Internet verbinding valt steeds een aantal seconden weg

  • 26 February 2024
  • 6 reacties
  • 117 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

We kijken TV via de app/chromecast en direct via de PC/Laptop of op telefoon. We krijgen regelmatig dat we een aantal seconden tot een minuut het wacht icoon in beeld krijgen en dan gaat het programma weer verder. We zijn sinds november bij Odido en hebben daar dus sinds die tijd al last van, maar de laatste maand is het wel een stuk erger geworden. Ik heb nu ook met thuiswerken via Teams hetzelfde probleem en onze Sonos is ook af en toe ff stil en gaat daarna weer verder. Modem ook al herstart. Ook via bekabelde PC direct aan het modem hetzelfde euvel.

 

Wat kan de oorzaak zijn? 

 

Hieronder ff een klein stukje logging van vandaag een half uurtje.

 

Date and time Status Status duration
26.02.2024 18:10:17 Online 0:02:19
26.02.2024 18:07:17 No Internet connection. Wi-Fi/LAN OK 0:00:25
26.02.2024 17:52:15 Online 0:15:02
26.02.2024 17:52:11 No Internet connection. Wi-Fi/LAN OK 0:00:04
26.02.2024 17:51:51 Online 0:00:20
26.02.2024 17:51:38 No Internet connection. Wi-Fi/LAN OK 0:00:13
26.02.2024 17:51:23 Online 0:00:15
26.02.2024 17:51:17 No Internet connection. Wi-Fi/LAN OK 0:00:06
26.02.2024 17:42:42 Online 0:08:35
26.02.2024 17:42:41 No Internet connection. Wi-Fi/LAN OK 0:00:01

 

Tommie van Odido 2 maanden geleden

Hi @spelt, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik ben meteen op onderzoek uitgegaan voor je en ik zie niks geks omhoog komen. Wel zie ik dat je een eigen router/switch hebt aangesloten op het modem. Gaat het alleen om Wifi of ook bekabelde apparaten die de verbinding verliezen? Veel apparaten krijgen hier een lease time error. Is het mogelijk om de verbinding te testen zonder de eigen router/switch aangesloten? Ik gok dat die namelijk de boosdoener is. Verder zie ik niks opmerkelijks, alleen dat de 2,4 GHz frequentie redelijk overbelast wordt. Dit komt door je Smart Home apparaten van Espressif Inc. 

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @spelt, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik ben meteen op onderzoek uitgegaan voor je en ik zie niks geks omhoog komen. Wel zie ik dat je een eigen router/switch hebt aangesloten op het modem. Gaat het alleen om Wifi of ook bekabelde apparaten die de verbinding verliezen? Veel apparaten krijgen hier een lease time error. Is het mogelijk om de verbinding te testen zonder de eigen router/switch aangesloten? Ik gok dat die namelijk de boosdoener is. Verder zie ik niks opmerkelijks, alleen dat de 2,4 GHz frequentie redelijk overbelast wordt. Dit komt door je Smart Home apparaten van Espressif Inc. 

Hallo Tommie,

>>Wel zie ik dat je een eigen router/switch hebt aangesloten op het modem.

Er zitten 3 routers die als accespoints zijn ingericht en 2 switches in mijn netwerk die al ruim >5 jaar zonder probleem functioneren.

>>Gaat het alleen om Wifi of ook bekabelde apparaten die de verbinding verliezen? 

Beide. Chromecast staat trouwens bedraad aangesloten net als PC. Laptop en Telefoon zijn via wifi.

>>Is het mogelijk om de verbinding te testen zonder de eigen router/switch aangesloten?

Het is onmogelijk om dit uit te zetten omdat dan het hele Homeassistant/tv/thuiswerk pc/laptop dan niet meer werkt. Aangezien wij hier met zn allen thuiswerken is dat totaal geen optie.

Mijn PC waar ik op heb getest staat wel direct op het Zyxel T56 modem/router aangesloten.

>>Ik gok dat die namelijk de boosdoener is

Huh. Hoe kun je nu tot die conclusie komen? Ik heb zelf een aantal jaar op een helpdesk gewerkt en ben Software Architect en weet best hoe e.e.a. werkt. Het eerste dat ik vroeger aan een klant vroeg: Heeft u uw pc al herstart? Daar zijn leuke Youtube filmpjes over te vinden. Dus, sorry dat ik het zeg, ik vind dit een redelijk onnozel antwoord. 

De problemen zijn pas ontstaan toen het Experia modem van KPN is vervangen door de Zyxel T56 met de Huawei OptiXstar XGS-PON. In mijn optiek is dat de enige aanpassing en kan worden aangenomen dat het daaraan ligt of aan de verbinding zelf.

Ik snap dat dit weer een lastig probleem is maar ik kan dit heel makkelijk reproduceren door logging/ping mee te laten lopen zoals in mijn melding al staat. 

Wat nu net nieuw is, is dat we de melding krijgen dat ons abonnement is verlopen als we de TV app gebruiken: code 514999. We hebben dus nu geen TV meer…..zal zo de modem maar weer ff herstarten….

Hoe kunnen we dit probleem nu verder oppakken?

Ik was al een tijd van plan om een eigen router te gaan gebruiken, misschien is nu aangebroken dat ik dat ook echt moet gaan doen. Ik lees in deze community dat er toch erg veel problemen zijn en heel vaak de modem/router het probleem lijkt te zijn.

 

Reputatie 4
Badge

Sorry dat ik Tommie hier afval, maar er zijn hier op het forum tientallen problemen te vinden van configuraties die bij een vorige provider prima werkten, maar na ovrerstap naar Odido met een T-56 modem de grootste ellende geven. Meestal wordt er dan gewezen naar eigen apparatuur, en met allerlei instellingen veranderen geprobeerd het op te lossen. Aan de andere kant zie je dat een heleboel mensen die een eigen router hebben geinstalleerd van hun problemen af zijn. Lees hier de forumposts van de afgelopen maanden, en trek je eigen conclusie.

Ik heb zelf geen problemen meer sinds ik mijn Zyxel T-56 voor een Fritzbox heb ingeruild, en ik snap dat Odido niet gauw zal adviseren om hun eigen router aan de kant te gooien, maar de problemen zijn er al vanaf in ieder geval november vorig jaar, en ik kan geen structurele vooruitgang zien.

Tommie, Jason en andere collega’s doen wat ze kunnen en werken zich behoorlijk uit de naad, maar door externe oorzaken duurt het allemaal heel erg lang. Adem inhouden tijdens het wachten is niet aan te bevelen.

Wat die ‘overbelasting door Espressif devices’ betreft: ik doe zelf ook aan huisautomatisering, en van die ESP-controllertjes kun je er tientallen aansluiten zonder dat die elkaar in de weg zitten. Eens in de zoveel minuten is e even een bliepje van een paar milliseconden, en dan is het weer stil. Dat is veeel minder belasting dan drie tieners die Youtube filmpjes van hun grote held willen bekijken.

Hoi Tommie, Henk,

Ik ben toch nog maar weer door alle instellingen van de Zyxel T56 gegaan. Ik had, dacht ik, al aardig wat uitgezet bij het ingebruik nemen maar zag plots dat de uPnp en WPS weer aanstond. Deze uitgezet en tot mijn verbazing maar 1 keer internet uitval in 2 dagen ipv paar keer per uur. 

Date and time Status Status duration
01.03.2024 9:07:45 Online 1 day 5:17:46
01.03.2024 9:07:38 No Internet connection. Wi-Fi/LAN OK 0:00:07
29.02.2024 22:31:50 Online 10:35:48

 

Misschien is dit een oplossing voor eventuele andere die hier last van hebben, of misschien toeval dat het nu beter gaat. Ik ga toch ook nog wel de eigen router in gebruik nemen. 

Reputatie 6
Badge +2

@spelt Wat fijn om te lezen dat je een werkende oplossing hebt gevonden. Echt super bedankt dat je dit met ons deelt, wellicht kunnen wij andere op deze manier verder helpen! 

Mocht je toch nog ergens tegen aan lopen, laat het mij dan weten. Ik sta altijd paraat om verder te helpen.

Afgelopen week toch weer problemen met veel uitval van internet verbinding. TV via chromecast telkens in wachtstand en Sonos die er iedere 10 min ff mee stopt. Had er genoeg van en eigen router ertussen gezet. Was in uurtje gedaan :-). Nu al een heel weekend geen enkel probleem meer. Hoe is het mogelijk.

Reageer