Skip to main content

Sinds vandaag klik en klaar. Installatie ging eenvoudig maar de verbinding blijf maximaal 4g. Blauw lampje ipv groen. Zendmast 5g van Odido zit binnen een kilometer en op mijn telefoon heb ik gewoon een stabiele, snelle 5g verbinding (300mbps speedtest).

Hebben anderen hier ook last van? Ik had verwacht gezien de 5g ontvangst op mijn telefoon dat het modem zeker ook verbinding moet kunnen krijgen met 5g...

Het is niet alleen een 5G mast maar ontvangst van de nieuwe N78 band. Die is op meer dan 80% van alle sites geïnstalleerd,  maar nog niet op alle. Dat duurt nog tot eind dit jaar.

Oke bedankt voor het inzicht!. Is het mogelijk om al uitsluitsel te geven over of de zendmast nabij Doorn centrum. Postcode 3941 nog niet gereed is? Mobiele telefoons gebruiken dus een andere band voor 5g begrijp ik?

Als ik het kaartje van Antennekaart goed lees dan is de 78 band gewoon beschikbaar hier. Dan blijft de vraag waarom het modem niet gewoon de snellere band pakt.

Telefoons gebruiken ook de N28 band. Dat is een lage frequentie,  komt beter in een huis maar heeft veel minder capaciteit. 

Dat is dan helder. Echter is mijn vraag of het reëel is dat ik 5g verbinding mag verwachten met klik en klaar nog niet beantwoord? 4 masten redelijk dichtbij en de dekking kaart gaf ook zeer snel. Ik zal nog experimenteren met een verlengsnoer en dit terugkoppelen. Als iemand mij nog inzicht kan verschaffen over wat een reële verwachting kan zijn qua verbinding (4 of 5g) dan zou ik daar blij mee zijn.

Dat is dan helder. Echter is mijn vraag of het reëel is dat ik 5g verbinding mag verwachten met klik en klaar nog niet beantwoord? 4 masten redelijk dichtbij en de dekking kaart gaf ook zeer snel. Ik zal nog experimenteren met een verlengsnoer en dit terugkoppelen. Als iemand mij nog inzicht kan verschaffen over wat een reële verwachting kan zijn qua verbinding (4 of 5g) dan zou ik daar blij mee zijn.

Misschien als je het modem op zolder plaatst wordt het bereik beter, en kan het modem de N78 mast wel zien? Dan met UTP naar beneden toe naar de rest van je netwerk. Je kan ook inloggen op het modem en controleren welke banden hij ziet.

Een reele verwachting is niet te geven, als je het modem uitricht (UTP connector zijde richting de mast) dan haal je de beste resultaten. Een kwartslag draaien kan al 100Mbps extra opleveren, het is onmogelijk om te voorspellen wat jouw resultaten gaan worden. Ik schat in dat je op zolder best een aardige verbinding zou moeten kunnen halen,

bedankt voor je reactie Zultan Helaas pakt die nergens 5g op. Band die de router kan vinden:

B3-1800, RSSI -71. Verder band B1-300 en B8-3700.

De FAQ van Klik en Klaar geeft aan als je goed 5g bereik op je telefoon hebt dan kan je ook 5g verwachten op je router. Zal het binnenkort bij een ander huis op 100 meter van de mast proberen..

Reageer