Internet verbinding valt steeds weg (DNS probleem?)
Inmiddels ben ik een aantal weken klant bij T-Mobile thuis maar steeds vaker lijkt het internet minder goed te werken. Ik krijg uiteenlopende foutmeldingen en de internet verbinding lijkt steeds weg te vallen. Ik woon in een relatief klein studio en apparaten zijn meestal binnen 3 à 4 meter in bereik van de router. Ik heb op deze forum rondgekeken en op andere sites maar de oplossingen die ik tot dusver heb kunnen vinden hebben mij niet geholpen. Ik hoop dat dit op te lossen is.
Symptomen
Webpagina's laden niet of duurt heel lang (totdat er een foutmelding verschijnt of pagina wordt ineens alsnog snel geladen). Muziek streamen wil soms ook niet.
Uiteenlopende foutmeldingen op laptop van DNS fouten:
"DNS server reageert niet", "DNS Probe started/finished", "Uw apparaat lijkt juist configureerd te zijn maar de bron reaegert niet"
Proxyinstellingen foutmeldingen
Time-outs
Directe verbinding met router altijd goed. WiFi verbinding verbreekt niet.
Soms moeite met communiceren met de router zelf (inloggen, instellingen veranderen, verbinding wordt verbroken).
Zyxel VMG8825-T50 router.
Laptop heeft een Killer E2400 Gigabit Ethernet Controller.
Symptomen voor merendeel van laptop gebruik en kleine beetje van mobiel en PlayStation 4, wat alleen maar trage verbindingen had of uitval van connectie.
Wat heb ik geprobeerd
Handmatig DNS instellingen te gebruiken.
“1.1.1.1”, “8.8.8.8”, “8.8.4.4.”, “37.143.84.228” en “37.143.84.229”. Geen verschil.
Handmatig kanaal veranderen op verdenking van drukte op aanwezige kanalen, niet zeker of dit gelukt is i.v.m. constante weggevallen verbinding.
Handmatig overgaan op 5GHz signaal, dit leek in het begin te werken maar inmiddels dezelfde klachten.
Persoonlijk vermoed ik dat er iets aan de hand kan zijn met de communicatie tussen de router en laptop, aangezien de verbinding het soms ineens wel wilt werken.
Bladzijde 1 / 2
Hallo @AlecThierry
Betreft het een dsl of glasvezel connectie?
Indien je DSL hebt hoe is deze aangesloten op het ISRA? Via een verlenging naar je studio of direct aan het ISRA?
Hoe zit dat met een bekabelde verbinding, is die wel stabiel of net als de wifi?
Ook al gekeken of het helpt om een fabrieksreset uit te voeren van je modem door het reset knopje achter de modem voor ongeveer 10 seconden in te drukken?
Bedankt voor je snelle reactie @Waqqas
Het is een glasvezel connectie. Bekabeld ga ik nu proberen.
@Waqqas
Zojuist de fabrieksherstel geprobeerd, dat lijkt nu effect te hebben gehad: internet is weer stabiel. Geen idee hoe het kan.
Ik ben meteen over gegaan op de 5GHz frequentie en ik zie in de spectrum dat de kanalen zijn veranderd, hier zijn minder andere netwerken aanwezig. Dit heb ik zelf niet ingesteld maar vond het opvallend.
Mocht het na enige tijd weer dezelfde symptonen vertonen kom ik op deze topic weer terug, in ieder geval hartelijk dank voor je snelle reactie en suggestie om een fabrieksherstel te doen!
@AlecThierry
Top! Gebruik het beste kanaal 36, 40, 44 of 48.
@Waqqas Ik heb de verbinding bekabeld getest en er waren geen problemen. Internetten, downloads, muziek e.d. werkten prima. Tevens op de PS4 en mobiele telefoon was de WiFi verbinding stabiel en probleemloos.
Maar na een paar dagen keert het probleem terug. Ik ben dan genoodzaakt weer de hard reset toe te passen zoals jij eerder aanraadde.
Heb jij nog ander advies? Ik hoop namelijk niet telkens dit te moeten doen als het internet het niet meer doet.
Alvast bedankt!
@AlecThierry
Heb je verder nog andere apparatuur in je netwerk switches/routers/adapters?
Indien die er wel zijn dan kan je het eens zonder proberen dus het apparaat verwijderen uit je netwerk.
Bedankt voor je supersnelle reactie
Nee behalve de VMG8825-T50 router is het direct in contact met de laptop, telefoon en PS4. Wel zit er tussen de router en glasvezelaansluitpunt een soort van (media)converter.
Nogmaals bedankt
@AlecThierry
Van die mediaconverter tussen het glasvezel en de modem kun je de stroom even van af halen en na een minuut ongeveer de stroom er weer op.
Hey @AlecThierry,
Daar wil ik je graag bij helpen! wegvallende verbinding is altijd lastig om te achterhalen. Ik heb nog wat meer informatie nodig. Enkele belangrijke checks die we nu moeten doen:
-Op het moment van wegvallen, welke lampjes branden dan op het modem?
-Hoe lang duurt het wegvallen en is er een actie nodig om het te herstellen of gaat dit vanzelf?
-Kun je drie momenten (datum/tijd) noteren dat alle diensten zijn weggevallen?
Ik hoor graag je bevindingen op deze vragen, zodat we een leidraad hebben voor de oplossing! Alvast bedankt!
@Waqqas Thanks, toegepast en sindsdien is het probleem (nog) niet meer geweest.
@Piotr Thanks voor je berichtje, bij de eerst volgende uitval zal ik het noteren en het hier vermelden.
Wat fijn dat het opgelost is @AlecThierry! Soms hapert de Media Converter en doet een reset wonderen! Thanks @Waqqas, je hebt weer een mooie oplossing geboden!
Als we je in de toekomst kunnen helpen, geef een seintje. De Community springt graag voor je in de bres. Stay safe and strong!
Hi, het probleem komt opnieuw weer voor
Het lijkt toch niet de converter te zijn.
@Piotr ik heb hierbij het volgende kunnen noteren:
Zie afbeelding, zoals je ziet branden de eerste vijf lampjes. De derde (globale internet icon) en vijfde (5GHz) flikkeren af en toe.
26-05-2020 om 9:29 bij het starten van mijn laptop was er direct geen verbinding. Wel was er de hele tijd verbinding met de telefoon. Het probleem heb ik na een halfuur zelf opgelost door de media converter van de stroom af te halen.
26-05-2020 rond 20:30 bij het starten van mijn laptop was er direct geen verbinding en duurde het lang voordat er af en toe pagina's laadden of gestreamed kon worden. Het probleem heb ik na 10 minuten zelf opgelost door de media converter van de stroom af te halen.
27-05-2020 om 18:35 bij het starten van mijn laptop was er direct geen verbinding. Het probleem was ditmaal niet opgelost opgelost door de media converter van de stroom af te halen.
"DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET" (of iets soortgelijks m.b.t. DNS) is meestal de foutmelding.
Laat ik nogmaals benadrukken, het enige apparaat die dit probleem heeft is de laptop. De smartphone en PS4 zijn meest gewoon verbonden gebleven.
Ik hoop dat jullie nog suggesties hebben.. alvast bedankt.
Goedemorgen @AlecThierry, goed dat je om hulp vraagt, daar zijn we voor!
Jouw laptop is dus het enige apparaat dat problemen heeft met de verbinding. Dan lijkt het eerder een interne issue te zijn dan extern. Dat maakt de mogelijke oplossing wat makkelijker vindbaar in ieder geval! Het klinkt alsof de Wifi-adapter in jouw laptop niet helemaal functioneert zoals het hoort. Je gaf eerder aan dat jouw laptop een Killer E2400 Gigabit Ethernet Controller heeft, zijn de nieuwste drivers daarvoor geïnstalleerd of kun je er updates voor installeren? Wat voor laptop heb je eigenlijk?
We rusten niet voordat er een oplossing is! Samen komen we er altijd uit!
Ik heb het zelfde ik kan alleen dns van de router gebruiken (192.168.1.1 als dns) als ik iets anders invoer heb ik geen internet. maar ik heb het op alle apparaten misschien je telefoon eens uitzetten en aanzetten zoals je computer dan heb je het zelfde denk ik.
Hallo @Nemmarith
Van welke modem maak je gebruik?
Je DNS op de modem veranderen zou geen probleem moeten zijn als je alles goed doet.
Indien je een mediaconverter hebt probeer deze ook eens even van het stroom te halen of de modem bij VDSL.
bedankt voor je antwoord,
Ik heb van alles geprobeerd.
Ik zat eerder bij KPN en zit sinds maandag bij T-mobile.
Had mijn Synology nas een DHCP server geconfigureerd. (met nog 192.168.2.254 als gateway en die reeks dus, dit gewijzigd) maar wat ik ook probeerde als de NAS de DHCP regelt heb ik geen internet (had in het modem redirect naar NAS ip) dus toen 1.1.1.1 en 8.8.8.8 geprobeerd in het modem zelf of t-mobile dns servers ook niks ( VMG8825-T50 modem) ook geen internet dus weer modem gereset en dan heb je weer internet. (maar je mag nog net je wifi naam aanpassen want anders geen internet) (door DNS probleem) zelfs als ik de synology nas precies het zelfde laat uitgeven als het modem van t-mobile dan nog heb ik geen internet. (al knipperen de lampjes op het modem wel gewoon maar alle apparaten blijven DNS problemen te hebben.
Ik heb alleen internet als je niks veranderd in het modem en dns 192.168.1.1 blijft uitgegeven via het modem zelf.
Bij KPN kon je heel makkelijk poort forwarden maar bij t-mobile zegt hij dat er meerdere routers zijn) via UPNP en werkt het niet, Het modem leek beter dan de kpn experiabox 10a maar niet dus.
Hoi @Nemmarith,
Toevallig hebben we de laatste tijd nog enkele topics gehad rondom portforward van de Zyxel. Ik som er enkele op. Misschien dat de oplossing daarbij staat!
Bij die tweede optie staat ook wat uitleg over DMZ. Misschien dat je daarmee ook de NAS kunt verbinden. Houd je ons op de hoogte?
Hi, ik heb een tijd niet meer gereageerd maar hier is een korte update van mijn kant:
Laatste dagen heb ik geen hinder meer ondervonden van instabiele internet verbinding tussen mijn laptop en modem.
Echter lijkt dat probleem zich nu verplaatsen tussen mijn telefoon en de router, de Chrome browser laadt pagina's soms niet meer en ik krijg soortgelijke DNS foutmeldingen.
Ik heb dit nog te weinig ondervonden om details te kunnen noteren. Mocht ik het vaker ervaren kom ik terug met details.
Hey @AlecThierry,
Top om te horen dat je verbinding nu wel stabiel lijkt! Heb je iets aangepast waardoor dit het geval is? Zo ja, dan ben ik nieuwsgierig wat de oplossing bleek te zijn.
Betreft het issue op je telefoon; worden dezelfde pagina's ook niet geladen wanneer je gebruik maakt van een andere browser? Daarnaast zou je ook eens kunnen proberen om de netwerkinstellingen te resetten op je toestel.
Hi, ben ik weer.
Het probleem doet zich onregelmatig voor, telkens op de laptop nu. Op de mobiele telefoon is het de laatste weken niet gebeurd.
Wanneer de verbinding weer lang weg valt, doe ik een complete fabrieksreset te doen zoals @Waqqas voorstelde in zijn eerste post. Soms lijkt de verbinding zichzelf weer te herstellen en is een reset dan nog niet nodig. Maar wanneer ik het wel doe valt de verbinding weer weg na een paar dagen.
Inmiddels heb ik ermee leren leven. Het moet wel duidelijk zijn dat dit probleem niet opgelost is en dat de toekomstige lezer dan hier kan zien. @Piotr bedankt voor je reacites.
Hi @AlecThierry, dat moeten we op kunnen lossen! Begrjip ik het goed dat het alleen om de Wifi verbinding gaat? Misschien een gekke vraag maat hoe oud is de laptop ongeveer? Ons modem maakt gebruik van band steering schakelt automatisch tussen de 2.4 Ghz en 5 Ghz frequenties maar we merken in de praktijk dat sommige apparaten hier niet lekker mee overweg kunnen. Zou je het goed vinden als ik de 2.4 Ghz en 5 Ghz frequentie's uit elkaar haal, deze een andere naam geef en band steering uit zet op de modem? Ik vermoed dat dit in dit geval enorm gaat helpen!
Hi @Brian bedankt voor je antwoord
Ja het gaat alleen om de WiFi verbinding. De laptop is +/- 4 jaar oud (AW17R3151). Wat je vertelt klinkt logisch, ik sta er voor open dat je dit probeert :)
Ik hoor het wel. Moet ik nog iets weten of doen?
Goedemiddag @AlecThierry, ik heb de aanpassingen doorgevoerd. Je hebt nu een 2.4 Ghz netwerk en 5 Ghz netwerk met andere netwerknamen. Bovendien is band steering uitgezet zodat je niet automatisch op het beste voorkeursnetwerk wordt overgezet, maar je handmatig 2.4 en 5 Ghz kunt selecteren.
De netwerknamen en wachtwoorden stuur ik per privébericht naar je toe! Laat je in dit topic weten of het zo gelukt is?
Helaas heb ik hetzelfde probleem. DNS resolutie valt na een paar uur gedeeltelijk weg en surfen wordt niet meer te doen tot een herstart van de router (Zyxel T50). DNS instellen als proxy, ISP of eigen (google of cloudflare), het maakt allemaal niet uit. Dit is al zo sinds de oplevering.
Na de contractperiode toch maar weer terug naar Ziggo, dit is geen doen.
Hi @molybdeen, ik kijk graag met je mee! De meeste problemen zijn gelukkig prima te verhelpen. Zou je wat meer toe kunnen lichten welke problemen je precies ervaart, met welke apparaten en wanneer? Gaat het alleen om Wifi of ook de bekabelde verbinding (als je niets bekabeld aan hebt gesloten zou je dit dan eens willen testen), gebeurt het continue of bijvoorbeeld op specifieke momenten van de dag? Gebeurt het met alle apparaten of specifieke apparaten zoals bijv je mobiele telefoon? Ik hoor het graag, dan gaan we kijken hoe we dit op kunnen lossen!
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.