Skip to main content

Hoi,

 

Ik heb internet, TV en telefonie va T-Mobile. Ik heb daarvoor een Zyxel T50 modem van T-Mobile staan in mijn meterkast. Daarachter hangt mijn eigen router die via switches het netwerk thuis verder bedient incl. WIFI. WIFI op de Zyxel staat uit. 

Ik ben nu klant sinds najaar 2019. Sinds enige tijd merken we toenemende instabiliteit in het internetverkeer en TV signaal. Ik monitor nu daarom nu actief de stabiliteit van de internetverbinding.

Het valt op dat latency en packet drop toeneemt tot internet en TV er uiteindelijk helemaal uit liggen. Een powercycle van de Zyxel blijkt als enige de zaak weer in de lucht te krijgen. Daarna begint het hele verhaal van voren af aan en binnen max 1 week is het zaakje weer zover uit de hand gelopen dat de Zyxel weer gereboot moet worden.

Herstarten van eigen netwerkapparatuur heb ik ook geprobeerd. Dat heeft geen effect. Er lijkt mogelijk een relatie te zijn met netwerkbelasting maar dat is nog niet helemaal duidelijk. Wel valt op dat er rond het weekend vaker storing is. 

Kortom, alles wijst erop dat de Zyxel instabiel is. 

Is dit een config issue met de Zyxel of is het gewoon een defect modem?

 

 

 

 

Hi all, we hebben jullie vanochtend handmatig overgezet op een nieuwe firmware versie voor de modem wat het probleem zou moeten verhelpen. We horen graag of dit inderdaad zo is, mochten jullie nog problemen ervaren laat het dan zeker weten!


Ik kan bevestigen dat jullie nieuwe fw niet het udhcpc adres probleem oplost, maar wel dat het een goede workaround implementeert dat de udhcpc service herstart na de error. Ik neem aan dat jullie ‘fix’ kijkt na de overgebleven lease tijd, en als die te laag wordt (minder dan ~5 minuten?) dat jullie de udhcpc service herstarten.

 

Hier de logs: https://www.dropbox.com/s/2juay3suf387wtv/syslog_2020_12_18.log?dl=0

Interessante tijdstippen:
- 11:25:21: laatste 900s lease voor de error
- 11:32:51: udhcpc error, address in use
- 11:35:58: udhcpc service started 
- 11:36:02: de nieuwe lease komt binnen
- 11:38:18: udhcpc klaar met starten en forked naar de background


Udhcpc herstart dus voor de lease eindigt, waardoor ik in totaal maar zo’n 2 minuten geen internet had. Stukken beter dus dan zonder internet zitten tot de volgende reboot! Maar natuurlijk nog geen echte fix voor het probleem. Zijn jullie de werkelijke oorzaak nog wel aan het onderzoeken? :)

Groetjes,
Remy


Hier het issue nog niet tegen gekomen wel had ik vanochtend een korte connection lost. Ip adressen zijn niet de echt adressen.

 

241     Dec 18 08:53:27     user     notice     system     zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_Internet connection lost
242     Dec 18 08:53:24     daemon     info     dhcpc     udhcpc: Received SIGTERM
243     Dec 18 08:53:22     user     notice     system     zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_MGNT connection lost
244     Dec 18 08:53:22     user     notice     upnp     zupnp:
245     Dec 18 08:53:22     user     notice     upnp     zupnp: Attached to parameter name shared memory
246     Dec 18 08:53:22     user     notice     upnp     zupnp: Attached to object name shared memory
247     Dec 18 08:53:22     user     notice     upnp     zupnp: Attached to schema shared memory
248     Dec 18 08:53:22     user     info     upnp     zupnp: zcfgFe98StaticNameTableInit
249     Dec 18 08:53:22     user     notice     upnp     zupnp: UPnP daemon init…

 

Hier onder complete log

118 	Dec 18 08:55:19 	user 	info 	upnp 	zupnp: zupnpCreateIptables : Enter
119 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
120 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
121 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
122 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
123 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
124 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
125 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
126 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
127 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
128 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
129 Dec 18 08:55:17 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
130 Dec 18 08:55:16 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
131 Dec 18 08:55:16 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
132 Dec 18 08:55:16 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
133 Dec 18 08:55:15 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
134 Dec 18 08:55:14 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
135 Dec 18 08:55:14 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
136 Dec 18 08:55:14 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
137 Dec 18 08:55:14 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
138 Dec 18 08:55:14 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
139 Dec 18 08:55:14 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
140 Dec 18 08:55:13 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
141 Dec 18 08:55:13 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
142 Dec 18 08:55:13 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
143 Dec 18 08:55:13 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
144 Dec 18 08:55:13 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
145 Dec 18 08:55:10 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_Internet connection ready
146 Dec 18 08:55:10 user notice upnp zupnp:
147 Dec 18 08:55:10 user notice upnp zupnp: Attached to parameter name shared memory
148 Dec 18 08:55:10 user notice upnp zupnp: Attached to object name shared memory
149 Dec 18 08:55:10 user notice upnp zupnp: Attached to schema shared memory
150 Dec 18 08:55:10 user info upnp zupnp: zcfgFe98StaticNameTableInit
151 Dec 18 08:55:10 user notice upnp zupnp: UPnP daemon init...
152 Dec 18 08:55:10 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
153 Dec 18 08:55:03 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_MGNT connection ready
154 Dec 18 08:54:58 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType -2147483432]
155 Dec 18 08:54:58 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 85.140.132.71 obtained, lease time 900
156 Dec 18 08:54:58 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending select for 85.145.137.71...
157 Dec 18 08:54:58 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
158 Dec 18 08:54:58 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
159 Dec 18 08:54:56 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
160 Dec 18 08:54:56 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType1-2147483432]
161 Dec 18 08:54:56 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 10.144.100.41 obtained, lease time 3600
162 Dec 18 08:54:56 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
163 Dec 18 08:54:56 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
164 Dec 18 08:54:56 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending select for 10.144.100.41...
165 Dec 18 08:54:56 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
166 Dec 18 08:54:55 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
167 Dec 18 08:54:52 daemon notice dhcpc udhcpc:
168 Dec 18 08:54:52 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
169 Dec 18 08:54:52 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
170 Dec 18 08:54:52 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
171 Dec 18 08:54:52 daemon info dhcpc udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
172 Dec 18 08:54:50 daemon notice dhcpc udhcpc:
173 Dec 18 08:54:50 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
174 Dec 18 08:54:50 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
175 Dec 18 08:54:50 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
176 Dec 18 08:54:50 daemon info dhcpc udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
177 Dec 18 08:54:47 daemon notice dhcpc udhcpc:
178 Dec 18 08:54:47 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
179 Dec 18 08:54:47 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
180 Dec 18 08:54:47 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
181 Dec 18 08:54:47 daemon info dhcpc udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
182 Dec 18 08:54:45 user info xdsl esmd: xDSL: link up, Connection Type: PTM, Speed: RX:111214 / TX:33031 (Kbps)
183 Dec 18 08:54:45 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
184 Dec 18 08:54:45 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"258813\",\"mac\":\"08:5c:d6:d4:76:eb\",\"ip\":\"192.168.1.24\",\"host\":\"L00158\",\"vendor\":\"MSFT 5.0\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:08:5b:d6:d4:76:eb\",\"ifname\":\"br0\"}
185 Dec 18 08:54:45 daemon warning dhcpd dnsmasq-dhcp: Ignoring domain XXX for DHCP host name XXX
186 Dec 18 08:54:24 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
187 Dec 18 08:54:24 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"258792\",\"mac\":\"94:65:9c:be:2d:d7\",\"ip\":\"192.168.1.130\",\"host\":\"DESKTOP-FLAUHNN\",\"vendor\":\"MSFT 5.0\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:94:65:9c:be:2d:d7\",\"ifname\":\"br0\"}
188 Dec 18 08:54:13 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
189 Dec 18 08:54:13 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"258781\",\"mac\":\"08:5b:d6:d4:76:eb\",\"ip\":\"192.168.1.24\",\"host\":\"L00158\",\"vendor\":\"MSFT 5.0\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:08:5b:d6:d4:76:eb\",\"ifname\":\"br0\"}
190 Dec 18 08:54:13 daemon warning dhcpd dnsmasq-dhcp: Ignoring domain XXX for DHCP host name XXX
191 Dec 18 08:54:02 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
192 Dec 18 08:54:02 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"258770\",\"mac\":\"94:65:9c:be:2d:d7\",\"ip\":\"192.168.1.130\",\"host\":\"DESKTOP-FLAUHNN\",\"vendor\":\"MSFT 5.0\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:94:64:9c:be:2d:d7\",\"ifname\":\"br0\"}
193 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
194 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:alive
195 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
196 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
197 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
198 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:alive
199 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
200 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:alive
201 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
202 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
203 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
204 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:alive
205 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
206 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:alive
207 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
208 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
209 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
210 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:alive
211 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
212 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:byebye
213 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
214 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
215 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
216 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:byebye
217 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
218 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:byebye
219 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
220 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
221 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
222 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:byebye
223 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
224 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:byebye
225 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
226 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
227 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
228 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:byebye
229 Dec 18 08:53:38 user info upnp zupnp: zupnpCreateIptables : Enter
230 Dec 18 08:53:37 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
231 Dec 18 08:53:37 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
232 Dec 18 08:53:36 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
233 Dec 18 08:53:36 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
234 Dec 18 08:53:32 daemon info dhcpc udhcpc: Received SIGTERM
235 Dec 18 08:53:28 user notice upnp zupnp:
236 Dec 18 08:53:28 user notice upnp zupnp: Attached to parameter name shared memory
237 Dec 18 08:53:28 user notice upnp zupnp: Attached to object name shared memory
238 Dec 18 08:53:28 user notice upnp zupnp: Attached to schema shared memory
239 Dec 18 08:53:28 user info upnp zupnp: zcfgFe98StaticNameTableInit
240 Dec 18 08:53:28 user notice upnp zupnp: UPnP daemon init...
241 Dec 18 08:53:27 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_Internet connection lost
242 Dec 18 08:53:24 daemon info dhcpc udhcpc: Received SIGTERM
243 Dec 18 08:53:22 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_MGNT connection lost
244 Dec 18 08:53:22 user notice upnp zupnp:
245 Dec 18 08:53:22 user notice upnp zupnp: Attached to parameter name shared memory
246 Dec 18 08:53:22 user notice upnp zupnp: Attached to object name shared memory
247 Dec 18 08:53:22 user notice upnp zupnp: Attached to schema shared memory
248 Dec 18 08:53:22 user info upnp zupnp: zcfgFe98StaticNameTableInit
249 Dec 18 08:53:22 user notice upnp zupnp: UPnP daemon init...
250 Dec 18 08:53:19 daemon info dhcpc udhcpc: Received SIGTERM
251 Dec 18 08:53:19 user info xdsl esmd: xDSL: XTM link down.
252 Dec 18 08:53:18 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
253 Dec 18 08:53:02 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
254 Dec 18 08:52:54 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
255 Dec 18 08:52:50 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
256 Dec 18 08:52:48 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
257 Dec 18 08:52:47 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
258 Dec 18 08:52:16 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType1-2147483403]
259 Dec 18 08:52:16 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 85.145.137.71 obtained, lease time 900

 


Toevallig kreeg ik net nog een soort van crash waar bij de datum terug ging op 1 januari.

Zie onderstaande.

 

273 	Jan 1 00:00:56 	daemon 	err 	dhcpd 	dnsmasq-dhcp: failed to read /etc/ethers: No such file or directory
274 Jan 1 00:00:53 daemon err dhcpd dnsmasq-dhcp: failed to read /etc/ethers: No such file or directory
275 Jan 1 00:00:53 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d

 

Overigens kunnen jullie volgens mij de log ook op afstand uitlezen klopt dat?


@Brian Sinds 15 dec weer dagelijks een instabiele verbinding. Gisteren het modem handmatig herstart nadat het echt te bont werd. Sindsdien lijkt het een stuk beter. Dus of de firmware update geholpen heeft vraag ik me af. Mogelijk zelfs averechts.

 

@Boris Dit is wat mijn monitoring oplevert op de LAN-poort van de Zyxel. Mijn tooltje pingt elke 10 sec en tript als er langer dan 15 sec geen of veel te late response komt. Dus er moet nogal veel packet loss of extreme vertraging optreden op ICMP echo voordat hij als serieus wordt geteld. Dus als hij geteld wordt is er echt iets niet in orde. Op dagen dat ik thuiswerk gaan video sessies in MS Teams dan typisch ook haperen.

Ik kan dit verloop niet verklaren door verhoogde of andere WAN activiteit of infra aanpassingen thuis.

Ik ben pas in de zomer begonnen met deze logger. Daarvoor ook veel issues maar nog geen logs van.


I had this issue again couple of weeks back and I did talk to the customer support while this happened. She said she cannot see the modem/router and I had to restart for her to see my modem/router. Because I just cannot go on like this and I cannot change the provider as of now, I replaced the Zyxel router with an EdgeRouter X to check if that will resolve the issue. 

Yesterday (22-12-2020) at around 1430 I had this issue again. No internet connection and because it was an emergency I tried restarting the router and that did not resolve the issue. In pure panic I had to reconnect the Zyxel router and I had internet again. But then I saw later that there was a reported internet outage yesterday. (did i cause it *smiley-face*). Now I’m not sure if this was the issue I had earlier or it was due to an internet outage. I did not get any communication from T-mobile about the service breakdown (which I expect when there is an outage). 

Meanwhile I reconnected my EdgeRouter again and will watch again if this issue comes again. Could T-mobile check if the issue yesterday was a regular service outage? 


Afgelopen maandag het modem gereset...het ging even goed maar nu al weer de eerste verbindingsissues. Het is nog geen week goed gegaan. Baal echt enorm van de slechte kwaliteit van de netwerkverbinding.


@sijucm We did had some problems on that date on our WBA fiber network. I see you're on this fiber network as well. The problem is already solved. Can you tell me if the problem is solved for you too?

 

@Henk Ernst Ik heb direct het modem onder de loep genomen. Ik zie een korte wegvallende verbinding op 22 en 24 december. Vanaf die datum is de verbinding zo te zien niet meer weggevallen. Ervaar je dit probleem bekabeld of alleen met Wifi?


@Demi Ik kan de 22e en 24e niet direct traceren. Ik heb wel een paar keer de stroom eraf gehad wegens werkzaamheden aan de elektrische installatie thuis. Ik ervaar veel vaker problemen dan wat jij aangeeft (zie ook de grafiekjes die ik eerder heb gestuurd). Het Zyxel modem is dan niet bereikbaar met verstoord/onderbroken internetverkeer tot gevolg.

Ik heb mijn eigen Netgear router bekabeld aan de Zyxel hangen. Alleen jullie STB gaat direct naar de Zyxel via een eigen kabel. De rest van het internetverkeer gaat allemaal via mijn eigen router naar/van de Zyxel. Ik heb de Wifi uitgezet op de Zyxel omdat ik die toch niet gebruik.

Ik ervaar op het moment weer veel uitval. Ik ga zo de Zyxel weer herstarten want het is onwerkbaar aan het worden.


Er valt me nu net op dat de WAN verbinding 3 IP-adressen heeft waarvan een setup geen DNS gegevens heeft:
 

Klopt dit wel?


Net Zyxel soft reboot gegeven via web console. Daarna was de STB compleet de kluts kwijt. Herstart van STB leverde geen verbetering op. STB kwam niet door het opstartproces heen, bij herhaling. Uiteindelijk de Zyxel en daarna de STB harde herstart moeten geven. Nu werkt het weer. 


Hoi @Henk Ernst, top dat het weer werkt! Mocht je in de toekomst nog eens averij oplopen met de verbinding, schroom dan niet om een bericht te sturen. Dan kunnen wij ermee aan de slag om je zo snel mogelijk van een oplossing te vinden.

Een gezond, gelukkig en geweldig 2021 toegewenst!


Goedemorgen @Jason ,

 

Ik zie dat de stabiliteit van de verbinding weer kuren geeft. Het begon vrijdag en het is nu al het hele weekend gaande. Het is dus nog geen week goed gegaan. 

 

Kunnen jullie het svp onderzoeken en nu eens echt oplossen? Rebooten van de router is lapwerk.

 

Met vriendelijke groet, 

 

 

Henk Ernst 


Het is weer een week verder sinds de vorige powercycle van de Zyxel en de stabiliteit  begint weer te haperen. Zeer irritant.


Ik heb zojuist de Zyxel router maar weer hard gereboot wegens verder uit de hand lopende instabiliteit van de verbinding vandaag. Het zou fijn zijn als T-Mobile eens een structurele oplossing kan vinden.


Goedemorgen @Henk Ernst, op de één of andere manier is jouw topic tussen wal en schip belandt. Hoe dit precies ontstaan is, ga ik navragen bij ons Community management, maar nu het belangrijkste: met jouw case aan de slag!

Ik heb meteen een ticket ingeschoten naar onze technische dienst zodat de instabiele verbinding verholpen kan worden.

Om alvast te controleren of het opnieuw verzenden van de verbinding naar het modem (reprovisie) werkt, heb ik dit uitgevoerd. Kun jij nagaan of dit daadwerkelijk helpt? Het onderzoek is sowieso gaande nu en zal niet uitgesteld worden. Nogmaals, mijn oprechte excuses voor de uiterst vertraagde reactie van mijn kant.

Zou je me ook nog het MAC-adres en serienummer van het Zyxel modem kunnen toesturen in een privébericht (de link is klikbaar), alsjeblieft? 


UPDATE: @Henk Ernst op 13 januari hebben we de 15b firmware versie uitgerold met een workaround. Probeer alsjeblieft een herstart uit te voeren om de nieuwste versie binnen te halen. We zijn nog hard bezig aan een permanente fix, sorry voor het ongemak!


UPDATE: @Henk Ernst op 13 januari hebben we de 15b firmware versie uitgerold met een workaround. Probeer alsjeblieft een herstart uit te voeren om de nieuwste versie binnen te halen. We zijn nog hard bezig aan een permanente fix, sorry voor het ongemak!


Aangezien ik sindsdien al een reboot heb uitgevoerd heb ik die firmware inmiddels vermoed ik.

Ik zie dat er nu de volgende firmware op staat: V5.50(ABPY.1)b15_20201207

Is dat inderdaad de nieuwe waar je het over hebt?


Hoi @Henk Ernst, ja dat klopt dat is de nieuwste firmwareversie! Heb je inmiddels nog last gehad van een wegvallende verbinding of sinds de nieuwste update niet meer?


Hoi @Jason, goed om te weten dat het de juiste firmware is. Ik kijk even of het nu beter gaat. Meestal duurde het ongeveer een week na een harde reboot voordat de problemen weer begonnen. Dus medio komende week kan ik er pas wat over zeggen of het goed lijkt te gaan.

 


Bedankt voor je terugkoppeling @Henk Ernst. Fijn dat je ons op de hoogte houdt met betrekking tot de stabiliteit. Indien ik in de tussentijd iets voor je kan betekenen, geef het alsjeblieft aan!


@Jason Tot nu toe gaat het goed. Eind van de middag vandaag is de monteur van Guidion geweest. Hij heeft het modem omgewisseld voor een ander exemplaar. Hij wilde ook de verbinding nog doormeten maar hij kon de benodigde collega’s telefonisch niet bereiken. Dus het doormeten is niet gebeurd. Nu even afwachten hoe het verder gaat.


Verbinding ligt er sinds vanmorgen plm 7.00 u geheel uit. Power cycle van Zyxel en glasvezel mediaconvers bieden geen soelaas. Modem weer kuren of dit keer andere storing? Zwaar irritant want zonder internet kan ik niet werken. 


Verbinding ligt er sinds vanmorgen plm 7.00 u geheel uit. Power cycle van Zyxel en glasvezel mediaconvers bieden geen soelaas. Modem weer kuren of dit keer andere storing? Zwaar irritant want zonder internet kan ik niet werken. 


Als je in de omgeving Utrecht Almere zit, dan was er vanochtend een storing


@JasonTot nu toe gaat het goed. Eind van de middag vandaag is de monteur van Guidion geweest. Hij heeft het modem omgewisseld voor een ander exemplaar. Hij wilde ook de verbinding nog doormeten maar hij kon de benodigde collega’s telefonisch niet bereiken. Dus het doormeten is niet gebeurd. Nu even afwachten hoe het verder gaat.

Helaas we zijn een week verder en zelfs ook nog even het modem een power cycle gegeven ivm storing op donderdag en het zaakje begint weer instabiel te worden lijkt het. 


@JasonTot nu toe gaat het goed. Eind van de middag vandaag is de monteur van Guidion geweest. Hij heeft het modem omgewisseld voor een ander exemplaar. Hij wilde ook de verbinding nog doormeten maar hij kon de benodigde collega’s telefonisch niet bereiken. Dus het doormeten is niet gebeurd. Nu even afwachten hoe het verder gaat.

Helaas we zijn een week verder en zelfs ook nog even het modem een power cycle gegeven ivm storing op donderdag en het zaakje begint weer instabiel te worden lijkt het. 

@Jason Net de Zyxel maar weer een power cycle gegeven aangezien de instabiliteit bleef en ik straks tijdens thuiswerken geen behoefte heb aan problemen. Nog ideeën over hoe nu verder? 


Reageer