Skip to main content

Hoi,

 

Ik heb internet, TV en telefonie va T-Mobile. Ik heb daarvoor een Zyxel T50 modem van T-Mobile staan in mijn meterkast. Daarachter hangt mijn eigen router die via switches het netwerk thuis verder bedient incl. WIFI. WIFI op de Zyxel staat uit. 

Ik ben nu klant sinds najaar 2019. Sinds enige tijd merken we toenemende instabiliteit in het internetverkeer en TV signaal. Ik monitor nu daarom nu actief de stabiliteit van de internetverbinding.

Het valt op dat latency en packet drop toeneemt tot internet en TV er uiteindelijk helemaal uit liggen. Een powercycle van de Zyxel blijkt als enige de zaak weer in de lucht te krijgen. Daarna begint het hele verhaal van voren af aan en binnen max 1 week is het zaakje weer zover uit de hand gelopen dat de Zyxel weer gereboot moet worden.

Herstarten van eigen netwerkapparatuur heb ik ook geprobeerd. Dat heeft geen effect. Er lijkt mogelijk een relatie te zijn met netwerkbelasting maar dat is nog niet helemaal duidelijk. Wel valt op dat er rond het weekend vaker storing is. 

Kortom, alles wijst erop dat de Zyxel instabiel is. 

Is dit een config issue met de Zyxel of is het gewoon een defect modem?

 

 

 

 

Hoi @Henk Ernst, ik zet het meteen door. Bedankt voor alle toelichtingen en updates en excuses dat er nog steeds geen zichtbare oplossing is. Ondanks de verbindingsproblemen die we in Almere hebben gehad, lijkt jouw verbinding nog steeds onderhevig te zijn aan bepaalde stoormomenten/stoorzenders. 

Mocht ik updates hebben, dan stuur ik die meteen naar je. Als de technische dienst of een andere partij een afspraak wil maken, dan zullen zij altijd anoniem contact opnemen: houd daar alsjeblieft rekening mee. De huidige verwerkingstijd bedraagt twee tot vier dagen: dit is een gemiddelde en indicatie. Dit betekent dat er tickets worden opgepakt van twee tot vier dagen oud. Ik probeer er extra vaart onder te zetten, maar kan daar geen garanties op bieden. Sorry voor het ongemak!


@Jason Sinds gisteren al weer issues en vandaag maar weer de Zyxel herstart…

Fijne vakantie.


Leuk...ik krijg net een mailtje van T-Mobile Thuis dat mijn issue opgelost zou zijn. Ik ben benieuwd. 


Hoi @Henk Ernst ,

Ik heb met de technische dienst meegekeken en zie dat we onlangs geen uitval hebben geconstateerd. Dit staat wel haaks op het bericht wat je drie dagen geleden plaatst, namelijk dat je issues ontvangt. Ik vermoed daarom dat de lijn niet geheel wegvalt, maar er misschien een dip ontstaat in de snelheid, waardoor het daarop lijkt.

Mocht het probleem zich onverhoopt de kop op steken, is er dan de mogelijkheid om een snelheidstest uit te voeren? 

 Let op: 
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Wij werken met de snelheidstest van speedtest.net 
- Zorg ervoor dat de screenshot duidelijk weergeeft dat je gebruik maakt van een bekabelde verbinding door het icoon van de bekabelde verbinding te tonen
- Test op meerdere momenten zodat wij een goed beeld kunnen krijgen van de verstoring (twee verschillende dagen en drie verschillende tijdstippen) 

Met deze gegevens hoop ik de situatie beter in kaart te brengen voor de technische dienst, wanneer de problemen nog steeds voorkomen. Ik hoor het graag van je!


@Boris Zoals je in dit topic kunt lezen gaat het niet om een snelheidsdip...de verbinding reageert niet of valt compleet weg als het issue voortduurt. Ik word er een beetje moe van om het weer te moeten uitleggen. Dat jullie het niet kunnen meten is ook al duidelijk. En zoals je kunt zien, ben ik niet de enige met issues.

Het probleem heeft sowieso iets met het Zyxel modem te maken. Anders zou het modem niet spontaan gaan rebooten als ik het probleem op zijn beloop laat en niet zelf als reboot. En zo te zien is het niet exemplarisch gezien dat het modem recent is omgewisseld. Of het Zyxel modem de hoofdoorzaak is of dat het wangedrag van het modem een gevolg is van issues ergens anders waar het modem vervolgens niet robuust mee om kan gaan, is onduidelijk.

Je voorstel heeft geen enkele toegevoegde waarde in mijn optie. Ik kan geen snelheidstest uitvoeren als de verbinding niet reageert. En permanent een snelheidstest doen om te monitoren lijkt me ook niet zinnig omdat ik daarmee sowieso de verbinding tot onbruikbaar dicht druk.

Als ik de verbinding test op snelheid als ik wel verbinding heb, is de snelheid zoals ik zou verwachten.

Het duurt nu al meer dan een jaar, met vlagen. Misschien dat ik maar een andere aanbieder moet gaan zoeken omdat T-Mobile blijkbaar geen stabiele service kan leveren.

Graag verneem ik van jullie of jullie nog ideeën hebben.

 


Hi @Henk Ernst Ik snap helemaal dat je hier van baalt. Mocht een speedtest niet lukken is het dan mogelijk om te noteren wanneer het zich voor doet (dus datum en tijdstippen)? Dan laten we ons netwerkteam hier verder induiken of ze aan de hand van die informatie een mogelijke oorzaak kunnen achterhalen.


Hi all, we hebben jullie vanochtend handmatig overgezet op een nieuwe firmware versie voor de modem wat het probleem zou moeten verhelpen. We horen graag of dit inderdaad zo is, mochten jullie nog problemen ervaren laat het dan zeker weten!

 

Goedemorgen Brian,

Bij deze wil ik toch even benoemen dat de laatste firmware b15_20210115 die bij mij nu een ruime maand voor goede resultaten zorgt de Wi-Fi verbinding blijft mooi stabiel op het modem.

Hierbij heb ik wel nog de WiFi extender met de b11 firmware uitgeschakeld, want dat loopt nog helemaal lekker.


Sinds vrijdag 26 februari om 8.42u is het Zyxel modem weer met golven slecht bereikbaar. 

Afgelopen nacht tussen plm 23u en 5u vanmorgen zie ik even geen issues en daarna weer. 

Ik laat het nog even lopen zodat er evt naar gekeken kan worden terwijl het euvel zich voordoet. Als het uit de hand loopt en de verbinding onwerkbaar wordt, ga ik het modem weer herstarten. 


Sinds 11-03-2021 plm 16:00 uur is de Zyxel weer in toenemende mate slecht bereikbaar met ook af en toe uitval van internet tot gevolg. Het heeft het nog geen week volgehouden sinds de laatste reboot (dat was een geplande wegens onderhoud aan mijn netwerk thuis).

Vanavond de Zyxel maar weer herstart. Nu draait het sinds plm 20:15 uur weer normaal. Mijn verwachting is dat als er niks verbeterd er waarschijnlijk over plm. een week weer een reboot nodig is van de Zyxel.

Waardeloos...


Goedemorgen @Henk Ernst, het loopt nog niet zoals we voor ogen hadden, excuses voor de matige verbinding!

Wat me opvalt in de lijnmeting is dat de TV Box voor een foutmelding zorgt in poort twee achterop het modem. Zou je deze eens in een andere LAN-poort (gele poort) willen aansluiten en kijken of dit voor verbetering zorgt? De TV Box zelf staat ook al bijna twee maanden aan, kun je deze eens op de volgende manier herstarten, alsjeblieft? Dit kan ervoor zorgen dat je geen uitvalmomenten meer ervaart:

Voer een reset uit zonder internetkabel: haal het modem en de TV box van de stroom. Daarna mag je de internetkabel uit de TV Box halen. Stop na 20 seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten. Pas wanneer je de melding ‘geen internetkabel gevonden’ krijgt, stop je de internetkabel weer in de TV Box.


Goedemorgen @Henk Ernst, het loopt nog niet zoals we voor ogen hadden, excuses voor de matige verbinding!

Wat me opvalt in de lijnmeting is dat de TV Box voor een foutmelding zorgt in poort twee achterop het modem. Zou je deze eens in een andere LAN-poort (gele poort) willen aansluiten en kijken of dit voor verbetering zorgt? De TV Box zelf staat ook al bijna twee maanden aan, kun je deze eens op de volgende manier herstarten, alsjeblieft? Dit kan ervoor zorgen dat je geen uitvalmomenten meer ervaart:

Voer een reset uit zonder internetkabel: haal het modem en de TV box van de stroom. Daarna mag je de internetkabel uit de TV Box halen. Stop na 20 seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten. Pas wanneer je de melding ‘geen internetkabel gevonden’ krijgt, stop je de internetkabel weer in de TV Box.

Goedemorgen @Jason ik heb de reset zojuist uitgevoerd zoals je hebt aangegeven.

De TV-box is nu aangesloten op LAN poort 3 van de Zyxel en alles draait weer. 


 Goedemiddag @Henk Ernst, bedankt voor je medewerking! 

Om te controleren of de herstart geholpen heeft, ben ik meteen een lijnmeting ingedoken en ik zie diezelfde foutmelding niet meer verschijnen, dat is goed nieuws! Houd me op de hoogte met betrekking tot de verbinding en het uitvallen van de Zyxel → indien dit toch onverhoopt weer voorkomt, gaan we over op een alternatieve methode waarbij wellicht andere apparatuur aan te pas moet komen. We gaan dit herstellen!


 Goedemiddag @Henk Ernst, bedankt voor je medewerking! 

Om te controleren of de herstart geholpen heeft, ben ik meteen een lijnmeting ingedoken en ik zie diezelfde foutmelding niet meer verschijnen, dat is goed nieuws! Houd me op de hoogte met betrekking tot de verbinding en het uitvallen van de Zyxel → indien dit toch onverhoopt weer voorkomt, gaan we over op een alternatieve methode waarbij wellicht andere apparatuur aan te pas moet komen. We gaan dit herstellen!

@Jason Sinds vanmorgen weer in toenemende mate issues en net Zyxel weer herstart. Nu lijkt het weer normaal te werken. 


@Jason Het is weer plm een week verder en de verbinding begint weer steeds instabieler te worden. WAN-verkeer hapert inmiddels. Ping packet loss neemt toe en zit sinds vanmorgen een groot deel van de tijd tussen 50 en 100%. Ping rtt piekt regelmatig anderhalf a twee keer zo hoog vergeleken met toen het goed ging als er al verkeer door komt van de wan kant. 


Hoi @Henk Ernst, top dat je updates blijft geven, zo kan ik elke keer met onze specialisten schakelen! 

Mijn vermoeden gaat nog steeds uit naar de TV Box die op de lijn voor verstoringen zorgt. Kan ik je aanbieden om de box om te laten ruilen en zo ja: wil je dan ook meteen overgezet worden op het nieuwe TV-platform? Het is wel evident dat de TV Box voor problemen zorgt, elke keer als deze aanstaat, wordt er gepoogd een IP-vernieuwing te doen vanuit de server (DHCP), ook zie ik veel momenten van uitval die gelijk lopen met de uptime van de box.

Ik wil het graag weer grondiger laten onderzoeken, maar mijn ingeving is een issue met de harddiskrecorder. Laat me weten wat voor jou de meest geschikte optie is, dan pak ik dit meteen op!


Hoi @Jason, als het aan de TV-box zou liggen dan zou ik verwachten dat bij offline halen daarvan de symptomen mogelijk verdwijnen. Is, dat een zinnige hypothese?

Ik heb om 16.20u de TV-box als experiment stroomloos gemaakt. Tot nu toe zie ik echter nog geen verbetering qua symptomen. Heeft het zin dat ik dat nog iets langer aankijk denk je? 

De TV-box heeft hier normaliter 24/7 netspanning en staat dan of stand-by of is actief in gebruik om TV te kijken. Wat bedoel je met up-time in deze wat de TV-box betreft? 

Wat zijn de verschillen tussen de huidige TV-box en het nieuwe platform?

/Henk Ernst 


Hi @Henk Ernst, ik wil je bij deze laten weten dat ik nogmaals een verzoek heb ingediend bij onze technische afdeling! Super om te lezen dat jij bent gaan testen met de TV Box. Ik vind dat jij al te lang problemen ondervindt en heb daarom nogmaals achter de schermen aan de bel getrokken. Aangezien jouw stabiliteit niet in orde lijkt te zijn, heb ik gevraagd om dit nader te onderzoeken. Ik ga zelf de status hiervan goed voor jou bij houden. Wanneer ik iets hoor, dan koppel ik dat hier direct aan je terug!

Wat betreft het verschil tussen de huidige TV Box en het nieuwe platform, daar zal ik je hieronder puntsgewijs iets over toelichten:

  • Met T-Mobile TV kun jij een persoonlijk kijkprofiel aanmaken die is afgestemd op jouw kijkgedrag.
  • Met T-Mobile TV kun jij Cloud Opnemen. Dit is een extra pakket dat je als klant kunt kopen, waardoor je geen harddisk meer nodig hebt in een TV Box.

In dit Communitytopic kun je nog eens rustig alle ins en outs van T-Mobile TV nalezen: 

Ik hoop dat alles zo duidelijk voor jou is! Zo niet, schroom dan niet om mij om verduidelijking te vragen.


Hi @Henk Ernst, zoals beloofd zou ik een oogje in het zeil houden! Het onderzoek is inmiddels afgerond door de technische afdeling en zij hebben laten weten dat alles in orde lijkt te zijn aan onze kant. Ervaar jij dit ook zo of zijn de problemen nog steeds gaande? Ik hoor het graag van je!


@Lisa dank dat je er bovenop zit. 

Op dit moment zijn er inderdaad geen problemen. Maar dat komt mogelijk ook omdat het afgelopen week meerdere keren dermate uit de hand liep en ik de Zyxel heb herstart. En gezien de drukte thuis en met werk heb ik dan niet altijd tijd om dat hier te melden. 

Wat die nieuwe TV oplossing betreft, hoeveel programma's kan ik tegelijkertijd opnemen? Met de huidige HDD-recorder zijn dat er meen ik twee en daarnaast nog een derde programma kijken. Ik zou minstens hetzelfde weer willen. 

 


@Lisa sinds gisteren is de verbinding weer onbetrouwbaar. Het lijkt vooral overdag niet goed te gaan. Alsof de Zyxel nu we een week verder zijn sinds de vorige reboot het verkeer gedurende de dag niet goed aankan.

Ik ga hem zo weer herstarten om te zorgen dat ik normaal ksn werken. 


@Henk Ernst Daar baal ik oprecht van! Hou je ons op de hoogte of de herstart zijn werk heeft gedaan? Met opnemen via de cloud kun je een onbeperkt aantal programma’s tegelijk opnemen. Super fijn toch!


De reboot heeft even gewerkt. Sinds gisteren weer in toenemende mate packet loss. Net maar weer de Zyxel gereboot om te kunnen werken. 


Hoi @Henk Ernst,

Ik kijk graag met je mee naar de situatie. Om dit probleem zo goed mogelijk te doen oppakken, wil ik je vragen naar de tijdstippen en data van de reboots. Met deze tijdstippen kunnen we zien wanneer het probleem zich voordoet en op die tijdstippen een zogenoemde ‘deep-dive’ uitvoeren. Ik vermoed dat dit ervoor zorgt dat we een goed overzicht hebben van wat er aan de hand is. Ben je in de mogelijkheid dit de aankomende dagen te monitoren? Dan kunnen wij ervoor zorgen dat er een oplossing komt; dit heeft te lang geduurd! 


Beste @Boris, data van handmatige reboots uit het verleden staan voor deel vermeld in deze forumthread. Exacte tijdstippen zijn wat lastiger na te gaan. Ik kan wel bij elke volgende reboot dat even aangeven. Sinds vanochtend is de Zyxel weer onbetrouwbaar. Ik ga het Zyxel modem na dit berichtje weer herstarten.

Er lijkt overigens een relatie te zijn met wanneer de Wifi hier aan staat (die staat nl. in de nacht uit). Als het Zyxel modem instabiel wordt dan zie ik na verloop van tijd dat in de nacht er geen issues zijn maar zodra de wifi aangaat op mijn router de issues beginnen toe te nemen tot rond de tijd dat de wifi weer uit gaat. De periode ervoor zijn er dan vaak al incidenteel issues.

Het lijkt er haast op of de Zyxel na verloop van tijd ergens overloopt en hij langzaamaan steeds meer moeite heeft het verkeer te verwerken. Zodra het wifi thuis aan gaat beginnen de mobiele apparaten ook weer via het Zyxel modem hun internetverkeer af te handelen. Blijkbaar wordt het dan echt teveel en loopt het versneld uit de hand. Wifi op mijn router uitzetten als het met de Zyxel al niet goed meer gaat, is geen oplossing heb ik al gemerkt.

Waarop de Zyxel overloopt is me onduidelijk. Het gedraagt zich qua symptomen grotendeels net zo als een memory leak. Maar opbouw van statische electriciteit in een component ergens zou net zo goed kunnen. Reden dat ik iets met de hardware meer voor de hand vind liggen, is dat een zachte reboot nooit helpt (dus inloggen op de webconsole en dan een reboot aftrappen). Alleen een powercycle van de Zyxel lost het probleem op dat moment op. Maar het neemt dus niet de root cause weg. Want het is een kwestie van tijd voordat het probleem weer begint op te treden.

Voorheen leek het een tijd lang een wekelijkse frequentie te zijn (plm een week na een powercycle begon de ellende weer). Nu is het al na een paar dagen steeds foute boel. Geen idee ook hoe dat zo komt.

 

 


Zyxel router is weer in de lucht


Reageer