Skip to main content
Beantwoord

IP range op blacklist (eigen IP niet)


Afgelopen donderdag merkte ik dat er geen prive mail meer ontvangen werd op mijn thuis netwerk. Wel ontving ik nog mail op mijn mobiel (4g).

Na enig onderzoek blijkt dat de IP range waar mijn IP onderdeel van is op de blacklist staat bij dnsbl-2.uceprotect.net en dnsbl-3.uceprotect.net. Mijn IP is dus goed, maar doordat de IP range listed is komt mijn mail niet meer binnen. Ik kan vanaf mijn thuisnetwerk ook niet meer inloggen op mijn webhosting (IP webhosting staat niet op de blacklist).
Ik heb geprobeerd mijn router 24 uur uit te zetten in een poging om een nieuw IP adres te krijgen. Echter krijg ik hetzelfde adres toegewezen.
Weet iemand of het mogelijk is om een nieuw IP adres te krijgen voor je router? Of is er misschien een moderator die dit kan doorzetten om te zorgen dat die IP range van de blacklist komt?

 

Het betreft de IP range 85.144.0.0/15

 

Beste antwoord door Waqqas

Hallo @brumsel 

Het is wel mogelijk om een nieuwe IP adres toegewezen te krijgen en het klopt ook dat je modem een leasetijd heeft van 24 uur waarna je een nieuwe IP krijgt maar het wordt aangeraden om zeker 48 alles stroomloos te laten indien dat lukt.

Na 24 uur krijg je niet altijd een nieuwe IP, bij DSL gewoon de kabels even uit het modem halen en bij glasvezel is de mediaconverter van het stroom halen ook genoeg.

Bekijk origineel
Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

10 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21669 reacties
  • Antwoord
  • 3 oktober 2021

Hallo @brumsel 

Het is wel mogelijk om een nieuwe IP adres toegewezen te krijgen en het klopt ook dat je modem een leasetijd heeft van 24 uur waarna je een nieuwe IP krijgt maar het wordt aangeraden om zeker 48 alles stroomloos te laten indien dat lukt.

Na 24 uur krijg je niet altijd een nieuwe IP, bij DSL gewoon de kabels even uit het modem halen en bij glasvezel is de mediaconverter van het stroom halen ook genoeg.


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 3 oktober 2021

@Waqqas, bedankt voor je reactie.

Jee, 48 uur is best lang zeker doordeweeks aangezien ik thuis werk. Zal kijken of dat gaat lukken, anders volgend weekend.

 

Zal in ieder geval laten weten of het gewerkt heeft.


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 8 oktober 2021

Ik heb 'm nu 48 uur uitgehad, maar ik krijg nog steeds hetzelfde IP adres. Helaas.


Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21669 reacties
  • 8 oktober 2021

IP adressen worden dynamisch toegewezen dus er is geen vaste IP adres, geen idee waarom je geen nieuwe krijgt 😅


  • 0 reacties
  • 8 oktober 2021
brumsel schreef:

Ik heb 'm nu 48 uur uitgehad, maar ik krijg nog steeds hetzelfde IP adres. Helaas.

Als ik het mij goed kan herinneren krijg je tegenwoordig minder snel een nieuw IP-Adres en als je deze al krijgt is de kans zeer groot dat deze binnen dezelfde subnet valt daar T-Mobile iedere regio/provincie of zelfs stad voorziet van een eigen subnet. Een nieuw ip-adres buiten 85.144.0.0/xx zal hiermee niet snel gebeuren.

 

Een nieuwe check bij UCEprotect laat op dit moment als het goed is trouwens wel zien dat het subnet waarin je valt, niet meer blacklisted is. Maar goed, dit kan over enkele uren alweer anders zijn.


Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Community Manager
  • 10772 reacties
  • 10 oktober 2021

Hoi all, ik wil graag een kleine nuance aanbrengen in het IP-lease verhaal: de IP-leasetijd staat op 24 uur, dat klopt. Dat betekent echter niet dat je een nieuw IP krijgt, dat betekent dat de leasetijd op het IP-adres vernieuwd wordt. Dat is een kleine, maar belangrijke kanttekening. 

@brumsel Het is niet direct mogelijk om een ander subnet toe te wijzen, precies zoals @Gerrit078 omschrijft, sorry daarvoor. 

Wat wel mogelijk is, is om jouw IP-adres te maskeren via bijvoorbeeld een VPN-setup. Daarmee maskeer je daadwerkelijke IP-adres en krijg je online een ander IP toegewezen (niet letterlijk maar als omleiding). Dit zou voor jou wellicht een gunstige uitkomst zijn, is dit een idee?


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 19 oktober 2021

Hallo @Jason,

sorry voor mijn late reactie. Ik heb het geprobeerd via VPN en dat lijkt te werken.

Bedoel je dat je een VPN dan gaat instellen aan jullie kant of moet dat dan in de router o.i.d.?

 

 @Gerrit078 de range was inderdaad even van de lijst, maar staat er nu weer op.


Lisa
  • Oud-Moderator
  • 5725 reacties
  • 19 oktober 2021

Hi @brumsel, geen probleem! 😊 Super om te lezen dat het lijkt te werken, merci voor deze terugkoppeling. Jason bedoelt dat je dit aan jouw kant op de VPN instellingen kan doen. Kan je hiermee uit de voeten? Ik hoor het graag van je! 

 

 

 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 19 oktober 2021

Ik kan hier wel mee uit de voeten, maar ik vind het wel raar dat ik nu via een VPN moet gaan omdat anderen in mijn IP range de boel lopen te vernaggelen. Die hele IP range/subnet valt onder t-mobile. Wordt daar dan niks aan gedaan?


  • 0 reacties
  • 19 oktober 2021
brumsel schreef:

Ik kan hier wel mee uit de voeten, maar ik vind het wel raar dat ik nu via een VPN moet gaan omdat anderen in mijn IP range de boel lopen te vernaggelen. Die hele IP range/subnet valt onder t-mobile. 

Ik heb eerlijkgezegd nog nooit gehoord van webhosters die gebruik maken van uceprotect, reden waarom dit vaak niet gebruikt wordt is omdat vanuit internet providers gemaild wordt maar ook vaak spam wordt verzonden (door nietsvermoedende klanten).

 

brumsel schreef:

Wordt daar dan niks aan gedaan?

Er kan nauwelijks iets aan worden gedaan, het is eigenlijk dweilen met de kraan open maar daarnaast ook achter de feiten aanlopen. T-Mobile (of welke provider dan ook) kan pas iets ondernemen tegen een klant die zich (on)bewust niet aan de regels houdt, wanneer het leed al is geschied.

Feit is sowieso wel dat uceprotect zeer kritisch is en al bij het minste geringste een IP-Adres of zelfs heel subnet opneemt in de blacklist.


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen