Skip to main content

Goedemorgen. Als het goed is zijn jullie bezig met onderzoeken waarom ik maximaal 1Gb snelheid op mijn modem heb ipv de 2Gb waarvoor ik ook betaal. Is er inmiddels al meer duidelijk wat de oorzaak zou kunnen zijn?

(75213833)

Hi ​@Jdvries77, goede vraag! Ik heb het meteen gecontroleerd, er is vandaag een uitkomst gekomen. De technische dienst heeft namelijk splitters gemeten op je verbinding. Hierdoor kan het zijn dat de snelheid niet is wat hij moet zijn. Kan jij de splitters er tussen uit halen en dan de meting opnieuw doen? Meet je dan wel 2Gbps? Zo nee, laat de verbinding dan zonder splitter en laat weten wanneer deze apparatuur eraf ligt. Dan meten wij de snelheid vanuit deze kant!

Hoi. Ik heb de meting gedaan met de laptop bedraad met 50cm cat6 kabel op 1e poort van het modem. Alle kabels verder los en wifi uit. Wat is dan een splitter?

Kunnen we telefonisch contact krijgen? Door de tijd tussen vraag en antwoord gaat dit lang duren 😃

Kunnen we telefonisch contact krijgen? Door de tijd tussen vraag en antwoord gaat dit lang duren 😃

Zou het kunnen zijn dat mijn ONT kastje van Delta niet toereikend is voor 2gb? Ik meen mij te herinneren dat bij mijn aanvraag bij Delta (welke niet is doorgegaan) Guidion eerst moest langskomen om een glasvezelwissel te komen doen. Zou daar het probleem in kunnen zitten?

@Jdvries77 Dankjewel voor je terugkoppeling en genomen moeite! 

Ik ben gelijk voor je gaan kijken. Echter zijn de metingen bij ons gemaakt op een moment dat de splitter er wel nog tussen zit. Hierdoor kan de technische dienst niet verder met het onderzoek. 

Komt het jou morgen uit om nogmaals de splitter er tussenuit te halen? Dan kan ik meteen een meting doen en de aanvullende informatie doorgeven aan onze technische dienst. 

Uiteraard geen probleem. Maar wat is een splitter?

glas komt binnen, vanaf dat kastje naar een Delta box en vanaf daar met Cat kabel naar zyxel modem op de WAN poort. Hoe laat wil je morgen meten?

Zoals zojuist met uw support besproken hierbij een foto van de speedtest. 

@Jdvries77 Was er al bekend wat er met “splitter” bedoeld werd?

Ik ben overigens ook benieuwd naar de status van je link-verbindingen in de router.

Na het inloggen op de router kun je op het pijltje > bij Systeeminformatie drukken.

Dan zie je bij WAN een snelheid staan. Die is bij mij, met een 1Gbps abo, gewoon 2500M/Full.

(Je kunt het waarschijnlijk ook al gewoon op de hoofdpagina zien. Ethernet WAN: 2500M/Full)

Dus wat is de snelheid bij WAN en bij LAN 1 ?

Misschien even overbodig… maar je hebt toch wel een 2,5Gb netwerkkaart in die laptop zitten, niet? Want de meeste kaarten, ook in moderne computer, halen maar 1Gbps.

Hi ​@Jdvries77, ik geef je graag meer duidelijkheid! Een splitter/switch is een apparaatje waarmee je eigenlijk de LAN-poorten op het modem kan uitbreiden. Dus stel je sluit een splitter aan op LAN-poort 1, dan kan je zo bijvoorbeeld 4 of meer apparaten op LAN-poort 1 aansluiten. De splitter zou dan verbonden zijn vanaf het modem naar jouw apparaten toe. Echter als ik je verbinding uitlees, zie ik dat het niet om een splitter gaat maar dat je een accesspoint systeem gebruikt voor wifi. Dit is vermoedelijk eerder verkeerd uitgelezen door de technische dienst.

Ik heb overigens nog de berichten teruggelezen en je geeft aan een cat6 kabel te gebruiken. Deze heeft echter een doorgifte van max 1Gb. Dit kan dan ook verklaren waarom je niet hoger dan 1Gb komt. Ik wil je adviseren om een cat6a kabel te gebruiken, deze heeft een doorgifte van 10Gb. Ik heb nu een cat6a kabel gratis naar je toegestuurd. Deze ontvang je binnenkort in de brievenbus. Laat je weten hoe de snelheid is zodra je de cat6a kabel hebt aangesloten? Ik ben benieuwd! 😊

Hi ​@Jdvries77, ik geef je graag meer duidelijkheid! Een splitter/switch is een apparaatje waarmee je eigenlijk de LAN-poorten op het modem kan uitbreiden.

p...]

Ik heb overigens nog de berichten teruggelezen en je geeft aan een cat6 kabel te gebruiken. Deze heeft echter een doorgifte van max 1Gb. Dit kan dan ook verklaren waarom je niet hoger dan 1Gb komt. Ik wil je adviseren om een cat6a kabel te gebruiken, deze heeft een doorgifte van 10Gb.

Ha, splitter is dus switch. Maar… zie quote hieronder… Jdvries had de laptop al direct met een kabel op LAN 1 van de Zyxel aangesloten.

Verder… cat6 gaat maar tot 1Gbps? Dat is misschien theorie want in praktijk kan een korte cat6 kabel veel meer aan.

Maar dan het volgende… welke kabel leveren jullie bij de installatie? Op de gele korte kabel die ik heb gekregen voor tussen de ONT en Zyxel staat toch echt cat.6, geen 6e. Dus… als Jdvries zelfs een cat 6e tussen de laptop en Zyxel zou doen, dan zit je toch nog steeds met de cat.6 kabel van de ONT naar Zyxel. Of zie ik dat verkeerd ?? Of heb je 2 kabels naar Jdvries opgestuurd???

Hoi. Ik heb de meting gedaan met de laptop bedraad met 50cm cat6 kabel op 1e poort van het modem. Alle kabels verder los en wifi uit. Wat is dan een splitter?

(Zelf denk ik dat het eerder in een 1Gbps netwerkkaart zou liggen, maar dat hangt even af van de linksnelheid die in de router weergegeven wordt voor de WAN en LAN zoals ik in mijn vorige post vroeg.)

Hoi All. Uit de meting vanuit Odido blijkt ook maar 1 Gb de max. Mijn laptop heet een 1gb poort, maar ik zou graag willen weten wat mijn snelheid naar “buiten” is en dat lijkt 1 gb max te zijn. Ik denk dat op 50cm patchkabel er geen verschil zal zijn 

Hoi All. Uit de meting vanuit Odido blijkt ook maar 1 Gb de max. Mijn laptop heet een 1gb poort, maar ik zou graag willen weten wat mijn snelheid naar “buiten” is en dat lijkt 1 gb max te zijn. Ik denk dat op 50cm patchkabel er geen verschil zal zijn 

Als je laptop maar een 1Gbps poort heeft dan heeft een snelheidstest geen zin. Die zal nooit hoger dan 950Mbps kunnen komen. Dus wat is dan eigenlijk je wens. Je hebt nu een 2Gbps abonnement waar je geen gebruik van kunt maken omdat je apparatuur het niet aankan.

Als je even inlogt in de router (zoals ik in mijn post hierboven aangaf) wat zie je dan bij WAN en LAN staan onder Systeeminformatie?? Als bij WAN 2500M/Full staat dan kun je ervanuit gaan dat je de volle snelheid zou moeten hebben ALS je eigen hardware dat ook ondersteund.

@Jdvries77 Was er al bekend wat er met “splitter” bedoeld werd?

Ik ben overigens ook benieuwd naar de status van je link-verbindingen in de router.

Na het inloggen op de router kun je op het pijltje > bij Systeeminformatie drukken.

Dan zie je bij WAN een snelheid staan. Die is bij mij, met een 1Gbps abo, gewoon 2500M/Full.

(Je kunt het waarschijnlijk ook al gewoon op de hoofdpagina zien. Ethernet WAN: 2500M/Full)

Dus wat is de snelheid bij WAN en bij LAN 1 ?

Misschien even overbodig… maar je hebt toch wel een 2,5Gb netwerkkaart in die laptop zitten, niet? Want de meeste kaarten, ook in moderne computer, halen maar 1Gbps.

ja hoor, blijkt een interpretatie dingetje te zijn, maar is bij mij geen sprake van een splitter op poorten.

De info onder de poorten zegt niets over de actuele status toch? maar meer over de maximale capaciteit van de poorten?

ja hoor, blijkt een interpretatie dingetje te zijn, maar is bij mij geen sprake van een splitter op poorten.

De info onder de poorten zegt niets over de actuele status toch? maar meer over de maximale capaciteit van de poorten?

Precies. En bij WAN staat dus 2500M/Full. Dus je zou naar buiten de maximale snelheid van je abonnement (wat 2Gbps is) moeten hebben. Alleen, dat kun jij niet testen omdat je op jouw laptop een 1Gbps netwerkkaart hebt zitten (zie LAN1). Op LAN 2 zit een 100Mbps apparaat (waarschijnlijk een TV box of printer). Dus hoe wil jij nu kijken, zonder de hardware, of je de volle 2Gbps snelheid zou kunnen halen? Daar heb je toch echt de hardware voor nodig. (Ik geloof niet dat er in de router zelf een speedtest zit, hoewel een moderator dat wel zou moeten kunnen meten)

Wat doet jou twijfelen aan de snelheid??

Precies. En bij WAN staat dus 2500M/Full. Dus je zou naar buiten de maximale snelheid van je abonnement (wat 2Gbps is) moeten hebben. Alleen, dat kun jij niet testen omdat je op jouw laptop een 1Gbps netwerkkaart hebt zitten (zie LAN1). Op LAN 2 zit een 100Mbps apparaat (waarschijnlijk een TV box of printer). Dus hoe wil jij nu kijken, zonder de hardware, of je de volle 2Gbps snelheid zou kunnen halen? Daar heb je toch echt de hardware voor nodig. (Ik geloof niet dat er in de router zelf een speedtest zit, hoewel een moderator dat wel zou moeten kunnen meten)

Wat doet jou twijfelen aan de snelheid??

inderdaad de speedtest doet mij laten twijfelen, maar zoals jij nu schets, klinkt het heel logisch (waarvoor dank ​@rvk01) . Omdat ook de support een lagere snelheid heeft gemeten (rond 900Mb) is de twijfel nog niet weg. ​@Tommie van Odido , kan jij mij helpen aub? Jammer dat je vanaf je router inderdaad geen test kan doen.

Hey ​@Jdvries77, waar wil je dat ik je precies mee help?

Zoals je op de screenshot kunt zien komt er wel MultiGB binnen vanaf het ONT, daarom staat er bij WAN 2500M/Full, echter over alle andere poorten kan maar 1000M/Full en 100M/Full. Dit betekent dat of de bekabeling (Cat6 of lager) niet meer aankan of dat je apparatuur het niet aankan. 

Categorie kabel 

Cat5e 

Cat6 

Cat6a 

Cat7 

Snelheden tot 

1000 Mbit/s 

1000Mbit/s 

10.000 Mbit/s 

10.000 Mbit/s 

Geschikt voor type netwerk

Gigabit