Skip to main content

Sinds vanochtend heb ik internet en TV bij Odido. De monteur is geweest en alles deed het gelijk. Het enige probleem is dat de internet snelheid 100Mbit/s is en niet 400Mbit/s zoals ik heb besteld en zoals ook in mijn abonnement staat.

Ik heb de internetsnelheid via 2 verschillende websites gemeten en ik heb ook ingelogd in de modem en daar staat ook dat de verbinding 100Mbit/s is. De monteur heeft de snelheid volgens mij niet gecheckt.

De verbinding moet dus verhoogd worden van 100 naar 400 Mbps

 

eerste vraag is altijd hoe je die 100Mbps gemeten hebt. Via Wifi? via de kabel? Belangrijk is om te beginnen met een kabel (minimaal CAT5e), direct op de Zyxel aangesloten. En dan goed kijken dat je computer niet 100Mbps als max heeft op z’n ethernet aansluiting. Meestal zijn het Gbps kaarten in de computer, maar 100Mbps is ook altijd iets om te controleren


Wat ook vaak oorzaak lijkt te zijn van dit soort problemen is de UTP bekabeling tussen je (O)NT (het "glasvezelkastje") en de router. Als die kabel niet helemaal goed is word de snelheid tussen die apparaten beperkt tot 100mbit, en kan je internet dus nooit sneller zijn dan dat. Je kunt dit opzich vrij eenvoudig controleren, log in op je router via 192.168.1.1 met de gegevens die op de sticker staan. Meteen op de pagina waar je dan terechtkomt moet ergens de snelheid van de WAN port staan. Staat die op 100mb? Dan kun je het probleem waarschijnlijk eenvoudig oplossen door die kabel te vervangen. 


Bedankt voor de info.

Ik had al een Cat5e onder de plint liggen, dus ik heb de Cat5e die meegeleverd werd niet gebruikt.

Ik heb het nu geprobeerd met de meegeleverde Cat5e, en nu haalt hij zijn snelheid wel. Het probleem is dus mijn Cat5e kabel.

Probleem opgelost. Bedankt voor jullie hulp.


Reageer