Dit is nog geen klacht maar een vraag over het down en upload gedrag van mijn glasverbinding.
Ik heb voor de zekerheid mijn ziggo aansluiting (700/50) actief gehouden tot Odido klaar en operationeel was. Ik heb de afgelopen weken wat getest en afgelopen zaterdag mijn aansluiting omgezet. Ik werk met een fritzbox 5590 XGS. Ik heb een aparte server, met Smokeping, die mijn verbinding meet. Wat mij opvalt is dat de download snelheid sterk fluctueert. Upload is eigenlijk perfect constant. Zie de grafieken, 23 november jl ben ik overgeschakeld dat is duidelijk te zien. Ben benieuwd of dit een bekend fenomeen is.
Download
Upload
Ben benieuwd naar jullie reacties
Bladzijde 1 / 1
Hier de info van 26 nov 08:00 uur
Hi @iko,
De snelheid zo zowel up als down stabiel moeten blijven.
Deze vraag gaat misschien een beetje offtopic klinken. Welke Probe gebruik je en tegen welke server test je?
De Speedtest integratie voor smokeping heeft twee soorten speedtest probes
Speedtest en Speedtest-cli. Speedtest probe gebruikt de "Sivel" CLi client welke bekend staat om niet hele betrouwbare resultaten te kunnen geven. Speedtest-cli probe gebruikt the officele Ookla CLI client die veel stabieler werkt.
Daarnaast voor ons om je verder te kunnen helpen moet je het door ons geleverde ONT en modem gebruiken. Daarmee kunnen we onderzoeken of er eventueel andere problemen zijn.
Hi @iko,
De snelheid zo zowel up als down stabiel moeten blijven.
Deze vraag gaat misschien een beetje offtopic klinken. Welke Probe gebruik je en tegen welke server test je?
De Speedtest integratie voor smokeping heeft twee soorten speedtest probes
Speedtest en Speedtest-cli. Speedtest probe gebruikt de "Sivel" CLi client welke bekend staat om niet hele betrouwbare resultaten te kunnen geven. Speedtest-cli probe gebruikt the officele Ookla CLI client die veel stabieler werkt.
Daarnaast voor ons om je verder te kunnen helpen moet je het door ons geleverde ONT en modem gebruiken. Daarmee kunnen we onderzoeken of er eventueel andere problemen zijn.
Hoi, hartelijk dank voor je reactie
Als netwerk architect was mij dat bekend ik gebruik de OKLA CLI probe. Overigens waren de resultaten met jullie ONT/modem de eerste paar dagen gelijk. Bij de monteur waren de waarden OK maar 2 uur later down slechts de helft 430Mb daarna varieerde het tussen 300Mb en 965Mb. De hardware lijkt dus niet relevant. Maar als je naar de grafieken kijkt zie dat alles normaal werkt er zijn momenten dat keurig 9xx Mb wordt gehaald met de opstelling van de Fritz box.
Helaas kan ik niet eenvoudig terug naar jullie ONT en modem. Ten eerste moet ik dan het modem ID weer laten terugzetten. Mijn ‘test’ opstelling met jullie ONT en modem kan ik niet snel terug zetten omdat de backbone van mijn interne netwerk glas is en de Fritz box via glas verbonden is en nu in een andere ruimte staat om dit naar UTP te veranderen is lastig.
Dit is ook nog geen klacht slechts een constatering ik kijk nog een paar weken hoe zich dit ontwikkeld en bewaar dagelijks de grafieken. Daarna kan ik, indien nodig, er een klacht van maken en alles hier gaan ombouwen. Overigens als ik de OKLA cli direct vanuit mijn windows 11 23H2 gebruik zie ik het zelfde, soms 200 Mb soms 9XX Mb. We gaan het zien.
FYI
"The default configuration runs speed tests with the official Ookla speedtest cli tool. The tool requires you to accept a license on first use. Alternatively you can add the --accept-license flag to the extraargs parameter in your Probes config.”
Garfiek 0930
Hier de grafieken van 11:30 Dit laat duidelijk zien dat er niets aan de hardware is.
26 nov 17:35
Kijk deze is interessant 11 uur lang OK waarom om 08:00 precies naar 1/2
Nu één maand, sinds 7 Nov, bij Odido. Dit zijn mijn bevindingen voor mijn 1GB up/down. Download wisselt regelmatig per dag. Soms 10-12 uur keurig de 1 GB dan valt deze terug naar 200-700 Mb om na een paar uur weer omhoog te gaan naar 500 - 800 of weer terug naar 1GB. Dit gebeurd vooral 's-avonds. De Upstream is van dag 1 keurig constant op +/- 945 Mb. Na een onderhoud van 26/12 geen Voip meer, na uren zoeken en met hulp van dit forum uiteindelijk opgelost. Naar het zich laat aanzien is er een probleem of blokkade op standaard VOIP poort 5060. De snelheidswisselingen zijn hardware onafhankelijk. De eerste 2 weken met de ODIO ONT en modem en sinds 23 Nov op mijn Fritzbox 5590. Beide laten het zelfde zien. Voor snelheidsmeting gebruik Ookla CLI of Smokeping.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.