Skip to main content

Goedemiddag,

Mijn internetsnelheid wordt met enige regelmaat teruggezet van 100M naar 10M. (zie screenshot: Ethernet WAN is normaal 100M/Full, nu 10M/Full). De internetsnelheid gaat dan omlaag naar zo’n 10% van normaal (van 100Mbps naar max. 10Mbps). Het lijkt me dat deze twee samenhangen (snelheid die de router aangeeft en die ik meet, in dit geval via fast.com)

Het gaat om een 100 Mbit/s up en down glasvezel abonnement. (Modem Zyxel T-54)

Contact met helpdesk levert vooralsnog geen resultaat op. Moet steeds de gebruikelijke stappen doorlopen (is je wifi signaal wel ok, etc.), begrijpelijk, maar wel vervelend. De oorzaak is vooralsnog onbekend. Soms werkt een reset van de router, andere keren is het gewoon een kwestie van afwachten totdat de snelheid weer omhoog gaat.

Bij de klantenservice werd geadviseerd om een sneller abonnement te nemen zodat ik minder last zou hebben bij een volgende drop. Dit vind ik een beetje een raar advies, en lijkt me ook niet echt een oplossing.

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn en hoe dit is op te lossen?

Alvast bedankt en een fijne dag gewenst!

 

Hallo @whatsmyname 

Welke mediaconverter heb je en heb je al eens gekeken of het vervangen van de internetkabel tussen mediaconverter en router helpt?


Beste Waqqas,

Bedankt voor je reactie. De mediaconverter is van Huawei (zie screenshot).

Na een aantal resets van router en converter had ik weer even volle snelheid. Nu heb ik de kabel tussen beide vervangen door een nieuwe (had dit inderdaad nog niet eerder gedaan) en de snelheid is meteen weer omlaag gegaan naar 10M/Full!

Zou het probleem bij de converter kunnen zitten?

(Mocht t-mobile meelezen, ik gebruik nu mijn hotspot, omdat mijn verbinding het niet toe laat om een afbeelding te uploaden 😐)

 


Hi @whatsmyname, dank voor je bericht! Ik heb direct met de zaak meegekeken en het lijkt erop dat we eerder moeten kijken naar het modem. Als we spreken over een reset van dit modem, gaat het daarbij om een fabrieksreset? Anders wil ik je vragen om deze nog uit te voeren. Hoe je dat doet, vind je hier: 

Ook zie ik dat er momenteel een NAS is aangesloten, die mogelijk met een Lease-error voor problemen kan zorgen. Ervaar je ook nog dezelfde problemen wanneer deze is losgekoppeld van het modem? 


Beste Boris,

Bedankt voor je reactie. Ik doe inderdaad steeds een factory reset (waarna wifi en router wachtwoord weer opnieuw moeten worden ingesteld).

Ik gebruik inderdaad een NAS, deze was met 2 ethernet-kabels aangesloten (heb deze dubbele aansluiting nooit echt begrepen). Heb daar nu een van los gekoppeld, misschien dat dit de boosdoener was. Zal even kijken of het probleem terugkomt en zal hem dan even helemaal loskoppelen.

 


Als je dat wilt testen @whatsmyname, heel graag! Mocht deze enigszins roet in het eten gooien, dan weten we precies waar we het moeten zoeken. Thanks alvast! 


Hi @whatsmyname, ik vroeg me af of het helemaal is gelukt om de snelheid weer recht te trekken. Ook ben ik benieuwd of het daadwerkelijk aan de NAS lag. Let me know! 


Hi Boris,

Bedankt voor je bericht. Vooralsnog is de snelheid stabiel gebleven. Ik vermoed dat het inderdaad aan de NAS lag. Deze is nu nog maar met een kabel aangesloten. Voor de rest niks gewijzigd.

Wat mij betreft kunnen we het nu als opgelost beschouwen. Mocht het terugkomen stuur ik weer een bericht.

 


Hi @whatsmyname, super om te lezen dat de snelheid stabiel is gebleven tot nu toe! 😁 Merci voor deze terugkoppeling. Yes, hartstikke fijn dat je ons hier op de hoogte blijft houden als het toch weer om het hoekje komt kijken. Weet dat je te allen tijde aan de bel kunt trekken. 


Hi @Lisa @Boris,

Gisteren heb ik mijn abonnement verhoogd naar 400Mbit/s. Echter is vanaf dat moment het probleem weer terug (router geeft weer 10M/Full aan, zoals in het eerste screenshot). Ik heb de NAS losgekoppeld, router van het stroom gehaald en meerdere malen factory reset gedaan. Verder heb ik de router vannacht uit gelaten (uitgeplugged0, maar vanochtend nog steeds nauwelijks snelheid. Zit nu ook weer op mijn hotspot om dat sites nauwelijks laden.

Enig idee voor een oplossing?


@whatsmyname: er zit iets niet goed tussen modem en ONT. Vervang de kabel tussen de ONT en het modem. Als dat niet helpt moet een moderator een monteur langs sturen om modem en/of ONT te vervangen. Maar er is best een grote kans dat het probleem in de kabel tussen die twee zit. Dus of een defecte kabel of de kabel is niet goed vastgeklikt aan een van de twee kanten.

 

En bijna vergeten: de verbinding tussen ONT en router moet 1000Mb zijn, zelfs 100Mb is te laag voor de verbinding tussen die twee


Bedankt @louisL,

Met ONT bedoel j het Huawei kastje toch (zie screenshot)? Die heb ik inderdaad al vervangen (door twee verschillende kabels) maar blijft hetzelfde. Als de Ethernet WAN 1000 moet zijn, dan heeft ie nooit op volle snelheid gewerkt (Ik dacht dat 100 ok was omdat ik tot gister een 100Mbit abonnement had). Maar goed, hij staat nu op 10 en mn internet snelheid komt ook niet boven de 10 uit. Heb het glasvezel kabeltje overigens ook los en vastgekoppeld maar geen effect.

 

 

 


Glasvezelkabel zou geen invloed moeten hebben dus het klopt wel dat dat niets uit maakt. Moderators moeten hier echt een monteur regelen @Lisa  @Boris 


Bedankt @louisL!

ik hoop dat ze t snel kunnen maken en dat ik niet voor de 100e keer een m’n WiFi moet checken als ik de klantenservice weer aan de lijn heb 😉

 

fijn weekend


 

Ik gebruik inderdaad een NAS, deze was met 2 ethernet-kabels aangesloten (heb deze dubbele aansluiting nooit echt begrepen).

De 2 netwerk poorten op de NAS geven de mogelijkheid om LAG, Link Aggregation, toe te passen.

Het apparaat waar deze kabels dan naartoe verbonden zijn moet een dergelijke verbinding  ondersteunen. Dit is vaak het geval bij managed netwerk switches.
Bij link aggregation is er de mogelijkheid om beide kabels tegelijk te benutten maar er kan ook een backup verbinding mee ingesteld worden.

Het Tmobile modem ondersteunt een dergelijke aansluiting niet dus beide kabels aansluiten heeft geen nut..


Klopt helemaal. Maar als ik het goed heb begrepen hierboven is  de NAS nu met een enkelekabel aangesloten. Het zou wel interessant zijn als @whatsmyname een plaatje van de system info (tab op de eerste pagina) pijltje rechts onder in die tab met wat informatie over wat op de verschillende lan interfaces is aangesloten


Beste @louisL,

Bijgevoegd een screenshot van de system info.

 

 


Goedemorgen,

Inmiddels na een aantal keren het ONT kastje te resetten is de snelheid nu rond de 90-100Mbps. Router geeft bij WAN ook weer 100M/Full aan. Echter dit is nog steeds niet de 400Mbps die ik zou moeten hebben. Zoals @louisL al aangaf zou de verbinding tussen router en ONT 1000M moeten zijn. 

  @Boris @Lisa is het mogelijk om een nieuw ONT kastje te sturen? Het lijkt er toch op dat daar het probleem zit

(in bijgevoegd screenshot kan je zien dat de WAN inderdaad op 100M staat, bij het vorige screenshot was dit 10M)

 


Nog een kleine toevoeging op mijn vorige post. De upload snelheid is ook maar 18Mbps.


Zojuist bericht ontvangen van T-mobile dat morgen een monteur langskomt.

 


Hi @whatsmyname, ontzettend bedankt voor jouw aanvullingen! Super dat er al zo snel een monteur langskomt om hierbij te helpen. Ik was nog in afwachting van een reactie van mijn collega van de technische dienst, vandaar dat ik nog niet op jouw vorige berichten was teruggekomen - sorry. Ik wilde namelijk checken of hier toch nog een andere oplossing voor is die nog niet is benoemd in de reacties. Zojuist heb ik van mijn collega doorgekregen dat eigenlijk alle opties al aan bod zijn gekomen in dit topic en dat we het beste de monteur kunnen afwachten. Ik hoor dan ook heel graag of je de juiste snelheid haalt na het bezoek van de monteur. Houd je ons hier op de hoogte? 🍀

 

 


Goedemiddag,

Hierbij nog een korte update. Monteur is vandaag langs geweest. Het probleem zit in het modem. Hij had getest met het oude type (Z-50 dacht ik) en deze deed het meteen op volle snelheid. Vervolgens de Z54 vervangen met een nieuwe Z54, maar die bleek helaas stuk (gaf helemaal geen verbinding).

Nu wordt er een nieuw opgestuurd dus als het goed is vrijdag weer normaal internet. 

 


Hi @whatsmyname, super dat je dit hier laat weten! Heel fijn om te lezen dat de oplossing nabij is. Ik kijk dan ook uit naar jouw terugkoppeling van morgen, dat zou super zijn zo voor het weekend. Als jij morgen kunt bevestigen dat het nieuwe modem het probleem oplost, dan ga ik graag aan de slag met een passende vergoeding. 


Hi @whatsmyname, super dat je dit hier laat weten! Heel fijn om te lezen dat de oplossing nabij is. Ik kijk dan ook uit naar jouw terugkoppeling van morgen, dat zou super zijn zo voor het weekend. Als jij morgen kunt bevestigen dat het nieuwe modem het probleem oplost, dan ga ik graag aan de slag met een passende vergoeding. 

Zojuist weer contact gehad met de klantenservice om mijn tijdelijke unlimited data te verlengen. Nu bleek dat de modem swap nog niet was doorgezet en het modem nog niet is opgestuurd, dus moet nog een paar dagen wachten. 


Hoi @whatsmyname, de swap kon nog niet worden ingelegd vanwege een openstaande, onzichtbare order aan de achterkant - dat kwam doordat het monteursticket met rapportage en de doorvoer van een order aan de technische kant elkaar overlapten. 

Gelukkig zie ik dat het modem maandag verstuurd wordt naar de distributeur. Je ontvangt binnen enkele dagen de track&trace-code per e-mail. Zo kun je de bezorgstatus van het pakket te allen tijde volgen en weet je precies wanneer het modem geleverd wordt. Nog een prachtig weekend toegewenst en breng ons alsjeblieft op de hoogte zodra de vervanging aangesloten is.


Hi @whatsmyname, super dat je dit hier laat weten! Heel fijn om te lezen dat de oplossing nabij is. Ik kijk dan ook uit naar jouw terugkoppeling van morgen, dat zou super zijn zo voor het weekend. Als jij morgen kunt bevestigen dat het nieuwe modem het probleem oplost, dan ga ik graag aan de slag met een passende vergoeding. 

Goedemiddag,

Het modem is vandaag eindelijk geleverd en alles werkt naar behoren. Dank voor alle support  

fijne dag!

 


Reageer