Skip to main content

Sinds een maand of 2 hebben we last van een uitvallende internetverbinding. De verbinding valt voor een aantal seconden weg, en maakt dan weer verbinding. Persoonlijk heb ik het vermoeden dat er een spike is in packetlosses waardoor ik verbinding verlies.

Het vreemde is dat mijn modem gewoon volledig up blijft, en daarom kon de klantenservice mij ook totaal niet helpen. Er is een monitoring uitgevoerd van 3 dagen, maar zoals ik zelf ook al had uitgelegd blijft het modem gewoon up dus het lijkt op afstand alsof deze gewoon stabiel is. Uiteindelijk wilde de helpdeskmedewerker mij een wifi versterker opsturen want dat zou het probleem oplossen… Dit was nadat ik meerdere malen gezegd had dat dit om een bekabelde verbinding gaat en een wifi versterker dus geen verschil zal maken.

 

Het probleem is op meerdere devices geconstateerd en op verschillende poorten van het modem. De verbinding is rechtstreeks naar de devices (dus geen switch of iets dergelijks).

 

Hier in huis word nogal veel gegamed, dus de frustratie is behoorlijk hoog als je constant uit je spel word gegooid..

 

Is het mogelijk dat er in detail kan worden gekeken naar mijn verbinding om te kijken waar deze onstabiliteit vandaan komt?

Hallo @Dylandn 

Heb je glasvezel met een Genexis XGSPON ONT op het KPN netwerk?

Treden de problemen op in de avond vooral of de hele dag door?

En standaard oplossingen zoals ONT en router herstarten of de kabel tussen ONT en router vervangen helpt niet?


Ik heb een ONT van Delta van het merk Nokia, en daarop zit de Zyxel T-56 Router.

De problemen lijken voornamelijk in de namiddag en avond voor te komen. 

De kabel tussen ONT en Router heb ik nog niet vervangen, maar dit ga ik direct even doen al denk ik niet dat hier het probleem ligt. Router of ONT reset heeft geen verschil gemaakt


@Dylandn 

Soms wilt een fabrieksreset ook wel eens helpen door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.


@Dylandn

Soms wilt een fabrieksreset ook wel eens helpen door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

Een nieuwe kabel van ONT naar router heeft geen effect gehad. Ook deze avond weer meerdere uitvallen.. Een factory reset heb ik ook al meerdere keren gedaan


Hi @Dylandn, dank voor dit topic! Natuurlijk wil je een oplossing. Ik ga je dan ook helpen. Ik moet zeggen dat in de eerste instantie zeker de uitkomst van de klantenservice snap, wij zien echt geen enkele issues. De verbinding leest hier stabiel. Klopt het dat je alleen gebruik maakt van onze apparatuur en geen externe apparatuur gebruikt binnen je set up?

Gebruik je inderdaad enkel onze apparatuur, zou je dan eens drie momenten willen noteren (datum/tijd) waarop de verbinding via ethernet verbreekt? We gaan dan een onderzoek starten. Zo kan de technische dienst gerichter in je verbinding kijken en checken wat er op zulke momenten speelt. Super bedankt alvast!


Hoi Cheyenne.

Vandaag was weer het eerste moment dat ik alles goed kon testen, en ook vandaag weer meerdere uitvallen.

28-6-24
13:24
13:37
14:35
14:44

Ik maak inderdaad alleen maar gebruik van odido apparatuur. Er zijn momenteel 2 desktops aangesloten op het modem en beide ervaren de problemen.

 


Hi @Dylandn, dank voor dit topic! Natuurlijk wil je een oplossing. Ik ga je dan ook helpen. Ik moet zeggen dat in de eerste instantie zeker de uitkomst van de klantenservice snap, wij zien echt geen enkele issues. De verbinding leest hier stabiel. Klopt het dat je alleen gebruik maakt van onze apparatuur en geen externe apparatuur gebruikt binnen je set up?

Gebruik je inderdaad enkel onze apparatuur, zou je dan eens drie momenten willen noteren (datum/tijd) waarop de verbinding via ethernet verbreekt? We gaan dan een onderzoek starten. Zo kan de technische dienst gerichter in je verbinding kijken en checken wat er op zulke momenten speelt. Super bedankt alvast!

en als toevoeging op hierboven ook nog 2 uitvallen om 16:29 en 16:42


Hoi @Dylandn, super bedankt voor het noteren! Ik heb het meteen doorgezet naar onze technische afdeling. Er wordt vervolgens zo snel mogelijk contact met je opgenomen per e-mail. Als je dit in de gaten houdt, komt het helemaal goed! 😄 Groetjes, Ishana


@Dylandn, deze klachten wat betreft internet uitval ervaar ik zelf ook. Is je hierin al een oplossing geboden? Zelf heb ik het idee dat dit aan de firmware ligt van het t-56 modem. Ik ben ook al maanden aan het zoeken en wisselen van apparatuur om te kijken waar het hem in zit. Hoop dat jij mij hier meer informatie over kan geven. Mvg Erik


Hoi Erik, mijn melding was doorgezet naar de technische dienst nadat ik meerdere tijdstippen en datums had doorgegeven. Ik weet niet wat ze gedaan hebben, maar mijn verbinding is nu weer stabiel.


@Dylandn bedankt voor je reactie en uitleg. @Cheyenne van Odido @Ishana van Odido is het nog te achterhalen welke actie er hier toen is uitgezet door de technische dienst? Ik ervaar ook nog steeds kortstondige uitval van internet zowel bekabeld als via wifi. Er zijn hier al monteurs over de vloer geweest voor dit probleem. Ook is alles in huis al is vervangen tot aan het ont kastje en het glasvezelkabeltje en koppelblokje toe. Dit alles heeft nog niet tot een oplossing geleid.


Ik ben dus niet de enige met dit isue. Ik ben heel benieuwd wat er is gedaan om de verbinding stabiel te maken.


@hansBaseClass, zelf heb ik de indruk dat het aan de firmware ligt die op het modem staat (t56) versie b10. Daar lijkt mij iets niet goed in te staan. Tot eind 2023 nergens last van gehad en werkte het internet super. Dit was met dezelfde hardware.


Ok. Dan is er een oplossing. Ik heb versie b10 0130. Welke moet ik hebben? En kan je het bij Zyxel downloaden, of moet je het van Odido hebben?


@hansBaseClass, klopt iedereen heeft versie b10 0130. Er is helaas nog geen andere firmware en downgraden naar een versie van 2023 doen ze niet.


@Cheyenne van Odido  @Ishana van Odido  is het nog te achterhalen welke actie er hier toen is uitgezet door de technische dienst? Ik ervaar ook nog steeds kortstondige uitval van internet zowel bekabeld als via wifi. Er zijn hier al monteurs over de vloer geweest voor dit probleem. Ook is alles in huis al is vervangen tot aan het ont kastje en het glasvezelkabeltje en koppelblokje toe. Dit alles heeft nog niet tot een oplossing geleid


Zouden jullie een lijstje kunnen maken met alle apparaten in huis die verbonden zijn met het netwerk? Ook graag de netwerkopstelling erbij vermelden. Wellicht zien we wat overeenkomsten en kunnen we het een en ander uitsluiten!


@Tommie van Odido, welke informatie wil je afzonderlijk van ieder apparaat hebben? Is bijvoorbeeld tv genoeg of heb je ook merk en type nodig? En zo van alle apparatuur.

Mogen we dat in een privébericht naar je sturen?


Merk en type zou fijn zijn @Erik35, als er overeenkomstige apparaten tussen zitten dan kunnen die weleens de boosdoener zijn!

 


@Tommie van Odido ik heb nog geen tijd gehad om een lijstje te maken deze volgt snel. Wat mij wel opvalt is vandaag in de avond hadden we slecht internet ook het tv beeld bleef een aantal keer stil staan en de internet verbinding bevroor voor een aantal seconden een aantal keer. Na een reboot van het modem werkt alles weer een stuk soepeler, nog niet probleemloos maar echt een stuk beter. Vandaar dat mijn vermoeden in de firmware zit van het modem. Of ik zou er een tijdschakelaar tussen moeten zetten dat hij iedere nacht een keer gaat rebooten.


@Erik35 Geen probleem, we wachten jouw bericht rustig af!

Goed dat je de aanvullende informatie ook doorgeeft. Het lijkt mij niet de bedoeling dat het modem iedere nacht moet rebooten. Zodra je de gegevens hebt, kijk ik graag mee naar een blijvend werkende oplossing! 


@Teresa van Odido @Tommie van Odido,

Hierbij de lijst van apparaten die verbonden zitten met het netwerk zowel via ethernet al via wifi:

Samsung tv UE48H6640 via ethernetkabel

Samsung home cinema HT-e5200 2 stuks via ethernetkabel

Ikea (Sonos) symfonisk boekenplankspeaker 2 stuks via ethernetkabel

Netgear switsch GS108 2 stuks

TP link switsch LS1005G

TP lInk deco set X20 3 stuks via ethernetkabel

HP Officejet 6500A plus Printer via ethernetkabel

Medion pc tower 2 stuks via ethernetkabel

Dahua NVR 8 kanaals recorder via ethernetkabel

Dahua ip camera 6MP via ethernetkabel

LSC deurbel via Wifi

Homewizard P1 energie meter via Wifi

Samsung tab a8 tabel via Wifi

Samsung A15 via Wifi

Samsung A12 via Wifi

Samsung A54 via wifi

Medion Laptop 2 stuks via Wifi

Dell Laptops 2 stuks via Wifi

Dymo labelwriter via wifi

Dymo 4XL via printer server met ethernetkabel

Brother MFC-490CW via ethernetkabel

Odido mediabox 4K via ethernetkabel

Xiaomi mi tv stick 4k via Wifi

Raspberry pi via ethernetkabel

Smart home bridge (klikaanklikuit) via ethernetkabel

Google home smart speaker via Wifi  

 

Hoor graag van jullie wat de oplossing is voor het wegvallen van de internet verbinding.

Ik had op het modem een andere DNS server ingesteld van Cloudfare. dat nog even uitgesloten of het daarin zat door de DNS van Odido te gebruiken maar ook dat geeft helaas geen verschil.

Door het regelmatig rebooten van het modem word de verbinding iets stabieler maar nog steeds met uit.


Hi @Erik35, zou je eens je deco's en TP-link & Netgear switch willen loskoppelen en kijken of je dan nog uitval ervaart? 

Op welke apparaten ervaar je dat de bedrade verbinding wegvalt? En heb je daar een datum en tijdstip van? Dan kan ik het specifiek gaan onderzoeken. Ik heb wel maar data tot 1 week geleden.


hi @Tommie van Odido de laatste monteur (wifi) die hier is geweest heeft mij geadviseerd om de deco x20 set te kopen en niet verder te gaan met de losse acces points van TP link. Deze set heb ik dus op aanraden van hem gekocht samen met de nieuwe netgear switches. Dit zou allemaal probleemloos werken op het Odido netwerk.

Dus de vraag die jij stelt om alles los te koppelen gaat niet de oplossing geven omdat in de vorige opstelling met andere hardware de problemen ook aanwezig waren.

de verbinding valt weg op zowel wifi als ethernet verbonden apparatuur. dit is dan voor een aantal seconden en hersteld dan weer.

Zoals al vele malen aangegeven lijkt mij het probleem in de firmware te zitten van de T-56. De verbinding naar de POP lijkt in orde omdat deze geen rode led geeft op het ONT kastje als de verbinding wegvalt\bevriest.

hier een aantal tijden waarop dit gebeurd.

21 sept 12.35 uur

21 sept 13.08 uur

22 sept 09.01 uur

22 sept 09.46 uur

22 sept 09.56 uur

22 sept 12.04 uur


Hallo @Erik35 

Je zou ook een Deco X20 unit op de ONT kunnen aansluiten ipv de T56.

Ga vervolgens in de Deco app naar more, advanced, IPTV/VLAN, schakel dit in, mode custom, internet VLAN 300, prioriteit 0 en klik op toepassen.

Na het herstarten van de ONT moet internet werken, zijn de problemen dan nog steeds aanwezig?


Reageer