Skip to main content

Voor mijn werk moet ik een IP-adres doorgeven zodat zij deze kunnen whitelisten voor toegang tot bepaalde database servers wanneer ik thuis werk (meerdere dagen per week). Als het IP-adres veranderd moet ik weer helemaal een aanvraag process doorheen met IT.
Ik ben er pas begonnen met werken en dinsdag had ik een IP-adress doorgeven en vandaag was hij veranderd…

Vandaar mijn vraag of ik een statisch ip-adres kan aanvragen.

Nee, niet op een consumenten abonnement.

Op zich veranderd een IP adres niet zo vaak maar het kan wel gebeuren. 

Kunnen ze op het werk ook een hostname whitelisten. Je kunt met nslookup IP jouw reversed hostname ontdekken. Als die niets geeft dan zou je ook nog een (gratis) ddns (dynamic dns) service kunnen gebruiken (zoals duckdns) om een hostname up-to-date te houden. Dit kan ook automatisch in de router.

Als ze echt alleen met IP adressen werken dan is er niets anders te doen dan elke keer bij wijziging dit door te geven... of naar een zakelijk abonnement te gaan.

Het is best een aparte vraag van jouw werkgever om een lijn met vast IP adres te bezitten. Inderdaad gebeurt zo'n verandering niet heel vaak, maar met de grote aantallen nieuwe gebruikers die van ZIggo naar Odido overstappen moet het netwerk en de IP adressen blijvend uitgebreidt worden en dan verschuiven IP adressen nog wel eens.

Het is op zich wel een ouderwetse manier van ZERO trust om met vaste IP adressen op een whitelist te werken. Maar goed, je zou je werkgever kunnen vragen om een zakelijke internetlijn met vast IP adres te laten aanleggen als hun IT dit als eis stelt.

En je kunt IP adressen spoofen waarmee je je dus voor kunt doen als iemand anders. Slechte en verouderde manier van beveiligen.

Reageer