Skip to main content

Goededag!
 

Het internet bij ons thuis werkt prima (geen storingen), maar haalt niet de beloofde snelheid.

 

Volgens jullie website kan er “Dsl 107Mbit/s download” behalen. We hebben een 50Mbps abonnement, maar bij een speedtest komen we maximaal op 19Mbps download. 

Dit op verschillende tijdsstippen van de dag, ook met met kabel ipv wifi.

Kan hier iets aan gedaan worden?
 

Vriendelijke groet,

Jorg

 

 

Hallo @jorg1234 

De beste manier om je snelheid te meten is door een laptop direct op de modem aan te sluiten en vervolgens meten met de Ookla speedtest desktop app dus niet via de website.

Is verder de modem aangesloten op het ISRA (aansluitpunt) met de grijze kabel en welke type ISRA heb je?


Hey @Waqqas, alvast bedankt voor het meedenken

Ik download vaker grote bestanden van snelle (google/microsoft) servers, en haal dan maximaal 2.5MB/s, dus dat komt wel overeen met die 19Mbps (op werk waar glasvezel ligt download ik van deze server veel sneller, met wel 20Mb/s).

 

Er komt een kabel via een buis binnen, die komt onder uit op dit plastic ding:

Boven uit het ptt plastic ding zit een kabel van zo’n 1.5meter, en die gaat in de modem.

 

 


@jorg1234 

Kan je er eens een foto van maken?

Waar komt die buis vandaan en hoe ziet het aansluitpunt er uit?


@Waqqas ah ik moest nog wachten met het uploaden van de afbeelding, hier is ie.

We wonen in een appartement, ik weet niet waar die buis vandaan komt


@jorg1234 wat je kan proberen is de draden boven losmaken en hier je modem direct op aansluiten met een korte DSL kabel.


@Waqqas oei dat wordt wat spannend, weet niet of ik dat aandurf :sweat_smile:

Ik heb wel eens over de verkorten gehoord, maar dan denk ik, vanaf dat PTT doosje gaat waarschijnlijk een kabel ergens 6 verdiepingen naar beneden, wat maakt die laatste 1.5meter dan uit?

In ieder geval bedankt voor het meedenken en je reacties


@jorg1234 

Ah oke ik had blijkbaar een stukje overgeslagen 😅

1,5 meter zou geen probleem moeten zijn en als deze direct in het modem gaat dan zou je een hogere snelheid moeten halen.


Hoi @jorg1234 ,

Dank je wel voor je bericht! Dat is natuurlijk veel te laag voor voor wat je binnen hoort te krijgen. Als ik je verbinding aan onze kant bekijk zie ik inderdaad een verlaagde bitrate. Daar gaan we wat aan doen! 

Wat mij opvalt is dat het modem al een langere tijd ongestoord aan de stroom hangt. Soms wil een powerflip en het opnieuw bekabelen van de kabels al voldoende te zijn om de snelheid te verbeteren. Hoe je deze precies doet, vind je in dit topic. (link is klikbaar)

Wil je me laten weten wat dit oplevert? Dan ga ik meteen weer op onderzoek uit. Ik hoor het graag van je?


Hey @Boris, ik heb de stappen in dat topic gevolgd, helaas is er nog steeds dezelfde snelheid


Hoi @jorg1234, ik heb op afstand een kleine aanpassing gedaan zodat de snelheid weer terug moet zijn op het gewenste niveau. Zou je over een klein uurtje willen controleren of dit geholpen heeft? 
Wil je dan ook meteen twee snelheidstesten meesturen, alsjeblieft? Dan kan ik het direct doorzetten naar onze tech-specialisten.

Voor de beste resultaten meet je met een bekabelde PC of laptop via Ookla: Speedtest by Ookla. Voor de meest waarheidsgetrouwe test, test je via de app op hun website. Zorg er ook voor dat we je hele bureaublad kunnen zien, dan weten de techneuten dat het niet om Wifi gaat. Thanks!


Die techneuten zullen er nog niet veel aan hebben als het modem niet rechtstreeks op het ISRA is aangesloten. Van wat ik heb gelezen van de vraagsteller loopt deze (schijnbaar platte) telefoon kabel langs 6 verdiepingen naar een rj11 wcd. Das prima voor een analoge lijn maar niet geschikt voor DSL. Die kabel moet vervangen worden voor een fatsoenlijke ronde telefoon kabel (bv norm88) of cat5 en hoger. 


(edit)


Hee @Jason, bedankt voor het meedenken, maar die factoryreset was niet zo handig getimed, ik zat toen in een vergadering!


Ik snap dat je zeker wilt weten dat de wifi niet het probleem is, hieronder is een speedtest met de app via de kabel, die ik net heb gemaakt.

Daarnaast heb ik niet goed omschreven wat voor kabels ik zie binnenkomen:
Ik woon dus op de 5e verdieping, we zien een grijze ronde kabel binnenkomen, die gaat onderin het PTT doosje, en bovenin het doosje komt een platte zwarte kabel er uit, die gaat na 1.5meter in de modem.

 

 


Nu dat ik het nog een keer lees, lees ik inderdaad dat je ISRA dus wel in je eigen meterkast zit en niet ergens op de begane grond 5/6 verdiepingen lager, dat heb ik dan verkeerd begrepen. Excuses voor de verwarring.  

Maar advies om die platte kabel te vervangen blijft. 

Als er toch een KPN monteur uiteindelijk moet komen kan die ook het ISRA punt vervangen en dan kun je de kant en klare kabel daar gewoon insteken. Als die niet langs hoeft te komen zul je uit het installatie pakket de dsl kabel er bij moeten pakken en strippen net zoals nu deze zwarte kabel. 


Hi @jorg1234 Dit is geen hoge snelheid. Op DSL 50, moet je minimaal een downloadsnelheid van 28Mbit/s halen. Kan je alle kabels zachtjes aandrukken, wellicht dat er misschien een kabel niet helemaal goed zit. Verder staat het modem minimaal vier dagen onafgebroken aan, zou je deze opnieuw kunnen herstarten en kijken of de snelheid een boost krijgt? Zou je daarnaast ook nog de tweede speedtest willen doen en het resultaat delen, zoals @Jason aan gaf? Dan kan de technische dienst voor jou een onderzoek starten. 


Hoi @Demi! Ik heb de instructies van @Jason gevolgd en het resultaat gedeeld, ik heb toen de kabels er uit gehaald en zorgvuldig weer goed in gezet, en toen die test gedaan, de afbeelding staat hier boven


Goedemorgen @Boris  @Demi  @Jason! we hebben dus in ieder geval vastgesteld dat het niet aan de Wifi ligt, want we zien via de kabel dezelfde snelheid.

 

Wat is de volgende stap, kan de technische dienst mij helpen?


Goedemorgen @jorg1234, bedankt voor je hulp en medewerking en mijn oprechte excuses dat de aanpassing niet goed getimed was. Dit was overigens geen factory reset, maar een reprovisie van het modem. Daarmee worden alle diensten opnieuw naar het modem verstuurd. Hier zou geen onderbreking van het signaal door moeten ontstaan. Ik vrees dat er dan iets anders gebeurd is waardoor het modem volledig teruggezet werd. 

Ik heb alle informatie gebundeld en zal dit nu in een verzoek aan de techneuten uitzetten. De maximale verwerkingstijd is wel opgelopen tot dertien dagen, dat betekent dat er een langere wachttijd overheen kan gaan eer jij een oplossing toegereikt krijgt. Sorry voor het ongemak, maar dan scheppen we in ieder geval geen verkeerde verwachtingen. Stay safe!


Update: na kort overleg hebben we besloten om direct een monteur aan te sturen die de situatie komt bekijken en oplossingen zal bieden. Je krijgt binnen maximaal een halfuur een afspraaktool toegestuurd. Mocht deze om wat voor reden dan ook niet werken, bel dan met: 088-2000 151. Dan kun je meteen een afspraak inplannen.

Let op: door de drukte kan het zijn dat jouw afspraak later ingepland wordt dan verwacht, dit heeft met overvolle agenda's te maken. Sorry voor het ongemak!


Hey @Jason bedankt voor het regelen! Ik ben benieuwd, zal het resultaat hier nog delen

groeten🎄


Hi @Boris  @Demi  @Jason, alles goed? Mooi weertje hè?

Een tijd terug is een Tmobile monteur langs geweest, die heeft vastgesteld dat het in ieder geval niet aan de modem of de kabel ligt.

Er zou nog iemand bellen van de technische dienst om naar een oplossing te zoeken, maar ik ben niet gebeld (en toen ben ik het zelf ook weer een tijd vergeten). Zouden jullie een bel-afspraak kunnen regelen?


Hoi @jorg1234, leuk je weer te spreken, hoe is het met jou? Het is zeker lekker geweest buiten, hopelijk zet dit lenteweer door, maar als we de aankomende dagen bekijken, ziet het er somber uit! 😅

Afijn, on topic: onze technische dienst heeft vanuit KPN NetwerkNL op 11 januari de terugkoppeling gekregen dat het modem de maximaal haalbare snelheid benadert en heeft daarom op 15 januari het uitstaande ticket gesloten. Kan ik hieruit opmaken dat er nog steeds maar rond de 20 Mbit/s binnengehaald wordt? Zo ja: kun je me nog drie speedtesten sturen zoals die hierboven, dan stuur ik ze meteen door en heropenen we jouw case. Sorry voor het ongemak en het relatief late antwoord.


Hey @Jason bedankt voor je reactie, hieronder heb ik 3 screenshots met ethernet + 1 bonus via wifi

 

via wifi

 

 


Hoi @jorg1234 ,

Ik heb direct ervoor gezorgd dat het onderzoek is heropend. We gaan opnieuw opzoek naar een oplossing. Ik denk dat de uitslagen van de speedtest enorm gaan helpen. Bedankt hiervoor! De technische dienst gaat hard opzoek naar een permanente oplossing. Mocht je in de tussentijd vragen hebben, laat het ons vooral weten. We zitten voor je klaar! 


@Boris het is gelukt, ik haal de 50Mbps nu, dank :) 


Reageer