steeds in dezelfde mate aanwezig na voltooiing van de administratie en een hard reset van de router en de mediaconverter.
Dank je wel!
Dank je wel!
De connector kan zeer gemakkelijk heen en weer gewiebeld worden terwijl deze in de poort vast zit. Er zit teveel speling op deze verbinding. Het is zo makkelijk heen en weer te wiebelen dat je ook echt de stukken plastic tegen elkaar hoort tikken. De kabel blijft echter wel vast zitten en komt er niet zomaar uit. De andere kant kan enigszins heen en weer bewogen worden, maar dit kost wat meer ‘kracht’ en maakt ook geen geluid. Dit voelt ‘normaal’ qua hoeveelheid speling & kracht die hiervoor nodig is
Hi,
I might as well jump in on this topic as well since I have the same experience.
The last few days before I relocated I also noticed that my upload speed was also ~500Mbps with the old T-50 router.
After relocation and when everything has been setup properly I still have ~500Mbps upload with the T-56 router. The fiber cable connection in the Huawei media converter is also “wiggly”. Compared to the previous media converter that was sent with T-50 it was solid without any room to wiggle.
Based on this I think for some reason Odido have limited the upload speed, i don’t know if this is intentional or not based on that generally people are more reliant on a higher download speed than upload speed for at least for me, the upload speed is just as important as the download speed and last but not least, if you pay for 1000/1000 this is what you should get as well (950 Mbps at a minimum both up and down with only one device connected through wire).
Just wanted to jump in on this so debunk any customer hardware or local PC settings issues as this is 100% on Odido side.
Hi,
I might as well jump in on this topic as well since I have the same experience.
The last few days before I relocated I also noticed that my upload speed was also ~500Mbps with the old T-50 router.
After relocation and when everything has been setup properly I still have ~500Mbps upload with the T-56 router. The fiber cable connection in the Huawei media converter is also “wiggly”. Compared to the previous media converter that was sent with T-50 it was solid without any room to wiggle.
Based on this I think for some reason Odido have limited the upload speed, i don’t know if this is intentional or not based on that generally people are more reliant on a higher download speed than upload speed for at least for me, the upload speed is just as important as the download speed and last but not least, if you pay for 1000/1000 this is what you should get as well (950 Mbps at a minimum both up and down with only one device connected through wire).
Just wanted to jump in on this so debunk any customer hardware or local PC settings issues as this is 100% on Odido side.
Hey! I've seen a few instances on this forum where the 500mb/s problem was fixed after getting a new router or media convertor. So let's hope that's the problem. Did you try to ping your router to see if your latency is stable? Maybe we've got the same problem.
Hey @glasvezelklant, bedankt voor alle informatie. Sorry ik was de stappen vergeten erbij te zetten. Ik heb besloten een monteur aan te sturen, je ontvangt zo een bericht om een afspraak in te plannen. Zou je mij een terugkoppeling willen geven als de monteur geweest is?
Ga ik doen! Kan er ondertussen ook al een nieuwe router opgestuurd worden? Gezien de pings naar de router al exteme pingspikes geven lijkt het me gek als daar niets mee aan de hand is.
@glasvezelklant dat laat ik voor nu aan de monteur om dat te beslissen. Deze hebben als het goed is altijd extra apparatuur in de bus!
De monteur is langsgeweest en heeft alles vervangen. Na het vervangen van de mediaconverter is het probleem met de uploadsnelheid verholpen.
Pingspikes blijven nog steeds bestaan. Op 3 verschillende, bekabelde computer getest en ook nog met een usb naar ethernetadapter om te kijken of het niet aan de netwerkcontroller op de moederborden ligt. Zou me verbazen dat het niet aan de router of de custom firmware van Odido ligt. Misschien kan een technicus van Odido hier meer over vertellen? Ik ben namelijk geen netwerkexpert, maar heb het idee dat ik aan mijn kant erg veel heb uitgesloten. Een pingspike van 1000x meer dan je gemiddeld zou verwachten is namelijk wel erg extreem. Overigens heb ik in een andere post gezien dat deze problemen opgelost waren met een eigen router.
Hey @glasvezelklant, bedankt voor je terugkoppeling. Zou je alsjeblieft nieuwe ping resultaten kunnen delen? Dan ga ik kijken wat ik verder voor je nog kan betekenen!
Dankzij een ander forum ben ik erachter. De DDOS bescherming van de router staat erg strak afgesteld. Als ik deze uit zet dan heb ik er geen last meer van. Bedankt voor de hulp!
Dankzij een ander forum ben ik erachter. De DDOS bescherming van de router staat erg strak afgesteld. Als ik deze uit zet dan heb ik er geen last meer van. Bedankt voor de hulp!
Dus geen spikes meer als je DoS aanvallen bescherming uit zet? Kan verder geen settings vinden. En een nieuwe mediaconverter was de oplossing voor de trage upload?
Dankzij een ander forum ben ik erachter. De DDOS bescherming van de router staat erg strak afgesteld. Als ik deze uit zet dan heb ik er geen last meer van. Bedankt voor de hulp!
Dus geen spikes meer als je DoS aanvallen bescherming uit zet? Kan verder geen settings vinden. En een nieuwe mediaconverter was de oplossing voor de trage upload?
Ja, het uitzetten van de DoS bescherming bleek de oplossing voor de pingspikes. Uiteindelijk kon ik in het logboek zien dat de Router een ‘aanval’ zag en hier actie op ondernam.
De benaming van het uitzetten van de DoS bescherming vind ik erg verwarrend. Uiteindelijk kan je in je logboek duidelijker terugvinden of de bescherming aan of uit staat.
Ik snap nog steeds niet waarom het pingen naar externe IP's ook pingspikes opleverde, misschien is dat toch opgelost door een nieuwe router of mediaconverter. Of de router blokkeerde ook die pings af en toe.
Na het vervangen van de mediaconverter was de uploadsnelheid meteen goed!
@Tommie van Odido Ik heb precies hetzelfde met mijn Odido aansluiting. Is zojuist geïnstalleerd door de monteur. Max 500Mbit updload. Download wel gewoon 900+. Hoe kunnen we dit zsm verhelpen? Ik lees dat vervangen van het kastje een oplossing is? Maar dan zijn er blijkbaar veel ‘foute’ kastjes, aangezien er al meerdere mensen hetzelfde euvel hebben.
Hi @pimveger ,
Ik heb je ONT opnieuw aangemeld, kan je hem 10 seconden van de stroom halen. Daarna zou de upload goed moeten zijn.
Ja perfect, dat was ‘t. Bedankt!
@Sven-Odido Ik heb ook last van hetzelfde probleem met 1 gpbs download en 500 mpbs upload. Zou je voor mij dit trucje ook kunnen uitvoeren om te kijken of dan wel de correcte snelheden binnenkomen?
Tests die ik heb uitgevoerd: Huawei ONT → Zyxel router → PC 1 → Speedtest Huawei ONT → Zyxel router → Laptop andere lan kabel + port → Speedtest Huawei ONT → Unifi Dream Machine → Interne speedtest
Alle situaties blijven 1 gbps - 500 mbps.
@Sven-Odido Als jij deze pakt, houd ik me eventjes afzijdig voor de time-being! Mijn aansluitsysteem ligt er kennelijk al 2 dagen uit dus ik kan eventjes geen re-registraties meer uitvoeren!
@Jason van Odido vervelend om te horen dat je er zelf uit ligt. In ieder geval bedankt dat je al een berichtje plaatst i.p.v. stilzwijgend toekijken. Ik hoop dat voor jou ook alles weer spoedig werkt, zodat je de klanten weer allemaal kan helpen, zoals je gewend bent! Ik wacht geduldig af.
Hey @Seniix3, jammer genoeg is het iets groter dan alleen bij ons. Het probleem zit waarschijnlijk in het systeem van het ONT. Hopelijk is dit volgende week opgelost!
Hi @Tommie van Odido
Dat is jammer, had de hoop dat de re-registratie zoals bij pimveger uitgevoerd was hetzelfde resultaat zou gaan bieden.
Als het volgende week gefixed is, word daar dan over gecommuniceerd, zien we dat gelijk uit de speedtest vandaan of moeten we nog actie ondernemen t.b.v. ONT 30 seconds uitzetten?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.