Hoi @Heiko1, goed dat je dit aan het licht brengt en logisch dat je snel een oplossing wil, ik zorg er ook heel graag voor dat jouw internet weer helemaal stabiel wordt! Graag start ik meteen een lijnmeting voor je op, alleen heb je jouw Odido abonnement nog niet gekoppeld aan jouw Community account. Zou je je klantnummer kunnen toevoegen aan je profiel? Dit lijkt op ABC12345 en kun je vinden in een e-mail of in Mijn Odido.
Ik neem aan dat je jouw Fritzbox op het modem hebt aangesloten en je het Wifi van deze router gebruikt? Ik neem ook aan dat je de Fritzbox en het modem kort van het stroom af hebt gehaald?
Ik denk graag met je mee, dit is vast en zeker op te lossen!
Hallo Cal,
Gisteren hebben we er geen last meer van gehad, dus hopelijk was het gewoon ‘pech’ en blijft het vanaf nu stabiel?
Onze situatie nu is gewoon de setup zoals geïnstalleerd door de monteur, dus dat is met de zyxel router. Geen fritzbox. Dit ga ik waarschijnlijk komende week wel omwisselen maar jullie technische dienst moet eerst mijn modemID ontgrendelen, daar ben ik nog op aan het wachten.
goed weekend nog,
Heiko
helaas toch ook deze ochtend meerdere internetonderbrekingen….
Ik heb zelf ook een Fritzbox met SFP in gebruik, maar ik heb daarop het modem id van de ONT gekloond. Het voordeel is dat je de Zyxel+ONT dan ook nog steeds kan blijven gebruiken. Handig als je verbinding niet goed werkt, want als je met de helpdesk belt, is het eerste wat ze vragen om de originele apparatuur aan te sluiten...
Hallo Cal,
Ook vandaag blijft het onderbreken. Graag een oplossing!
Heiko
Hoi @Heiko1, goed dat je dit doorgeeft, ik zie je graag snel en zorgeloos genieten! Allereerst wat betreft het gebruik van een eigen modem: hier hoeven wij je geen toestemming voor te geven en deze kan je gewoon zelf installeren en gebruiken. Handleidingen voor de installatie van een eigen modem vind je hier:
Wat betreft de uitval: ik zie dat je WAN poort al bijna 4 dagen aaneengesloten online is. Weet je toevallig of de ping tijdens de wegval hoog uitvalt? Dit zou je kunnen testen met een pingplotter of een uitgebreide speedtest:
Voor Windows: Windows speedtest
Voor macOS: macOS speedtest
Volg deze exacte stappen en post graag de resultaten. Zorg dat je rechtstreeks bent aangesloten op ons modem, zonder tussenapparatuur.
Ik ben benieuwd, ik help je heel graag verder!
Als je je fritzbox met SFP zonder de Huawei ONT wilt gebruiken, dan moet je:
- of het modem id van de Fritzbox SFP door odido laten registreren
- of je moet het modem id van de Huawei ONT op de Fritzbox klonen.
Als je de Huawei ONT wilt blijven gebruiken, dan kun je je Fritzbox (zonder SFP) aansluiten (met een UTP kabel) zonder 1 van die 2 dingen te hoeven doen.
Lieve mensen, dank voor de reactie.
@harmenzo: veel dank voor je adviezen, maar blijkbaar is het verwarrend. Ik heb helemaal geen issues met de fritzbox, want die gebruik ik momenteel (nog) niet, daar kan het dus niet aan liggen. Ik heb gewoon de setup zoals aangelegd door de monteur in gebruik, heb daaraan nog helemaal niets veranderd. Denk ook niet dat ik dit ga doen, want dan krijg ik weer een lange discussie daarover (wat jij ook al een beetje suggereerde). Dat ga ik dus pas doen als de problemen er niet meer zijn of als er wordt aangegeven dat het aan de zyxel router kan liggen.
@Cal: nee dat heb ik niet gedaan. En denk ook niet dat ik dit ga kunnen doen, want was niet van plan dat als er een onderbreking is en de streaming valt weer uit dat ik dan naar mijn PC ga rennen om een pingtest te moeten gaan doen. Stel dat ik dat wel zou doen en de ping is dan hoog, wat zou dit dan betekenen (waar zit dan de oorzaak van het probleem?)?
Zou je misschien inhoudelijk ook wat meer kunnen reageren wat het probleem zou kunnen zijn? Bv, we zien dit vaker, wij hebben nou eenmaal een minder stabiele verbinding dan de concurrent. Of, we zien dit vaker, tot nu toe heeft het altijd aan de router gelegen en bij andere mensen is dit opgelost door ze een nieuwe te sturen (zie vergelijkbare topics op dit forum). Of, een andere optie die jij kunt verzinnen over overzien die het ook zou kunnen zijn? Dat zou denk ik wel erg helpen, en geeft mij tegelijkertijd het gevoel serieus te worden genomen. Dank!
@Heiko1 Jij schreef dat de technische dienst je modem id nog moest ontgrendelen en dat je daar nog op aan het wachten was. Ik ging er daarom vanuit dat je reeds een aanvraag had ingediend bij odido om het modem id van je fritzbox SFP te laten registreren. Als de registratie lukt, dan werkt je Huawei ONT niet meer. Terugregistreren duurt dan weer een dag of wat. Daarom gaf ik je -ongevraagd- de tip dat je het modem id ook kunt klonen / had kunnen klonen.
Veel succes verder met het oplossen van het probleem van je slechte verbinding.
Beste Harmenzo,
Dat was zeker een goede tip! En door mij niet zo goed begrepen. Dank je.
Ik denk dat ik maar ga proberen mijn fritzbox direct achter de glasvezelkabel te zetten, zonder de Huawei ONT. Ik lees toch dat mensen problemen kunnen hebben met of de Huawei of de zyxel.
En inderdaad, sinds vandaag is de registratie omgezet, dus ik kan ook niet meer makkelijk terug! :)
@Cal: laat maar zitten, ik ga een nieuw ticket openen. Dank je!