Skip to main content

Sinds een maand heb ik glasvezel van Odido (via Glaspoort). In de avonduren is het internet dusdanig traag dat het vrijwel onmogelijk is om op internet te surfen, zowel bedraad als via wifi. Dit probleem wordt m.i. veroorzaakt door een veel te hoge Jitter. Hiervoor bij KPN (ook via Glaspoort) nooit last gehad. Hoe kan dit worden opgelost?

 

Hallo @Pieter1111112 

Met een test via de WiFi kan Odido helaas geen onderzoek starten.

Kan je eerst eens een fabrieksreset uitvoeren door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld om te zien of dat verbetering brengt?

Sluit anders een laptop of pc bekabeld aan op de router en laat een pingtest lopen in de avonduren, dit doe je via het opdrachtenprompt met de command ping -n 1000 8.8.8.8. je kan het resultaat hier delen.

En het gaat overdag wel goed? Ook is er niks mis met de snelheid?


Hallo @Waqqas 

Dankjewel voor je reactie.

Het probleem doet zich inderdaad enkel voor in de avonduren (en na overstap van KPN naar Odido op dezelfde ONT). Overdag ondervind ik geen problemen. Onderstaand de resultaten van de Ping test, echter is naar m.i. de oorzaak van dit probleem niet de ping, maar de Jitter. Is er ook een commando om de Jitter op dezelfde manier te testen als de Ping? 

Zodra de verbinding is gelegd (bijvoorbeeld bij Netflixfilm) wordt deze normaal zonder haperingen afgespeeld, terwijl het bezoeken van websites op hetzelfde moment niet te doen is. Bij het doen van een Speedtest is de Ping redelijk normaal, maar de Jitter geeft dan een waarde van >300.

Ook het resetten van het modem leidt tot op heden niet tot het gewenste effect.

 


@Pieter1111112 

Ping laat zien hoe snel een pakketje wordt verstuurd en jitter laat eigenlijk het gemiddelde zien na meerdere pings. Kun je eens zoals eerder beschreven de pingtest wat langer laten lopen dus 1000 keer pingen ipv 100? Maak hierbij een printscreen van je hele scherm zodat ook de bekabelde verbindiñg linksonder zichtbaar is.


@Waqqas Onderstaand de schermafbeelding van de totale Ping test (1000 keer), bekabeld aangesloten via de laptop. Op hetzelfde moment heb ik op mijn Apple TV (eveneens een bekabelde verbinding) ook een Speedtest uitgevoerd en deze screenshot heb ik eveneens toegevoegd.

 


Ha Pieter, meer mensen hebben dit en soortgelijke problemen. Er lijkt op het moment geen oplossing voor handen. Zie mijn en soortgelijke topics. Maar mocht zich toch opeens een oplossing voordoen dan lees ik graag mee.


Ik sluit me aan bij hierboven, ik ervaar dezelfde problemen, overdag geen probleem vanaf 19:00 een jitter >500. Dan wordt het gewoon een pagina bezoeken al onmogelijk laat staan het gamen van mijn kinderen


Hi @Pieter1111112, welkom op onze Community!

Graag ontvang ik een volledig bekabelde speed en pingtest volgens onze norm. Zou je die hier met mij willen delen? Dan kan ik het voor je doorzetten! 

 

Speedtest bekabeld - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

Reageer