Skip to main content

Hallo,

Na jaren lang klant te zijn geweest bij KPN (Glasvezel internet, TV en mobiel) toch maar eens de gok genomen om over te stappen naar T-Mobile. Eerste gesprekken waren goed, T-Mobile dacht echt mee met de klant. Levering was vlekkenloos, snelheden van internet waren perfect, modem doet wat het moet doen, tv kijken werkt ook nog eens fantastisch (na speciale update voor nieuwe samsung smart tv's) Kortom, zeer tevreden de eerste maand…

 

Maar dan, nu al 2 keer gehad dat er een hele dag het internet eruit ligt (anno 2021 waarbij thuiswerken een beetje de norm is geworden is dit onacceptabel) Bellen naar de Helpdesk levert alleen een excuus op, kunnen niks voor je doen, Gideon Monteur kan je inplannen… over een week… misschien… Beide gevallen, na 50 keer of wat het modem te hebben gereset kwam steeds de verbinding terug…. Nu vanavond weer, om precies te zijn 20:46… Youtube stopt, tv stopt, geen internet meer… Lan verbindingen met de pc worden verbroken… Ineens weer terug, probeer het modem in te komen, dit is SUPER TRAAG… wil vervolgens de logs bekijken… wordt je begroet met de melding: It is impossible to retrieve the information now. Please try again. En na 50 try agains kan het nog steeds niet…

 

Nu kan de klantenservice van KPN nog zo slecht zijn maar we hebben er NOOIT, maar dan ook echt NOOIT een minuut eruit gelegen en dat is bij T-Mobile nu wel anders. Als ik zo wat topics doorlees op dit forum ( waar overigens kudo's voor de moderators en de medegebruikers) begin ik aan twee dingen te denken: Foutief/defect modem die het aantal verbindingen niet aan kan, defect netwerkpoort in de (wijk)centrale waarop ik ben aangesloten. De vorige 2 incidenten met de hele dag geen internet waren ongeveer 6 weken na elkaar, iets wat vaker voor schijnt te komen bij een defecte glaspoort in de (wijk)centrale volgens dit forum.

 

Zou er iemand van de technische dienst, of iemand die direct kan schakelen met wie dan ook eens mijn verbinding kunnen controleren? Als alles het doet, doet dit het ook goed… Maar wat ik al eerder aangaf. Afgelopen tijd 2 heel dagen eruit liggen en dan nu random 'svonds er ook eens uitvliegen kan gewoon niet.

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jasper van Straaten

 

PS: Modem zit direct aangesloten op de media converter (NT1 kastje van Huawei). 1x CAT8 kabel naar zolder waar de pc direct op zit aangesloten. 1x CAT7 naar een netwerkswitch voor Hue, Ikea Tradfri, Nintendo Switch, Tv Tuner, Tv zelf. 1x Cat 7 naar Asus AP voor aansturing printers en iMac op zolder.

Het ligt waarschijnlijk niet aan jouw verbinding…

 

 

Heb je onderstaand kastje incl. het bijbehorende gedrag wanneer je geen internet hebt?

 


Het ligt waarschijnlijk niet aan jouw verbinding…

 

 

Heb je onderstaand kastje incl. het bijbehorende gedrag wanneer je geen internet hebt?

 

Nou inderdaad. Bij die twee dagen dat ik eruit lag deed het kastje dat precies. Gisteravond niet overigens, toen lag het vermoed ik meer aan het modem dat het allemaal niet aan kon. Ik zal je link even doorlezen.


Oke na jouw topic te hebben gelezen verbaasd het me eigenlijk dat dit  nog steeds een issue is. Het aangemerkt beste antwoord is dus bullshit eigenlijk want het gebeurd nog steeds. Wat zou jou advies zijn? Weer terug naar de buren voor 60 per maand meer? Is eigenlijk ook geen doen... maar lijnen die eruit vliegen omdat iemand anders in de buurt een nieuwe aansluiting krijgt is ook geen doen natuurlijk.. 


Ze zijn er wel degelijk mee bezig gelukkig, maar het is mij niet 100% helder of T-Mobile volledige controle kan krijgen mbt dit probleem icm gekozen techniek GPON. De zorgen die IMHO blijven;

  • KPN (onderaannemers) blijft ook patchen?
  • Guidion dient ten alle tijden eerst naar de klant te gaan om oude hardware (NTs) te verwijderen

Die 1e heb ik al van gehoord (maar kan ik niet onderbouwen) dat KPN (onderaannemers) ook blijven patchen. De windows die hiervoor gelden;

  • KPN 8:00 - 12:00 uur (ompatchen WBA > ODF)
  • Guidion vanaf 14:00 uur (nieuwe verbinding aansluiten)

Is er een NT kastje mee gemoeid, en die blijft op de stroom; storing mede GPON gebruikers op dezelfde poot == knipperende PON LED op Huawei == geen internet.

Die 2e zie ik ook niet gebeuren want het stikt van de ZZPers die voor Guidion werken alsmede hun eigen werknemers die een extra ritje uitsparen door meteen te gaan patchen in de PoP, waardoor bovenstaande ook weer optreedt bij eventuele NT in het spel == geen internet mede GPON gebruikers op dezelfde poot.

 

Mijn rekensom is;

T-Mobile 1Gbit = 12 x 40 euro == 480 euro per jaar
KPN 1Gbit = 6 x 28,75 euro + 6 x 57.50 euro = 517,50 euro

 

Die paar tientjes is het voor mij dubbel en dwars waard om van deze ellende af te zijn. Heb je een combi abbo met 25 euro per maand, dan krijg je grotere verschillen maar dan moet je jezelf in de spiegel aan kunnen kijken mbt eventuele issues die je er “gratis bij krijgt” (op dit moment...).


Hallo @JvStraaten 

Dus op de Huawei ONT branden power, PON en LAN wel gewoon constant?

Als je misschien een router thuis hebt liggen met VLAN ondersteuning dan zou je die ook eens kunnen aansluiten op de ONT door VLAN 300 op te stellen in de router.


@JvStraaten  Het internet zoals door o.a. T-Mobile word aangeboden via WBA van KPN is zoals ik heb ervaren sinds ik klant ben bij Vodafone thuis en later T-Mobile heel stabiel zoals ik heb ervaren in al die jaren.

Ik woon zelf in de Achterhoek daar heeft Reggefiber in het verleden dacht zo pakweg tussen 2007/2008 en 2012/2013 in diverse plaatsen glasvezel aangelegd, dit is nu KPN netwerk, hoe en wat men er ook van vind maar in mijn beleving is dat netwerk gewoonweg veel stabieler en kwalitatief beter dan nu word aangelegd.

P.S.  mijn internet is nu 100mb/s  wil ik 1gb/s dan word het T-Mobile eigen netwerk, dus voorlopig maar even niet.


@BeMudat is de traditionele AON waar @JvStraaten ook op zat. Ik ga nu terug naar AON in mijn regio via KPN om van de GPON ellende af te geraken via T-Mobile ODF.

Ook KPN gebruikt GPON maar in onze regio’s lijkt dat minder waarschijnlijk qua komst en zullen er (hopelijk) betere/nieuwere technieken worden geimplementeerd zodra KPN deze PoPs aan gaat pakken.

Desalniettemin ga ik er vanuit dat KPN als ze al voor GPON kiezen in onze regio’s, nooit deze ellende gaat hebben.


Ik zit zelf bij KPN op GPON en ben nu al 5 maanden klant zonder er maar even uitgelegen te hebben, altijd 100% van de snelheid en heel stabiel.

In plaatsen waar KPN een GPON glasvezel aanlegt daar is er op WBA een veel kleinere kans op storing omdat het hele netwerk GPON is en KPN is al over op XGS-PON.


@J33Bee Ik weet nog dat je in het begin je ook tv kon kijken via DVB-C zowel als via de Amino 140 die je erbij kreeg, deze box kon je bij elke provider gebruiken was eerst klant van Lijbrandt daarna Vodafone thuis en box niet ingeleverd dus 2 boxen.

Helaas kwam Vodafone op het illustere idee om eigen apparatuur zoals de Draytek en eigen firmware te gaan gebruiken.


@BeMuik kijk al sinds jaar en dag tv via Ziggo. Ik heb nooit kastjes gewild ipv CI+ (tv’s aan de muur). Zolang men dat niet biedt, blijf ik bij Ziggo.

Vodafone Thuis werkte altijd prima maar zoals gezegd alleen internetdienst afname. Door vaste telefoon onder te brengen bij goedkoper alternatief (VoIP aanbieder) ben ik vrij flexibel om weg te bewegen. Niet verwacht dit nodig te hebben, maar sinds ik op GPON van T-Mobile zit, is de maat nu vol.

Zoals @Waqqas ook aangeeft; het KPN netwerk is gewoon stabieler voor elkaar. In de ruimste zin van het woord (DTAG, DNS, GPON enz.). Ja het is duurder, maar helaas wordt nu (voor mij althans) keihard duidelijk dat goedkoop, duurkoop is alhier.


Ok,

Allen heel erg bedankt voor de antwoorden en uitleg!

Jammer dat T-Mobile hierop niet reageerd en dat het eerdere antwoord wat in het andere topic is gegeven nog niet volledig is geimplementeerd. Voor nu blijven we nog bij T-Mobile maar zullen zeker met een schuin ook naar de buren kijken.


@JvStraaten enige advies wat ik kan geven; blijf het melden bij de helpdesk, zeker als je ook een 1 jarig contract hebt ivm eventuele opzegging onderbouwen. Ik heb geen verplichtingen meer en kon daardoor meteen opzeggen.


@JvStraatenenige advies wat ik kan geven; blijf het melden bij de helpdesk, zeker als je ook een 1 jarig contract hebt ivm eventuele opzegging onderbouwen. Ik heb geen verplichtingen meer en kon daardoor meteen opzeggen.

Uiteraard zullen we het blijven melden als we er weer eens uit liggen… Enige “probleem” is dat we ook met mobiel zijn overgeswitched naar T-Mobile waardoor het totaal pakket toch een stuk goedkoper is dan bij KPN… En wat je al terecht zei, zijn die euro’s verschil het waard om nog (als ik het goed heb) er nog 28 keer eruit te klappen…. Of hopen dat T-Mobile het een keer oplost en goed te werk kan gaan.


Hi @JvStraaten ,

Excuus dat een reactie langer op zich heeft doen laten wachten. We werken hard om je zo snel mogelijk van antwoord te voorzien, maar soms kan dat langer duren dan gebruikelijk. Ik moet, zoals de andere in dit topic, bekennen dat het hier inderdaad om de issues gaat die in het topic voorkomen die @J33Bee aankaart. Daarvoor wil ik mijn welgemeende excuses voor aanbieden. We werken hard aan de verbetering hiervan. Ik zie dat er contact is geweest via de telefonische helpdesk en dat wij op 11 oktober onderzoek en herstelwerkzaamheden hebben uitgevoerd op jouw verbinding. Het is daarom spijtig te zien dat de verbinding alsnog klappert. Ik heb daarop onze technische dienst ingelicht over dit euvel, want wij willen ook graag dat alles soepel loopt. Ik hoop je hiervan zo snel mogelijk een terugkoppeling te geven. We houden contact! Mocht je in de tussentijd vragen hebben, laat het vooral weten. Ik zit voor je klaar! 


Hi @JvStraaten ,

Dank je wel voor je geduld! Zojuist heb ik een terugkoppeling ontvangen van de specialisten en zien we dat de ONT al 20 dagen lang stabiel is en niet wegvalt. We kunnen daarom concluderen dat de wegvallende verbinding binnenshuis is. Om dit zo goed mogelijk aan te pakken, wil ik je vragen om de volgende stappen te doorlopen: 

Mocht daarmee de verbinding nog niet herstelt zijn, wil je dan via het format laten weten of het nog speelt? Dan laat ik graag een monteur een kijkje nemen bij jou thuis om de situatie op te lossen. Ik hoor het graag! 


20 hele dagen al online! Wat goed zeg... Alleen het is het nu dag 22 en je raad het al... we liggen er weer uit. Midden in een meeting, dag verbinding. Ook de opmerking dat het aan mijn eigen netwerk zou liggen schiet mij een beetje in het verkeerde keelgat... wederom een oplevering in de buurt... klantenservice kan niks doen.... dit begint nu echt ENORM te frustreren. @Boris wat nu?

 

Overigens ook grappig om te zien dat er contact is geweest met de technische dienst. Die zeggen, verbinding klappert niet meer, dus probleem opgelost en indien er problemen zijn is het binnenshuis… terwijl je er LETTERLIJK daarvoor nog zegt dat de problemen die eerder gemeld zijn door @J33Bee hier ook van toepassing zijn…

 

Oftewel, het is geen klapperende verbinding, het ligt ook niet aan het thuis netwerk maar aan de manier waarop er verbindingen worden opgeleverd… Ik hoop dat de Gideon monteur vandaag te vroeg is zodat ik in ieder geval weer online kan en zoals ik ook al heb gezegd tegen de helpdesk vandaag, geduld begint wel een beetje op te raken op deze manier. Helemaal omdat het probleem al lang bekend is, de oplossing ook, maar schijnbaar kan een T-Mobile niet een procedurele afspraak maken met KPN om dit te verhelpen.


Hallo @JvStraaten 

Of het aan jouw netwerk ligt daar kan je snel achter komen.

Knippert het PON lampje op de Huawei ONT waardoor er misschien weer een verkeerde mediaconverter is gedetecteerd door de switch in de PoP?


Hallo @JvStraaten 

Of het aan jouw netwerk ligt daar kan je snel achter komen.

Knippert het PON lampje op de Huawei ONT waardoor er misschien weer een verkeerde mediaconverter is gedetecteerd door de switch in de PoP?

Ja het PON lampje knippert inderdaad. Maar zoals ik al zei, dit is niet de eerste keer.


Zou de oplossing dan zijn dat ik steeds de oude van kpn moet aansluiten als dit gebeurt?.. Moet toch niet gekker worden..


@JvStraaten 

Juist niet. Als andere klanten aangesloten op dezelfde switch een andere mediaconverter hebben aangesloten dan de Huawei ONT dan kan dit mogelijk impact hebben op jouw verbinding 

Maar knippert het PON lampje op de ONT?


Hallo @JvStraaten 

Of het aan jouw netwerk ligt daar kan je snel achter komen.

Knippert het PON lampje op de Huawei ONT waardoor er misschien weer een verkeerde mediaconverter is gedetecteerd door de switch in de PoP?

Ja het PON lampje knippert inderdaad. Maar zoals ik al zei, dit is niet de eerste keer.

ja die knippert.


Dan ligt het niet aan het netwerk binnenshuis bij jou, er bestaat een kans dat de verbinding later op de dag automatisch weer online is 


P.S.  mijn internet is nu 100mb/s  wil ik 1gb/s dan word het T-Mobile eigen netwerk, dus voorlopig maar even niet.

Geldt dit voor iedereen?

Kan ik zien welk netwerk wordt gebruikt?


P.S.  mijn internet is nu 100mb/s  wil ik 1gb/s dan word het T-Mobile eigen netwerk, dus voorlopig maar even niet.

Geldt dit voor iedereen?

Kan ik zien welk netwerk wordt gebruikt?

Euhm wat heeft dit met mijn probleem te maken ? :-)


Dan ligt het niet aan het netwerk binnenshuis bij jou, er bestaat een kans dat de verbinding later op de dag automatisch weer online is 

ja dit klopt, maar het ligt er al uit vanag 9:56 en gideon komt meestal pas de verbinding aansluiten rond een uur of 3-4.. Dus al die tijd lig ik er uit. En dat in 2021 waarbij iedereen moet thuiswerken.. Dit is toch niet acceptabel ? Ik ga toch geen internet aanschaffen om er vervolgens meerdere dagen eruit te liggen? 1 keer per jaar vind ik al veel...